Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:09

Betteke schreef:
En dat bedoel ik dus met "hobbypaarden zijn vaak minder goed af dan de toppaarden".
Ik ken genoeg mensen die hun paard 1 uurtje per dag uit de stal rukken, vlug vlug rondsturen en ondertussen nog fijn schelden op die "rotbok". Geen weiland voor het paard want hij kan zich weleens blesseren.
Die toppaarden worden echt in de watten gelegd, en dat ze hard moeten trainen is imo niet zo zielig, want die ruiters weten verdomd goed waar ze mee bezig zijn.

Helemaal waar...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:11

runningkawa schreef:
Over schrikkende paarden gesproken
Mijn eigen knollie
Kafu XX x Rigoletto
kon in het Z nog steeds schrikken van de lichtinval op een bordje of een bloempje dat anders in de bloembak staat.
En met losrijden had ik altijd de eerste 10 min een snurkerd met de staart erop

Ondertussen is hij 13 en staat hij op een vreemde plek nog te snurken als een 3 jarige die voor het eerst ergens is.

dat is gewoon het karakter en dat veranderd nooit.

maar datzelfde karakter kon ik ook niet dwingen. (dat gaat met een suffer karakter wel eerder)
Daar moest ik mee samenwerken. Probeerde ik te dwingen, stond meneer (terecht) op 2 pootjes.
Of ik hem nu net wat ronder (geen ldr) ingesteld had, of voor de loodlijn.
Of dat nu met trens of S&T was.
Of het nu om een dressuur oefening ging, of in het bos dat plastic zakje waar ik hem voorbij wilde dwingen.
dat maakte allemaal geen hol uit.

En dit soort paarden heb ik meer gereden.
En ik denk dat die nog 100 keer gemakkelijker in karakter zijn dan de top paarden waar het hier over gaat.
En als die paarden die ik gereden had, zich al niet een beetje lieten dwingen, zullen de echte karakters het al helemaal niet toe laten.
En het zijn de heerlijkste paarden om te rijden, wnt je word direct op je iegen fouten gewezen.

Dus nee, ik blijf erbij dat een paard zich niet jaren laat dwingen.
Die gaan vroeg of laat allemaal de staak in.
En die heb ik ook genoeg gezien.
Paarden die thuis al de stop in gingen, maar dan zoveel rammel kregen dat ze het nog wel deden.
Maar die deden op concours niks meer, wisten donders goed dat er daar geen rammel kwam.
Nee die werden geen eerste elke wedstrijd.

Juist...

En ik heb ze ook zo gehad. 18 jaar en nog zo wakker als wat. Alles hebben gezien en nog opzij springen voor een geel bloempje in een wit bloemperkje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:12

Citaat:

Het geeft reden tot verder onderzoek
en tot dat is geweest kan je òf je er niets van aantrekken, òf de mogelijkheid in je achterhoofd houden en er enigsinds rekening mee houden dat

Ik denk als er een eerlijk onderzoek komt, waar dan het hele paardenlijf op onderzocht word.
dat er dan pas wat duidelijks gezegd kan worden.
maar dan wel een compleet, onafhankelijk onderzoek

zoals ik tig pagina's eerder al zei.
Misschien geeft niet goed uitgevoerd ldr meer kans iets fout te hebben bij het hoofd, maar niet goed uitgevoerd vwnw, meer hko.
Wat is het ergste?
In mijn ogen is er dan geen erger of minder erg.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:14

Precies.

En om de dierenactivisten de mond te smeren: als we alle risico's willen uitsluiten moeten we er nooit meer op gaan zitten, ze in de wei zetten, allemaal bij elkaar en de ogen sluiten (om maar niet te zien wat een vreselijke blessures ze daar dan kunnen oplopen)...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:27

Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:
Dat is een vereiste als je de twee zaken wilt kunnen vergelijken. Het belang in het heelhouden van je paard is vele malen groter als je er maar één tot je beschikking hebt en je daar 100% afhankelijk van bent.

