"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kudah

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:11

Heb je gelijk in, misschien moet je eens een keer bij Aqua gaan kijken

kudah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:17

Elkaar begrijpen en respecteren is een kunst, wat voor Betteke en Dobbel vilgens mij te hoog gegrepen is.

Hoe ze andere topic leden met hun sarcasme beantwoorden, zo denk ik dat ze hun paarden ook behandelen.

kudah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:20

Aqua, ondanks dat ik jou methode nog niet helemaal 100 o/o ken,
respecteer ik de manier waarop jij lesgeeft.
Ga gewoon zo door, zoals je bezig bent en laat je door de negatieve topic-leden niet van je methode af laten stappen.

En overige topic leden, paarden heb je voor je plezier en niet om af te beulen tijden zogenaamde wedstrijden.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:26

Aqua, ik zou graag eens willen aanvoelen wat jij dan bedoelt met jouw methode. Ik heb alleen voor mensen gestudeerd en reageerde dan ook op jouw opmerking over mensen en heb daarin laten zien dat wat jij zei niet altijd op hoeft te gaan, het klopt dat ik deze theorie niet voor paarden ken (en helaas ook nooit meer zal kunnen leren aangezien ik gestopt ben met de opleiding fysiotherapie)...

Ik heb veel moeite met het inzien dat de methode die jij aanprijst klopt, maar misschien heb jij wel gelijk, ik heb jouw methode nog nooit kunnen zien/ervaren en kan er dus niets over zeggen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:28

Altijd fijn een nieuwe gebruiker die gelijk anderen af begint te kraken.

Dit topic gaat opeens weer akelig veel over de wonderlijke methode van Aqua en nog maar weinig over go & ho.

kudah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:31

Als nieuwe gebruiker ben ik niemand aan het afkraken.
Ik vind het alleen vreemd, dat men geen respect voor elkaar heeft

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:32

Dan wil ik de discussie wel weer een beetje on-topic sturen (op mijn zit uiteraard, niet met de teugels)

Hebben mensen die verstand hebben van mennen (ik las Maaike op een vorige pagina) hier misschien nog iets over te zeggen? Ik heb 0,0 verstand van mennen, maar ik kan me voorstellen dat het principe van 'voorwaartse hulpen' vs 'remmende hulpen' daar een belangrijke rol speelt, en je hebt je zit en gewichtshulpen niet om zaken te verfijnen. Mag je bij het mennen een voorwaarste hulp tegelijk met een teugelhulp geven bv? Hoe stuur je door de bochten?

Ik denk dat we in dit soort gevallen best wat kunnen leren van andere takken van sport, ook Western-ruiters zouden best wat nuttigs kunnen vertellen.

kudah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:34

Wonderen zijn nog altijd de wereld niet uit, katja als je alle voorgaande berichtjes gelezen hebt, zul je het met me eens zijn, dat niet ik als nieuwe gebruiker aan het afkraken ben, maar ene dobbel en consorte.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:37

Welkom Kudah. En wat een messcherpe analyse heb jij gemaakt zeg over Dobbel en mij! Petje af.

Ik heb dus dat hele topic door zitten spitten (ik blijf dus nog ff off-topic) van Aqua. Niets nieuws heb ik kunnen ontdekken alleen een hoop geitewollensokken praat.
Antoine de Bodt verteld exact hetzelfde alleen wat duidelijker en dat is puur klassieke rijkunst.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:38

shadow0 schreef:
Hebben mensen die verstand hebben van mennen (ik las Maaike op een vorige pagina) hier misschien nog iets over te zeggen? Ik heb 0,0 verstand van mennen, maar ik kan me voorstellen dat het principe van 'voorwaartse hulpen' vs 'remmende hulpen' daar een belangrijke rol speelt, en je hebt je zit en gewichtshulpen niet om zaken te verfijnen. Mag je bij het mennen een voorwaarste hulp tegelijk met een teugelhulp geven bv? Hoe stuur je door de bochten?

Ik heb ook weinig verstand van mennen hoor, is de laatste tijd pas dat ik me daar wat in verdiep. Wat ik vooral meekrijg, is dat je veel met je stem doet, de zweep gebruikt om "aanwijzingen" te geven, daar waar je bij het rijden onder het zadel je been wat meer zou gebruiken. Maar het zijn interessante vragen, misschien zijn er menners onder de Bokkers die dit kunnen uitleggen. Ik ga het zelf ook zeker navragen bij degene waar ik regelmatig met mee ga op de wagen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:39

Tjonge, het gaat er weer vriendelijk aan toe...

Aqua benadert de paardensport op een andere manier dan sommigen van jullie. Als we willen dat ze ons in de waarde laat (en dan moet je niet steeds roepen dat het zo slecht is voor de paarden want daarmee zet je ons als ruiter van een ander systeem dan jij in een kwaad daglicht Aqua) moeten wij haar ook in de waarde laten.

Kom op, dit is een FORUM... waar we ervaringen uitwisselen... ons leven hangt er niet vanaf!

VREDE op aarde, en zeker op BOKT!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:40

Betteke schreef:
Antoine de Bodt verteld exact hetzelfde alleen wat duidelijker en dat is puur klassieke rijkunst.

