Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:31

Yarrah ik heb hetzelfde Toon een foto uit de proef, maar zelfs op deze foto's kun je zien dat de afstand van de achtervoet tot de voorvoet bij Sali kleiner is dan bij die klassieker, en dat terwijl die klassieker veel compacter gebouwd is. Hou je hand eens voor de hals. Dan zul je zien dat het lijf van Sali ronder is dan dat van de klassieker.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:41

Wat mij als eerste opvalt is het verschil in staart. Een teken van vreselijke spanning of pijn bij Anky.
Vervolgens het oog: vriendelijk en onstpannen bij de klassieke ruiter, onder Anky doods.
Dan nog een klein verschilletje Nagelbijten / Gniffelen op de stang. Heeft die klassiekert niet nodig, Anky nogal wel.
De ruiter zelf: man is soepel en ontspannen, Anky verkrampt aan alle kanten. Om te beginnen in haar kaak en nek zo ook haar paard.
In de rug zit ook nogal een verschil. Zo bergop is die van Anky niet, eerder weggedrukt. Met als gevolg amper schoudervrijheid.
En tenslotte, bedenk wat er gebeurt als de dame en heer hun teugels even zouden moeten missen? Die klassieke gaat even vrolijk verder en die van Anky? Die bokt haar eraf en verdwijnt van het toneel.

Nee, doe mij die meneer maar!!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:45

Jammer dat ik hier mijn geschiedenisboeken even niet bij de hand heb, maar...

In de 19e eeuw werd alles wat Barok was verguist en in een hoek gegooid. Inclusief de rijkunstige tradities èn de tot dan toe gebruikte paarden: de barokke paarden in vierkantsmodel.

Men richtte de pijlen op de Engelse volbloeden of kruisingen daarvan. Paarden met andere talenten een geheel andere bouw: het rechthoeksmodel.

Men kwam er allengs achter dat deze paarden een ander bewegingsmechanisme hadden en dat ze daardoor ook op een andere manier getraind moesten worden. Iemand die zich daar -overigens ook noodgedwongen- mee bezig hield was François Baucher. Deze Fransman werkte in het circus (overigens was het circus in die tijd iets totaal anders dan in deze tijd. Het circus was toen een instituut waarin ieder zijn rijvaardigheden kon en mocht laten zien en waarin men elkaar ook flink kon afbluffen....) en had niet het geld om de meest getalenteerde of meewerkzame paarden te kopen. Hij ging dus op zoek naar een methode om ook met dit soort paarden het optimale te bereiken.
Dat vond hij door op een heel andere manier dan in die tijd gebruikelijk was te werken met de paarden.

Baucher reed een paard pas na verzamelings-oefeningen in het halthouden voorwaarts om het zo in balans te brengen. In eerste instantie deed hij dit naast het paard, aan de hand; en als het paard sterk genoeg was geworden, onder het zadel. Dit is, tegengesteld aan -wat ook nu nog zeer populair is- het stevig naar voren rijden om een paard door de beweging in balans te brengen. Pas later komt dan de verzameling.
Hij werd hierdoor gezien als bedreiging voor de gevestigde Duitse rijmeesters (oa. Steinbrecht!!) omdat hij het omgekeerde deed van wat als normaal werd gezien.

Deze manier van werken bracht paarden die ongelovelijk sterk bespierd waren en zeer licht aan de hulpen stonden. doordat Buacher heel erg naar de anatomie van het paard keek in zijn trainingen en blokkades in de wervelkolom (die altijd te voelen zijn via de mond!!!) oploste was hij in feite de eerste ostheopaat ter wereld...

