Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:25

Ik zit al heel het topic hier en heb alles gelezen ja, maar je kraamt onzin uit en je generaliseert.... Yamcha daarintegen heeft het wel bij het rechte eind ;)

midgie schreef:
Wat je helaas in de heden ten daagse dressuur niet meer tegen komt, ook op hoog niveau, als je die paarden een losse teugel geeft vallen ze uit elkaar en knalle gelijk op de voorhand, dus geef mij dan maar de boogjes ;-) en een op zit reagerend paard.

Yamcha schreef:
Dat is dan imo een africhtingsfout, ik leer nu met mijn jonge merrie om ook met gestrekte hals, verbinding van achter naar voor behoudend, overgangen te maken en te sturen. Lijkt me niet perse tekenend voor de moderne dressuur, meer tekenend voor mensen die morgen GP willen rijden.

midgie schreef:
Ja maar dat is wel wat je ziet, word niet meer naar het paard gekeken/geluisterd , maar naar eigen ego

midgie

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:47

@listiglistje , dan lees je toch verkeert, of je leest wat je niet horen wil.
Ik heb het ook niet over jou en iedereen, maar over wat je te veel ziet en dan heb ik het ook over de mensen die morgen GP willen rijden en geloof me dat zijn er veel en helaas ja gaat dat ten koste van het paard.

Maar ook in in de KR en AR slaan sommige door, maar dat het je ook in de parellii of welke stroom je volgt en daar komen de nare smaken vandaan.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:49

@ midgie, de DS proeven worden ook hier in Nederland gereden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:56

Ik kan mijn paard gerust een losse teugel geven (uberstreichen) of dat nu in draf, galop, appuyement of pirouette is, als hij voor elkaar is kan dat. Dus het kan echt wel, en ik ben absoluut geen AR ruiter. Dat veel ruiters de teugels nodig hebben om te kunnen blijven zitten zie ik al te vaak. Ik zeg altijd al, als je de teugels bij sommigen doorknipt donderen ze achterover van hun paard af (en valt het paard natuurlijk op de voorhand). Dat zie je in de B en je ziet het ook op hoger nivo. Maar dat is flink gebrek aan een onafhankelijke zit en heeft in mijn ogen niets te maken met AR of KR of 'modern' zoals ik het hier al heb horen noemen. Dat is gewoon niet goed kunnen zitten. Iets waar tegenwoordig veel te weinig aandacht aan wordt besteed.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:59

wat mij altijd enorm opvalt bij modern ruiters is het constante beengebruik, niet alleen bij het vertekken van het binnenachterbeen, maar eigenlijk continue, net of de paarden geen tempo kunnen houden zonder aandrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:13

Citaat:
wat mij altijd enorm opvalt bij modern ruiters is het constante beengebruik, niet alleen bij het vertekken van het binnenachterbeen, maar eigenlijk continue, net of de paarden geen tempo kunnen houden zonder aandrijven.

}> vandaar het gebrek aan impuls en schwung in de AR }> (geintje hoor)

Ook dat is imo een fout. Je paard moet imo blijven lopen, zonder dat je been blijft geven.

Ik mag AR niet afrekenen op de fouten van individuele ruiters, dan zou ik het erg prettig vinden als dat andersom ook niet gebeurt.
Tuurlijk zijn er mensen die zich vasthouden aan de teugels, en ja er zijn paarden die de hand van de ruiter nodig hebben om niet met hun neus in het zand te duiken. Dan moet je imo je paard leren om op eigen benen te lopen.
Mijn hand is een begrenzing (tot daar en niet verder) ja, ik wil verbinding met de mond hebben, omdat ik graag aanleuning wil, mijn hand is alleen niet bedoeld om haar voorhand te dragen, dat doet ze maar gewoon zelf, en dat kan ze ook. En dus laat ik haar soms afkauwen, tot ik alleen het gespje nog in mijn handen heb, en ga dan grappige dingen doen als overgangen maken, van stap naar draf, waarbij ze dus leert om zichzelf te dragen, en niet mag leunen op mijn handen, mag ze ook niet als ik terug van draf naar stap ga, mag ze ook niet als we van hand veranderen of links- of rechtsomkeert maken, en guess what: ze kan het ook, dat is imo gewoon africhten, je paard moet zichzelf dragen, en niet jij je paard.
Is met been hetzelfde verhaal, je paard moet imo leren om gewoon in hetzelfde tempo en dezelfde gang te blijven, tot jij iets anders aangeeft. Elke pas drijven is neit de bedoeling, en dat veel mensen het doen, wil nog niet zeggen dat het zo hoort. Dat zijn wel twee totaal verschillende dingen. Volgens mij weet Caira dat ook best wel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:18

