Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:38

T.e.n.e.n.k.r.o.m.m.e.n.d is het vaak,
Ik ga echt niet meer mee kijken naar een les van dees of geen.

Het is zo makkelijk om dwang te gebruiken en het paard te behandelen alsof het een oude fiets met een krom stuur is. Ik zie geregeld paarden echt stuk gaan. Dingen als teugelkreupel, weigeren het bit aan te nemen, bijten als de singel er aan moet en opgetuigd voor een ruiter van een jaar of tien met tiedeman of slof. En maar rukken trekken en duwen aan zo'n beest.

Ik ben echt niet de beste ruiter, maar ik kan wel heel goed kijken naar waarom ruiter en paard iets wel of niet kunnen, vandaar uit heb ik wel ideeën over wat dan wel de stap is die de goede richting in is.
In mijn laatste lessen een jaar of 5 geleden bereed ik mijn jonge, slappe, heel grote halve volbloed. We hadden video opnames gemaakt om te kijken hoe onze zit was. Dit van mij was werkelijk oerslecht. Ik zat naar voren gebogen en helemaal scheef.
Een van de oorzaken was dat het paard erg scheef was. Maar volgens mijn instructeur kon daar nog niet aan gewerkt worden omdat dat pas het laatste onderdeel was van de scala des ausbildung en daar waren we nog niet
Ik was er meteen klaar mee. Het leven gaat niet volgens het boekje..

Met behulp van pilatus heb ik er een jaar over gedaan om zelf weer recht te worden. Met het paard heb ik nooit meer bij iemand gelest en ben ik tot de dag van vandaag oefeningen aan het doen in het bos die hem ondersteunen en op de juiste plekken rek geeft zodat hij minder moeite heeft met recht lopen. Het gaat redelijk, maar het blijft iets van dit paard en ik moet er dus op blijven letten.
Overigens vond deze instructrice ook dat je appelazijn op een probleem met het sesamligament moest doen. Daar zou hij vast beter van worden... Volgende keer als ik toevallig een gebroken poot heb zet ik hem vast en zeker in een emmer appelazijn dan is gips niet meer nodig %)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:42

mrie schreef:

Het is zo makkelijk om dwang te gebruiken en het paard te behandelen alsof het een oude fiets met een krom stuur is. Ik zie geregeld paarden echt stuk gaan. Dingen als teugelkreupel, weigeren het bit aan te nemen, bijten als de singel er aan moet en opgetuigd voor een ruiter van een jaar of tien met tiedeman of slof. En maar rukken trekken en duwen aan zo'n beest.

Ik ben echt niet de beste ruiter, maar ik kan wel heel goed kijken naar waarom ruiter en paard iets wel of niet kunnen, vandaar uit heb ik wel ideeën over wat dan wel de stap is die de goede richting in is.
In mijn laatste lessen een jaar of 5 geleden bereed ik mijn jonge, slappe, heel grote halve volbloed. We hadden video opnames gemaakt om te kijken hoe onze zit was. Dit van mij was werkelijk oerslecht. Ik zat naar voren gebogen en helemaal scheef.
Een van de oorzaken was dat het paard erg scheef was. Maar volgens mijn instructeur kon daar nog niet aan gewerkt worden omdat dat pas het laatste onderdeel was van de scala des ausbildung en daar waren we nog niet

Met behulp van pilatus heb ik er een jaar over gedaan om zelf weer recht te worden. Met het paard heb ik nooit meer bij iemand gelest en ben ik tot de dag van vandaag oefeningen aan het doen in het bos die hem ondersteunen en op de juiste plekken rek geeft zodat hij minder moeite heeft met recht lopen. Het gaat redelijk, maar het blijft iets van dit paard en ik moet er dus op blijven letten.
Overigens vond deze instructrice ook dat je appelazijn op een probleem met het sesamligament moest doen. Daar zou hij vast beter van worden... Volgende keer als ik toevallig een gebroken poot heb zet ik hem vast en zeker in een emmer appelazijn dan is gips niet meer nodig %)

Das niet zo'n goeie instructeur dan

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:48

mrie schreef:

Zou het helpen als ik lijnzaad olie op m'n kop giet tegen de hoofdpijn??? Denk het niet... Wat een rare gedachtegang van je instructrice.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:49

Gewoon doen! Denk zeker dat het helpt!

Maak je wel even een foto voor bokt?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:56

indd ook als hij niet gelijk in de galop gaat, slaan met die zweep! arm paard, maar zelf weet je niet beter :n
daarbij ook nooit geleerd hoe ik uberhaupt een paard in galop kreeg, gewoon schop geven, werd er gezegd.. later pas aangeleerd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:00

Precies. Daardoor krijg ik dus ook echt zin om een paar kinderen les te gaan geven. Ik heb geen papieren (die waren er in mijn tijd nog niet geloof ik) Maar die zijn ook minder belangrijk. Belangrijk is dat je weet hoe het systeem van paard en ruiter in elkaar zit én dat je de les zo op kunt bouwen dat je ondanks het praktische van een rijles ook een stuk theorie en waarom van dingen over kunt brengen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:05

Starbreeze schreef:
Achterwaarts met alleen hand. Dus gewoon trekken :'(

Zo'n slechte manier is dit niet hoor, als een paard aan de hand geleerd heeft om te wijken voor druk dan is mijn ervaring dat een paard dit een stuk beter snapt dan eerst been geven en dan achteruit, wat ik heel vaak zie gebeuren.

