Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:43

Paard is met 2 1/2 jaar zadelmak gemaakt en meteen in de springlessen gegooid met een te krap zadel. Heel de rug zat in elkaar. Dierenarts kon niet anders dan concluderen dat dit komt door te vroeg ingereden te zijn met verkeerd tuig.

Ik heb dit dier gekocht met 3 jaar en kon hem met 4 1/2 jaar in laten slapen.

Amaranth7

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:45

Ja, maar dit is niet direct het gevolg van vroeg inrijden.

Dit is zonder verstand een jong dier overbelasten met slecht passend tuig. Dan gaat elk paard kapot natuurlijk :(. Arm dier!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:49

Daarom schrijf ik ook dat ik persoonlijk niet meer zo vroeg begin omdat ik weet wat er kan gebeuren. Dit hoeft niet altijd te gebeuren. Overigens zou het wel degelijk verschil hebben gemaakt als hij ouder zou zijn geweest. Een 10 jarige die is uitgegroeid loopt waarschijnlijk minder schade op dan een 2 1/2 jarige. Vandaar dat het in mijn ogen wel een gevolg van vroeg inrijden is. Weliswaar op een verkeerde manier maar toch.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:50

Ik zeg wees zuinig op je paard. Die kan immers zijn hele leven nog voor je werken. Heb vooral geen haast en volg je eigen gevoel. Je eigen gevoel is de beste graadmeter.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:59

2,5 vind ik ook te vroeg persoonlijk. Ik zou pas écht beginnen met ruiter op de rug vanaf 3,5 / 4 jaar.
En wie dan meteen intensief gaat springen (dat zou ik al zeker pas na 4/5 jaar doen, veel hogere belasting op de benen) met een slecht passend zadel is een idioot. Begrijpelijk dat dat paard kapot was.

Dat scenario (zou ik zelf ook nooit goedkeuren) vind ik iets anders dan op 3 rustig 3x per week een halfuurtje opbouwen (dressuurmatig of in het bos, zeker geen oefeningen, gewoon leren op eigen benen lopen). En dan op 4 kun je rustig wat meer dressuur gaan trainen (rechtrichten etc, beetje achterhand erbij, nog niet continu oprichten en verzamelen, dat zou ik later doen) en de trainingen wat langer maken

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:07

@Selka das zeker een nare ervaring...Maar als ik het zo lees is het niet zozeer de leeftijd geweest, maar vooral teveel belasten en met slecht passend tuig. Zoals je zelf al zegt zou eenzelfde belasting met slecht passend tuig op een ouder paard waarschijnlijk minder impact gehad, maar overbelasting en niet passend tuig is op elke leeftijd slecht....
Neemt niet weg dat ik 2,5 ook te jong vind hoor, hoewel ik het wel interessant vind om kijkje te krijgen in de draf- en rensport door o.a saddledancer hier, en eerder al in de drafsport via ruitje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:42

saddledancer schreef:
@midgie wie denk jij dat je bent, Om mij ziek in mijn hoofd Te noemen? Ik ben hier de hele tijd erg vriendelijk gebleven, maar ik hoef niet 'wakker geschud' Te Worden, en ik hoef het zeker niet Te pikken dat iemand zo tegen/over mij praat. Discusieer op een normale, vriendelijke en beschaafde manier, of hou gewoon je mond.

Je voelt je aan gesproken??
dus het doet je wel wat,
Ik zeg dat ik het niet normaal vind dat een paard met 20 mnd word in gereden, dat vind ik idd ziek,
Wat al eerder gezegd is een hond van een half jaar laat je ook niet naast de fiets rennen,want die mensen hebben het dan ook niet goed begrepen,
Ik ben echt absoluut tegen te vroeg in rijden, het onderzoek is er naar gedaan in de artikelen, wat voor bewijs wil je nog meer hebben??
Welk onderzoek is er naar gedaan dat het niet zo is ??