natuurlijk weet ik dat, maar ik vraag me dan af, waar komt het vandaan? Waarom denken mensen het nodig te hebben? Niet als aanval bedoelt, maar echt als vraag. Het wordt namelijk ook zo op manege's geleerd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:20

Caira schreef:
natuurlijk weet ik dat, maar ik vraag me dan af, waar komt het vandaan? Waarom denken mensen het nodig te hebben? Niet als aanval bedoelt, maar echt als vraag. Het wordt namelijk ook zo op manege's geleerd.

Kwestie van slechte instructie, maar dat heeft helemaal niets met modern te maken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:26

Weet ik neit, denk dat het te maken heeft met de menselijke neiging alles te willen controleren, plus dat sommige paarden natuurlijk liever lui dan moe zijn.
Plus dat veel mensen dol zijn op een quick-fix, volgens mij. Je kan tijd investeren in een correcte opleiding, maar dat kost natuurlijk veel meer tijd dan steeds aandrijven 8)7 dat ze dan later in de problemen al komen met een simpel iets als wijken, nooit over nagedacht, imo is het enige wat je er je paard echt effectief mee aanleert dat je beenhulpen geen bal betekenen. -O-
Volgens mij is het vooral niet nadenken.

En eerlijk: ik ben tot nu toe maar twee maneges tegengekomen waar ik vond dat er echt goed les werd gegeven....... het meeste vind ik toch een hoop pluk- en schopwerk. En dat is imo gewoon beroerd rijden, heeft geen bal te maken met KR.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:27

modern rijden vind ik ook niets te maken hebben met klassiek...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:28

Mousmous schreef:
Ik kan mijn paard gerust een losse teugel geven (uberstreichen) of dat nu in draf, galop, appuyement of pirouette is, als hij voor elkaar is kan dat. Dus het kan echt wel, en ik ben absoluut geen AR ruiter. Dat veel ruiters de teugels nodig hebben om te kunnen blijven zitten zie ik al te vaak. Ik zeg altijd al, als je de teugels bij sommigen doorknipt donderen ze achterover van hun paard af (en valt het paard natuurlijk op de voorhand). Dat zie je in de B en je ziet het ook op hoger nivo. Maar dat is flink gebrek aan een onafhankelijke zit en heeft in mijn ogen niets te maken met AR of KR of 'modern' zoals ik het hier al heb horen noemen. Dat is gewoon niet goed kunnen zitten. Iets waar tegenwoordig veel te weinig aandacht aan wordt besteed.

Ben ik het helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:30

Caira schreef:
modern rijden vind ik ook niets te maken hebben met klassiek...

imo is dat niet eens modern rijden, imo is dat gewoon slecht rijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:31

maar heel eerlijk 9 van de 10 filmpjes bij HAW laten dat beeld zien

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:35

listiglistje schreef:
Caira schreef:

Kwestie van slechte instructie, maar dat heeft helemaal niets met modern te maken....

Ja idd, maar het gros van de ruiters begint op de maneges natuurlijk.
Als daar nou eens meer tijd in zou worden gestoken en kinderen bewust maken over hoe het anders kan en eigenlijk moet.
Zou leuk zijn

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:35

Caira schreef:

dat is idd gewoon slecht rijden en gebrek aan kennis en kunde!

heeft niets met modern te maken, modern bestaat trouwens niet....de FEI hanteert ook het skala, dus klassiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:54

Tuurlijk :) mee eens hoor :)

En dat is ook helemaal niet wat ik wil zien, wat je wil imo is toch een blij, los en soepel paard, en ik mis dat toch vaak daar :) en sowieso bij het rijden.

