ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:45

De mate van buigzaamheid ligt uiteindelijk wel in het verlengde van kracht en souplesse.

Dat bedoelde ik ook te zeggen, de mate van links- of rechtshandig van een ruiter moet niet met scheefheid verward worden. Maar bepaalde spieren in het lichaam zijn wel degelijk aan de ene kant sterker en soepeler dan aan de andere kant (kijk bijv naar de heupspier).
En ik doelde niet alleen op ruiters die zitten te schudden of te sjorren op hun paard door een verkeerde lichaamsbeheersing of gebrek aan controle. Maar ook op ruiters die onbewust scheef zitten cq uit balans (door bijv verdraaiing van het lichaam. teveel op een kant zitten, hoofd scheef houden, naar beneden kijken, verkrampen van de schouders, in elkaar zakken....etc.etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:55

A8, je hoeft mij niet te helpen, na al die tijd op dit forum, na al die discussies heb ik ontdekt dat jouw zienswijze niet aansluit op die van mij. Als ik daarbij de opmerkingen van Ylva betrek, weet ik zeker dat ik niks met jouw methode te maken wil hebben, wat Ylva hierover zegt deed de deur wel dicht en bovendien is ze nog beledigend ook.
Blijf maar weg Carole, dat lijkt me beter.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 10:59

SP Een dansend paard is door iedereen waar te nemen. Daar kan geen misverstand over bestaan. Jij hebt de hele tijd over het beeld wat daarbij hoort. Veel mensen hebben mij zien rijden ook op hun paard, zij voelden dat het paard beter was geworden daarna. Jij hebt nog niets gezien, jij hebt slecht dingen gelezen die je volgens je eigen beeld interpreteert. Zou het misschien kunnen zijn dat het beeld wat jij hebt mogelijk nog iest bijgesteld zou kunnen gaan worden Clown Waarom ga je er van uit dat je eigen beeld perfect is....
En ik denk dat je inderdaad veel zal gaan horen. Helemaal als mijn gezondheid het gaat toelaten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:02

en A8 Waarom ga JIJ ervan uit dat JOUW eigen beeld perfect is???

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 11:15

Jij hebt mij zelf gevraagd om te komen hoor!!!!!

Ok, dat is weer jopuw interpretatie. Ik ben Ylva niet en Ylva is mij niet. Wel heeft zij gezien wat ik met haar paard kan en wel heeft zij gevoeld dat haar paard nu beter loopt. Ylva begrijpt de logica.
Dat mijn ziens wijze niet aansluit bij jou op basis van schrift, lijkt mij wat kort door de bocht.
Ik vind het allemaal prima hoor, je doet mij er niets te kort mee....misschien jezelf en je paard wel....maar dat zullen we nu niet meer weten.
Als je toch van gedachten veranderd, kom ik natuurlijk graag. We hebben altijd een goed contact gehad en dat wil ik graag zo houden en zeker niet door een verschil van mening ten gronde laten gaan.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 11:18

Lovely schreef:
en A8 Waarom ga JIJ ervan uit dat JOUW eigen beeld perfect is???

Wacht even, ik zeg niet dat mijn beeld perfect is Verward Volgens mij bestaat dat namelijk niet Knipoog

Twee punten Loverly

1 De paarden laten dat overduidelijk zien
2 De mensen die het ervaren hebben en dat zijn geen domme mensen. Overigens ook wedstrijdruiters van B tm ZZ licht.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 11:26

RK Jouw interpretatie dat ik aleen mensen zonder ervaring of die slecht les hebben gehad, help met de training van hun paard is onjuist

En over dat komen, wat in het vat zit verzuurt niet.
Wel denk ik dat ik even iets duidelijk moet stellen. Jij had problemen met je draf bij Kawa. Dat is iets anders dan Kawa in de passage lijkt mij. Sterker nog zoalng er problemen zijn in de draf, kan de passage nooit mooi worden uitgevoerd.
Dus als ik kom lijkt het mij verstandig om even bij het begin te beginnen.
Overigens vind ik jouw opmerkingen wel wat synisch en dat klinkt erg onaardig. Als je in discussie bent met Ylva moet je mij daar niet bij betrekken en ook je reacties niet. Ik kan daarom jouw reactie dus ook niet zo waarderen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:02

Citaat:
Sterker nog zoalng er problemen zijn in de draf, kan de passage nooit mooi worden uitgevoerd.