En dat iemand het zo persoonlijk opvat kan ik niks aan doen, ik spreek in het algemeen en noem geen namen toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:47

Nee maar je noemt wel de leeftijd v inrijden en dat komt op t zelfde neer gezien zij degene was die het over die leeftijd had.
Hoe meer je post, hoe minder serieus ik je kan nemen eigenlijk. Dat bereik je dus bij mij met je 'harde woorden' :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:50

midgie schreef:
saddledancer schreef:
@midgie wie denk jij dat je bent, Om mij ziek in mijn hoofd Te noemen? Ik ben hier de hele tijd erg vriendelijk gebleven, maar ik hoef niet 'wakker geschud' Te Worden, en ik hoef het zeker niet Te pikken dat iemand zo tegen/over mij praat. Discusieer op een normale, vriendelijke en beschaafde manier, of hou gewoon je mond.

dus het doet je wel wat,
Ik zeg dat ik het niet normaal vind dat een paard met 20 mnd word in gereden, dat vind ik idd ziek,
Wat al eerder gezegd is een hond van een half jaar laat je ook niet naast de fiets rennen,want die mensen hebben het dan ook niet goed begrepen,
Ik ben echt absoluut tegen te vroeg in rijden, het onderzoek is er naar gedaan in de artikelen, wat voor bewijs wil je nog meer hebben??

En dat iemand het zo persoonlijk opvat kan ik niks aan doen, ik spreek in het algemeen en noem geen namen toch?

Midgie, je hebt het specifiek over het inrijden met 20 maanden, dus ondanks dat je geen naam noemt, speel je wel degelijk op een persoon (in dit geval saddledancer) en niet een algemene uitspraak.

Echt goede duidelijke onderzoeken naar de combinatie van lichte belasting en jonge paarden zijn er helaas nog te weinig om uberhaupt conclusies aan te verbinden helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:13

Selka schreef:
Deetjeeuh alleen Midgie is fel uit de hoek gekomen. De andere tegenstanders zie ik niet onvriendelijk reageren.

Kun jij mij overigens uitleggen waarom een paard het nodig zou hebben bereden te worden? Een paard in kuddeverband heeft geen mens nodig hoor (op het voeren na dan).

Even een korte reactie want veel tijd heb ik op dit moment niet.
Midgie is inderdaad overduidelijk fel uit de hoek gekomen, maar er worden ook opmerkingen gemaakt van 'ik wil alleen het beste voor mijn paard' en dat wil iedereen. Alsof mensen die op vroegere leeftijd inrijden niet het beste willen voor hun paard. Verder kan ik nog wel meer voorbeelden opnoemen, maar daar is deze discussie niet voor.

En ja, sommige paarden vervelen zich kapot de hele tijd op de wei/in de stal. Die hebben dan op zo'n moment uitdaging nodig en dat kan dan in de vorm van rijden.

Selka, dat is inderdaad een hele nare ervaring. Wens je geen enkel paard toe. Maar niet elke 3 jarige zal op die manier ingereden worden. Kan net zo goed gebeuren bij eentje van 10. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:19

ja dan valt die gene dus onder die personen die vinden dat een dier met 20 mnd al klaar is om erop te gaan zitten, waarschijnlijk met alle toeters en bellen.
Ik vind het ziek, maar ja dat is mijn mening en waarschijnlijk van meerdere maar ik zeg het rechtuit, ik kan daar niet omheen draaien mijn maag draait er van om als ik eraan denk, dus ja het is in elk geval om ziek van te worden en ook de paarden gaan naar de kl*te helaas,
Maar ja zolang niemand er iets aan doet , helaas idd

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:21

Een paard wat jong mag zijn in de kudde en niet op stal verveelt zich echt niet , dat is weer zo een menselijk dingetje,
Even terzijde, ik vind ook niet dat een paard op stal hoort te staan in zijn uppie in een kast van 3x3

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:23

En weet je, soms is het ook gewoon wijs om het alleen te denken en je mond te houden als mensen wilt beledigen en gewoon op een normale manier een discussie aan te gaan.

