Klassiek lijntje pro Aqua

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Re: Klassiek lijntje pro Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:48

Ik ben het wel wat met Kawa eens....reageer nooit in haar topics *iig bijna nooit * lees ze wel iedere keer door, je weet nooit of je thuis nog eens iets uit kan proberen he

Maar ik heb nog geen idee hoe en wat, dat je bepaalde vaardigheden mist om dingen makkelijk en helder uit te leggen kan ik inkomen...maar hoe leg je ze dan uit als je lesgeeft?
Ik kan het niet, maar geef dan ook geen les.

Verwacht van mijn instructrice wel dat als ik haar iets vraag of als ze mij iets duidelijk wilt maken dat ik het ook echt snap en er wat mee kan, en dat als dit niet het geval is dat ze me dit verder of anders uit kan leggen zodat ik het wel snap.

Maar ok....als Aqus nog mee leest weet ze iig dat er genoeg emnsen geintresseerd zijn in een clinic, ikzelf ook, liefst in de buurt met paard natuurlijk, maar dat wil iedereen wel

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:01

pak wat bokkers en quotes door elkaar, ben ook een paar dagen weg geweest ...............

HappyH schreef:
Allemachtig wat een stroom aan reacties.
Ik ben er een paar dagen tussenuit geweest, vind het erg jammer dat velen van jullie, je oordeel al klaar hebben.

Dat geld andersom ook.... Ben je bokker die veel post en langer aanwezig is dan ben "anti-aqua"
En JA kuddah, dan krijg je vervelende PB's .... en zo zijn er meerdere die geen vriendelijke pb's hebben gehad.. tot zover PR.

HappyH schreef:
Dat is jullie goed recht, persoonlijk kan ik pas oordelen als ik weet wat het betekend en als ik de inhoud begrijp.
Laat nu juist dat laatste bij velen van jullie ontbreken.

En omdat jij het begrijpt/ervaren hebt moet de rest maar meehobbelen?
een ieder die hier reageerd probeert Aqua te begrijpen, niet iedereen heeft eenzelfde nivo qua paardrijden als jij, zij, mij en gij.....

HappyH schreef:
In het begin van dit topic deed Aqua erg haar best de gestelde vragen te beantwoorden. Verschillende mensen gingen goede vragen stellen.

Wat is een goede vraag?
2 erbij 2 =??
of
is 2 erbij 2 gelijkaan 4?
wat is de goede vraag? die waarop de antwoord gever het antwoord zeker weet of waarop de antwoordgever ook moet raden????

HappyH schreef:
Is jullie de reactie van Aqua op gevallen, hoe ze op jullie ging reageren, nadat jullie haar uitleg niet begrepen en gingen beweren dat de methode niets voorsteld.( Dit laatste is iets overdreven maar treft wel de kern.)

Andersom is je de reactie van Aqua opgevallen toen het grootste gedeelte haar antwoord niet begreep?
Ligt dat dan aan het antwoord of de snapperd van de vraagsteller?

HappyH schreef:
Als ik deze methode zou hebben ontwikkeld, en alle rijtechnische problemen kon oplossen. En ik werd benaderd op de manier zoals Aqua word benaderd, zou ik mijn energie echt niet gaan steken in personen die niet in deze methode geloven.
Ik zou proberen die paarden te helpen, die ik kon bereiken.

Precies..... kun je je afvragen wat die methode inhoud dat ze zieltjes moet winnen via een forum.
Liever gezegd.... Hoe snel denk je dat mond op mond reclame gaat in paardenwereld en hoe ver die reclame reikt?
Bokt is NL-strekkend.,... vreemd toch dat na ruim 2 jaar ze het nog moet hebben via bokt en dat nog steeds veel uithoeken vrestoken blijven van het goede nieuws.....

HappyH schreef:
Wat iedereen gelooft moet diegene natuurlijk zelf weten.
Ik denk dat Aqua op een hele goede en diervriendelijke manier bezig is,
daarom ben ik blij dat ik haar heb leren kennen. Wat jullie met haar info doen moeten jullie zelf weten, ook of je wel of niet de moeite wilt nemen je er wel of niet in te verdiepen of te proberen te begrijpen waarom ze de dingen op haar manier doet.

het probleem zit hem in de info..... die wordt niet verstrekt..... er wordt alleen wat geroepen..
Jij hebt het dus ervaren wat kun jij dan vertellen?
voorbeeld probleem:
paard galoppeerd op links rechts aan en op rechts links aan.. springt de pony in de goede galop aan breekt ze uit op de volte dmv galopwissel.
zadelmaker komt regelmatig, smid komt regelmatig, da komt regelmatig.
paardje is verder super braaf, attent en voorwaarts.....

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:03

Yvonnelind schreef:

Jullie zullen je zolangzamerhand wel af vragen wat ik hier eigenlijk op dit topic te zoeken heb... Ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig naar Aqua's methode èn ik wil weten hoe het kan dat Aqua zulke heftige gevoelens bij iedereen op kan roepen, ook al zijn ze negatief over het algemeen.

