30 dagen challenge houding en zit, wie doet er nog meer mee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_bokworst

Re: 30 dagen challenge houding en zit, wie doet er nog meer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:58

Ik ben erg blij met de challenge, kan me er ook niet aan ergeren dat ze zelf niet zit als een grand prix ruiter, ze laat goed zien wat ze bedoelt en dat is voor mij genoeg :j

Zelf merk ik dat ik veel beter en netter ben gaan rijden, met name door de geluidsfragmenten! Die vind ik erg fijn en zet ik af en toe aan tijdens het rijden :)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:10

Weet iemand hoelang de filmpjes etc online blijven? Aangezien ik nu niet fanatiek rijd maar ik ze in de toekomst misschien nog wel ga gebruiken

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 00:06

Op de Facebook stond dat de filmpjes gewoon online bleven staan

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 04:53

Ook in de mail is aangegeven dat de filmpjes blijven staan en ze gaat binnenkort mee filmpjes buiten deze Challenge om maken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:10

_bokworst schreef:
Ik ben erg blij met de challenge, kan me er ook niet aan ergeren dat ze zelf niet zit als een grand prix ruiter, ze laat goed zien wat ze bedoelt en dat is voor mij genoeg :j

Zelf merk ik dat ik veel beter en netter ben gaan rijden, met name door de geluidsfragmenten! Die vind ik erg fijn en zet ik af en toe aan tijdens het rijden :)

Zegt niemand dat ze hoort te zitten als een grand prix ruiter. Maar ze zegt zelf dat je 'stil' met je handen moet zijn. En dan zie je haar rijden. En dan is ze zo onrustig met ze. Weet dat als ik zo onrustig met mijn handen zou rijden. Ik gigantisch op de kop zou krijgen van mijn instructeur.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:24

FriesWytske schreef:
_bokworst schreef:

Zegt niemand dat ze hoort te zitten als een grand prix ruiter. Maar ze zegt zelf dat je 'stil' met je handen moet zijn. En dan zie je haar rijden. En dan is ze zo onrustig met ze. Weet dat als ik zo onrustig met mijn handen zou rijden. Ik gigantisch op de kop zou krijgen van mijn instructeur.

Dat is natuurlijk waar, maar kan best dat ze dat zelf heel moeilijk vind ofzoiets, ik kan me er iig niet aan ergeren! :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:27

Het ging er in deze over dat ze een behoorlijk bedrag voor een privéles vraagt, als ik iemand zo een bedrag voor een les betaal wil ik les van iemand die er zelf beter opzit en het mij beter kan voordoen als dat nodig is op mijn paarden of op haar/zijn eigen paard.
Deze dame laat ik er dus niet op omdat ik haar niet vind overkomen als een goede ruiter. En voor mij is het dus belangrijk hoe iemand zelf rijdt ( en als ze zelf niet rijden hoe ze anderen trainen ..)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:49

Ah zo. Had alleen de eerste paar berichten teruggelezen. Heb even gespiekt, en dat vind ik ook wel veel te veel voor een les.
Ik las enkel een paar berichten waarin werd gezegd dat ze zelf helemaal niet zo geweldig zat :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:48

Ik volg deze challenge een beetje als buitenbeentje, ben namelijk western ruiter, maar vind er wel veel nuttige dingen tussen zitten.
Maar over het filmpje van vandaag ben ik benieuwd wat de rest vindt. Zij zit in galop namelijk behoorlijk te duwen vind ik. Ik heb altijd geleerd ontspannen te zitten, goed op je kont, benen onspannen. Maar zij zit juist niet ontspannen en zit constant voor de beweging uit. Is dit ook voor de eng ruiters ongebruikelijk of is dit een western-engels verschil ?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:16

Hester heeft gewoon niet zo'n hele mooie houding en zit. Ze weet het heel leuk te brengen en ze legt het duidelijk uit. Maar ze is zelf niet zo'n heel goed voorbeeld. Het is hier al eerder aangegeven dat ze best onrustig met haar handen is. Maar ze is ook erg onrustig in haar bovenlijf. Dat komt omdat ze zelf te weinig van de beweging van het paard opvangt met haar buikspieren. Ze zou zelf nog best wat core training kunnen gebruiken.
En dat onrustige is natuurlijk relatief. Dat wordt vooral gemeten aan het tarief dat ze voor haar lessen vraagt. Want daar is ook al eea over geschreven. Als ze een tarief van €27, 50 voor 45 minuten zou vragen zou niemand zo over haar eigen rijden vallen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:50

troi schreef:
Ik volg deze challenge een beetje als buitenbeentje, ben namelijk western ruiter, maar vind er wel veel nuttige dingen tussen zitten.
Maar over het filmpje van vandaag ben ik benieuwd wat de rest vindt. Zij zit in galop namelijk behoorlijk te duwen vind ik. Ik heb altijd geleerd ontspannen te zitten, goed op je kont, benen onspannen. Maar zij zit juist niet ontspannen en zit constant voor de beweging uit. Is dit ook voor de eng ruiters ongebruikelijk of is dit een western-engels verschil ?

Ben het helemaal met je eens. Zo heb ik het ook geleerd. En dit krijg ik nog steeds als commentaar te horen. Vind het paard trouwens beter lopen bij de foute manier van zitten dan bij de goede manier van zitten.