Door te zeggen dat je het er niet mee eens bent en het jammer vindt voor het dier en bang bent voor schade, geef je óók je mening zonder daarbij persoonlijk te worden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:46

Deetjeeuh, dat schrijf ik zelf ook al. Dat dit bij een ouder paard kan gebeuren maar het dan waarschijnlijk minder schade had toegebracht.

Wat betreft het vervelen ben ik totaal niet met je eens. Het is een paard, geen mens. Een paard denkt niet als het 24/7 in een kudde gehouden wordt (belangrijke voorwaarde) goh zou ik nu maar eens gereden worden want ik verveel mij. Dat paarden zich gaan vervelen omdat ze teveel op stal staan, ja dat klopt maar dat is ook anders op te lossen dan door een driejarige zadelmak te maken. Je kan hem ook gewoon buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:56

Selka, er zijn wel degelijk paarden die het contact met mensen leuk vinden. Ook die het rijden leuk vinden. Natuurlijk zal een paard niet zomaar denken 'oh, ik heb zin om te werken, fijn dat baasje er nu is'. Maar dat zal geen enkel dier doen.

Verder heeft niet iedereen de optie een paard 24/7 buiten te zetten, en sommigen paarden vinden buiten staan niet eens leuk. Daar gaat het dus niet voor op ;)

Ben het inderdaad met je eens dat ze 24/7 buiten in een kudde moeten staan, en dat staan ze hier ook :)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:06

Die van mij is 11 en vanaf dec opgepakt, ze doet het super :D Het is zeker een voordeel als ze aan de hand aan je gewend zijn (lees opgevoed)
Ik leg wel even uit dat ze elite-merrie is, heeft keuringen gelopen en prachtige veulens op de wereld gezet. Dan het besluit dat het genoeg is geweest, kun je 2 dingen doen, er gezellig bij houden of kijken hoe ze het rijden oppakt zodat ze een nieuw traject in kan, zo geschieden, geen spijt van !! Mijn andere paard gewoon met 4 1/2 ingereden hoor , ook na 1/2 jaartje opvoeding aan de hand en longe, verkeersmak maken door veel te wandelen en vertrouwen op te bouwen. Met 4 1/2 er dus op, aangereden zogezegd en hoppa de zomer paar maanden land weer op, lekker verwerken, éénmaal van het land verder opgepakt, super gegaan allemaal, nu inmiddels 12 jaar fijn om te rijden en nooit geen blessures :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:53

midgie schreef:
saddledancer schreef:

dus het doet je wel wat,

natuurlijk voel ik mij aangesproken, ik ben de enige in dit topic die aangeeft paarden met 18 tot 20 maanden in Te rijden.
het doet me echt niets wat jij daarvan vind, ik weet namelijk dat ik niet fout bezig ben, en dat ik doe wat in mijn ogen goed voor de dieren is. Ik ga met een gerust geweten slapen snachts hoor.
wat me wel wat doet, is dat jij het nodig vind Om mij (en met mij mijn vrienden, de mensen met wie ik mijn Leven deel, de mensen waarmee ik werk, de mensen waarvoor ik werk en ga zo maar door) bestempeld als 'ziek in ons hoofd' en dat is heeel wat Anders Dan 'ziekmakend' wat je nu zegt. Als jij het ziekmakend vind vind ik dat dikke prima, jij doet vast ook wel dingen waar ik niet zo vrolijk van zou Worden, Leven en laten Leven zeggen we Dan, agree to disagree. Maar mensen gaan beledigen met zulke uitspraken? Dat is belachelijk en dat hoef ik van niemand Te pikken, en zeker niet van iemand die niet eens met een onderbouwde mening komt maar gewoon dingen begint Te roepen, en denkt de wijsheid in pacht Te hebben. Heel wat mensen in dit topic (en erbuiten) kunnen beamen dat ik best wel open Sta voor andere meningen, en dat ik niet vies ben van den discussie, vind ik alleen maar heel interessant, want als je de deur open zet kun je heel veel van elkaar leren, en daarvoor hoef je het niet eens met elkaar eens Te zijn. Maar de manier waarop jij het doet is de deur keigard dichtsmijten en iemand van je terrein aftrappen, en daar ga ik niet in mee. Daarom ga ik ook niet op je andere stellingen in, ik wil best discussieren, maar alleen als dat normaal kan.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:16

