artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:40

CrOsSgIrL schreef:
zal ik dan maar mijn uitleg erbij geven als jullie die als onvolledig hadden beschouwt:

Ik bedoel er niet mee dat ALLE ruiters lui zijn die een slof gebruiken, maar ik ben van mening dat een slof op de een of andere manier verslavend werkt. Ik heb het zelf meegemaakt en nadat ik een tijdje met slof had gereden had ik zoiets van... he, lekker met slof rijden, dan kom ik niet zo moe van mijn paard af. Op het moment dat je dan besluit de slof in de prullebak te gooien en ECHT te gaan rijden, valt het je dan ernstig tegen omdat je er veel harder aan moet werken. Ik kan dus mijn mening beter formuleren dat je er lui van WORDT door met slof te rijden en dan op een gegeven moment dus te lui BENT om dat ding af te gooien en echt je best te gaan doen...

zo duidelijk? Knipoog

Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt dat dit vaak gebeurd. Maar het is dan wel een teken dat je je slof niet goed gebruikt. Het moet een klein hulpmiddel zijn en niet het hoofdmiddel waarmee je rijdt. Als je zo veel verschil merkt dan denk ik dat het geen hulpmiddel is geweest.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:01

WHOOOOWWW der zijn gewoon drie mensen achter elkaar die mijn mening delen!!

dankje allemaal Tong uitsteken

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:04

manzano schreef:
Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt dat dit vaak gebeurd. Maar het is dan wel een teken dat je je slof niet goed gebruikt. Het moet een klein hulpmiddel zijn en niet het hoofdmiddel waarmee je rijdt. Als je zo veel verschil merkt dan denk ik dat het geen hulpmiddel is geweest.

In mijn omgeving zie ik ook vaak dat als het paard niet rustig genoeg is in zijn aanleuning, dat mensen dan snel even een slof erom hangen. En ook veel mensen die alleen met wedstrijden zonder slof rijden. Ik vind dit geen goede manier, want het moet af en toe een uitkomst bieden, niet als hoofdmiddel. Het wordt denk ik 98% verkeerd gebruikt.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:25

Ik ben het helemaal met Tulandro eens Tong uitsteken Zelf gebruik ik ook wel eens een slofteugel...sowieso altijd alsik naar buiten ga omdat ik dan (misschien alleen voor mijn gevoel) meer controle heb...en heel soms met rijden, maar niet vaak...mijn moeder bijna altijd en hoe vaak ik het ook zeg...ze blijft volhouden dat het goed is...Ik vind dat je de slof moet pakken als het niet gaat en niet als smoes gebruiken 'ter voorkoming van'..

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:31

Ik rijd eigenlijk alleen met slof als ik alle hoeken van de bak te zien krijg. In eerste instantie laat ik de slof altijd vrijwel loshangen, besluit mevrouw dan het bit te pakken, hoofd omhoog te gooien en het op een lopen te zetten pak ik hem er even bij. Als ze weer een minuut of 10 rustig onder me loopt dan laat ik hem weer vieren. Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:39

Eefje1987 schreef:
Als ze weer een minuut of 10 rustig onder me loopt dan laat ik hem weer vieren. Haha!

Daar wacht je 10 minuten mee?!!! Ik vind 10 seconden al te lang....

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:41

als het es een keer nodig is bij een van mijn pony's doet me moeder het altijd ff voor me, want ik ken ech niej met zo'n ding omgaan Knipoog

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:12

inderdaad amen ,ikzelf heb hem gelukkig nooit gebruikt,nooit verslaafd aangeraakt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:35