Over een open deur intrappen gesproken.... Haha!

Wel deel ik de mening dat als jezelf wel recht op een paard kan zitten en op een paard van een "scheve ruiter" stapt je idd in een paar minuten een paard al een stuk rechter kan laten lopen. Scheefheid van een paard komt deels van de scheefheid van de ruiter. Een paard loopt nu eenmaal onder je gewicht. (iets wat ik 25 jaar geleden al met de paplepel ingegoten kreeg, dus ook niks nieuws.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:06

Annegti, de meeste moderne ruiters willen dat gezeur allemaal niet, die willen gewoon een bokkie wat puntjes scoort en verder 'mooi loopt'. Voor de verlorenen staan nu de zogenaamde 'zitles-instructeurs' op, die hebben geen diploma of niks, maar werpen zich op als redder in nood.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 12:08

Ik weet niet of dat een deur open trappen is.......deze quote was naar aanleding van een reactie en zeker niet als intrappende deur bedoeld Knipoog

Dat kan inderdaad een reden zijn maar er zijn er veel meer. Dat blijft slechts een constatering het gaat er juist om om dat op te lossen. Maar voor de oplossing is de oorzaak zeker van belang, dat ben ik met je eens.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 12:15

Waarom kan dat niet goed zijn Lov als de resultaten het tegendeel bewijzen? Vaak weet je niet eens wat voor diploma's die mensen hebben. Dat hoef je ook niet per se te weten als ze het probleem maar goed kunnen oplossen.
Ik kende ook een man, die veel mensen naar de ZZ begeleidde. Die man had geen papieren en hij kon ook niet rijden. (hij mende) Dus dat zegt in mijn ogen niet alles. Je kan wel mensen hebben met paiper die het niet kunnen overbrengen en wel goed kunnen rijden. En allerlei andere variaties zijn mogelijk. Voor mij persoonlijk is de manier waarop het resultaat tot stand komt en het resultaat belangrijk.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:58

annegti"]
Een paard loopt nu eenmaal onder je gewicht. (iets wat ik 25 jaar geleden al met de paplepel ingegoten kreeg, dus ook niks nieuws.)
[/quote]

Iedereen schijnt dit te weten, alleen zie ik dit bijna nooit in de praktijk. Laatst was ik weer eens op een behoorlijk groot concours (zal maar niet zeggen waar) en ik heb geen één ruiter netjes in balans zien zitten.

[quote="Lovely"]
Voor de verlorenen staan nu de zogenaamde 'zitles-instructeurs' op, die hebben geen diploma of niks, maar werpen zich op als redder in nood.
[/quote]

En hoeveel verlorenen zijn er volgens jou?

[quote="Aqua8horse schreef:
Dat kan inderdaad een reden zijn maar er zijn er veel meer. Dat blijft slechts een constatering het gaat er juist om om dat op te lossen. Maar voor de oplossing is de oorzaak zeker van belang, dat ben ik met je eens.

Negen van de tien keer is het de houding en zit van de ruiter die vrijwel alles onmogelijk maakt. Natuurlijk zijn er andere oorzaken, maar vaak worden die oorzaken weer veroorzaakt door verkeerd rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:06

Aqua8horse schreef:
RK Jouw interpretatie dat ik aleen mensen zonder ervaring of die slecht les hebben gehad, help met de training van hun paard is onjuist

En over dat komen, wat in het vat zit verzuurt niet.
Wel denk ik dat ik even iets duidelijk moet stellen. Jij had problemen met je draf bij Kawa. Dat is iets anders dan Kawa in de passage lijkt mij. Sterker nog zoalng er problemen zijn in de draf, kan de passage nooit mooi worden uitgevoerd.
Dus als ik kom lijkt het mij verstandig om even bij het begin te beginnen.
Overigens vind ik jouw opmerkingen wel wat synisch en dat klinkt erg onaardig. Als je in discussie bent met Ylva moet je mij daar niet bij betrekken en ook je reacties niet. Ik kan daarom jouw reactie dus ook niet zo waarderen.