saddledancer schreef:
Kozbi schreef:
Omdat ik het met eigen ogen heb gezien. Ik weet over het racen zelf niet veel, maar wel wat er met afgedankte paarden word gedaan.

Zeer onsmakelijk en zeker niet voor zwakke magen.

En een feit is dat er niet zoiets is als race pensioen. 95% van de paarden word geveild en worden opgekocht door vleeshandelaren, worden daarna met zon 20 paarden op een killtruck geladen en gemiddeld zo'n 3 dagen zonder water of voer vervoerd naar een slacht huis. Als ze geluk hebben worden ze die dag nog geslacht en met pech worden ze in een overvolle stront paddock gegooit waar ze wachten om in de salami te worden verwerkt.

Dit is de realiteit, in Nederland is dit veel minder maar in Nederland is de rensport nog niet zo groot.

Heb met pijn in mijn hart zo'n veiling gezien en wat er daarna gebeurt en daar baseer ik mijn feiten op.

nou sorry, maar dat is dus niet 'de meerderheid' van de race paarden. misschien 95% op die specifieke veiling, en zoals ik al eerder heb gezegd, natuurlijk gebeuren zulke dingen. die gebeuren in elke tak van de paardensportsport. overal zijn rotte appels.
Ik ken de paardensport in het algemeen, en de race sport specifiek, buiten nederland erg goed (ik woon en werk namelijk hier in england, waar de race wereld erg groot is, en ik ken behoorlijk wat race eigenaren naast degene waar ik voor werk) En het grootste deel hiervan gaat helemaal niet naar de slacht. Er is wel degelijk 'racepensioen', het is dus niet 'feit' dat dat er niet is.
en heel eerlijk gezegd heb ik echt geen idee wat de omstandigheden in het slachthuis te maken hebben met de race wereld, naar de slacht is naar de slacht, en daar kan de ex-eigenaar van het paard vervolgens ook niets meer mee doen.
En de race eigenaren die ik ken zijn geen kleine namen die het voor de hobby doen, dus het is ook niet zo dat het bij de 'broodwinners' wel allemaal zo gaat.
Je hebt als ik het zo uit je verhaal opmaak 1 veiling 'gezien' (was je daar? was het een filmpje? heb je deze paarden helemaal naar het slachthuis gevolgd? hoe weet je hoe het in dat slachthuis was als je op de veiling was? ) En om nou op 1 ervaring 'feiten' te baseren, dat kan natuurlijk eigenlijk niet.
Ik snap dat het een vervelende ervaring was. maar daar kun je natuurlijk niet de hele race wereld op afrekenen.

Wowow rustig aan he..

Je hoeft me niet zo af te snouwen he ik val niemand persoonlijk aan dus niet zo'n toon aub..

Ik heb het nergens over Engeland. Engeland is nog maar een kleintje tegen over deze sport in bijv. Amerika of Frankrijk.

Dat jou bazen er geld mee verdienen heeft er niks mee te maken. Het kan best zijn dat er in Engeland iets is waar de paarden na hun carriere terecht kunnen, maar als dit daadwerkelijk zoiets groots is was dit allang doorgevoerd, dus zoiets als een 'racepensioen' daar kan ik niet aan.