IMO gaat de methode van A8H nog wat dieper dan Antoine de Bodt. Ik heb echter nog nooit een clinic oid van de Bodt meegemaakt of ervaren, dus wat dat betreft kan ik er niet over meepraten. Maar wat ik gehoord en gelezen heb denk ik dat A8H wat dieper gaat. En idd, puur klassiek

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:41

Wat het mennen betreft zijn de hulpen heel simpel. Zweep is voorwaarts, en dan bedoel ik niet erop los slaan. De zweep vervangt de beenhulpen. Terugkomen gaat uitsluitend op teugel- en stemhulp. Door de bochten ga je als met de fiets, naar links is linkerteugel naar je toehalen, rechterteugel meegeven. Rechtsom andersom dus. Wel de bochten ruim nemen, anders blijf je haken achter een lantaarnpaal of zo .

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:44

Betteke schreef:
Wat het mennen betreft zijn de hulpen heel simpel. Zweep is voorwaarts, en dan bedoel ik niet erop los slaan. De zweep vervangt de beenhulpen. Terugkomen gaat uitsluitend op teugel- en stemhulp. Door de bochten ga je als met de fiets, naar links is linkerteugel naar je toehalen, rechterteugel meegeven. Rechtsom andersom dus. Wel de bochten ruim nemen, anders blijf je haken achter een lantaarnpaal of zo .

Niet alleen de zweep is voorwaarts, stem is de belangrijkste hulp IMO. Hetzelfde geldt voor een overgang terug, ook hier eerst stem, dan de leidsels. Ik denk dat goed mennen minstens zo moeilijk is als goed rijden

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:46

Je hebt helemaal gelijk, eerst stem en dan pas zweep (en nog steeds niet erop slaan dan).

Nonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:46

Mireille, Fantastisch die kreet van jou.
Vrede op dit forum en als volwassenen lekker gedachten uitwisselen

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:49

Precies Betteke, zo is het ook als ik bedoel

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:51

Betteke schreef:

Toch staat dit dichter bij het go/ho.

Feitelijk kun je zeggen dat het go/ho systeem is gekomen door het versimpelen van het paardrijden voor zowel paard als ruiter.

Het is logisch te begrijpen (gas is gaan en ho is remmen), vergt geen poespas, vermoeid beide minder (omdat je minder doet en minder ingrijpt en je het paard meer vrijheid geeft en niet constant ondersteund).

Uiteraard moeten we uitgaan van subtiele hulpen. Dus 1 keer been (normaal) is 1e versnelling, dan pas weer been geven als je naar de volgende versnelling wilt etc... terugkomen is in eerste instantie op stem leren en vervolgens op terugzitten. De hand voor de beweging uit houden, dus als je gas geeft omdat je paard niet reageerde op je been, niet je hand (als rem) eraan houden maar voor houden opdat je het paard de mogelijkheid geeft om voorwaarts te gaan. Paard laten loslaten na de voorwaartse drang op stille hand. Een volte is gewicht recht midden je paard houden, bovenlichaam iets naar binnen, buitenteugel aan, binnenhand iets naar binnen en direct bij het inzetten van de volte-ronding hand weer voor je en een keer "uberstreichen" opdat het paard de wending die je hebt aangevraagd zelf volgen blijft tot jij weer "rechtdoor" aangeeft.

Je kunt het met name goed zien aan Anky in hoeken. Op het moment dat je denkt "ze rijdt tegen het hekje aan" gaat ze de 90 graden wending om... het paard blijft in tempo en evenwicht gelijk recht...
(1 voorbeeldje).

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:02

Mennen is volgens mij puur Go & Ho. En idd heel duidelijk en simpel voor de paarden.
Ik heb de indruk dat paardrijden de laatste tijd steeds moeilijker wordt gemaakt (niet dat het makkelijk is), er komen steeds meer "revolutionaire" methodes bij die ons allemaal steeds dichter bij de OS moeten brengen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:07

Het klinkt mij vrij logisch in de oren moet ik zeggen. Als het op hoog niveau dressuur al bezwaren heeft, dan toch nauwelijks voor de huis-tuin-en-keukenruiter denk ik.

Maar kennen ze in de mensport ook begrippen als impuls (wat ergens op pagina 1 geloof ik als probleem van deze methode wordt genoemd?)

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:11

betteke ik denk niet dat zozeer het paardrijden moeilijker wordt gemaakt, ik denk dat mensen er meer over na gaan denken. Iedereen denkt verschillend en daardoor ontstaan verschillende trainingsmethodes en discussies daarover.

Shadow0: impuls is ook zeker belangrijk bij mennen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:13

Impuls is bij alle takken van paardensport misschien wel het belangrijkste aspect...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:15

Lijkt mij ook, zonder impuls weinig beweging.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:22

Ja, ik wilde er eigenlijk nog een vraag (of een paar) aan toevoegen:
hoe krijg je die impuls dan, en vooral: hoe behoud je die tijdens een overgang terug in tempo? En behouden ze dan balans? (Dit komt op de eerste paar pagina's naar voren als de voornaamste problemen met deze methode OHZ)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:29

Een paard moet zelf leren om balans te houden hoe stiller de ruiter inwerkt hoe minder moeite het paard hoeft te doen.