Jammer dat Aqua zoveel negatieve gevoelens oproept. Zoals jij zegt, ze heeft zoveel positiefs te vertellen. Als iedereen elkaar nu eens in zijn /haar waarde liet zou ze dit misschien ook hier nog wel willen doen.
Aqua is heel goed in staat de dingen goed en duidelijk uit te leggen.
Dat misschien niet iedereen begrijpt waar ze het over heeft, is denk ik toch omdat jullie een stukje ervaring (van de methode) missen. Ik blijf erbij dat je het eerst zelf moet hebben gevoeld.
Ik denk dat Aqua door haar uiterst kritische kijk op de balans van het paard en de ruiter zich wel degelijk onderscheid. Ook denk ik dat het balans probleem erg word onderschat. Waarom zijn er anders zoveel paarden met lichamelijke klachten? Veel van deze klachten worden veroorzaakt doordat het paard zijn lichaam verkeerd gebruikt onder de ruiter.

Stel je nu eens voor dat alles waar is wat Aqua beweerd. Dat je door het paard heel goed in balans te rijden veel problemen kunt voorkomen of kunt oplossen. Dat ze een antwoord heeft op elk rijtechnisch probleem. Dat ze door haar draagtechniek iets essentieels toevoegd aan het paardrijden. Stel je voor dat je met deze methode zoveel meer uit je paard kunt halen. Dat het paard er gelukkig van word en veel meer plezier aan het rijden beleeft. Is het dan zo noodzakelijk om alles te begrijpen? Als Aqua me iets uitlegt denk ik vaak is het zo simpel? Waarom kom ik daar zelf niet op?
De methode is alles behalve zweverig het is juist heel concreet. Alleen voor mezelf niet altijd even gemakkelijk te verwoorden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:14

Maar als het allemaal zo fijn en zo makkelijk is, waarom geeft ze er dan niet gewoon een clinic over?
Iedereen is nieuwsgierig naar haar methode, we hopen er allemaal wat van op te steken.
Maar waarom die geheimzinnigheid? Waarom vage ontwijkende antwoorden en de deur op slot?
Er is al zo vaak gevraagd om een clinic of om foto's om eea te verduidelijken, en steeds wordt daar niet op gereageerd. Dat is de reden van de negatieve geluiden rond deze methode en haar persoon.
Niet omdat we het niet geloven of niet willen snappen, maar stomweg omdat ze wel pretendeert dat haar methode werkt, maar niet een tipje van de sluier wil oplichten op een duidelijke manier
Op het moment dat ze dat doet, kan iedereen zijn eerlijke mening erover geven. Nu is de tendens meer van, ze wil/kan het niet laten zien, dus het zal wel niks zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:21

HappyH schreef:
Yvonnelind schreef:

Jullie zullen je zolangzamerhand wel af vragen wat ik hier eigenlijk op dit topic te zoeken heb... Ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig naar Aqua's methode èn ik wil weten hoe het kan dat Aqua zulke heftige gevoelens bij iedereen op kan roepen, ook al zijn ze negatief over het algemeen.

Jammer dat Aqua zoveel negatieve gevoelens oproept. Zoals jij zegt, ze heeft zoveel positiefs te vertellen. Als iedereen elkaar nu eens in zijn /haar waarde liet zou ze dit misschien ook hier nog wel willen doen.

En wederom ligt het aan iedereen en iet aan Aqua...

HappyH schreef:
Dat misschien niet iedereen begrijpt waar ze het over heeft, is denk ik toch omdat jullie een stukje ervaring (van de methode) missen. Ik blijf erbij dat je het eerst zelf moet hebben gevoeld.

Het vreemde ervan is dat ik niet het gevoel heb dat ze openstaat...... (ik haat het spreken in derde persoon..... ) voor hetgeen een ander zegt.
Botweg schrijven dat de piaff of wat dan ook die een bepaald paard beter kan is gewoon dom gel*l in de ruimte...
Ik kan 99 % van de paarden genezen die zomereczeem heeft.. jammer dat jou paard bij die 1 % hoort............. snappie HappyH ???

HappyH schreef:
Ik denk dat Aqua door haar uiterst kritische kijk op de balans van het paard en de ruiter zich wel degelijk onderscheid. Ook denk ik dat het balans probleem erg word onderschat. Waarom zijn er anders zoveel paarden met lichamelijke klachten? Veel van deze klachten worden veroorzaakt doordat het paard zijn lichaam verkeerd gebruikt onder de ruiter.

dat is ook een krom gesproken woord..
voorbeeld: een paard galoppeerd van nature scheef... de ruiter wil het recht richten dus recht laten galopperen.... maw de ruiter gaat die galop mondjesmaat forceren.
draai dat terug qaat het dier bewegen zoals het doet op de weide...danst het dan? of hebben we het dan over 2 verschillende dingen? rechtrichten tbv dressuur en dressuur op nivo op rondhobbelen? (wat ook heel ontspannen kan zijn en niets mis mee is...)