Maar goed, de gemiddelde instructeur word ik ook niet vrolijk van, denk dat heel veel mensen vooral heel snel willen, en dan ruk, pluk in de krul, dan wilt ie neit meer vooruit natuurlijk, dus maar schoppen..... word ik idd niet heel blij van.
Ik krijg nu les op een manier die helemaal volgens het Skala is, met wat moderne invloeden, omdat 'nek het hoogste punt' leuk is bij barokke paarden, maar de paarden die we nu veelal in de ring zien zijn toch wat anders gebouwd, en een barok paard drukt zich weg achter de schoft en gaat krabbelen als je hem ronder vraagt, mijn paard heeft een heel andere hals, en kan dus soms best even achter de loodlijn, als ze maar van voor naar achter gereden wordt, de schoft hoger is dan de kont, dus de lijn opwaarts blijft kan dat. Ik vind moderne invloeden niet heel verkeerd, onze paarden zijn ook anders dan die uit 1800, en imo moet je toch bij elk paard op wat andere dingen trainen, omdat een Tinker nu eenmaal anders is als een Anglo-Arabier. Een barok paard heeft moeite met zich lang te maken, kropt makkelijker op, en die wil je dus juist met het neusje eruit rijden, omdat hij anders idd achter de teugel kruipt. Een warmbloed of volbloed maakt zich over het algemeen makkelijk lang, en die wil je dan wat meer bij elkaar rijden, omdat je verbinding wilt, en paard anders uit elkaar valt. En daar ga ik ook niet over vallen, da's imo wel een beetje een verschil tussen klassiek en modern, maar heeft vooral heel veel te maken met het paard zelf, dan is je basis klassiek maar met moderne invloeden. LDR an sich is imo niks mis mee. Je paard met rotkracht de kin op de borst trekken wel, maar dat valt voor mij gewoon onder slecht rijden, staat hier dacht ik ook niet ter discussie.

Wat je heel veel ziet imo is vooral snel willen. Oefeningen rijden om de oefeningen, om de punten.
En eerlijk is eerlijk: ik rijd ook dressuur voor mezelf, ik vind het leuk, ik heb een paard gekocht wat de bouw en de fysiek heeft voor wat ik wil, dus ik pest haar er niet mee, ze vindt het leuk, wordt er sterker van en blijer. En losser.
k hoef niet snel, ik wil vooral lol hebben, en voor mij zit de lol in de dressuur. Ik kan er enorm van genieten als ik mijn paard voor mijn gevoel op gedachte zou kunnen rijden, maar ik geniet ook als ik merk dat ik de hulpen steeds kleiner kan maken, als ik zie dat mijn paard mooier wordt en blijer en soepeler, en makkelijker kan wat ik vraag.

Er wordt gewoon heel veel ook slecht gereden, heel veel imo slecht les gegeven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:56

Nou dan zijn er heel veel met gebrek aan kennis, want het commentaar is vaak ook dat het er goed uit ziet ;) al vind ik sommige echt om te huilen en dan niet om de ruiter maar om het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:58

Ja, dat snap ik nou ook nooit, dan denk ik: zie je het nu echt niet? Maar goed, het meeste commentaar komt überhaupt niet verder dan handen dragen en tenen naar binnen, er zijn er een paar die wel echt nuttige tips geven imo, maar het meeste vind ik echt drama.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:11

het duurde anderhalve dag op mijn facebook voordat iemand dit zag:

Afbeelding

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:24

Toch kun je de moderne paarden ook goed aan elkaar rijden zonder het neusje achter de loodlijn hoor. Gewoon goed achter de broek aan zitten en van achteren erbij rijden.
Mooie foto Caira. Gefotoshopt of overkruist?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:28

overkruist maar de 3e keer galop onder de vrouw in de bak dus ik wilde hem niet gelijk terug halen en daarmee het voorwaartse afstraffen