Baucher verwoordde een en ander in meerdere geschriften. Zijn eerste versie daar is ook gebruikt door mensen die heden ten dage het LDR-systeem gebruiken.
Echter, Baucher evolueerde zijn methode en uiteindelijk is de laatste versie (uit mijn hoofd: nr 12) zijn definitieve aanpak gebleken met het meeste resultaat. Jammergenoeg is die versie maar bij een selecte groep mensen bekend en begrepen: Baucher was een niet altijd even helder schrijvend persoon.
Jean-Claude Racinet is een van de nu nog levende pure Baucheristen. Hij werkte veel samen met de Franse ostheopaat Giniaux om zijn bevindingen te toetsen en te bespreken. Ook Richard Hinrichs en mijn eigen trainster Nelly Abbenes maken veel gebruik van de methode van Baucher.

Opvallend genoeg zie ik de laatste tijd steeds vaker verwijzingen naar het werk van Baucher (oa in het door mij aangehaalde boek van Sarah Wyche en in de laatste Bit). Spannende ontwikkeling!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:48

friemel schreef:
Wat mij als eerste opvalt is het verschil in staart. Een teken van vreselijke spanning of pijn bij Anky.
Vervolgens het oog: vriendelijk en onstpannen bij de klassieke ruiter, onder Anky doods
.

Haha! Haha! Whatever.... Kijk jij de filmpjes nog even van Wouter... Haha! Haha!

friemel schreef:

Dan nog een klein verschilletje Nagelbijten / Gniffelen op de stang. Heeft die klassiekert niet nodig, Anky nogal wel.
De ruiter zelf: man is soepel en ontspannen, Anky verkrampt aan alle kanten. Om te beginnen in haar kaak en nek zo ook haar paard.
In de rug zit ook nogal een verschil. Zo bergop is die van Anky niet, eerder weggedrukt. Met als gevolg amper schoudervrijheid.
En tenslotte, bedenk wat er gebeurt als de dame en heer hun teugels even zouden moeten missen? Die klassieke gaat even vrolijk verder en
die van Anky? Die bokt haar eraf en verdwijnt van het toneel.

Haha! Zeg wil jij nog geloofwaardig overkomen, of kunnen we je nu in het mandje stoppen onder de S van Slaperd Slapen .... Haha! Haha! Ach gut

Anky rijdt al hele vele jaren aan de top als de NUMMER 1!!
Dus wanneer wordt zij van haar paard gebokt om van het toneel te verdwijnen en niet meer terug te keren...??? Clown

Haha! Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:51

Haha Friemel is grappig... Dit moet hij expres doen om te stangen. Als dit serieus is bedoeld dan denk ik dat er iets niet goed gaat...

Niet één zin klopt als je naar de getoonde foto kijkt.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:52

ja of niet natuurlijk, als hij voor de LL is heeft hij meer gewicht op de ah. dan als hij rond is... Knipoog

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:54

helemaal mij eens friemel,
als ik anky zie rijden vind ik ook dat ze erg hangt in het zadel!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:10

yarrah schreef:
Klassiek

Afbeelding

Modern
Afbeelding

Meningen? Haha!

Om dit soort foto's te vergelijken is niet reeel. Je laat een trainings, opwarm foto zien van Sali, en een eindresultaat foto van de schimmel. Wil je goede vergelijking hebben moet je een foto van beide plaatsen in dezelfde oefening op het zelfde moment van de training. Een hardloper die aan het opwarmen is, ziet er ook anders uit dan op de 100 meter. Dat is mijn mening.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:11

@Abby: Was het niet zo dat Baucher verongelukt is onder een zware kroonluchter en alleen nog met hand kon rijden? En komen daar de misinterpretaties niet vandaan? Waar Hinrichs de principes fijn toepast (al mag hij soms van mij ook net dat ietsiepietsie meer ronder of dieper vragen) gaan anderen ermee aan de haal tot in het absurde? Misschien omdat ze nog wachten op de vertalingen Nagelbijten / Gniffelen