Maar slechtste tips, meer dan genoeg helaas. Heb vanaf mijn 15e een jaar gelest bij een instructeur die verschillende paarden in de lichte tour heeft gereden. Dan denk je, die kan het wel. Alleen lukte het met mijn paard allemaal totaal niet. Had de blaren op mijn vingers van de druk (en dan maar meer, meeeeeer!!! roepen). En als mijn paard links vasthield moest ik rechts contact nemen en links zover doortrekken totdat ze die losliet (letterlijk neus bij mij knie). Galop was ook altijd loeihard en totaal uit balans, maar dat was ook altijd maar een kwestie 'verzamelen' (lees: teugels kort, veel druk, sporen erin).
Uiteindelijk naar mijn gevoel geluisterd en ergens anders gaan lessen. Heb echt nog een tijd met een schuldgevoel rondgelopen. Maar goed, als je hele omgeving zegt dat het zo moet, ga daar maar eens tegenin als 15-jarige.
Overigens vind ik het wel knap dat iedereen het hier meteen zo goed wist en alles op tijd inzag :+

Isax14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:25

Gelukkig is het bij mij op de manege niet zo dat de paarden vooruit worden 'geschopt en geslagen', maar mijn vorige instructrise was wel van het schoppen en slaan waardoor de paarden juist heel chaggerijnig werden. Ook remmen was bij haar teugels naar je toe. Nu hebben wij op de manege geen standaard manegepaarden en hebben allemaal wel pit dus elke pas drijven is geen optie :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:27

Yusa schreef:
Starbreeze schreef:

Zo'n slechte manier is dit niet hoor, als een paard aan de hand geleerd heeft om te wijken voor druk dan is mijn ervaring dat een paard dit een stuk beter snapt dan eerst been geven en dan achteruit, wat ik heel vaak zie gebeuren.

Hoe moet het anders voor de kar haha, ik heb er wel een stemcommando bij maar op zit wordt zo lastig. -O-

fenijro_tani

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:35

Ik heb zelf zoiets nog nooit meegemaakt,
Maar op veel maneges leer je eerst sturen met de teugels en ga je daarna verder met zit en been hulpen: een stap per keer, eerstde teugels onder controle en dan de volgende stap lijkt mij?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:12

Niet echt een advies van degene die les gaf, maar ik was wat later met opstappen en alles en de rest mocht al gaan draven. Dit was mijn eerste keer dat ik op die manege reed. Ik ga dus eerst nog even stappen waarbij iemand tegen mij zegt, kom op geef hem een tik anders draaf je nooit. Ik vond het zo raar dat het raar was dat ik eerst stapte en dan pas ging draven.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:06

Laat ik eerlijk zijn....ik vind de meeste instructeurs m/v didactisch beneden alle peil. Als het al teveel gevraagd is om fatsoenlijk uit te leggen waarom je iets moet doen, haak ik af. Als niet naar het welzijn van het paard gekeken wordt, haak ik ook af.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:18

Jetta schreef:
Laat ik eerlijk zijn....ik vind de meeste instructeurs m/v didactisch beneden alle peil. Als het al teveel gevraagd is om fatsoenlijk uit te leggen waarom je iets moet doen, haak ik af. Als niet naar het welzijn van het paard gekeken wordt, haak ik ook af.

Ja, maar dan ben je op een leeftijd (of in ieder geval volwassen genoeg!) dat je allang geleerd hebt dat je lang niet altijd moet luisteren naar wat de "GROTE" mensen zeggen.. ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:39

Yusa schreef:
Starbreeze schreef:

Zo'n slechte manier is dit niet hoor, als een paard aan de hand geleerd heeft om te wijken voor druk dan is mijn ervaring dat een paard dit een stuk beter snapt dan eerst been geven en dan achteruit, wat ik heel vaak zie gebeuren

Dit paard kon gewoon op been en zit achterwaarts, maar dat was niet goed. Wanneer je ALLEEN op hand achterwaarts gaat, stapt je paard meestal niet diagonaals aw.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:41

mrie schreef:

Wat heb je dit goed omschreven.
_/-\o_ :j

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:42

Als je in galop wilt geef hem maar een schop 8)7 Das duidelijk :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:04

[naam] (mijn paard) leert me heel goed hoe veel hulp ik moet geven voor galop. Als ik te veel hulp (zelfs via stem) geef krijg ik een bok. Een heel klein beetje stemhulp of heel lichtjes aandrukken is al genoeg. :+

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:23

Lous schreef:
Bambolina schreef:
Ik heb verkeerd om leren galopperen (binnenbeen achter de singel, buitenbeen aansporen)
En maar niet snappen waarom ik zo vaak in de verkeerde galop zat.

