Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:11

Oke maar haal het balkje eens weg, drukt ie zich dan ook van de grond?

En je laatste zin zou ik weghalen, is namelijk logisch... in beide rijtechnieken...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:15

correct me if i'm wrong.. maar QQQQ en Tyrza zeggen toch het zelfde enkel dan op een andere manier?

LRD en VWNW komen toch op het zelfde neer: allebij over rug op de achterhand. Van achtere uit naar vore toe en van ontspanning naar aanspanning? Het enigste verschil is dat bij VWNW het paard met zn neus op of voor de LL loopt en bij LRD het paard met zn neus achter de LL loopt..

Toch?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:17

Helemaal waar. Kan ook allebei, alleen er zijn er die zeggen dat het niet KAN en je paard vermoord wordt met en bij LRD

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:20

Jippie schreef:
Maak je jezelf eigenlijk niet een beetje belachelijk als je als amateur/recreant hier in een forum de top van de dressuur de les gaat lezen over het correcte dressuurrijden.

Bepaalt je wedstrijdniveau je kennis? Sorry, mijn instructeur rijd zelf geen paard meer en heeft ook niet veel wedstrijden gereden, toch sluiten zijn ideeën aan op de visie van Tyrza..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:21

Citaat:
LRD en VWNW komen toch op het zelfde neer: allebij over rug op de achterhand. Van achtere uit naar vore toe en van ontspanning naar aanspanning? Het enigste verschil is dat bij VWNW het paard met zn neus op of voor de LL loopt en bij LRD het paard met zn neus achter de LL loopt..

Inderdaad, ik sta ook open voor VWNW, alleen vind ik persoonlijk dat je dan niet zo op de verfijning kan inspelen als bij LDR Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:21

Het woord persoonlijk is mooi in die teksten van Tyrza...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:22

Ieder mens is anders, ieder paard is anders, iedere methode is anders, en ze willen allemaal hetzelfde.....

dus...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:24

Patsur, het is niet mijn visie, ik heb het mogen ervaren. Dus niet alleen de theorie spreekt me aan, ook fysiek vind ik het gewoon kloppen.

Zien is prachtig, ervaren is geweldig!! Lachen

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:24

Inderdaad Patsur, ben het met je eens.
Jippie: momenteel rij ik geen wedstrijden maar probeer wel met mijn paard zo hoog mogelijk te komen, train meerdere keren per week en krijg professioneel les. Mag ik dan toch niet meepraten omdat ik geen juryblaadjes krijg?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:35

Tyrza schreef:
Citaat:

Inderdaad, ik sta ook open voor VWNW, alleen vind ik persoonlijk dat je dan niet zo op de verfijning kan inspelen als bij LDR Knipoog

ok.. dan heb ik het goed begrepen.. Is voor iedereen de methode LDR geschikt die de methode VWNW beheerd?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:39

Ligt aan het paard Knipoog

VwNw is niets voor Tol bv Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:41

M3isSi3j schreef:
Is voor iedereen de methode LDR geschikt die de methode VWNW beheerd?

Ik ben geneigd om te zeggen van niet. Ondanks dat ik wel van mening ben dat LDR nét dat beetje extra gymnasticeerd is het niet voor elk paard weggelegd. Maar dan heb ik het wel over écht LDR, en niet over het 'iets' (ruim begrip Knipoog ) ronder instellen, want dat is weer wel voor elke combinatie haalbaar.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:42

Er is een wezenlijk verschil in het gebruik van spiergroepen, als een paard 1. vlak voor, 2. voor- of 3. achter de loodlijn loopt. Het verhaal zit in werkelijkheid complexer in elkaar omdat ook andere orgaansystemen van het paard door de hoofd- en halshouding tijdens werk - ook nog - sterk worden beinvloed. Er gebeurt dus veel meer onder de motorkap van het paard, dan op het eerste gezicht lijkt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:44