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:47

midgie schreef:
Maar combineren is altijd leuk en goed lijkt mij en er zijn ook AR ruiters die op Z2 niveau rijden , juist mede door de AR, ik mag hopen dat er meer normalen (klinkt zo aanwijzend, maar is niet zo bedoel)zich zouden verdiepen in AR en KR , dan zouden er minder paarden kapot gereden worden,

Heb je ook namen voor mij? Ik ben nl. Geinteresseerd. Mijn ervaring is juist dat het niet te combineren is. Bent geeft zelf ook erg af op de wedstrijdsport, dat doet Claudia Wolters trouwens ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:25

Caira schreef:
overkruist maar de 3e keer galop onder de vrouw in de bak dus ik wilde hem niet gelijk terug halen en daarmee het voorwaartse afstraffen

Had ik ook niet gedaan. Vind het een leuke foto wel :) blij paard, en jouw handjes zijn fijn mee :)

midgie schreef:
@ina_1994 Zeker kun je het combineren, maar snap ook niet helemaal waar het vandaan komt dat je bij de AR alleen maar aan het verzamelen ben?

Maar combineren is altijd leuk en goed lijkt mij en er zijn ook AR ruiters die op Z2 niveau rijden , juist mede door de AR, ik mag hopen dat er meer normalen (klinkt zo aanwijzend, maar is niet zo bedoel)zich zouden verdiepen in AR en KR , dan zouden er minder paarden kapot gereden worden,

zeker weten :) ik denk dat als mensen zich eens serieus verdiepen in hoe hun paard werkt, de biomechanica van hun paarden, en zich verdiepen in goed en serieus rijden, en daar goede instructie bij zoeken, dat de paarden er wél bij varen.

sinds paardrijden en paarden houden een hobby is geworden, hebben we gewoon geen excuus meer om ze verkeerd te behandelen, en zeker niet om ze als een middel te zien tot een doel (imo dan). Ik heb Lynn gekocht omdat ik dol op haar ben, en ik ben blij dat ze een blij paard is, ze is echt vrolijk, ze vindt rijden heel leuk, werkjes doen sowieso, vandaag even in de bak gewerkt en toen ze lekker los was, even een buitenritje gemaakt. Maar ik zie ook dat ze fysiek en geestelijk er alleszins op vooruit gaat, en daar doe ik het voor. Dressuur rijden is mijn hobby, niet perse die van haar, dus mijn taak is om haar er iig neit onder te laten lijden, maar eigenlijk wil ik dat ze er net zoveel ( en liever meer) lol in heeft als ik :) tot nu toe lukt dat heel aardig :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:45

(Sorry, quotefunctie doet het niet) Ik heb even wat opmerkingen gekopieerd:

ik denk dat als mensen zich eens serieus verdiepen in hoe hun paard werkt, de biomechanica van hun paarden, en zich verdiepen in goed en serieus rijden, en daar goede instructie bij zoeken, dat de paarden er wél bij varen.
Ja, dat snap ik nou ook nooit, dan denk ik: zie je het nu echt niet?
Nou dan zijn er heel veel met gebrek aan kennis
de gemiddelde instructeur word ik ook niet vrolijk van, denk dat heel veel mensen vooral heel snel willen, en dan ruk, pluk in de krul, dan wilt ie neit meer vooruit natuurlijk, dus maar schoppen..... word ik idd niet heel blij van.
dat is idd gewoon slecht rijden en gebrek aan kennis en kunde!

