Gewichtshulpen in wending nav mening Aqua8horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:03

Appie schreef:
Ik vraag me af als één van jullie vermeende topruiters met een stelling komt, jullie dat ook meteen gaan afkraken of er even over nadenken en concluderen dat het klopt omdat hij/zij altijd gelijk heeft of zelf nadenken en er een echte studie van maken (dan mag de conclusie evengoed overeenkomen, maar dan is daar in ieder geval beter onderzoek naar gedaan).

Ik ga het vaak na, of probeer het een en ander.
Of het werkt bij mijzelf, of mijn paard.

Misschien heb ik er iets aan, misschien niet.
Ik ben iig weer een ervaring rijker en misschien ook wijzer.

Dat is mijn keus, maar iemand die dat niet doet hoeft niet per definitie kortzichtig te zijn. Dat zijn de mensen die dat denken, in mijn ogen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:03

ik wil best luisteren en erover denken, maar tot op heden worden die boeken niet bevestigd door wat ik zelf voel. En ik zal vanavond nog eens wat stoeien met rijden.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:08

Lielle schreef:
ik wil best luisteren en erover denken, maar tot op heden worden die boeken niet bevestigd door wat ik zelf voel. En ik zal vanavond nog eens wat stoeien met rijden.

Dat is wat in mijn ogen belangrijk is!

Het oog kan afwijken van het gevoel.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:45

Lielle schreef:

Gisteren toevallig even op Matador gezeten (niet meer dan dat eigenlijk) en tijdens het stappen getracht hetgeen A8H vertelt en beweert, uit te voeren...

Ik zal de details besparen maar een wending werd het niet, kan ik je zeggen....

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:26

Miss_Petit schreef:
Maar waarom telt de mening van jouw instucteur/ ruiter/ proffesor wie/wat dan ook, boven die van een ander? Verward

Dat beweer ik niet helemaal. Ik vind het alleen apart dat jullie de beweringen van deze mensen zo makkelijk naast jullie neerleggen. Niet dat deze mensen per definitie altijd gelijk hebben. Maar hoe kan je nu al meteen zo zeker weten dat dit niet waar is? Ik zeg niet dat jullie het meteen voor waar zouden moeten aannemen, maar zeg niet te makkelijk dat het niet waar kan zijn.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:47

Appie schreef:
Dat beweer ik niet helemaal. Ik vind het alleen apart dat jullie de beweringen van deze mensen zo makkelijk naast jullie neerleggen. Niet dat deze mensen per definitie altijd gelijk hebben. Maar hoe kan je nu al meteen zo zeker weten dat dit niet waar is? Ik zeg niet dat jullie het meteen voor waar zouden moeten aannemen, maar zeg niet te makkelijk dat het niet waar kan zijn.

Maar jij doet eigenlijk hetzelfde Lachen

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:58

DePennyBitch schreef:

My point exactly!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:37

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:20

Appie schreef:
Grappig, maar een verhaal uit z'n verband halen is ook een kunst.

Misschien denk ik wel te simpel?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:29

DePennyBitch schreef:
ik krijg een beetje het idee dat appie zich door de door haar aangehaalde theorie laat beinvloeden en zich zo van de praktijkervaringen van anderen afsluit, waar ze zichzelf uiteindelijk ook mee benadeelt. een ander kan nl. ook best eens gelijk hebben. theorie is best nuttig, maar paardrijden gebeurt altijd nog voor het grootste gedeelte in de praktijk.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:52

DePennyBitch"]
[/quote]

O ja, dat is waar ook.

[quote="SuperPepeijn schreef:
ik krijg een beetje het idee dat appie zich door de door haar aangehaalde theorie laat beinvloeden en zich zo van de praktijkervaringen van anderen afsluit, waar ze zichzelf uiteindelijk ook mee benadeelt. een ander kan nl. ook best eens gelijk hebben. theorie is best nuttig, maar paardrijden gebeurt altijd nog voor het grootste gedeelte in de praktijk.

Waar denk je dat die theorie op gebaseerd is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:55

Theorie kan je alleen baseren op een standaard............. en laten paarden nou niet standaard zijn Haha! Haha! Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:46

op de constateringen van die schrijvers. door dat op een voetstuk te zetten sluit je je af voor de constateringen van een ander, die net zo goed gelijk kunnen hebben, dat weet je pas als je het zelf uitvoert (de praktijk dus).