Helemaal mee eens, Goldstar Knipoog

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:44

Remember schreef:
Het probleem waar ik tegen aan loop als ik de hals veel lengte geef is dat ze van het achterbeen af gaat lopen en als het ware op de voorhand duikt. Dit komt omdat ze nogal al lang is in haar lijf en daarbij wat week in de lendenen. Ook is ze niet bergje op gebouwd, wat samen met dat langgelijnde resulteert in een heel horizontaal evenwicht wat eerder naar beneden valt aan de voorkant (=niet de bedoeling) dan omhoog komt. Als ik haar vanaf de schoft omhoog laat bewegen en na de schoft de hals oprol en naar beneden laat vallen heb ik toch die opwaartse beweging plus een goede verbinding van hals naar schoft naar rug en verder naar achter. Omdat ik haar toch qua lengte in het lijf wil begrenzen ontkom je er niet aan om ook de rest van de hals en nek af te buigen, waardoor het hoofd dus achter de loodlijn komt. Maar het extreme dat hierboven op de foto's te zien is waag ik me niet aan Knipoog

zelf heb ik een spring paard aramXeros het is een merrie met een onwijs lange rug wil ik haar in de dressuur rijden denk ik maar zo paarde met een lange rug moet in een hokje waar ze niet in passe maar ik ga niet trekke of rukke dat is onzin zo ontneem je het plezier van je paard ook ik vind dat je moet rijden van achter naar voor gaat de achterkant er onder richt de voor kant op en wanneer je dat juist opvangt lope ze op de LL doen ze dat niet is dat ALTIJD de fout van de ruiter en dus GEEN rede om je paard te straffen door hem vast te zette en in de krul te trekke paardrijden doe je in harmonie niet in strijd!!!! en wat je hier bove ziet is strijd die van de wedstrijd niet van die schimmel dat is indd een moment opname maar somige van de foto's ik vind t WALGELIJK die manier van rijden

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:50

Het extreem diep en rond werken is geen gymnastiserende oefening maar een psychische, gericht op volledige onderwerping. Er is geen zinvol doel voor het verkorten van de hals. Het maakt de rug uiteindelijk stijf, hoewel het er in het begin leuk rond uitziet. De lendenpartij wordt geblokkeerd waardoor het bekken niet kan zakken. Dominantie is de oorsprong van deze rijmethode. Er is nog een gelegenheid waar het rond en diep dwingen van de nek wordt gebruikt: bij stierengevechten in Spanje. De stier krijgt banderillas in de schoftbespiering gestoken om om hem te verzwakken en te voorkomen dat hij zijn kop nog omhoog brengt. Het naar beneden trekken van het hoofd door ruiters werkt op dezelfde manier. Het doel is de halsspieren te verzwakken zodat de paarden makkelijker te handhaven zijn.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:52

Waar haal jij dat nu weer vandaan, Friemel?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:53

santie schreef:
Remember schreef:
Het probleem waar ik tegen aan loop als ik de hals veel lengte geef is dat ze van het achterbeen af gaat lopen en als het ware op de voorhand duikt. Dit komt omdat ze nogal al lang is in haar lijf en daarbij wat week in de lendenen. Ook is ze niet bergje op gebouwd, wat samen met dat langgelijnde resulteert in een heel horizontaal evenwicht wat eerder naar beneden valt aan de voorkant (=niet de bedoeling) dan omhoog komt. Als ik haar vanaf de schoft omhoog laat bewegen en na de schoft de hals oprol en naar beneden laat vallen heb ik toch die opwaartse beweging plus een goede verbinding van hals naar schoft naar rug en verder naar achter. Omdat ik haar toch qua lengte in het lijf wil begrenzen ontkom je er niet aan om ook de rest van de hals en nek af te buigen, waardoor het hoofd dus achter de loodlijn komt. Maar het extreme dat hierboven op de foto's te zien is waag ik me niet aan Knipoog