HappyH schreef:
Stel je nu eens voor dat alles waar is wat Aqua beweerd. Dat je door het paard heel goed in balans te rijden veel problemen kunt voorkomen of kunt oplossen. Dat ze een antwoord heeft op elk rijtechnisch probleem. Dat ze door haar draagtechniek iets essentieels toevoegd aan het paardrijden.

Dat voorstellen proberen heel veel mensen maar krijgen geen juist beeld daarbij, en aqua voegt daar niets aan toe behalve woorden.
Stel jij je eens voor dat Aqua het wel kan uitleggen... honderden zoniet duizenden mensen die blij zijn nog meer paarden die nog blijer zijn.....

HappyH schreef:
Stel je voor dat je met deze methode zoveel meer uit je paard kunt halen. Dat het paard er gelukkig van word en veel meer plezier aan het rijden beleeft. Is het dan zo noodzakelijk om alles te begrijpen? Als Aqua me iets uitlegt denk ik vaak is het zo simpel? Waarom kom ik daar zelf niet op?

jammer dat ze het niet op kan of wil schrijven.... zouden er meer mensen met dezelfde gedachten
daarnaast schrijf je zelf al dat het zimpel is dus begrijpelijk...

HappyH schreef:
De methode is alles behalve zweverig het is juist heel concreet. Alleen voor mezelf niet altijd even gemakkelijk te verwoorden.

waarom denk ik aan een SA door deze woorden??????
iedere instructeur leert hoe iets te brengen....
aan iedere theorie ligt naslag werk ten grondslag.. lijkt me stug dat het met die methode niet kan...
haar zadelmaker is er zelfs van onder de indruk... lijkt me wederom stug dat die er met een paard naar toe is gegaan om het te errvaren en dat zonder te zien en te begrijpen (mocht ie met een paard daar zijn gekomen )

kent iemand de film the Wave...
doet me er zo langzamerhand aan denken...

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:28

Alane schreef:

een ieder die hier reageerd probeert Aqua te begrijpen, niet iedereen heeft eenzelfde nivo qua paardrijden als jij, zij, mij en gij.....

HappyH: Ik heb nooit beweerd dat iemand mee moet hobbelen. Ik neem aan dat iedereen zijn/haar eigen keuzes maakt. Wat mijn nivo betreft heb ik al aangegeven dat ik geen topruiter ben. Maar ik ben wel in staat om Aqua te begrijpen.

Wat is een goede vraag?
2 erbij 2 =??
of
wat is de goede vraag? die waarop de antwoord gever het antwoord zeker weet of waarop de antwoordgever ook moet raden????

HappyH: Iedere serieus gestelde vraag is een goede vraag. Ik ben ervan overtuigd dat Aqua juist de moeilijke vragen met plezier beantwoord.

Andersom is je de reactie van Aqua opgevallen toen het grootste gedeelte haar antwoord niet begreep?

HappyH: Ik denk dat Aqua wel haar best deed voor iedereen begrijpelijk te zijn. Ik denk niet dat het haar doel is iedereen te overtuigen.

HappyH schreef:
Als ik deze methode zou hebben ontwikkeld, en alle rijtechnische problemen kon oplossen. En ik werd benaderd op de manier zoals Aqua word benaderd, zou ik mijn energie echt niet gaan steken in personen die niet in deze methode geloven.

Precies..... kun je je afvragen wat die methode inhoud dat ze zieltjes moet winnen via een forum.
Liever gezegd.... Hoe snel denk je dat mond op mond reclame gaat in paardenwereld en hoe ver die reclame reikt?
Bokt is NL-strekkend.,... vreemd toch dat na ruim 2 jaar ze het nog moet hebben via bokt en dat nog steeds veel uithoeken vrestoken blijven van het goede nieuws.....

HappyH: Ik denk dat het voor velen confronterend is. Elke vernieuwing brengt zijn weerstand met zich mee.

het probleem zit hem in de info..... die wordt niet verstrekt..... er wordt alleen wat geroepen..
voorbeeld probleem:
paard galoppeerd op links rechts aan en op rechts links aan.. springt de pony in de goede galop aan breekt ze uit op de volte dmv galopwissel.
[/quote]

Helaas heb ik de methode niet ontwikkeld en ben ook niet zo goed in het probleem oplossen. Misschien wil Aqua via pb je vraag beantwoorden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:44

HappyH schreef:
Alane schreef:

HappyH: Ik heb nooit beweerd dat iemand mee moet hobbelen. Ik neem aan dat iedereen zijn/haar eigen keuzes maakt. Wat mijn nivo betreft heb ik al aangegeven dat ik geen topruiter ben. Maar ik ben wel in staat om Aqua te begrijpen.

Dat je geen topruiter zoals zovelen onder ons zegt niet zoveel... maar kan wel uitmaken vwb de kijk op paarden... iemand die 2 uur met een marktkoopman meeloopt kijkt anders tegen paarden aan dan iemand die 2 uur met een jurylid meeloopt...