Maar jij stelde dat het voor hen niet belangrijk was omdat de successen prefereerden.... dat gaat dus niet op.

ik volg je niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:29

@ QQQQ = omdat het dus wel zo is, dat (omdat er zoveel vanaf hangt) de paarden JUIST heel supergezond moeten blijven en een topverzorging nodig hebben en veel buiten rijden en veel weidegang om ze in de bovenkamer blij en gezond te houden ...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:38

Mireille1970 schreef:
@ QQQQ = omdat het dus wel zo is, dat (omdat er zoveel vanaf hangt) de paarden JUIST heel supergezond moeten blijven en een topverzorging nodig hebben en veel buiten rijden en veel weidegang om ze in de bovenkamer blij en gezond te houden ...

Jawel, maar 1 - hun leven hangt er niet van af 2 - als het paard niet goed word gevonden komt er een ander voor in de plaats 3 - risico wordt gespreid over meerdere paarden.
Dit is echt absoluut niet vergelijkbaar. Net zomin als drinkwatergebruik hier of in Zambia vergelijkbaar is. Voor ons allen is water van levensbelang, maar hier verspil je makkelijk wat, daar kan het je leven kosten.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:42

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Jawel, maar 1 - hun leven hangt er niet van af 2 - als het paard niet goed word gevonden komt er een ander voor in de plaats 3 - risico wordt gespreid over meerdere paarden.
Dit is echt absoluut niet vergelijkbaar. Net zomin als drinkwatergebruik hier of in Zambia vergelijkbaar is. Voor ons allen is water van levensbelang, maar hier verspil je makkelijk wat, daar kan het je leven kosten.

Denk je dat ze een topper verspillen?
Dat een topper makkelijker is ingeruild dan een gewone?
Wat zie jij onder "hun leven hangt er niet vanaf"? (van de dood van een gewone recreant ga je niet zelf dood)
Dat het risico verspreidbaar is, dat iedere ruiter zomaar weer een topper heeft die hun successen waarborgt?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:43

Hoeveel topruiters zijn er niet paardloos nu?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:43

Hoeveel ruiters hebben het gepresteerd na successen terug te komen met net zo'n topper?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:46

QQQQ schreef:
[Dat valt onder het kopje "slecht rijden kan in elk systeem" (met de aanvulling: "voor slecht rijden heb je geen systeem nodig")

Daar is veel over te zeggen, maar dat vertroebelt de boel erg.
[/quote]

Zeker aangezien we on topic moesten blijven omdat er anders een slot op zou komen....

Dus Wowamigo: als je inderdaad mee hebt gelezen vanaf het begin af aan, heb je gelezen dat het over de inhoud van het artikel zou moeten gaan maar daar wordt zo wie zo al veel van afgeweken. Daarnaast vindt ik het jammer dat het een prive discussie tussen QQQQ en Mireille1970 dreigt te gaan worden. Durft er verder niemand iets te zeggen ? Ik zie onderin toch hordes mensen meelezen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:47

Mireille1970 schreef:

Leven ze nog?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:49

posbank schreef:
Maar het blijft absurd dat paarden die de hele wereld worden overgevlogen in de wedstrijdring angstig zijn? Die moeten onderhand toch heel wat gewend zijn? Een paard die zijn ruiter vertrouwd is niet angstig.
Eventingpaarden (vaak hete paarden (volbloeden)) schrikken toch ook niet van een rare hindernis of een waterbak. Deze paarden vertrouwen onherroepelijk zijn ruiter. Waarom kan dat niet in dressuurring?

Mireille schreef:
Paarden worden niet doof-stom hoor, van trainen....
Je traint ze...

Ik hoor mijn hele leven al brommers, maar kan me rotschrikken als ik er ineens één zie....

Voila!

Beetje kort door de bocht, Posbank. Eventing of springen is gewoon een heel ander soort sport als dressuur, met een ander soort inspanning en een ander soort vertrouwen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:50

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Leven ze nog?