zelf heb ik een spring paard aramXeros het is een merrie met een onwijs lange rug wil ik haar in de dressuur rijden denk ik maar zo paarde met een lange rug moet in een hokje waar ze niet in passe maar ik ga niet trekke of rukke dat is onzin zo ontneem je het plezier van je paard ook ik vind dat je moet rijden van achter naar voor gaat de achterkant er onder richt de voor kant op en wanneer je dat juist opvangt lope ze op de LL doen ze dat niet is dat ALTIJD de fout van de ruiter en dus GEEN rede om je paard te straffen door hem vast te zette en in de krul te trekke paardrijden doe je in harmonie niet in strijd!!!! en wat je hier bove ziet is strijd die van de wedstrijd niet van die schimmel dat is indd een moment opname maar somige van de foto's ik vind t WALGELIJK die manier van rijden

Verdiep je eerst eens een beetje in de stof voordat je zulk soort berichten gaat plaatsen Sigaar .

En een paar komma's, punten en hoofdletters zouden ook niet verkeerd zijn!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:02

Er is ook een wezenlijk verschil van gebruik van peesanhechtingen als je een paard aan een lange teugel draaft als wanneer je hem aan je hand terug laat draven...

Overal is een ander gebruik voor. Dat klopt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:03

friemel schreef:
Het extreem diep en rond werken is geen gymnastiserende oefening maar een psychische, gericht op volledige onderwerping. Er is geen zinvol doel voor het verkorten van de hals. Het maakt de rug uiteindelijk stijf, hoewel het er in het begin leuk rond uitziet. De lendenpartij wordt geblokkeerd waardoor het bekken niet kan zakken. Dominantie is de oorsprong van deze rijmethode. Er is nog een gelegenheid waar het rond en diep dwingen van de nek wordt gebruikt: bij stierengevechten in Spanje. De stier krijgt banderillas in de schoftbespiering gestoken om om hem te verzwakken en te voorkomen dat hij zijn kop nog omhoog brengt. Het naar beneden trekken van het hoofd door ruiters werkt op dezelfde manier. Het doel is de halsspieren te verzwakken zodat de paarden makkelijker te handhaven zijn.

PARDON? Slapen

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:22

Tyrza schreef:
Waar haal jij dat nu weer vandaan, Friemel?

Friemel leest wel eens een boekje Nerd

"Dressur im 21 Jahrhundert" in dit geval, p 64 ev.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:23

hahahahaha UIT HET BOEKJE...

Meemaken is beleven...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:25

Zoals ik VWNW ken is het geen doel op zich, het is meer een ontspanning bevoorderende oefening. Veel actie in de achterbenen hoef je hier dan ook niet te verwachten. Hier een paar foto's uit het boek van Egon von Neindorf:

Eerst ontspannen, dat is niet iets wat een uur achterelkaar wordt gedaan, maar wel toestaan de hals te laten strekken en dan de rug van het paard zo veel als mogelijk te ontlasten
Afbeelding

Dan wat meer aanspanning (zeg maar jonge paarden houding, met de ruiter nog in een rug ontlastende zit)
Afbeelding

Naar meer oprichting en verzameling
Afbeelding

Naar piaff
Afbeelding

Bij alles is het fundamenteel dat de takt gewaarborgd blijft en er geen verzet is (verzet is blokkeren). Het paard moet het graag gaan doen. Tot zovere het ideale doel.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:27

Als jij zo graag leest, waarom lees je mijn uitleg dan niet, Friemel? Haha!

ART_UMA, het ziet er correct uit, maar toch mis ik een bepaalde lossigheid vanuit de bovenlijn. Bovendien vind ik de onderhals enigzins aangespannen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:28

Alleen op de laatste foto helemaal maar al zichtbaar op de tweede is dat de hals niet rond is maar een knik vertoont...Veel onderhals ontwikkeld en geen ronde bovenlijntot aan het hoofd maar slechts tot voor de nek.