HappyH schreef:
Alane schreef:
Wat is een goede vraag?
2 erbij 2 =??
of

HappyH: Iedere serieus gestelde vraag is een goede vraag. Ik ben ervan overtuigd dat Aqua juist de moeilijke vragen met plezier beantwoord.

dat is het hem juist... ligt het aan de vraagstelling of aan de vraag?

HappyH schreef:

HappyH: Ik denk dat Aqua wel haar best deed voor iedereen begrijpelijk te zijn. Ik denk niet dat het haar doel is iedereen te overtuigen.

Wederom: ligt het aan Aqua of aan al die bokkers die haar niet begrijpen?

HappyH schreef:

HappyH schreef:
HappyH: Ik denk dat het voor velen confronterend is. Elke vernieuwing brengt zijn weerstand met zich mee.

We praten over 2 jaar = 24 maand... dit is niet meer confronterend...

HappyH schreef:
Alane schreef:
voorbeeld probleem:

Helaas heb ik de methode niet ontwikkeld en ben ook niet zo goed in het probleem oplossen. Misschien wil Aqua via pb je vraag beantwoorden.

Ik hoef geen pb van Aqua... heb e niet echt een behoefte aan en dat steunt dat zweverige/geheimzinnige...

anders gesteld... nav je rijlessen bij aqua hoe zou je dat probleem oplossen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:20

Happy H, vernieuwing roept bij mij geen weerstand op, ik ben allang op het punt dat ik weet dat ik nog niks weet en dat alle info welkom is. Ik voor een heb nog een hele berg te leren..........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:41

HappyH schreef:

Is zo, en als aqua daar dan eens mee begint door niet iedereen die haar snapt voor dom, onkundig en minstens paardonvriendelijk bezig te zijn te benoemen......... dan wordt het al een heel stuk vriendelijker.

Citaat:

Dit soort texten bedoel ik met het bovenstaande. Iedereen hier wil het ervaren, alleen de gene bij wie het ervaren kan worden geeft niet thuis, en dus ligt het aan de massa en niet aan het individu

Citaat:

Duuuhuuuh das les één in het grote instructeursboek :D

Citaat:
Stel je nu eens voor dat alles waar is wat Aqua beweerd. Dat je door het paard heel goed in balans te rijden veel problemen kunt voorkomen of kunt oplossen.

Dat is les twee

Citaat:
Dat ze een antwoord heeft op elk rijtechnisch probleem. Dat ze door haar draagtechniek iets essentieels toevoegd aan het paardrijden. Stel je voor dat je met deze methode zoveel meer uit je paard kunt halen. Dat het paard er gelukkig van word en veel meer plezier aan het rijden beleeft.

Hier wordt dus gesuggereerd dat de paarden niet in aqua's methode gereden ongelukkig zijn (gelukkig van wordt) en geen plezier in het rijden hebben (en veel meer plezier aan het rijden beleeft) Vind ik nogal een uitspraak. Als je het dan hebt over in de waarde laten....... dan heb je er hier al een te pakken die DAT nu net even niet doet!

Ik heb over het algemeen hele gelukkige paarden onder de kont, die veel plezier hebben in het werk.

Citaat:
Is het dan zo noodzakelijk om alles te begrijpen? Als Aqua me iets uitlegt denk ik vaak is het zo simpel? Waarom kom ik daar zelf niet op?

Het is inderdaad noodzakelijk om alles te begrijpen...........ik doe er ook mijn best voor!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:58

Ik ben een beetje een meelezer. Nooit veel gepost in Aqua-topics, maar nu wil ik ook eens even wat kwijt. Ik vind het maar raar dat Aqua (volgens eigen zeggen) een briljante methode heeft ontwikkeld. Maar hier geen zinnig woord over kan uitleggen. En dat ze blijkbaar ook alleen maar leerlingen aanneemt die nadat ze iets gedaan hebben, dit op geen enkele manier kunnen reproduceren. Bij alles wordt gezegd dat je het eerst moet voelen voor je het kan begrijpen. Als Anky mij de hulpen voor galopwissels om de pas uitlegd, dan kan ik die prima begrijpen hoor! Al is mijn paard nog niet eens B klaar. Als je maar duidelijk kan uitleggen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:55

happy, heb jij geen fotos waar je wat op kan laten zien , aqua wil geen fotos plaatsen ter verduidelijking, wellicht kan jij dat wel

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:19

Dat zou leuk zijn happyH of heb je een foto verbod van aqua gekregen,

Ik vind het een onzinnige discussie geworden omdat aqua niet meer thuis geeft ondanks dat ze wel elke dag online komt, En dat terwijl toen het topic open ging het er vriendelijk aan toe ging, Een Happyh die de vragen bewandwoordt met het zelde woordgebruik van aqua zet bij mij toch wel vraagtekens neer maar ja,