En daarbij wie ben jij om te oordelen over wat ik heb gezien, Engeland is een blinde vlek voor mij omdat ik (niet rot voor jou bedoeld) een stront hekel heb aan dat land.

Maar ik weet wel dat het een feit is dat zeker 95% van alle afgedankte racepaarden naar de slacht gaat.

En wat er met ren/sulky/steeplechase paarden gebeurt is al helemaal niet hetzelfde in wat voor tak dan ook. Over het algemeen gezien is de race sport de allergrooste deporteur van paarden.

Ik weet niet hoe jij over een veiling denkt maar ik ben daar niet de hele dag, nee het is geen filmpje wat ik heb gezien en ja ik ben idd met zo'n truck naar het slachthuis geweest. En wat de omstandigheden daarmee te maken hebben? Nou HEEL veel, als dit alleen al een halve keer verbeted was zag het er al heel anders uit om een paard naar de slacht te doen, in zo'n land.

Je hoeft verder ook niet over mij te oordelen, ga maar naar zo'n land toe ( persoonlijk ben ik naar amerika en franrijk geweest) en dan mag je pas praten vind ik.

Zoiets moet je met eigen ogen gezien hebben wil je hier op zo'n manier op mij reageren. Vind het een beetje een aanvallende reactie van je.
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 17-06-15 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:22

Ach ts, gewoon doen waar jij en je paard jullie goed bij voelen ( jij kent uiteindelijk je paard toch het beste ).

Niks ergs aan dat hij nog niet is ingereden, sommige zijn er gewoon nog niet klaar voor en ik denk niet dat je paardje het erg vindt om nog te genieten van zijn 'puppy' tijd :')

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:33

@kozbi ik bedoekde het niet aanvallend, sorry als dat zo overkwam, in schrijven een emotie overbrengen is soms lastig (vooral als het niet in je eerste Taal is -:) ) dus mijn excuses als het aanvallend overkwam, ik was eerlijk gezegd oprecht benieuwd als tot hoe jij het beleefd had met die veiling en het slachthuis.
Ik begrijp je ervaring nu beter, en ik snap dat dat heel naar is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idée heb hoe het in frankrijk gaat, ben wel naar amerika geweest, en weet dat het daar Anders gaat, maar amerikanen zijn helaas overal erg extreem in (is Om die reden ook echt mijn land niet :n )
hier in England word het grootste gedeelte wel omgeschoold, en ik hoop dat dat in Andere landen ook Meer zou gebeuren, want ik moet zeggen dat ik 95% een schokkend getal vind. Ik dacht dat je het ook over England had, mijn excuses voor het misverstand :j ik ga mijn research doen over hoe het gaat in Andere landen, ik ben nu wel erg beniewd hoe dat zit..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:59

saddledancer schreef:
@kozbi ik bedoekde het niet aanvallend, sorry als dat zo overkwam, in schrijven een emotie overbrengen is soms lastig (vooral als het niet in je eerste Taal is -:) ) dus mijn excuses als het aanvallend overkwam, ik was eerlijk gezegd oprecht benieuwd als tot hoe jij het beleefd had met die veiling en het slachthuis.
Ik begrijp je ervaring nu beter, en ik snap dat dat heel naar is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idée heb hoe het in frankrijk gaat, ben wel naar amerika geweest, en weet dat het daar Anders gaat, maar amerikanen zijn helaas overal erg extreem in (is Om die reden ook echt mijn land niet :n )
hier in England word het grootste gedeelte wel omgeschoold, en ik hoop dat dat in Andere landen ook Meer zou gebeuren, want ik moet zeggen dat ik 95% een schokkend getal vind. Ik dacht dat je het ook over England had, mijn excuses voor het misverstand :j ik ga mijn research doen over hoe het gaat in Andere landen, ik ben nu wel erg beniewd hoe dat zit..

Fijn dat je het nu beter begrijpt, kwa research, moet je niet alles geloven op internet, sommige aantallen zijn veel lager en sommige hoger. En ik raad je aan om geen filmpjes, fotos etc. Te bekijken.