@ Kaja: Anky rijdt aan de top in de sector sport en het is onsmakelijk wat ze op deze foto's laat zien. Ik verheug me op het moment dat ze genoeg medailles verzameld heeft en met kind op schoot besluit om niet meer te scoren ten koste van levende wezens en haar eigen integriteit. Het is slechts een kwestie van tijd. Benieuwd hoe jullie je er dan uit gaan kletsen Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:11

Afbeelding

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:13

friemel schreef:
@Abby: Was het niet zo dat Baucher verongelukt is onder een zware kroonluchter en alleen nog met hand kon rijden? En komen daar de misinterpretaties niet vandaan? Waar Hinrichs de principes fijn toepast (al mag hij soms van mij ook net dat ietsiepietsie meer ronder of dieper vragen) gaan anderen ermee aan de haal tot in het absurde? Misschien omdat ze nog wachten op de vertalingen Nagelbijten / Gniffelen

@ Kaja: Anky rijdt aan de top in de sector sport en het is onsmakelijk wat ze op deze foto's laat zien. Ik verheug me op het moment dat ze genoeg medailles verzameld heeft en met kind op schoot besluit om niet meer te scoren ten koste van levende wezens en haar eigen integriteit. Het is slechts een kwestie van tijd. Benieuwd hoe jullie je er dan uit gaan kletsen :D

Dan zijn wij bokkers allang dood tegen die tijd... De hele subtop rijdt LDR.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:13

Mireille1970 schreef:
Er wordt juist NIET getrokken, de DRUK is minder dan in alle andere takken (op western na), de lichtheid onderin en bovenin is GROTER dan in alle andere takken, het van ACHTER zijn en ERONDER zijn achter groter, de DURCHLASSIGKEIT meer....

Jullie ervaren het als TE DIEP en TREKKEN in dat model.

DAT is zo fout. DAT is niet zo.... maar ik heb geen idee hoe het uit te leggen beter dan ik gedaan heb al 100x en nog begint Friemel over trekken...

Vraag is of bij het aanleren van LDR aan een paard dat ook zo is. Nicole U deed er geloof ik bij sommige paarden een half jaar over met longeren met slof voor het paard goed LDR liep (hoewel ze het zelf natuurlijk geen LDR noemt).
Als ik het samenvat is het idee voor een groot deel electrisch maken op de drijvende hulpen, zonder dat dit (veel) gewicht in de hand of weerstand tot gevolg heeft. Dat is feitelijk ook bij klassiek rijden het doel, wat is nu het LDR aspect dat daar dan nog extra aan verbeterd??

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:26

ik heb het al eens eerder gemeld het is een angst methode

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:28

marcolemar schreef:
ik heb het al eens eerder gemeld het is een angst methode

Het is GEEN angst methode. Ruiters die hun paarden intimideren zijn er in alle lagen van de bevolking...

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:31

is jouw mening, ik weet alleen wel anky ontspant niet als zij aan het losrijden is...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:31

ART_UMA schreef:
Mireille1970 schreef:
Er wordt juist NIET getrokken, de DRUK is minder dan in alle andere takken (op western na), de lichtheid onderin en bovenin is GROTER dan in alle andere takken, het van ACHTER zijn en ERONDER zijn achter groter, de DURCHLASSIGKEIT meer....

Jullie ervaren het als TE DIEP en TREKKEN in dat model.

DAT is zo fout. DAT is niet zo.... maar ik heb geen idee hoe het uit te leggen beter dan ik gedaan heb al 100x en nog begint Friemel over trekken...

Vraag is of bij het aanleren van LDR aan een paard dat ook zo is. Nicole U deed er geloof ik bij sommige paarden een half jaar over met longeren met slof voor het paard goed LDR liep (hoewel ze het zelf natuurlijk geen LDR noemt).
Als ik het samenvat is het idee voor een groot deel electrisch maken op de drijvende hulpen, zonder dat dit (veel) gewicht in de hand of weerstand tot gevolg heeft. Dat is feitelijk ook bij klassiek rijden het doel, wat is nu het LDR aspect dat daar dan nog extra aan verbeterd??