Garfield schreef:
Ik bedoel dat er ook heel veel mensen zijn die zich helemaal niet verdiepen in de dresuur en ook niet snappen waarom er een slofteugel wordt gebruikt. Die zijn zelf niet bezig met de zware training om op een hoger niveau te komen. Er zijn mensen in het Z die denken de verzamelde galop alleen een langzame galop is en totaal niet bezig zijn met het snel maken van het achterbeen. Mijn paard is van zichzelf niet snel in de achterhand, waardoor ik bij het terugrijden (uiteraard met mijn zit) het probleem krijg dat hij traag wordt in het achterbeen. Ik maak hem dan snel door middel van mijn kuitdruk, dan krijg ik bij hem eerst de reactie dat hij zijn hoofd eruit wil tillen en onder mij vandaan wil lopen. Dan gebruik ik dus de slof. Het hoofd kan niet hoger dan een bepaalde hoogte en ik kan mij blijven concentreren op het snel maken van de achterhand. Ik kan dus blijven rijden, ik hoef mij niet druk te maken om de voorkant. Menig ruiter zal aan de teugels gaan hangen en het paard aan de voorkant gaan corrigeren, terwijl het probleem aan de achterkant zit. Ik rijd mijn paarden dus niet aan de teugel met de slof, hij houdt het paard bij het zware werk alleen tegen als hij zijn hoofd te ver eruit wil tillen.

Vind jij dit verkeerd?

`

Ik vind dat je in principe goed bezig bent. Maar toch door het continue op de juiste manier voorwaarts rijden van achter naar voren en het werken volgens de zes basisbegrippen zou je die slof weg kunnen laten. Ik zeg bewust kunnen. In principe moet ieder goed gereden paard en je bent Z dus je bent op de hoogte met de fijne hulpgeving zou terug moeten komen op een simpele parade op je buitenhand. Als je de slof hebt dan stoot hij zich toch af aan de voorkant.Op het moment dat hij zijn hoofd eruit gooit en zich stoot aan jouw slof dan ben je al bezig het paard van voor naar achter te rijden en dus verkeerd. De achterhand moet goed ondertreden en energetisch zijn aan jouw been. Bij het zware werk mag de slof jouw paard niet tegen houden, dan is de slof dus feitelijk weer de noodrem of de teugel om het hoofd op de plek te houden. Als hij verzoekt zijn hoofd er voor uit te gooien moet je dus nog meer overgangen maken en nog meer ervoor zorgen dat het paard achter sterk wordt. Een slof vind ik daarbij een slech hulpmiddel jij als goede Z ruiter heeft die absoluut niet nodig.

Als hij zijn hoofd ervoor uit gooit moet een goede parade op de buitenteugel voldoende zijn om hem weer tot de orde en de les te roepen. Niet dan moet hij gewoon nog beter aan jouw been, nog beter naar de hulpen luisteren. Dan moet je daar op oefenen.
Sommigen maken er ook een spelletje van hoor, om onder het werk uit te komen, geen slof die ze daar van kan weerhouden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 02:04

Als die slof zo goed werkt dan zal ik hem weer eens uit de kast halen...

Ik denk dat dat het gevaar is van een hulpteugel. Ik denk dat ik er wel lekker mee zal rijden. Maar voor mij lost het niets op. Ik kan gewoon niet goed genoeg rijden om er een slof aan te hangen.

En met alle hulpteugels is het zo dat het een tijdelijke hulp is. En ik denk dat soms een extra hulpmiddel wel goed/makkelijk is. Mits onder begeleiding of dat mensen weten wat de werking doet en waarom je een sloteugel eraan hangt. Wat wil je bereiken. En dat missen veel mensen.

Alle hulpmiddelen zijn zo scherp als de ruiter waar die aan vast zit.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:04

Heike schreef:
Als die slof zo goed werkt dan zal ik hem weer eens uit de kast halen... .

voor gebruik wel eerst even een likje vet geven hoor Knipoog Ik kwam bij het opruimen van de zadelkamer de mijne tegen........ bleef uit zich zelf overeind staan Tong uitsteken

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:19

schaapjuh schreef:
Bij goed gebruik heb je dus eigenlijk geen slof nodig Haha!

ik ben mee eens

ik gebruikt slofteugel NOOIT bij rijden, maar ik gebruik dat bij longeren Knipoog

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:26

Mee eens, het is gemakkelijker om er een slof aan te hangen als ie even niet mee wil. Maar dat is de slechtse oplossing vind ik voor het paard zelf. Hij heeft er niets aan, alleen jij. Het paard kan hangen zoveel hij wil en hoeft zijn achterhand in de meeste gevallen zelfs niet te gebruiken. Vaak worden ook de verkeerde spieren in de hals gespannen. Dus ik zou op zoek gaan naar de echte oorzaak waarom je paard protsteert en daaraan werken. Dat is een langetermijn oplossing. Lachen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:24

Ik ben sinds pagina 8 Haha! twee opmerkingen tegengekomen waar ik iets over wil zeggen.
1. De slofteugel gebruiken om je hulpen te verfijnen
2. De slofteugel te gebruiken om meer inbreng te hebben als je paard zich sterk maakt.