In amerika word ook veel particulier verkocht en zelf geslacht vandaar de o zo grote markt in zwart vlees, en vandaar dat ik geen ikea gehaktballetjes meer eet ;') zeker niet voor de zwakke maag maar het wel waard om er iets over te weten!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:36

Deetjeeuh schreef:
En ja, sommige paarden vervelen zich kapot de hele tijd op de wei/in de stal. Die hebben dan op zo'n moment uitdaging nodig en dat kan dan in de vorm van rijden.

Dat kan inderdaad, maar is absoluut niet nodig. Mijn 4-jarige doet van alles, behalve gereden worden onder het zadel :P hij doet een heel scala aan grondwerk, horse agility, hij gaat mee uit wandelen en mee als handpaard. Ook doet hij fenomenaal dienst als knuffelpaard. Naast dat hij 24/7 in een groep staat. Die kan zich absoluut niet vervelen. Dus argumenten als 'hij is er zo aan toe'/'hij werd vervelend van het niet-werken' vind ik niet opgaan. Er zijn 100.000 andere dingen die je nog kan doen behalve rijden en waarmee je geen gewrichten, pezen of groeischijven gaat belasten met gewicht (en bepaalde bewegingen) die nog zeer week en in ontwikkeling zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:10

laat ik nou denken dat een weiland een redelijke natuurlijke omgeving is voor een paard?Niet dus...daar vervelen ze zich. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:19

Vogeltje, dat is fijn voor jou, jouw paard en dat jij die kennis ervoor hebt. Maar er zijn genoeg eigenaren die daar niet de kennis voor hebben. ;)

Sommigen paarden kunnen niet 24/7 in de wei i.v.m. het snel dik worden, anderen paarden kunnen niet dienen als handpaard, anderen vinden weer geen zak aan horse agility. Verder is longeren ook niet altijd goed voor de pezen etc. Zo kan er altijd wat zijn. En hoeveel paarden staan nou in een gevarieerde kudde, hebben uberhaupt iets in de wei te doen behalve eten, slapen en als ze zin hebben spelen?

Het verschilt dus echt enorm per paard wat wel en niet mogelijk is. Daar zouden mensen zich op moeten richten, niet zwart-wit denken over de leeftijd.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:43

Kozbi schreef:
saddledancer schreef:

Fijn dat je het nu beter begrijpt, kwa research, moet je niet alles geloven op internet, sommige aantallen zijn veel lager en sommige hoger. En ik raad je aan om geen filmpjes, fotos etc. Te bekijken.

In amerika word ook veel particulier verkocht en zelf geslacht vandaar de o zo grote markt in zwart vlees, en vandaar dat ik geen ikea gehaktballetjes meer eet ;') zeker niet voor de zwakke maag maar het wel waard om er iets over te weten!

Ik doe meestal geen research op het internet, maar bedankt voor de tip :D
het is hier nogal een 'ons Kent ons' wereldje, en er zijn best wat stallen hier met jongens die ook in amerika of frankrijk geraced hebben, en die er ook wel eerlijk over zijn. We weten namelijk best wel dat de race wereld lelijke kantjes heeft (al zijn die volgens mij niet lelijker Dan in Andere takken van de topsport) en ik denk dat ik uit mede racers Meer eerlijke informatie krijg Dan van het internet :j

bedoel je dat je ze niet eet omdat er over het algemeen paardenvlees in ikea gehaktballetjes zit, of omdat het paardenvlees Erin op een inhumane manier geslacht is?
paardenvlees eten vind ik namelijk geen probleem, inhumaan slachten word ik daarentegen niet zo vrolijk van :n

zwakke maag heb ik gelukkig niet, onuitputbare intresse daarentegen wel, dus het is idd zeker goed om wat Te weten over hoe het er daar aan toe gaat :j