Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Jippie schreef:Maak je jezelf eigenlijk niet een beetje belachelijk als je als amateur/recreant hier in een forum de top van de dressuur de les gaat lezen over het correcte dressuurrijden.
Citaat:LRD en VWNW komen toch op het zelfde neer: allebij over rug op de achterhand. Van achtere uit naar vore toe en van ontspanning naar aanspanning? Het enigste verschil is dat bij VWNW het paard met zn neus op of voor de LL loopt en bij LRD het paard met zn neus achter de LL loopt..

Tyrza schreef:Citaat:LRD en VWNW komen toch op het zelfde neer: allebij over rug op de achterhand. Van achtere uit naar vore toe en van ontspanning naar aanspanning? Het enigste verschil is dat bij VWNW het paard met zn neus op of voor de LL loopt en bij LRD het paard met zn neus achter de LL loopt..
Inderdaad, ik sta ook open voor VWNW, alleen vind ik persoonlijk dat je dan niet zo op de verfijning kan inspelen als bij LDR

M3isSi3j schreef:Is voor iedereen de methode LDR geschikt die de methode VWNW beheerd?
) ronder instellen, want dat is weer wel voor elke combinatie haalbaar.
Remember schreef:Het probleem waar ik tegen aan loop als ik de hals veel lengte geef is dat ze van het achterbeen af gaat lopen en als het ware op de voorhand duikt. Dit komt omdat ze nogal al lang is in haar lijf en daarbij wat week in de lendenen. Ook is ze niet bergje op gebouwd, wat samen met dat langgelijnde resulteert in een heel horizontaal evenwicht wat eerder naar beneden valt aan de voorkant (=niet de bedoeling) dan omhoog komt. Als ik haar vanaf de schoft omhoog laat bewegen en na de schoft de hals oprol en naar beneden laat vallen heb ik toch die opwaartse beweging plus een goede verbinding van hals naar schoft naar rug en verder naar achter. Omdat ik haar toch qua lengte in het lijf wil begrenzen ontkom je er niet aan om ook de rest van de hals en nek af te buigen, waardoor het hoofd dus achter de loodlijn komt. Maar het extreme dat hierboven op de foto's te zien is waag ik me niet aan
santie schreef:Remember schreef:Het probleem waar ik tegen aan loop als ik de hals veel lengte geef is dat ze van het achterbeen af gaat lopen en als het ware op de voorhand duikt. Dit komt omdat ze nogal al lang is in haar lijf en daarbij wat week in de lendenen. Ook is ze niet bergje op gebouwd, wat samen met dat langgelijnde resulteert in een heel horizontaal evenwicht wat eerder naar beneden valt aan de voorkant (=niet de bedoeling) dan omhoog komt. Als ik haar vanaf de schoft omhoog laat bewegen en na de schoft de hals oprol en naar beneden laat vallen heb ik toch die opwaartse beweging plus een goede verbinding van hals naar schoft naar rug en verder naar achter. Omdat ik haar toch qua lengte in het lijf wil begrenzen ontkom je er niet aan om ook de rest van de hals en nek af te buigen, waardoor het hoofd dus achter de loodlijn komt. Maar het extreme dat hierboven op de foto's te zien is waag ik me niet aan
zelf heb ik een spring paard aramXeros het is een merrie met een onwijs lange rug wil ik haar in de dressuur rijden denk ik maar zo paarde met een lange rug moet in een hokje waar ze niet in passe maar ik ga niet trekke of rukke dat is onzin zo ontneem je het plezier van je paard ook ik vind dat je moet rijden van achter naar voor gaat de achterkant er onder richt de voor kant op en wanneer je dat juist opvangt lope ze op de LL doen ze dat niet is dat ALTIJD de fout van de ruiter en dus GEEN rede om je paard te straffen door hem vast te zette en in de krul te trekke paardrijden doe je in harmonie niet in strijd!!!! en wat je hier bove ziet is strijd die van de wedstrijd niet van die schimmel dat is indd een moment opname maar somige van de foto's ik vind t WALGELIJK die manier van rijden
.friemel schreef:Het extreem diep en rond werken is geen gymnastiserende oefening maar een psychische, gericht op volledige onderwerping. Er is geen zinvol doel voor het verkorten van de hals. Het maakt de rug uiteindelijk stijf, hoewel het er in het begin leuk rond uitziet. De lendenpartij wordt geblokkeerd waardoor het bekken niet kan zakken. Dominantie is de oorsprong van deze rijmethode. Er is nog een gelegenheid waar het rond en diep dwingen van de nek wordt gebruikt: bij stierengevechten in Spanje. De stier krijgt banderillas in de schoftbespiering gestoken om om hem te verzwakken en te voorkomen dat hij zijn kop nog omhoog brengt. Het naar beneden trekken van het hoofd door ruiters werkt op dezelfde manier. Het doel is de halsspieren te verzwakken zodat de paarden makkelijker te handhaven zijn.
Tyrza schreef:Waar haal jij dat nu weer vandaan, Friemel?