Met een hulpteugel kun je je hulpen niet verfijnen, bestaat niet. Het lijkt misschien zo, omdat je lichtere signalen met je hand kunt geven waarop je paard sterker reageert dan wanneer je zonder slof zou rijden. Maar het paard reageert zo sterk, omdat de hulpen door de slofteugel versterkt worden. Ze komen dus niet verfijnd over op de mond van het paard, en daar gaat het uiteindelijk om. In het begin van de training geef je je paard duidelijke (soms zelfs overdreven) hulpen. Niet grof of brutaal, maar wél zo dat het paard ze herkent en dat het duidelijk is wat je van hem verlangt. Zodra dit goedgaat kun je je hulpen steeds verder en verder reduceren en verfijnen, totdat ze miniem zijn en toch het gewenste effect hebben op het paard. Met een slof gebeurt dit niet, en zit je dus muurvast in de training.

En over muurvast gesproken; bij een sterk paard is de slof mijns inziens ook geen definitieve oplosssing. Goed, je hebt meer inspraak. Goed, in gevaarlijke situaties is dit veiliger. Maar je paard wordt er niet minder sterk van, integendeel. Als je de slof blijft gebruiken, zal je paard alleen maar sterker worden en uiteindelijk zul je dan meer nodig hebben dan een slof om hem "aan te kunnen". En dan heb je uiteindelijk toch weer jezelf ermee.

In mijn ogen heeft een paard letterlijk niets aan een slof in de zin van een hulpmiddel (uitgezonderd het geval waarin je hem nog net op tijd met veel kracht op z'n kont kunt trekken omdat hij anders onder een auto geklapt zou zijn Haha! maar goed dat is dan ook een heel extreme situatie) het is enkel een hulpmiddel voor de ruiter, ter compensatie van zijn eigen tekortkomingen (zie pagina 8 Haha! ). Maar omdat het een hulpmiddel is wat inwerkt op het paard, zul je altijd het effect ervan op je paard merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:20

Iedereen roept natuurlijk van zichzelf dat ze die slof geod gebruken, maar als je even voor jezelf bedenkt dan heeft iedereen op een rotdag wel eens de nieging gehad zijn paard (ookal is het maar heel even) een beetje naar beneden te "helpen" met iets te harde hand. Alleen geven sommige mensen hier dagelijks aan toe en sommige nooit. Dat vind ik het gevaar van een slof, je hebt alles voor de hand, je heoft er alleen je eigen goeie gevoel voor in te leveren. Veel emnsen weten ook in werkelijkheid niet eens hoe hard ze eigenlijk in de hand zijn. Sommige mensen hebben een paard dat heen en weer gaat met zijn hoofd uit automatisme omdat de eigenaar ALTIJD zit te zagen en die roepen even later langs de ring net zo verontwaardigd over iemand anders dat ze zagen.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:43

Even iets rechtzetten wat ik bedoelde met verfijnen:

Verfijnen in die zin:
Stel Je bent bezig met traver.... na een fatsoenlijke basis en geduld.
Elke keer steekt hij toch net even z'n neusje eruit. Jouw hulpen zijn goed, paard is zover enz enz
Nu kan je zeggen als hij niet in aanleuning blijft dan is hij niet zover.
Maar je weet zeker dat hij er klaar voor is om een paar pasjes te doen.
Dus of je geeft grovere hulpen of je pakt een paar keer je slof
Om dan voor een paar keer een slof eraan tedoen zie ik dat als verfijning.
Als ondersteuning in het kritieke moment. Ik doe dat liever dan grover te worden met m'n hulpen.
En als je het dan op het goede moment even gebruikt dan valt meestal de klik in 'zo'n paard ohhhhhhh ga dat zo ook zo makkelijk.
Soms moet je ze echt heel even laten zien dat het gewoon heel makkelijk is.
Als je hem blijft nodig hebben is het geen hulpteugel meer dan ga je dwangmiddel.
Dus elke dag met slof rijden of zelfs een jr vind ik fout gebruik. Dan is het niet meer als verfijning gebruikt maar misschien zoals eerder aangegeven uit een soort verslaving, makkelijk of zelfs onkunde.