Isabelle Werth
Arjan Teeuwissen
Ulla Salzgeber
Nicole Uphoff
Ellen Bontje
Tineke Bartels
Margit Otto Crepin

etc

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:51

Tyrza schreef:
posbank schreef:
Maar het blijft absurd dat paarden die de hele wereld worden overgevlogen in de wedstrijdring angstig zijn? Die moeten onderhand toch heel wat gewend zijn? Een paard die zijn ruiter vertrouwd is niet angstig.
Eventingpaarden (vaak hete paarden (volbloeden)) schrikken toch ook niet van een rare hindernis of een waterbak. Deze paarden vertrouwen onherroepelijk zijn ruiter. Waarom kan dat niet in dressuurring?

Mireille schreef:
Paarden worden niet doof-stom hoor, van trainen....
Je traint ze...

Ik hoor mijn hele leven al brommers, maar kan me rotschrikken als ik er ineens één zie....

Voila!

Beetje kort door de bocht, Posbank. Eventing of springen is gewoon een heel ander soort sport als dressuur, met een ander soort inspanning en een ander soort vertrouwen.

En een andere concentratie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:55

Citaat:

Op dit stukje wil ook nog ff inhaken

Kom ik weer met Kawa (ja, de enigste die ik ook dressuur heb gestart

Als ik de springring in kwam, dan kon hij goed van een vlag opzij springen, zelfs opzij lopen van een sprong.

Maar als ik dan op hindernis 1 af reed, was alle angst helemaal foetsie.
Hij zag geen vlaggen meer, zelfs de sprong waar hij voor het beginnen scheef voorbij liep, werd zonder aarzeling genomen.

In de dresuurles die ik eens had, stond een hindernis met hek, werkelijk 20 min gezeverd met er langs lopen, elke keer toch weer stiekum spieken.
Ik was het zo zat, ik reed er opaf en hij sprong zonder aarzeling.
No een paar keer ter bevestiging en de rest van de les heeft meneer niet meer gekeken.

En ook zo heb ik meer paarden gehad in het parcours.
Snuiven onder het groeten, in het parcours er helemaal voor gaan.
Volop in de strijd.

Kawa zeverde ook om een bloembak, maar weet zeker als ik gezegd had om hem te springen, dat hij met de oortjes erop zou doen, alleen mag dat niet van de jury

Dus de vergelijking spring paard, dresuurpaard gaat niet op.
Het paard zelf denk daar blijkbaar ook anders over
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-05 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:56

QQQQ schreef:
[Wat waar is blijft nog onduidelijk en de waarde kan gezocht worden in het bewust maken dat er mogelijk wat aan de hand is...
Het geeft reden tot verder onderzoek en tot dat is geweest kan je òf je er niets van aantrekken, òf de mogelijkheid in je achterhoofd houden en er enigsinds rekening mee houden dat ...
[/quote]

Thanks dat zal ik dan ook zeker doen. Minder focussen op de teugel en meer op doorlatenheid in het lijf. Dan maar geen mooi halsje erop ? Toch ook weer jammer, voor het plaatje...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:01

Ilzas schreef:
QQQQ schreef:
[Wat waar is blijft nog onduidelijk en de waarde kan gezocht worden in het bewust maken dat er mogelijk wat aan de hand is...
Het geeft reden tot verder onderzoek en tot dat is geweest kan je òf je er niets van aantrekken, òf de mogelijkheid in je achterhoofd houden en er enigsinds rekening mee houden dat ...
[/quote]

Thanks dat zal ik dan ook zeker doen. Minder focussen op de teugel en meer op doorlatenheid in het lijf. Dan maar geen mooi halsje erop ? Toch ook weer jammer, voor het plaatje...

Zowiezo nooit alleen focussen aan de voorkant. Laat de rest loslaten in het lijf en alles swingen en je zult zien dat de voorkant een "piece of cake is" met alleen je hand eraan....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:04

Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:
Leven ze nog?