Al die verhalen van instructrices met de aan-de-teugel-truukjes zijn mij ook bekend. Die van mij hield er ook een interessante theorie op na omtrent het 'nageeflijk' rijden: Op een 10 meter volte zetten in draf en binnenhand naar je heup toe. Lekker dubbelklappen, dan buigt ie wel in! En als het niet lukte pakte ze zelf wel even vanaf de grond de teugels over om t' voor te doen.

Zeer herkenbaar. :+

Heb er nog steeds spijt van dat ik niet de ballen heb gehad om van les/instructrice te veranderen, heb echt veel opnieuw moeten leren. Mijn zit (m'n hele leven in een stoelzit gereden en er is nooit wat van gezegd.. behalve 'benen langer maken', maar zo makkelijk is dat dus niet..) handhouding, zelfs aansporen en lichtrijden deed ik blijkbaar verkeerd. Heb in de 2 jaar bij m'n huidige bijrijd paarden zowat meer geleerd dan in 12 jaar manege, terwijl ik nu hooguit 1x per maand in de bak rijd, en alleen af en toe een aanwijzing krijg van eigenaresse (gediplomeerd instructrice).
Maar goed.. manege he..

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:48

Bambolina schreef:
Bambolina schreef:
Ik heb verkeerd om leren galopperen (binnenbeen achter de singel, buitenbeen aansporen)
En maar niet snappen waarom ik zo vaak in de verkeerde galop zat.

Al die verhalen van instructrices met de aan-de-teugel-truukjes zijn mij ook bekend. Die van mij hield er ook een interessante theorie op na omtrent het 'nageeflijk' rijden: Op een 10 meter volte zetten in draf en binnenhand naar je heup toe. Lekker dubbelklappen, dan buigt ie wel in! En als het niet lukte pakte ze zelf wel even vanaf de grond de teugels over om t' voor te doen.

Zeer herkenbaar. :+

Heb er nog steeds spijt van dat ik niet de ballen heb gehad om van les/instructrice te veranderen, heb echt veel opnieuw moeten leren. Mijn zit (m'n hele leven in een stoelzit gereden en er is nooit wat van gezegd.. behalve 'benen langer maken', maar zo makkelijk is dat dus niet..) handhouding, zelfs aansporen en lichtrijden deed ik blijkbaar verkeerd. Heb in de 2 jaar bij m'n huidige bijrijd paarden zowat meer geleerd dan in 12 jaar manege, terwijl ik nu hooguit 1x per maand in de bak rijd, en alleen af en toe een aanwijzing krijg van eigenaresse (gediplomeerd instructrice).
Maar goed.. manege he..[/quote]
Echt niet alle maneges zijn slecht,
Dit vind ik nare hokjes stopperij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:19

Anoniem schreef:
Elske (mijn paard) leert me heel goed hoe veel hulp ik moet geven voor galop. Als ik te veel hulp (zelfs via stem) geef krijg ik een bok. Een heel klein beetje stemhulp of heel lichtjes aandrukken is al genoeg. :+

Ik vind het altijd leuk om te zien hoe Elske jou een beetje opvoed haha. Zo leer je wel heel goed rijden denk ik zo.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:10

Er zijn gewoon zo weinig goede instructeurs dat je enorm in je handjes mag knijpen als er in jouw omgeving eentje zit..

Ik kreeg de tip om bij een 4-jarige die ik reed en nog niet zo lang onder het zadel was, de teugels ''goed strak'' te nemen. Met als gevolg natuurlijk, dat hij steeds langzamer ging draven. Toen ik moeite had hem voorwaarts te houden, had ze daar een oplossing voor: ''Volgende keer maar spoortjes om.'' Dat was mijn laatste les van deze instructrice.

Esperados

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:38

Mijn instructeur van een aantal jaar geleden zei ooit; stelling vragen doe je door je binnenteugel
zo strak mogelijk te houden en naar je knie te trekken, hij wou het wel even voordoen bij mijn pony. :+
Was ook meteen mijn laatste les bij hem.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 00:14

Toen mijn merrie bijna 3 jaar was, werd er weleens gevraagd of ze al onder het zadel was. Toen ik een keer antwoordde dat we daar nog mee wilden wachten werd er (door iemand die echt wel verstand heeft van paarden dacht ik :') ) gezegd: "nou ik zou er maar gauw op gaan, anders is ze straks al te oud en leert ze het noooooit meer, waarna de tweede wijsneus die erbij stond zei: "ja, dus als je straks thuis bent, ga je er lekker op" :') tsja...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 00:20

Dat je een paard beter met 1,5 of 2 jaar al kan inrijden omdat die anders te sterk is en dus lastiger. :j

Ben de discussie niet eens aangegaan en heb het voor kennisgeving aangenomen, vastbesloten daar niets mee te doen. ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 00:36

Bambolina schreef:
Maar goed.. manege he..

Precies hier hetzelfde, ik heb pas echt leren rijden sinds ik Guusje heb. Vooral toen ik op een gegeven moment begon met westernles gingen mijn ogen ineens open. Niet alle maneges kan je in hetzelfde hokje stoppen,maar het is wel zeer opvallend.

Ik heb het trouwens over dezelfde manege als jou ;)