Klopt helemaal Abacab.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:10

Ach, iemand die een goede uitleg kan geven vind ik al heel wat. Soms is het ook belangrijk om te kijken naar hoe iemand jou waarde kan vergoten. Uiteindelijk is dat het gene wat we allemaal willen, of die nou GP is of B als iemand mij goed kan helpen en ik er baat bij heb ben ik allang blij!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:11

Glitter_ schreef:
Ach, iemand die een goede uitleg kan geven vind ik al heel wat. Soms is het ook belangrijk om te kijken naar hoe iemand jou waarde kan vergoten. Uiteindelijk is dat het gene wat we allemaal willen, of die nou GP is of B als iemand mij goed kan helpen en ik er baat bij heb ben ik allang blij!

Het gaat ons niet om de goede uitleg. Maar om hoe het eruit ziet als het volgens haar de goede manier is. En om wat ze durft te vragen voor 3 kwartier les van haar. Voor dat bedrag heb ik hier in de buurt instructeurs die veel beter op hun paard zitten.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 06:48

Ik zie vandaag bij het goed of fout weinig verschil, behalve dat ze dr bekken kantelt.
Maar vind nou niet dat ze dichter bij haar paard licht rijd dan in het "foute" filmpje.

Wel handig die uitleg :) had daar nooit zo bij stil gestaan..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:30

Ik ben al even afgehaakt. Ik wil toch wel graag zien dat degene die de tips geeft, laat zien dat je daardoor inderdaad heel netjes op je paard komt te zitten. Ze zit niet slecht, maar een echt voorbeeld is ze voor mij niet. En daarmee denk ik dan maar dat als ze het zelf al niet helemaal 100 procent voor elkaar krijgt, dat er dan ook nog wel wat ontbreekt aan haar tips.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:51

Ik ben het met je eens vur, en ook al roep ik al jaren dat degene die les geeft het zelf niet perfect hoeft te kunnen maar het wel goed zou kunnen vertellen, uitleggen en zien , merk ik in deze dat het me stoort dat ze het zelf niet goed kan laten zien, vraag dan iemand die het goed kan laten zien en vertel erbij wat je bedoeld en film dat.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:28

Ik ben het ook helemaal met jou eens. Als je maar laat zien dat het werkt. Ook al ben je zelf nog niet zo ver. Dat je zelf als instructeur niet het allerlaatste niveau hoeft te hebben, blijkt wel uit het feit dat Nicole Edward nog steeds kan helpen. Maar Edward laat wel zien naar waar het toe kan leiden.
Of ze had een voor en na filmpje kunnen maken van een leerling die bijvoorbeeld inderdaad de genoemde fout maakte en vervolgens na correctie een stuk beter kwam te zitten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:38

knollentuin schreef:
Ik ben het met je eens vur, en ook al roep ik al jaren dat degene die les geeft het zelf niet perfect hoeft te kunnen maar het wel goed zou kunnen vertellen, uitleggen en zien , merk ik in deze dat het me stoort dat ze het zelf niet goed kan laten zien, vraag dan iemand die het goed kan laten zien en vertel erbij wat je bedoeld en film dat.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ben ook afgehaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:55

Ik vind de reminder wel handig.
De filmpjes kijk ik niet vaak, maar puur door de titel denk: oja daar ga ik aan werken.

Ik heb afgelopen weekend een clinic gehad van Renate Elberich, dat was echt grandioos. Ik heb nog nooit in 2 dagen zo snel en zo veel kunnen verbeteren aan mijzelf.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:11

Ik ben er enthousiast over. Vond de tip 'achter je navel' aanrijden heel nuttig. Kon ik meteen bij mezelf nagaan hoe ik het zelf deed.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:27

FriesWytske schreef:
Glitter_ schreef:

Het gaat ons niet om de goede uitleg. Maar om hoe het eruit ziet als het volgens haar de goede manier is. En om wat ze durft te vragen voor 3 kwartier les van haar. Voor dat bedrag heb ik hier in de buurt instructeurs die veel beter op hun paard zitten.

Voor heel wat minder kun je ook terecht bij Johan Hamminga himself :+ En dan krijg je les op het terrein van de KNHS in Ermelo. En zo kan ik nog wel een heel rijtje van grote namen opnoemen.

Als je je in je tarief meet met de groten in de dressuur dan moet je dat wel waar kunnen maken. Ik ben een beetje flauw van alle filmpjes. Het is op het niveau van de beste groep op de manege. Ik zit nog steeds te hopen op die ene verassende goede tip of een stukje vernieuwd inzicht. Ik ben afgehaakt.

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:29

@abacab: helemaal mee eens. Ik ben ook na een weekje afgehaakt. Het is zo'n overload aan info en filmpjes. Ik wilde iedere dag de focus op iets nieuws gaan leggen maar dat is alles behalve haalbaar. En als mijn paardje een dagje vrij heeft en ik dus niet ga rijden loop ik direct al een filmpje achter.
Super leuk initiatief maar net iets te veel van het goede voor mij.

achtbaan_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:33

ik doe er ook aan mee! ben heel erg benieuwd

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:36

Merkte vooral bij filmpje 'doorzitten en lichtrijden' bij de sta-sta zit-zit dat ze haar steun leek te zoeken in de teugels. Nu 29 filmpjes gehad.. Meeste tips heb ik al van m'n instructrice gehad en gebruik ik al in de trainingen. (Sta-sta zit-zit dus) maar doorzitten/lichtrijden op tellen wil ik nog wel eens proberen :)

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 14:06

Laatste filmpje wel erg ingewikkelde uitleg. Ik voel gewoon wanneer ze haar rechter achterbeen optild. In mijn hoofd dan rechrs-links-rechts-links. Op de rechterhand ga in dan staan bij rechts en op de linkerhand bij links.