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:55

gijsenkim"]
Theorie kan je alleen baseren op een standaard............. en laten paarden nou niet standaard zijn
[/quote]

Natuurlijk, zullen we alle boeken maar weggooien dan?

[quote="SuperPepeijn schreef:
op de constateringen van die schrijvers. door dat op een voetstuk te zetten sluit je je af voor de constateringen van een ander, die net zo goed gelijk kunnen hebben, dat weet je pas als je het zelf uitvoert (de praktijk dus).

Ik zet het niet op een voetstuk Pepeijn. De praktijk heeft zich voor mij (en voor vele anderen) voldoende bewezen.

Verder houd ik het deze discussie voor gezien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:00

Nee hoor Boeken zijn heel goed voor een basis paard, met basis karakter, basis lijf, basis problemen....... zo een 75 % van de paarden in ons midden........ dus zal de gros van de mensen heel veel hebben aan boeken.... ik ook. Alleen de theorie gooi ik heeeeeeel snel overboord als ik een paard tref die niet standaard is... dan schakel ik over op praktijk

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:36

Aqua8horse schreef:
Citaat:
Ik doe dan iets met mijn zithulp waardoor het paard volgens een natuurkundige wet gestimuleerd wordt om die spieren te gebruiken die hij nodig heeft om mij te dragen.( zoiets als ik iemand om wil drukken gaat hij tegen hangen om niet te vallen)

Ik krijg af en toe het idee dat sommige mensen te veel dingen met natuurkundige en andere wetmatigheden willen begrijpen en oplossen. Ik geloof daar dus niet zo in. Conditionering speelt volgens mij een veel belangrijkere rol bij de africhting van paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:37

je kan wetten bedenken en toepassen zoals je wilt maar paardrijden blijft altijd een gevoelskwestie

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 01:01

Ik denk dat Appie nu ongeveer hetzelfde voelt als ik met de buitenzitbeenknobbeltheorie Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:10

ik heb die buitenzitbeenknobbeltheorie gisteren nog eens los gelaten op mijn eigen paard en die krijg ik op die manier (gewicht naar buiten, buitenbeen vanuit de dij naar achteren) wel op de een of andere manier door een wending. Ik voelde wel wat RK bedoelt (wijken voor druk) maar het voelt voor mij onlogisch (logisch als het de eerste keer is Haha! ). Ook heb ik er niet echt een voordeel uit kunnen ontdekken, mijn paard draait heel wat sneller als ik mijn gewicht een fractie naar binnen breng. Kortom, leuk experiment geweest.

Appie, jammer dat je onze ervaringen meteen diskwalificeert, dat doe ik iig ook niet met de jouwe. Maar hoeveel heb jij zelf gesprongen? Dat lijkt me toch ook wel van belang om te ervaren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:12

net in de auto er nog even over gedacht. Het ongelukige gevoel dat ik krijg in de wending, komt ik op deze manier alle lengtebuiging verlies. Als ik zo mijn paard door de wending rijd, blijft ze kaarsrecht.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:23

Lielle schreef:
net in de auto er nog even over gedacht. Het ongelukige gevoel dat ik krijg in de wending, komt ik op deze manier alle lengtebuiging verlies. Als ik zo mijn paard door de wending rijd, blijft ze kaarsrecht.

Dat is dus de kern van het verhaal. Het paard kan zich niet meer dragen op het binnenachterbeen omdat het middenstuk naar binnen wordt "gedwongen".

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:26

ja, dat gevoel idd.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:28

Ergo: van verzameling op het achterbeen is geen sprake meer...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:34

nou, dat was zelfs niet aan de orde. Ik kreeg een dergelijke wending alleen voor elkaar aan een lange contactteugel in stap, moest veel te hard denken hoe dat nou moest.

Om het echt goed te ervaren moet je het denk ik op een paard doen dat op die manier is opgeleid, de mijne stelde het niet op prijs.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:36

Dan kan uiteraard aangevoerd worden dat het paard het niet herkent omdat het niet eerder beoefend is. Maar ik vind het buiten dat gewoon een onlogische hulp en niet efficient in de basis van de dressuur.