Ik kan mij soms wat storen aan dit soort opmerkingen... Geklaag over '' ze'' en '' hun'' die niet goed kunnen rijden en dan worden beschuldigd van onwil. Ten eerste: het komt dat over alsof degene die dat soort opmerkingen maken wel het licht hebben gezien, en dat vind ik altijd een slechte instelling. Ten tweede is goed paardrijden gewoon een hele moeilijke technische sport. Niet iedereen heeft de beheersing over het eigen lichaam om dat goed te kunnen, niet iedereen heeft dat gevoel. De beschikbare theorie over paardrijden en dressuur is vaak best moeilijk en heel theoretisch. In nederland heeft zo''n 80% een laag tot middelhoog opleidingsniveau. De beschikbare theorie vraagt vaak om een bepaald vermogen om abstract en analytisch te kunnen denken. Dan kan niet iedereen. Daarnaast zijn er ook nog eens heel veel verschillen in interpretatie van wat goed is; kijk maar naar dit soort eindeloze discussies over wat nu goede dressuur is. Iedereen hier heeft zich er wel in verdiept, en toch loopt de discusie hoog op over hoe het er dan in de praktijk uit moet zien. Verder kost goed leren paardrijden gewoon veel geld. En dat heeft ook niet iedereen. Voor veel mensen is het ook moeilijk om een realistisch beeld te hebben van wat nodig is om het goed te leren. Maar dat kun je iemand niet kwalijk nemen. Zeker aan het begin denk je er te makkelijk over. Je beseft pas vaak hoe moeilijk het is als je verder vordert. Dus laat mensen in hun waarde. Iedereen beleeft paardensport nu eenmaal op zijn eigen niveau. Gun ieder zijn eigen leerproces, we moeten allemaal ergens beginnen en het doen binnen onze eigen bandbreedte (aan gevoel, kennis, financiele middelen en andere omstandigheden). Ik geloof echt dat het gros van de mensen die een paard heeft echt wel het beste voor het dier wil, en dat veel voortkomt uit onwetendheid. Maar niet uit onwil.

En maneges kun je ook niet de schuld geven van belabberd niveau. Als maneges mensen echt direct alles goed zouden willen leren dan zouden ze alleen maar privelessen moeten geven op goed, tot hoger niveau, doorgetrainde leerpaarden. Dan zullen dat soort lessen voor de meeste mensen onbetaalbaar zijn. En zelfs al zijn de omstandigheden perfect, dan is het nog geen garantie voor allemaal perfect rijdende ruiters, want niet iedereen heeft nu eenmaal die aanleg. En sommige mensen hebben alleen maar buitenritten als doelstelling en niet het rijden van perfecte dressuur. En daar is ook niets mis mee.

Voor verenigingen idem: ook daar is het neerzetten van hele kundige (en dus vaak dure) instructie niet haalbaar. En je kunt je ook afvragen wat je op kunt steken tijdens een clubles van een uur met 8 andere ruiters. In het gunstigste geval heb je per les dan minder dan 10 minuten aandacht. Dus daarmee zal je als ruiter ook niet heel veel vorderingen maken. Maar voor sommige is dat het enige wat ze hebben omdat priveles te duur is.

Dus iedereen beleeft paardensport op zijn eigen niveau, binnen zijn egen mogelijkheden en beleeft daar plezier aan. Je kunt vinden dat er dan mensen zijn die dat niet goed doen... En je kunt daar hier met elkaar eindeloos over discusieren. Maar geklaag over de hele goe-gemeente en '' ze en hun'' die hier niet meediscussieren is zo zinloos. Je moet alles wel in het juiste perspectief zien. Ik vind het ook niet leuk om naar slecht rijdende ruiters te kijken, maar ik weet dat ik er zelf ook zo bij heb gereden, en dat sommige misschien ook wel zo naar mij kijken. Ik vind gebrek aan zelfbeheersing, afreageren op het paard, of paarden die 24/7 binnen staan veel erger, dan een paard wat een uurtje onhandig gereden wordt. Even ter relativering ;-)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:51

Ik vind de discussie op de vorige pagina niet geheel passen in dit topic dus ik ga er verder niet op in.

Heb wel nog wat begrijpelijke tekst gevonden over descente de main wat overigens terecht aangehaald wordt door Fransje_70. Erbij schrijvende dat ik niet kan instaan voor de bron, daar het niet letterlijk de geschreven tekst van oude meesters is. Maar alsnog wel interessant denk ik.

http://www.oldschooldressage.com/?p=51
http://www.oldschooldressage.com/?p=93

En ook interessante stof tot nadenken over het 'in de hand stellen / aan het bit hebben van het paard'.
http://www.oldschooldressage.com/?p=107

Hier wordt precies aangehaald dat aanleuning wel eens verschillend geinterpreteerd kan worden.