Garfield schreef:Ik bedoel dat er ook heel veel mensen zijn die zich helemaal niet verdiepen in de dresuur en ook niet snappen waarom er een slofteugel wordt gebruikt. Die zijn zelf niet bezig met de zware training om op een hoger niveau te komen. Er zijn mensen in het Z die denken de verzamelde galop alleen een langzame galop is en totaal niet bezig zijn met het snel maken van het achterbeen. Mijn paard is van zichzelf niet snel in de achterhand, waardoor ik bij het terugrijden (uiteraard met mijn zit) het probleem krijg dat hij traag wordt in het achterbeen. Ik maak hem dan snel door middel van mijn kuitdruk, dan krijg ik bij hem eerst de reactie dat hij zijn hoofd eruit wil tillen en onder mij vandaan wil lopen. Dan gebruik ik dus de slof. Het hoofd kan niet hoger dan een bepaalde hoogte en ik kan mij blijven concentreren op het snel maken van de achterhand. Ik kan dus blijven rijden, ik hoef mij niet druk te maken om de voorkant. Menig ruiter zal aan de teugels gaan hangen en het paard aan de voorkant gaan corrigeren, terwijl het probleem aan de achterkant zit. Ik rijd mijn paarden dus niet aan de teugel met de slof, hij houdt het paard bij het zware werk alleen tegen als hij zijn hoofd te ver eruit wil tillen.
Vind jij dit verkeerd?
`
Ik vind dat je in principe goed bezig bent. Maar toch door het continue op de juiste manier voorwaarts rijden van achter naar voren en het werken volgens de zes basisbegrippen zou je die slof weg kunnen laten. Ik zeg bewust kunnen. In principe moet ieder goed gereden paard en je bent Z dus je bent op de hoogte met de fijne hulpgeving zou terug moeten komen op een simpele parade op je buitenhand. Als je de slof hebt dan stoot hij zich toch af aan de voorkant.Op het moment dat hij zijn hoofd eruit gooit en zich stoot aan jouw slof dan ben je al bezig het paard van voor naar achter te rijden en dus verkeerd. De achterhand moet goed ondertreden en energetisch zijn aan jouw been. Bij het zware werk mag de slof jouw paard niet tegen houden, dan is de slof dus feitelijk weer de noodrem of de teugel om het hoofd op de plek te houden. Als hij verzoekt zijn hoofd er voor uit te gooien moet je dus nog meer overgangen maken en nog meer ervoor zorgen dat het paard achter sterk wordt. Een slof vind ik daarbij een slech hulpmiddel jij als goede Z ruiter heeft die absoluut niet nodig.
Als hij zijn hoofd ervoor uit gooit moet een goede parade op de buitenteugel voldoende zijn om hem weer tot de orde en de les te roepen. Niet dan moet hij gewoon nog beter aan jouw been, nog beter naar de hulpen luisteren. Dan moet je daar op oefenen.
Sommigen maken er ook een spelletje van hoor, om onder het werk uit te komen, geen slof die ze daar van kan weerhouden.