Die clinic komt er waarschijnlijk toch niet al komt die er ben ik net als Betteke waarschijnlijk niet welkom, mocht ik dat welzijn dan bied ik nog maar een keer mijn tinker aan, een heel ander soort paard ben benieuwd hoe die kan dansen onder aqua, En als dat gebeurt dan zal ik mijn ongelijk weergeven,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:27

wat mij erg stoort is dat de lesklanten van Aqua steeds blijven posten dat de sceptici hier al bevooroordeeld zijn en niet open staan voor nieuwe methodes.
Als ik voor mijzelf spreek: hier in Belgie is het moeilijk om dressuurinstructie op niveau te vinden (aangezien dit land erg op springen gericht is en de paarden ook nog eens in de verkeerde regio staan) dus ik snak naar nieuwe kennis. Of Aqua die nieuwe kennis kan bieden, Anky die kan bieden of de melkboer die toevallig voorbij komt rijden en fouten in mijn rijden ziet, boeit mij persoonlijk niks - ik wil verder komen! Of de nieuwe kennis vanuit klassiek rijden, LDR, Aqua-methode of Centered Riding oid komt maakt me ook niet uit - wat werkt, dat werkt.
Mijn grootste probleem dat nog niet opgelost is in dit topic is dat ik gewoon niet weet wat de methode inhoudt en niemand dat nader toe wil lichten. Ik woon in midden-Belgie, ben eventueel nog bereid om (wel zonder paard) helemaal naar Creil te komen om te kijken maar ik moet wel weten waarvoor ik dat doe!
Dus nogmaals mijn verzoek aan hetzij Aqua hetzij de lesklanten om hier in het topic gewoon uit te leggen welke theorie er achter de methode zit.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:30

Kim en Alane, ik ga helemaal met jullie mee

Kleine toevoeging naar HappyH
Ook jij bent dus als leerlinge niet in staat het uit te leggen, dat is nr. zoveel zeg maar
Elders in dit topic heb ik Maaike aangehaald, die inmiddels denk ik woest op me is en net als Aqua blijkbaar niet begrijpt dat we geen ruzie willen, maar dat we het zo graag willen begrijpen
Maaike heeft het ook niet uit kunnen leggen, laat staan dat ik iets byzonders aan haar rijden heb gezien, de keer dat ik haar heb zien rijden Dat heeft dus niks met Maaike te maken en ook niet met HappyH en andere Aqua leerlingen, maar wel met de methode Aqua.

Ik heb 2 jaar bij AdB gelest en kan zo opdreunen wat hij bedoelt, met de nadruk op dat het gewoon de klassieke manier van rijden is

Na wat lees en naslagwerk denk ik, maar pas op, ik denk dat Aqua richting Baucher methode gaat, als dat zo is, is dat toch ook simpel uit te leggen

Wat de methodes van rijden betreft is er weinig echt nieuws onder de zon, allemaal herhalingen met aanpassingen op al reeds eeuwen bestaande methodes

Je moet het voelen, wordt er gezegt, fijn, laat Aqua die clinic geven, hier in Apeldoorn, mooi het midden van het land Er worden inmiddels met mijn paarden erbij 5 verschillende paarden geboden, waar ze ons iets mee kan laten zien en voelen
Daar is toch niks mis mee, als het een fijne methode is, kunnen we dat allemaal gaan integreren en uitdragen toch

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:37

Happy sta je er wel eens bij stil dat het meerdendeel van de ruiters met rechtrichten, balans, tact bezig zijn.
"Iedereen" begrijpt dat stukje van Aqua dat dit je basis is. Het enigste verschil is dat Auqa zegt dat ze deze basis in 8 min erin heeft door draagtechniek en dat dit dan behouden blijft. In al je oefeningen. En dat stukje........tenminste dat is het voor mij. Klopt niet.
Elke training komt basis terug. Een paard wat recht is, in balans, tact is kan in een oefening dit verliezen, zich ontrekken.
En daar traint een "normale' ruiter op. Om ook in moeilijke oefeningen de balans, tact het recht zijn enz te behouden.
Als je nu aqua 's woorden neemt dan zou je dus nooit die problemen meer hebben. Paard loopt ten alle tijden in balans, tact, recht enz omdat hij de draagtechniek beheerst.
Waar trainen jullie dan op.
Waarom zien we jullie dan niet op wedstrijd.

En er zijn heel veel instructeur's, ruiters heel paardvriendelijk bezig maar die verkondigen niet een methode te hebben ontwikkeld die in 1 maal 8 min het hele dressuurdoel te niet doet.
Want daar komt het einglijk op neer. Aqua doet alles in 8 min waar ik en vele met mij dag in dag uit aan trainen. Spieren proberen te laten ontwikkelen zodat een paard kan dragen.

En als we het dan over paard onvriendelijk hebben. Sorry maar het komt er op neer dat aqua beweert een ongetraint paard zonder spieren oefeningen te laten doen waar anderen mnd jr mee bezig zijn. En is dat nu zo paardvriendelijk te noemen???

Wat me opvalt na jr paarden is dat er mensen komen die zeggen iets nieuws te hebben maar het is voor hun nieuw dat betekent niet dat andere het niet al ontdekt hebben.
ze hebben het gewoon geen naam gegeven.