Geld net zoals met je gewone rijden ,je moet blijven controleren.

Zelf gebruik ik de slof dus alleen op verdere buitenritten. Omdat ik nog steeds het gevoel heb in sommige oefeningen dat hij het gewoon nog niet kan in een perfecte aanleuning. Ik geef hem die tijd.

Maar ik zat hier toevallig vanmiddag aan te denken. Ik kwam terug van de fysio voor m'n pols weer soepel te maken.
En de fysio doet me dus echt wel even pijn om me erdoor te halen. Maar zij laat me zien dat het kan dat ik dus als ik erdoor ben zonder pijn de oefening kan doen. En dat het alsmaar beter wordt ,soepeler gaat.
En ik moest toch even erdoor heen ,ook al zeggen ze het dat je even moet doorgaan. je hebt toch even dat gevoel nodig van hee het kan zonder dat het terug breekt of zoiets. (bij mij knakt eralsmaar iets en ik had het dus even nodig om me te overtuigen dat het dus niet iets engs veroorzaakt)
En met paarden gaat dat nog meer op. Ze krijgen soms toch even wat spierongemak in een nieuwe oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:48

Maar je mag ook niet te ver door de pijn heen gaan, dat zal de fisio ook wel gezegt hebben.
Jij kan aan je paard niet vragen, hoe veel pijn doet het nu.
Hij geeft de pijn aan, door zich uit de oefening te "trekken"

Nu kun je zeggen, oke, met slof er ff doorheen.
Dat kan idd goed werken, dat is zo.

Echter kan het ook zijn, dat je er net iets te veel door heen gaat en je paard heeft een blessure.

Je kunt dus ipv de slof ook andere ondersteunende oefeningen doen.
Dit duurt misschien wat langer, maar met hetzelfde resultaat en zeker weten geen blessure.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:02

Je moet natuurlijk altijd blijven controleren en weten dat je paardje het af kan.
Anders liggen er natuurlijk blesures of andere narigheden op je pad.
En soms is het ook moeilijk om in te schatten. Daarom moet je natuurlijk altijd blijven "voelen"elke sec.
Denk misschien dat je zelfs je paard goed moet kennen. Hoe en wat geeft hij aan op welke manier.
Wil eerlijk zijn ik zou bij een onbekent paard nooit geen 1 hulpteugel gebruiken. Wat voor nivo of braverd het is.
Sommige paarden gaan namelijk toch door als ze het niet kunnen en sommige gaan dus in geweldige staak. Bv steigeren.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:06

Maar je paard zou helemaal geen pijn 'hoeven' te hebben om erdoor te trainen. Dan kan je toch niet meer spreken van ontspanning? En is er iets anders aan de hand waarop je paard spant? Paarden verplichten om af te buigen met pijn vraagt gewoon om blessures en nog meer verzet.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:29

Garfield schreef:
Ik weet dat de slof door veel mensen verkeerd gebruikt wordt, maar zoals ik al aangaf, je kan een paard ook stomp voor je been krijgen door de sporen verkeerd te gebruiken, je kan een paard sterk krijgen in de mond ookal rijd je met een simpel bitje. Je hebt niet een slof en/of een scherp bit nodig om een paard te verknallen, je kan het ook zonder.

Wat ik dus wil duidelijk maken is dat er paarden verknald worden door onkunde van ruiters. Het is dus niet de slof die slecht is, maar de ruiters die hem verkeerd gebruiken.

Helemaal mee eens. Er zijn ook zat andere dingen waarmee je een paard kunt verpesten, zoals hierboven gezegd. Maar tis ook zo: je moet ook leren van je fouten. Niemand doet het helemaal goed.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:39

piepelotje schreef:
Elke keer steekt hij toch net even z'n neusje eruit. Jouw hulpen zijn goed, paard is zover enz enz
Nu kan je zeggen als hij niet in aanleuning blijft dan is hij niet zover.
Maar je weet zeker dat hij er klaar voor is om een paar pasjes te doen.
Dus of je geeft grovere hulpen of je pakt een paar keer je slof
Om dan voor een paar keer een slof eraan tedoen zie ik dat als verfijning.