Ik heb geen probleem met zijn draf, dat is jou interpertatie

Alleen heeft mijn springpaard geen bonfire draf.
Jij hebt eens gezegt dat je mijn paard kunt laten dansen, veruimen en verzamelen.
Verzamelen en verruimen kon ik ook met hem in de tijd dat ik fanatiek trainde, genoeg voor ruime voldoendes in de draf onderdelen in de m en Z. (nu niet meer, is nu boscrospaard *LOL*
Dus wil ik meer, jij hebt gezegt dat dat kon, dus meer als gewoon veramelen word dan toch echt richting de passage.
want dan heb je het over echte verzameling, en daar had jij het over, dat je dan achteraf iets anders bedoeld?!

verder gaat het hier over jou methode, dus haal ik jou ook aan in berichten, dat is toch niet raar?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 15:48

Je hebt mij toen gezegd dat je problemen had met de verzamelining in draf. Jouw paard kan ik laten dansen dat is geen enkel probleem. En ik denk inderdaad dat jij dat ook kan met je paard terwijl je niet fanatiek traint zoals je gedaan hebt.

En ook een boscros paard zal daar plezier van hebben

Ik plaats een stelling zonder ook maar een woord over mijn methode te noemen....maar overal waar mijn naam verschijnt en ik reageer begint MEN direct over mijn methode. Kennelijk blijkt het toch een boeiend onderwerp *LOL* Het zijn een aantal mensen die telkens over die methode beginnen. Niet dat ik het erg vind hoor Haha!

Het is een algemene stelling met 2 opties en een van die opties vind ik de beste. That's all. En natuurlijk mag iedereen mijn reacties aanhalen mits ze ze niet uit hun verband halen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:01

Citaat:
Je hebt mij toen gezegd dat je problemen had met de verzamelining in draf

Ja echte, echte verzameling.
Dat gaat bij mij verder dan een Z nummer voor een voldoende uitvoeren Haha!
Daar word nog geen echte, echte verzameling gevraagd, als je het een beetje doet, dus gewoon wat verzamelen, beetje verschil toont, vind de jury het al heel wat. (sommige mensen vinden dat ook al heel wat, ik dus niet)

Een sorry, het is niet netjes, maar bij het zien van jou naam, denk ik aan aqua methode (nog steeds niet wetende wat het precies is)
Als ik een vraag/stelling van jou lees, denk ik aan promotie aqua methode.

Nogmaals, sorry, niet netjes, maar ik doe het zo wel.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:09

ik kan pepeijn ook laten dansen. regelmatig doe ik de quickstep met hem, hoewel hij soms de leiding overneemt en nog wel eens op mijn tenen gaat staan! Boos! cha-cha vindt hij wel leuk maar hij kan geen maat houden!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:10

ps. ik geef ook clinics.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:08

Zonde van dit topic. Het is best een interresante vraag. Ook een interresant onderwerp: balans. Want hoeveel mensen houden nou echt rekening met de balans van een paard, weten sommige mensen wel af van dit belangrijke onderdeel? (en met wat ik hier gezegd heb daar bedoel ik niemand persoonlijk mee... ik zeg het even want mensen voelen zich hier snel aangesproken).

Misschien is het niet zo'n goed idee dat ik reageer op dit topic, want ik heb geen 'jarenlange' ervaring, wat zo verschrikkelijk belangrijk is als je serieus genomen wilt worden. Ikzelf vind dat ik wel al veel gezien en gevoeld heb. Ik heb alleen geen wedstrijden gereden... dus voor diegene die me serieus willen nemen OK dan! , de rest moet het zelf weten.

Net als Ylva les ik ook bij A8. Hiervoor heb ik les gehad van een ZZ-licht amazone (ik vermeld het niveau even) en andere mensen met veel ervaring (Z-niveau) Er werd veel gewerkt aan de aanleuning. Mijn paard had een grote 'trucendoos' waaronder z'n kont naar binnen gooien. Dit moest ik oplossen door vooral schouder-voor te rijden. En met stelling de wendingen rijden. Maar toen kreeg m'n paard een blessure aan z'n achterknie...

Nadat deze 'genezen verklaard' was ben ik er weer opgestapt. Ik had een trainings schema gekregen waar ik me goed aan hield, maar na een tijdje liep hij nog slechter dan daarvoor. Toen ben ik verder gaan kijken. Een holistische arts behandelde zijn knie, later ben ik er opgestapt en wat bleek ik zat scheef... Ze verwees me door naar A8. Bij A8 stapte ik op één van haar paarden... en daar zat ik recht op. Dus het kwam niet doordat ik scheef zat, want dat zat ik niet.Wat bleek: (1) m'n zadel lag niet goed (2) en Lance was scheef. In die jaren les, heeft niemand, maar dan ook niemand dit gezien, en geloof me, ik heb van veel verschillende mensen les gehad en er hebben er ook verschillende mensen op gezeten.

Toen A8 er voor het eerst opstapte vroeg ze doormiddel van haar zit en benen hem te dragen. Er werd van de mond afgebleven. Geen dwang om hem in 'aanleuning' te laten lopen. Na een diepe zucht ontspande hij, gaf na en kon ze hem recht en in balans laten lopen. Je begint helemaal aan de basis en je hebt het idee dat je niet kan rijden als je ziet wat zij voor elkaar krijgt de eerste keer dat ze erop zit (let op: bij de vorige (hoog opgeleide) ruiters was er alleen spanning en protest). Ik snap de logica van haar methode en krijg steeds meer gevoel hierin. Mijn paard loopt in balans en heeft geen 'moeilijke' of 'gemakkelijke' kant meer. Ik heb haar op verschillende paarden (met oa rug- of balans problemen) zien stappen en deze daarna in balans door de bak zien lopen.

Ik geloof ook niet snel wat er op papier staat of wat aan mij verteld word. Maar ik vind dat je iets eerst moet zien om te geloven. En daar hebben de meeste van jullie gelijk in.

Hoe kan je nou geloven dat alles waar is wat hier geschreven word, waar is, dat moet je toch echt met je eigen ogen komen bekijken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:13

Citaat:
Er werd van de mond afgebleven. Geen dwang om hem in 'aanleuning' te laten lopen

En om eerlijk te zijn miste ik dat op de foto's van woestein.

ennuh, wie zegt er dat wij rijden met dwang om aanleuning te krijgen?
Ik niet iig, de rest moet maar voor zichzelf praten.
Maar bij mij geen slof en scherpe bitten, en luchtige hand, doe ik dat niet krijg ik in de les wel te horen, van achter naar voor, handen luchtig

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:21

runningkawa schreef:
En om eerlijk te zijn miste ik dat op de foto's van woestein.

Daar zaten idd foto's tussen die er niet ontspannen uitzagen Haha! Maar uit ervaring weet ik dat er nooit met dwang gereden wordt. Wel worden de handen op het zogenaamde "nulpunt" gehouden. Ruiter trekt niet aan het paard, maar het paard mag ook niet aan de ruiter trekken. Dit kan even vervelend zijn voor het paard en IMO levert dat plaatjes op waar jij op doelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:31

Wow hee, wat een uitvinding!! Niet aan het paard trekken!

Dat is niet zo bijzonder hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:34

Lovely schreef:
Wow hee, wat een uitvinding!! Niet aan het paard trekken!

Dat is niet zo bijzonder hoor.

Leek me ook niet dat mijn instructrice de enige was die dat riep Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:35

runningkawa schreef:
Leek me ook niet dat mijn instructrice de enige was die dat riep Haha!

Nee hoor, er zijn er meer.
Ik geef wel toe dat er ook foute instructeurs zijn.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:36

precies die zijn er ook, dan ben je daarna toch blij als je les krijgt waardoor je leert dat het ook anders kan en moet. Ik wel iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:38

En dan krijg je de zogeheten 'fluffy trot' Haha! (opmerking van een hengsteneigenaar op een 5-jarigen concours richting mijn trainer: 'can't you do some more of that fluffy trot?' *LOL* *LOL* )

Het probleem met de 'fluffy trot' paarden is dat ze vaak achter het been zijn, en dat fluffy dus eigenlijk helemaal niet zo gewenst is. Je krijgt zo'n stekerige zweefdraf die vaak in advertenties als 'passage-achtig' word omschreven.

Na alle topics heb ik nog steeds dat beeld voor ogen bij de A8H methode...