Zo ervaar ik dat ook met Nh. 15 jr geleden zat ik ook volop in de paarden. Had van geen Nh gehoort. Nu was ik er 10 jr tussen uit en ik kom terug en NH is helemaal in. Sprak me gelijk aan maar
met een beetje lezen, kijken bedenk ik me wat is er een gewichtige naam voor iets gekomen wat zo vanzelfsprekend is. Dit doe ik al jr maar de naam was er niet.

En dat heb ik dus nu ook met Aqua op wat puntjes na.

En je hebt gelijk dat je gevoel soms moeilijk uit kan leggen. Maar er zijn altijd wezelijke signalen die je uit kan dragen. Gevoel kan niemand je bijbrengen maar vertellen wat je doet om een gevoel te krijgen dat kan wel. En daar is een instructeur voor.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:37

geral schreef:
Kim en Alane, ik ga helemaal met jullie mee

Kleine toevoeging naar HappyH
Ook jij bent dus als leerlinge niet in staat het uit te leggen, dat is nr. zoveel zeg maar
Elders in dit topic heb ik Maaike aangehaald, die inmiddels denk ik woest op me is en net als Aqua blijkbaar niet begrijpt dat we geen ruzie willen, maar dat we het zo graag willen begrijpen
Maaike heeft het ook niet uit kunnen leggen, laat staan dat ik iets byzonders aan haar rijden heb gezien, de keer dat ik haar heb zien rijden Dat heeft dus niks met Maaike te maken en ook niet met HappyH en andere Aqua leerlingen, maar wel met de methode Aqua.

Ik heb 2 jaar bij AdB gelest en kan zo opdreunen wat hij bedoelt, met de nadruk op dat het gewoon de klassieke manier van rijden is

Na wat lees en naslagwerk denk ik, maar pas op, ik denk dat Aqua richting Baucher methode gaat, als dat zo is, is dat toch ook simpel uit te leggen

Wat de methodes van rijden betreft is er weinig echt nieuws onder de zon, allemaal herhalingen met aanpassingen op al reeds eeuwen bestaande methodes

Je moet het voelen, wordt er gezegt, fijn, laat Aqua die clinic geven, hier in Apeldoorn, mooi het midden van het land Er worden inmiddels met mijn paarden erbij 5 verschillende paarden geboden, waar ze ons iets mee kan laten zien en voelen
Daar is toch niks mis mee, als het een fijne methode is, kunnen we dat allemaal gaan integreren en uitdragen toch

ik ben het helemaal met je eens Geral en appeldoorn is vanaf creil goed te doen lijkt mij zo, En ja maaike heb ik ook al op mijn dak gehad, helaas doet het me niks,

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:00

geral schreef:

Om zulke dingen word ik echt niet woest hoor Ook denk ik niet net als Aqua, vind het dus knap dat jij voor mij kunt beslissen dat ik iets niet begrijp

En Dobbel, jij mij op je dak gehad? Ik heb je wat vragen gesteld omdat ik geinteresseerd was in jouw persoonlijke ervaringen met Aqua nadat jij in een topic had gezet dat we voor eventuele vragen konden PBen Dus dat heb ik gedaan omdat jouw reacties vragen bij me opriepen. Sorry als ik dat verkeerd begrepen heb

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:32

vragen mag maar ja je vond mijn andwoordt niet leuk en gingen je volgende andwoordt niet zo aardig meer, achje ik lag erom

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:27

Ik ben vanochtend pas begonnen met lezen. Ook ik hoopte op een nieuw inzicht waar ik mijn paard een plezier mee kon doen...

wat hier vooral beschreven wordt is denk het ultieme ruitergevoel. Daarmee bedoel ik dat als iemand zoveel gevoel heeft voor paarden, dat diegene het paard in balans kan rijden, recht richten, nageven e.d.. deze ruiter zal snel en adequaat reageren op alles wat gebeurt met het paard of wat dit paard doet.
Daardoor zal deze ruiter bij elk paard eruit halen wat er in zit, en omdat deze ruiter vanuit het gevoel rijdt is dit prettig voor het paard.

Alleen is dit voor maar een paar mensen weggelegd. Zij zullen het beste euit elk paard weten te halen. Als er een op mijn paard gaat zitten, dan zal mijn paard niet anders bij mij gaan lopen omdat hij het ineens "snapt".

Toch doe ik mijn stinkende best als ik rijd en maak ik steeds vorderingen. Ook het paard gaat beter bewegen.

Ik durf ook wel te stellen dat we gelukkig zijn met elkaar. Geen verborgen knopje wat ik om moet zetten, maar gewoon trainen en gevoel.

Succes allemaal.

Als er een clinic komt, wil ik wel komen kijken. Misschien heeft het alsnog een toegevoegde waarde?!

MAAR dit is waar het naar mijn gevoel om draait in dit topic.
Niets revolutionairs naar mijn idee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:09

HappyH schreef:
Dat is jullie goed recht, persoonlijk kan ik pas oordelen als ik weet wat het betekend en als ik de inhoud begrijp.