Isabelle Werth
Arjan Teeuwissen
Ulla Salzgeber
Nicole Uphoff
Ellen Bontje
Tineke Bartels
Margit Otto Crepin

etc

Hing hun leven er toch niet van af dus.....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:05

Is waar, ik moet ook niet piepen hoor, is niet alsof ik een blok beton in mijn hand heb. Mijn jonge merrietje is echt fijn in het mondje. Ik moet er toch niet aan denken dat ik haar naar de knoppen rij of zeer doe... Maar ja, way off topic natuurlijk...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:06

Heb nog lang niet alles gelezen maar wil toch ook wat kwijt...

Aqua8horse schreef:
Nicole288 schreef:

En is een echt diervriendelijke methode niet een methode die je wel bij ieder paard kunt toepassen?

Daar ben ik het helemaal mee eens!!!! Daar ben ik zelfs van overtuigd!!

Om het naar het mensenleren om te zetten...
Is dan een mensvriendelijke methode een manier die voor alle mensen werkt?
Tuurlijk, maar door de verschillen in de mens zal het leereffect bij de ene mens groter zijn dan voor de andere mens. De een heeft net een andere aanpak of uitleg nodig dan de ander. Ik ben er van overtuigd dat het met dieren net zo werkt. De kunst van een leraar is dat die ziet wat voor zijn leerling de beste manier is en zijn eigen manier aan de kant kan zetten ten gunste van de manier die het beste bij die leerling past.
In het onderwijs noemen we dat adaptief onderwijs. Dat is onderwijs waar iedere leerling op zijn eigen manier en op zijn eigen niveau tot zijn recht kan komen. Het omgaan met verschillen tussen leerlingen.

Ook lichamelijk zullen er verschillende aanpakken zijn. De standaard manier zal wellicht werken, maar pas als je echt gaat kijken naar je leerling (in dit geval paard) naar zijn sterke en zwakke punten, dan pas kun je de training zo optimaal toespitsen op het paard en het maximale uit dat specifieke paard halen...
En sommige mensen hebben dan de luxe dat zij zich niet aan hoeven te passen aan hun leerlingen maar dat ze hun leerlingen uit kunnen zoeken die passen bij de manier die henzelf het beste ligt...

Ik denk wel dat jury's en het publiek! vaak voor show gaan... dat een paard dat door de baan spettert met spectaculaire gangen en af en toe een spanningsfout maakt,, hoger gewaardeerd wordt dan een paard met minder bijzondere gangen maar dat los en ontspannen als happy-maar minder spectaculaire-athlete door de baan gaat...
Mensen willen "vuurwerk" zien, en vuurwerk en algehele ontspanning in lijf en geest, dat gaat vaak moeilijk samen...

In mijn ogen zou het goed zijn als juryleden meer de nadruk gingen leggen op die ontspanning in lichaam en geest in plaats van op dat vuurwerk...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 09-08-05 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:07

QQQQ schreef:

Zou jij al dood zijn geweest?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:08

Ilzas schreef:

Dat mooie halsje komt uiteindelijk ook wel weer, je moet er alleen niet van voren, maar van achteren aan werken: Als de achterbenen het goed doen, komt het aan de voorkant vanzelf ook weer goed voor elkaar.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:09

Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:

Zou jij al dood zijn geweest?

Nee, maar degenen die generaties lang het klassieke rijsysteem hebben ontwikkeld/ontdekt en volstrekt afhankelijk waren van hun ene paard, wel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:11

joyce B schreef:
Ik denk wel dat jury's en het publiek! vaak voor show gaan... dat een paard dat door de baan spettert met spectaculaire gangen en af en toe een spanningsfout maakt,, hoger gewaardeerd wordt dan een paard met minder bijzondere gangen maar dat los en ontspannen als happy-maar minder spectaculaire-athlete door de baan gaat...
Mensen willen "vuurwerk" zien, en vuurwerk en algehele ontspanning in lijf en geest, dat gaat vaak moeilijk samen...

In mijn ogen zou het goed zijn als juryleden meer de nadruk gingen leggen op die ontspanning in lichaam en geest in plaats van op dat vuurwerk...

Of we moeten een extra klasse erbij krijgen, met show elementen...