Maar waarom laat je hem dan niet gewoon tegen je hand aanlopen? Heeft toch hetzelfde effect, zoniet beter Lachen En dat vind ik dan geen grove hulp, "grof" in de zin van minder verfijnd wel ja, maar dat vermindert in de loop van de training. Niet "grof" in de zin van bruusk of brutaal... En ik denk dan persoonlijk dat de slof grover in zou werken dan je hand dat doet.
Bovendien, en dit is wel off-topic, als het 1 van de eerste keren is dat je travers rijdt, zou ik dat neusje eruit helemaal zo erg niet vinden... Als hij verder wel goed bij je blijft en aan de hand is, zou ik me eerst richten op zijn passen en buiging, dan komt de rest later wel. Een paar goede passen zijn dan al voldoende, later kun je nog bijschaven. Maarja dat verschilt allemaal natuurlijk ook per persoon, dus daar kan ik verder ook niet veel over zeggen Knipoog

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:44

astagirl Dit vind ik een beetje kort door de bocht. Tuurlijk hoort een paard geen pijn te hebben en ontspannen z'n oefeningen te doen.
Maarrrrrrr Denk dat je zelf toch ook wel eens Gym, oefeningen hebt gedaan waar je je spieren moet oprekken.
Dit kan je pijn noemen of stijvigigheid. tis maar hoe je het bekijkt. En we weten allemaal dat dit soms gewoon even niet lekker aanvoelt.
Zelfs al ben je ontspannen .
Als je aan je spier gaat trekken", oprekken dan voelt dat gewoon niet lekker. En je gaat dan elke keer stapje verder.
En natuurlijk kan je geen spagaat uit het niks. Maar als je na lange training op dat punt bent zodat je daar bent staat er mischien ook wel iemand even naast je om je door te duwen. De eerste keer dat je je spier zover op zult rekken voelt echt niet fijn.
Dus een paard helemaal gymastiseren zal echt niet altijd zonder wat tegenstand gaan.

Je hoort tenslotte op het laatst zo'n spagaat uit te voeren met een big smile op je gezicht. En die training gaat met paarden net zo.
Daar trainen we voor om dat paard met een smile op z'n gezicht door die ring te laten gaan. Maar we praten hier over de weg daarnaar toe

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:49

Ronja... Ik praate niet over de eerste keren traver. En zoals je later kunt lezen gebruik ik dus slof niet ...niet . Omdat ik vind/voel dat m'n paard die oefeningen nog niet kan in een nette aanleuning.
Die is nog niet zover. Maar als hij wel zover is dan heb ik er dus geen probleem mee om hem voor even een slof aan te doen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:10

Ok soms kan een oefening wel eens wat spanning veroorzaken in de spieren, wij kunnen dan even ontspannen erna, maar een paard niet. Die kan niet zeggen, nu wikl ik even stretchen. En daar loopt het gevaar, dat je méér vraagt , maar het paard kan het nog niet aan. En dan zetten ze hun nek en rug nog verder vast, en moet je nog vaker de slof eraan hangen. In de meeste gevallen toch. Maar das mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:09

Ik ben het met astragirl eens, als je je training goed opbouwt en er zit spiertechnisch niks mis bij je paard hoort een paard niet zoveel spierpijn of stijfheid te hebben dat ie zich neit meer zonder slof nageeflijk laat rijden en bovendien qua dat erdoor helpen heb ik gehoord dat dat dus een van de slechtste dingen is die je met een paard met spierpijn kan doen omdat je dan bijna direct blokkades oproept bij je paard. Een paard met rugproblemen mag je ook niet bijzetten heb ik altijd van alle fysio's die ik heb gesproken begrepen, daarvoor meot een paard eerst oke zijn in het lijf. Moment dat je paard zoveel alst heeft dat ie erdoorheen meot moet je naar mijn mening eerst zorgen dat die overlast rechtgezet wordt.