Daarom oordeel ik ook niet over de methode zelf, maar alleen over de manier van uitdragen.

Citaat:
Is jullie de reactie van Aqua op gevallen, hoe ze op jullie ging reageren, nadat jullie haar uitleg niet begrepen en gingen beweren dat de methode niets voorsteld.( Dit laatste is iets overdreven maar treft wel de kern.)

Dat vind ik niet. Op mij kwam het juist over dat Aqua uit 5 goede vragen en 1 twijfelachtige reactie precies de twijfelachtige reactie pikt om daar tegenin te gaan (niet inhoudelijk) en het antwoord op 5 goede vragen schuldig blijft. Waarna bovendien verschillende mensen als 'dom' werden betiteld omdat ze meer vragen hadden en het nog niet begrepen.

Citaat:
Als ik deze methode zou hebben ontwikkeld, en alle rijtechnische problemen kon oplossen.

Maar dat is natuurlijk iets wat nog geenszins vaststaat.

Citaat:
En ik werd benaderd op de manier zoals Aqua word benaderd, zou ik mijn energie echt niet gaan steken in personen die niet in deze methode geloven.

Ik ben gewoon niet goed in 'geloven'. Ik ben een scepticus in hart en nieren: onbepaald tot anders is bewezen.
Ik neem zelden iets aan, en zeker niet van iemand op internet. Maar dat betekent niet dat ik het afwijs. Ik wil er gewoon meer van weten, ook via andere, min of meer onafhankelijke, bronnen.

(Maar, daaraan wil ik wel toevoegen dat ik kritiek van Aqua op bijvoorbeeld OS dressuurruiters erg ongepast vind, en verwijzingen naar haar methode zonder meer onderbouwing toch vooral als reclame zie. Dus berichten van haar met die inhoud maken kans op een reactie van mij. Maar komt er opheldering, iets van filmpjes, een clinic, een uitleg, een nieuw inzicht van anderen, dan lees ik dat met interesse.)

HappyH, ik waardeer je reacties erg, en ik vind dat je heel vriendelijk en verstandig overkomt! Ik hoop dat je toch af en toe wat wilt uitleggen. Sommige mensen kunnen mondeling goed uitleggen, maar op schrift niet. (Ik denk dat Aqua daar 1 van is?) Jij kunt, vind ik, je heel goed uitdrukken op schrift. Dus misschien dat jij toch wat dingen kunt verduidelijken af en toe.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 14:21

Ik ben deze week in alle rust naar Aqua toe gegaan om irl kennis te maken en in de praktijk te zien wat ik in theorie al van haar hier had begrepen (of dacht te hebben begrepen).

Ik rijd mijn paarden super correct en heel lichtjes, vooral op zit/houding. Als we een goede voorbereiding hebben gaat alles op suggestie, slechts ondersteund door ademhaling. Zoals wij rijden is al heel confronterend voor mensen die het zo niet kennen. Ik ben dus bekend met het fenomeen dat mensen die het niet zelf ervaren hebben het lastig te begrijpen vinden dat het allemaal nog vloeiender en gemakkelijker kan. Ik weet dus al dat er meer dimensies zijn. Maar ik heb ook geen enkele reden om te denken dat er nog meer is dan de dimensie die ik ken. Dus ging ik graag eens kijken in Aqua-land.

Bij Aqua heb ik gezien en gevoeld dat je uitgangspunt en de hulpen nog veel meer afgestemd kunnen worden op het natuurlijke evenwichtsysteem van het paard. Zij is kritischer op balans en recht gaan dan wie dan ook. Zelfs nog voor het voor ons zichtbaar is, heeft zij al de geringste afwijking van de natuurlijke perfectie als vanzelf opgemerkt. Ze ziet meer dan wij hier allemaal bij elkaar.

Ik ervaarde een hoger nivo van vanzelfsprekendheid, een soort glijden dat verder ging dan wat ik eerder heb gevoeld. Het is echt een wezenlijk hogere dimensie.

De Aqua-balans geeft mij een hele nieuwe interpretatie van alle klassieke begrippen. Het rijden zonder haar vorm van balans vind ik nu zelfs on-af terwijl ik daar eerder wel genoegen mee nam.

Aqua inspireert tot nog hogere eisen stellen aan jezelf en het volledig vervagen van de grens tussen paard en ruiter.

Wellicht klinkt het onwaarschijnlijk wat ze zegt of je denkt dat je het wel herkent in je eigen rijden (zoals ik deed)? Wel, ik kan je zeggen dat je je vergist. Net als ik. Aqua gaat verder dan je kunt vermoeden.

Het mag duidelijk zijn dat de waarnemingen van een Dobbel over bijvoorbeeld impuls lijnrecht tegenover die van mij staan.

Ik ben Aqua dankbaar dat ze mij gastvrij onthaald en haar kostbare tijd in mij geïnvesteerd heeft zodat ik een glimp kon opvangen van een hogere dimensie die ik nog bij niemand heb gezien en die in zelfs het meest smakelijke plaatje ter wereld dat ik ooit ben tegengekomen nog ontbreekt.