Ook dit wordt een beetje apart weergegeven... Weet je wat er gebeurt als je de voorkant vast bindt aan de longe en je geeft dan gas? Juist dan ligt je paard op zijn rug....

Als je je paard vrij lang met een touwtje longeert, en je geeft gas komt ook de boeg en hals en hoofd iets omhoog. In feite krijg je elke versnelling in je hand, en dat wordt voorkomen door hem iets dieper in te stellen... (aan de longe) dus je begint neus op de grond en maanden later snappen ze het.

Als je een jong paard tussen de touwen van de spaanse rijschool zet kun je er ook geen stok op leggen en dan verwachten dat ze piafferen.

De basisschool duurt het langst ! En dat is niet voor niks.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:32

marcolemar schreef:
is jouw mening, ik weet alleen wel anky ontspant niet als zij aan het losrijden is...

Al aan haar gevraagd dan?

Er is denk ik niemand zo koel als anky als ze rijdt, en volgens mij zit niemand er zo relaxed en ontspannen en losjes op...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:33

Je mag LDR best aanvallen maar gooi geen stommiteiten voor de voeten van Anky. Anky is heel spiritueel en gelooft in Aura's en dergelijk en doet alles aan ontspanning....

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:36

en wat heeft het voor zin om Anky persoonlijk aan te vallen?
1) ze kan zich niet verdedigen
2) veel dingen zijn gebaseerd op 'van horen zeggen'

lijkt me dus niet zo heel nuttig voor deze discussie.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:36

Noukie schreef:
en wat heeft het voor zin om Anky persoonlijk aan te vallen?
1) ze kan zich niet verdedigen
2) veel dingen zijn gebaseerd op 'van horen zeggen'

lijkt me dus niet zo heel nuttig voor deze discussie.

Ik wijs daar ook steeds op maar er schijnt hier niet alles gelezen te worden...

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:38

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:45

milo schreef:
"A lot of people are against our way of training because they think we over-bend the horses and that will hurt the neck and the back, but two professors have conducted a research project, and soon there is an article to be published, and so what we did unconsciously in our training has now been proven very good for the horse's well being."

Heeft iemand het artikel gelezen waarnaar verwezen wordt? De uitspraak is vrij lang geleden gedaan, dus het artikel zou er kunnen zijn. Ik weet van 2 publicaties (Zweedse Universiteit en van H. Clayton e.a.) waarnaar de link gelegd zou kunnen worden.

Het voorbeeld wat bij LDR uitleg vaak gebruikt wordt, is "de boog en de snaar" constructie. Die uitleg is simpel en valt bij de meesten goed. Al in 1946 werd door Slijper (een zoöloog) aangetoond hoe het mechanisme van de paardenrug werkte. Hij gaf aan dat de bovenlijn en onderlijn van een paard bij de funktie van de paardenrug betrokken moesten worden. Hij stelde dat voor als een boog en een pees constructie zoals bij een pijl en boog. Als je dat verhaal begrijpt, dan ben je tussen de oren al een heel eind op weg. Pling
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 09-06-05 12:16, in het totaal 4 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:48

friemel: als jij dat wil geloven moet je dat doen, ik weet beter iig.
al vind ik het behoorlijk brutaal dat jij durft te beweren dat mijn paarden angst hebben voor mij en onderdrukt worden. Als dat zo was, waarom staat mn paard dan vrolijk vooraan bij zn staldeur als ik aankom, ipv bang, met weggedraaide ogen, achterin tegen de muur?

en daarnaast, de enige keer dat ik las over paarden die tegen de grond gedwongen werden om ze onderdanig te maken was in de paardenfluisteraar,w at echt niets met LDR tre maken heeft.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:49

Goldstar wat wil je?

Een net op het voorbeen landende foto laten zien??

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:50

laat maar ik ga....
Laatst bijgewerkt door Mr_PLH op 09-06-05 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt