Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:02

Dammie schreef:
TS, ik vind dat je heel goed je eigen weg zoekt bij alle adviezen die je krijgt.
En wat een lief koppie heeft je paard.

Sluit ik me helemaal bij aan. Heel goed dat je je eigen weg zoekt. En hij heeft inderdaad een heel lief, knap koppie. <3

Shalimar

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:28

Veel sterkte en geluk, ik hoop dat het weer helemaal of grotendeels goed komt!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 13:55

Bedankt allemaal!
Ik wilde jullie ook een andere kant laten zien, omdat hij echt ook supervaak blij en gelukkig kijkt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:23

Als hij weer een beetje aan gaat komen zal hij ook lekkerder in zijn vel gaan zitten. Sterkte met alles nog!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:16

Je reageerd heel goed op alles ts petje af. Geniet van je paardje en luister vooral naar je paardje. Hij geeft duidelijk aan wat te veel.is en wat niet.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 09:58

Bedankt! Dat komt helemaal goed!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 10:15

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier ong wat foto's van de fotoshoot. Zodat jullie ook de andere kant van Oreo kunnen zien. Hij is echt niet zo heel ongelukkig hoor.
Verder heb ik al wat van jullie tips opgevolgd. Een paar dagen terug heb ik vrijheidsdressuur met hem gedaan. Eergisteren heb ik gereden, hij liep niet door, maar dat was mijn verwachting ook niet. Het enige wat ik wilde was dat hij wat beweging kreeg, en het twee keer drie minuten draven was ook gelukt. Gisteren heb ik hem gewoon lekker uitgebreid gepoetst, en vandaag ga ik de massagetechnieken uitproberen. Ik wil jullie echt bedanken voor de leuke ideeën! Verder begin in vandaag ook met luzerne voeren, en met de maisolie zit ik nu op 40 ml. Als jullie nog meer goede of leuke ideeën hebben om te doen, hoor ik het graag!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:26

Mooie foto's!
Succes en je kan trouwens ook gewoon lekker wandelen met hem met af een toe een lekker hapje gras in de berm :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:45

Prachtige foto's!

Ik ben alleen nog steeds van mening dat je niet op dit paard moet gaan zitten. Hij heeft totaal geen spieren op zijn rug om jou te dragen. Even los van zijn hart, want ik vind op de foto zijn achterbenen wel met vocht zitten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:09

Lekker met hem wandelen, dan kun je hem af en toe een hap gras laten meepikken en zijn jullie er samen even 'uit'.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:34

Denk dat je de hoeveelheid olie best kunt opvoeren (nog steeds liever lijnzaadolie maar goed), mijn D pony krijgt op advies van de universiteit Utrecht 80 ml per dag. En die is niet mager naar gewoon gemiddeld qua gewicht. Dus je paard kan nog wel wat meer gebruiken zou ik denken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:08

Op het andere topic over de maisolie las ik dat TS tot 300 ml mag gaan per dag volgens de dierenarts.
Hoeveelheid weet ik niet veel van, maar van de soort olie blijf ik er toch bij dat maisolie niet de beste keus als het gaat om omega verhoudingen.
Ik zou dan eerder kiezen voor een mix, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 13:22

pleiada, bedankt! Dat is ook een goed idee inderdaad.
damian23, Dank je! Over het rijden, ik rijd nu zo'n twee keer per week, niet veel dus. Ook heb ik dit overlegd met mijn instructrice en ze denkt dat ik beter bespiering op kan bouwen onder het zadel. Omdat het via ernaast zwaarder is voor hem. Het klopt dat er wel wat vocht in zijn benen zit. Hij had altijd al wel dikke benen, maar het is nu wel wat erger geworden. Maar hij heeft er verder zelf niet zo veel last van.
AmyII, ja, dat heb ik al eens gedaan ja. Dat zal ik wat vaker gaan doen.
Shalimar, zoals Isapaardje zei, ga ik inderdaad de olie nog opvoeren tot 200 ml, en als hij dan nog geen diaree heeft, het verder opvoeren tot 300 ml. Maar ik ben begonnen met drie dagen 20 ml voeren, dan drie dagen 30 en vandaag ga ik beginnen met 40.
Isapaardje, daar ga ik naar kijken als deze maisolie op is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:39

Goed bezig TS. Ik heb zelf goede ervaringen met Omega olie, daarin zitten meer soorten dan alleen maisolie.

Zelf wandel ik ook regelmatig met mijn haflinger. We lopen dan langs de weg, heen gewoon stug door, terug mag ze zelf een beetje rommelen en grazen (wel aan een touwtje uiteraard). Dat werkt heel goed en is heel gezellig.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:40

Kimmie25501 schreef:
Omdat het via ernaast zwaarder is voor hem. Het klopt dat er wel wat vocht in zijn benen zit. Hij had altijd al wel dikke benen, maar het is nu wel wat erger geworden. Maar hij heeft er verder zelf niet zo veel last van.
.

Wat is voor je zelf makkelijker? Rennen zonder rugzak of met rugzak?
Rennen met dikke klompen aan is ook niet erg makkelijk.

Ik begrijp niet helemaal waarom het zwaarder zou moeten zijn als je er mee bezig gaat zonder zadel.
Je kunt dan juist nieuwe bespiering opbouwen, zodat hij die straks weer kan gebruiken om jou te tillen :j

Ik denk eerlijk gezegd dat hij ook wel last heeft van zijn dikke benen, misschien doet het geen zeer. Maar het loopt vast ongemakkelijk.

Zou je niet eens met een andere instructrice in gesprek kunnen gaan om te kijken hoe die er over denkt?

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:51

Er naast zwaarder dan er op?
Als je gewoon in het bos gaat wandelen dan is er naast echt niet zwaarder als er op.
Als je er op gaat zitten moet hij jou gewicht ook dragen, en aangezien die daar bijna geen spieren voor heeft is dit best zwaar voor hem.

Ik heb het hele topic gelezen en vraag me een beetje af hoe kundig je instructrice is.
Ook samen met het trainingsschema die in mij ogen te zwaar was, en dan nu over dat er op minder zwaar is als er naast?

Verder vind ik dat je het goed doet hoor, maar ik zou juist lekker flink gaan wandelen met hem gewoon lekker rechtuit, misschien zelfs licht draven naast de fiets korte stukjes.
Zelf zou ik er ook even niet meer op gaan zitten, beter eerst even alles vanaf de grond aanpakken voor je de rug weer gaat belasten.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 14:08

Maflinger, bedankt voor het idee! Dat ga ik doen.
kwii, omdat hij op een cirkel de hele tijd rond moet, en dan is het meer belastend voor hem. Maar ik ga denk ik ook via de grond met hem werken. Ik ga morgen beginnen met het voorbereiden voor lange teugelen. Gewoon nog via de longeerlijn, de stemcommando's oefenen. Ik merk zelf niet aan hem dat hij anders loopt. Ik kan inderdaad ook overleggen met mijn andere instructrice.
Stef_Alinde, in het bos wandelen is inderdaad iets anders. Maar niet als ik was spieren wil kweken. Mijn instructrice is heel kundig. Dat weet ik zeker. Ze is heel goed en heel fijn. Wandelen doe ik al en ga ik ook meer doen. Maar met de fiets lijkt me heel moeilijk, omdat hij heel groot en traag is. Val ik dan niet om als ik het probeer? Ik ga inderdaad meer vanaf de grond werken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:20

Longeren kan ik mij indenken dat dit niet goed is voor hem en een te grote belasting.
Maar er op zitten, lijkt mij op dit moment ook niet alles, om reden wat velen hier al aangeven.
Dus blijft over, gewoon lekker wandelen in het bos.
Mogelijk heb je wat heuveltjes, dat traint ook wel wat spieren, slalommen tussen bomen door, keertje halthouden, terug uit lopen, weer voorwaarts.
Er zijn zoveel dingen die je aan de hand kunt doen, ook met een groot paard :)

Andere mogelijkheid is misschien hem wat laten slepen (niet te zwaar). Daarmee traint hij hele andere spiergroepen en als hij het leuk vindt en goed in wordt, kan hij mogelijk de bak eens slepen.
Is toch heel anders dan dat je erop gaat zitten, met name om dat de rug niet goed en je zelf ook risico loopt ivm zijn hartproblemen.

Beweging is in de meeste gevallen wel goed bij dikke benen, maar wel met mate en naar wat hij aankan.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:52

Ik zou niet longeren. Kijk eens op de site van Piet Bakker. Dan kan je gymnastiseren met je paard ernaast. Je loopt dan met wat langere teugels schuin naast je paard en dan kan je allerlei oefeningen doen die spieropbouwend zijn en niet belastend. Lijkt me een veel betere optie dat erop.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:53

Isapaardje, bedankt voor de leuke ideeën! Die ga ik uitproberen.
callum, ik wil inderdaad beginnen met lange lijnen. Maar daarvoor moeten eerst de stemcommando's er goed inzitten. En dat doe ik dan even met longeren. Dat zal wss niet heel lang duren. Bedankt voor je tip! Maar ik kan helemaal geen site van Piet Bakker vinden. Het enige wat ik van hem kan vinden, zijn lessen. Maar dat wordt hem niet, want hij zit in Drenthe en ik in Breda. En dan worden de rijkosten toch wel heel hoog.

Vandaag heb ik Oreo dus even gemasseerd. Hij vond het heel fijn, ging ook lekker ontspannen. Dus dat was heel leuk om te zien. Het was een Shiatsu massage via bit. Morgen ga ik dus even longeren. Niet zwaar met veel overgangen, maar zorgen dat de stemcommando's er wat beter in komen te zitten.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:13

Oh ok hij had toen een site. Misschien op YouTube filmpjes van hem zoeken. Marijke de jong doet ook veel aan de hand. YouTube is your best friend

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:52

Ik vind het altijd zo lief staan als ze zo grijs boven de ogen zijn, hij lijkt echt wel heel oud hoor! :D
Maar hij is heel knap en zo op de foto vind ik het allemaal wel mee vallen,maar ja ik sta op een stal waar bijna alleen maar oude paarden staan en die zijn wel vaker wat schraal. :j
Ik vind dat je het top doet _/-\o_

En wat ik er van vind.....dat bedacht ik me vanmiddag toen ik met mijn 65 kilo op mijn 24jarige D pony j in de bak aan het rondstappen was. ...
Oreo is groot toch, jij weegt vast niet zo veel.denk dat hij best wel met jou kan rondstappen, niet elke dag natuurlijk,maar om de dag lekker 10, tot 15 minuutjes stappen en een drafje moet echt wel kunnen hoor
Die dikke benen kan ook door zijn hart komen,als die minder goed wetkt,kan het bloed niet goed rond zeg maar en krijg je dikkere benen,
Maar gewoon lekker genieten van hem, je doet het goed!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:14

Weet je zijn leeftijd wel zeker, hij ziet er imo veel ouder uit dan 20, nog veel succes met hem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:16

Ja dacht ik ook maar sommige paarden worden erg vroeg grijs he..
Net als bij mensen...weet er alles van :')

Maar zo schat ik hem echt meer eind 20 hoor, :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 11:16

callum, oke bedankt! Daar ga ik naar kijken!
ellepel, dank je! Ik rij zelfs niet om de dag. Als ik rij op Oreo zit er altijd drie dagen tussen, dan heeft hij genoeg tijd om weer aan te sterken. Oreo is inderdaad gewoon sneller oud dan andere paarden van 20. Je hebt mensen van 60 die al stokoud zijn en mensen van 80 die alles nog kunnen. Het ligt er maar net aan.
bigone, ik weet het zeker. Verder bedankt.