Ik had zeker op punten mijn bedenkingen over sommige uitspraken van haar maar na deze ervaring kan ik zeggen dat geen woord van Aqua overdreven is. Ze maakt alles waar, en meer. Ja, het is revolutionair. Ja, met haar input zouden de beste ruiters ter wereld (sport, klassiek of spiritueel) nog beter, verfijnder en makkelijker kunnen gaan rijden.

Ik vraag de moderators een slotje op dit topic te plaatsen. Al mijn vragen zijn inmiddels beantwoord en als ik nieuwe vragen heb, dan kan ik bij Aqua persoonlijk terecht.

De sceptici wil ik nog wel een nadenkertje meegeven van Anaïs Nin:
Je ziet de dingen niet zoals ze zijn, maar je ziet de dingen zoals jij bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:22

HappyH kun jij niet samen met A8H iets in elkaar zetten? Wat videomateriaal als je daar lest op je paard? Kun je het kommentaar zelf bij de beelden zetten. Je bent enthousiast, dus ik denk dat dit alleen maar ten goede komt van Aqua.

Velen van ons snakken naar iets te kunnen zien, moet toch mogelijk zijn?

In een email van Aqua vertelde ze mij dat het leren dragen van het paard in 8 minuten alleen door ervaren ruiters mogelijk is. Je een stille onafhankelijke zit moet hebben en goed moet kunnen voelen. HappyH hoe ervaren ben jij in het rijden? Is de methode van A8H een aanvulling op je rijkunsten waarvan de basis al heel goed erin zit, wellicht al ver gevorderde ruiter?

Kun je vertellen hoe je het dragen van het paard na de eerste sessie hebt ervaren de keren erna, toen je thuis ging rijden?

Is deze methode door iedereen te leren, of heb je een hele ervaren ruiter nodig die de draagtechniek je paard leert waardoor je als onervaren ruiter op dit paard kan gaan zitten, hij steeds in balans is, immers hij kan ineens dragen dus is in balans, en de onervaren ruiter correct leert zitten en in balans te blijven samen met paard.

Dus eigenlijk heb ik iemand nodig die dit paard in 8 minuten in balans krijgt. Stel dit in balans zijnde paard, krijgt een hobbezak op zijn rug die snel uit evenwicht wordt gebracht, blijft dit paard dan in balans?

Dus, Anky haar paarden kunnen neem ik ondertussen aan wel dragen, hebben ondertusssen wel balans, als ik er dan op ga zitten, blijven ze ongeacht hoe ik zit, in balans? Is dit het gevoel wat ik dan ga ervaren met mijn paard?

Dan is dit zeker revolutionar. Heb daar wel een eurootje of 2 a 3 honderd voor over. Dus als ik mijn paard oppak, 180 km ga rijden, Aqua 300 euro in haar handen duw, zij 8 minuten mijn paard gaat bewerken, heb ik een paard dat in balans kan gaan lopen. Heb ik een paard dat ineens punten gaat rijden, swingt door de baan en iedereen roept: Zij? Met die houten klaas? Ik roep dan: Ja, in 8 minuten, de Aqua methode!

Sorry, niet zo aardig, maar deze gevoelens roepen het bij mij op. Toch wil ik het graag meemaken en zien. Zou bijna hopen dat mijn pennywensen uit zouden kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:26

[quote="friemel"]
Ik vraag de moderators een slotje op dit topic te plaatsen. Al mijn vragen zijn inmiddels beantwoord en als ik nieuwe vragen heb, dan kan ik bij Aqua persoonlijk terecht.
/quote]

Wát egoistisch. Jouw vragen zijn beantwoord, dus JIJ mag nu een slotje! Bahbah, dan praat je over dimensies. De hogere dimensies gaan uit van liefde, zoals jij je nu uitlaat is dit geen liefde. Je lijkt wel behekst zoals je nu spreekt.

Je had waarheidsgetrouwer overgekomen als je video materiaal had meegenomen, hadden we een glimp op kunnen vangen van je dimensies waarin jij en je paard in hogere sferen aan het zweven waren. Voor mij heb je voor eens en altijd de plank volledig mis geslagen. Een gemiste kans.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 14:37

Persoonlijk vind ik een paar honderd euro een lachertje voor wat je bij Aqua kunt halen. Ik zal haar dan ook bij deze adviseren daar minstens een paar duizend euro van te maken. Aqua, ga je voorwaarden eens wat opschroeven naar je kwaliteiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:52

Zie je dat duiveltje, het wordt steeds ongeloofwaardiger. Doel voorbij gestreefd, ik haak af geloof er geen druif meer van.

Aqua zal je wel dankbaar zijn dat je haar werk op deze manier voortzet. Wars van sekte achtig gebral, zeker de boosaardigheid die dan om de hoek komt kijken als je niet mee hobbelt.

Boekjes met hogere sferen nog maar eens doornemen, je spreekt de taal van je duiveltje.