Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:33

Sees schreef:
Viennanova schreef:
Een leuke, voor alle moraalridders hier:

Vrouw van 1.80, 90kg, kledingmaat 40-42, past met haar billen in een 17,5 inch passier op haar stevige kwpn merrie van 1.68. Iemand die mij gaat vertellen dat ik niet op mijn paard kan/pas, lach ik uit. Waar gaat dit over?

Moet dat nou weer?

Slechte binnenkomer als je het mij vraagt...

Ach, dit topic werkt op mijn zenuwen. Gewichtsgrenzen die onrealistisch zijn, geneuzel over zadelmaten, al die 'ik weet iemand die zat met zoveel kg op een pony'...

Als iedereen werkelijk zo voorzichtig en oplettend met zijn dier zou zijn, zouden er niet zoveel met 7 al ongeschikt voor de sport zijn. Geloof me, dat komt echt niet door de tien kg teveel in het zadel.

Ik zal mijzelf weer verwijderen uit dit topic, want het is een aanslag op mijn humeur.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:50

Zadelmaten vind ik juist een goede!

Veel pony's onder de 1.50 kunnen maar een 17 en maximaal echt maar een 17.5 hebben. Ook de forse fjorden en haflingers onder ons.
Mijn fjordsel kan ook maar maximaal 17 inch hebben.
Als je dan achter op de lepel verdwijnt en geen hand van voren en 4 vingers van achteren over houd, dan word de druk achter het zadel zo hoog. Ja....Dat is inderdaad NIET goed voor een paard.
Dan gaan mensen met een ruggenmaat 17 inch aanmodderen met een 17.5 inch, want daar passen de billen dan wel in, maar komt voorbij de 18e rib. Dus te lang zadel.

Een korte KWPN dressuur model, kan ook niet altijd een 18 inch hebben hoor ;) En je hebt ook kort geribte paarden, met een lange rug. Daar zou ik ook echt geen lang zadel op plaatsen!

Pas je niet met je billen in het zadel met de maximale zadellengte, moet je er gewoon niet op stappen.
Neem dan een hele grote KWPN van 1.80 met een correcte bouw. Of een koudbloed die stevig in zijn ruggetje is (Zoals ik las, shires niet, want die hebben wat weke ruggen)

Als jij je op je tenen getrapt voelt? Dan moet je er wat aan doen ;) Misschien niet hard, en komt het kattig over.
Ik met mijn bips kan minimaal in een 16.5 inch zadel. Kleiner moet het niet worden! Dan past het niet meer. Maar ik kan ook niet in een 17.5 inch, want dan heb ik veel te veel ruimte over. (Kan opgelost worden met een seat saver) Dus een kleine kont is ook niet altijd prettig.

Je moet het juiste zadelmaat vinden voor jou en je paard.

Ik wil ook niemand over 1 kam scheren....Maar het is wel zoals het is.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:01

Viennanova dan draag je zeker alleen stretch kleding?
Een gezond gewicht bij jouw lengte is echt geen 90 kg.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:15

Tja..volgens mij is gewichtslimiet echt een discussie waar de meningen over verdeeld zijn, en ook lastig te bepalen denk ik. Ik vind het sowieso goed dat sommige maneges een gewichts limiet hanteren.

Ik ben zelf vrij stevig en kies de paarden daarop uit. Beetje grote, stevige paarden (Gelderse types, Groningers enz.)Het scheelt dat ik kan rijden en dus met de beweging mee kan komen. Hiervoor voor korte tijd 1 a hooguit 2 x per maand gelest op een Eng. Volbloed(1.65) van mijn lesgeefster en die kon mij ook prima houden.Heeft er geen rugklachten o.i.d. aan overgehouden. Ben er o.a. mee gestopt omdat ik hem te pittig vond maar ook omdat het voor mij niet goed voelde, voornamelijk voor het plaatje ja. Volgens de instructrice (meerderen) kon hij me prima houden, heb dit meerdere keren gevraagd.Ze gaf zelfs aan dat Eng. Volbloed sterke paarden zijn. In de tussen tijd een schat van een Gelderse merrie gevonden, zelfde hoogte als de volbloed, maar een stuk breder, waar ik geruime tijd op rijd. Ze heeft nergens last van en kan me prima dragen. Ik huur nog steeds elders paarden maar geef aan dat ik stevig ben en een daarvoor geschikt paard wil huren. Mochten ze die niet hebben, houd het voor mij op.

Conclusie: Ik denk dat er echt wel paarden geschikt zijn voor mensen met een gewicht van 90 kg, anders zouden heeel veel mannen idd niet kunnen rijden. (Sommige gewichtslimieten gaan mij ook iets te ver,paarden zijn niet van suiker maar dat moet ieder zelf weten aangezien het hun eigen paard betreft en ze dat recht hebben) Maar er moet wel gekeken worden naar het soort paard, training van het paard, kunde van de ruiter, doel van het rijden enz.
Kies een groot, sterk paard dat goed getraind is ipv een ranke Arabier (ik noem maar wat). En ik vind als ruiter dat je daar ook bewust van hoort te zijn. Je zit wel op een levend dier.

Elmira30

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:16

Overigens ben ik het wel eens wat betreft de issues over het zadel: op een gegeven moment houd het wel op en moet je niet meer op willen stappen( als een maatje groter qua zadel niet meer past) of een andere oplossing zoeken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:18

Nicky84 schreef:
Overigens ben ik het wel eens wat betreft de issues over het zadel: op een gegeven moment houd het wel op en moet je niet meer op willen stappen( als een maatje groter qua zadel niet meer past) of een andere oplossing zoeken.

Daar ben ik het mee eens :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:33

Nicky84 schreef:

Inderdaad...Veel paarden kunnne geschikt gemaakt worden voor een wagen. En dan kun je ook heerlijk plezier er aan beleven.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:35

Bijvoorbeeld, of kilometers wandelen met het paard..is ook leuk en goed voor de lijn :P

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:37

Geryon schreef:
Ik had geen idee waar ik dit had moeten posten, dus vandaar maar hier.. En nee het is geen zeiktopic over te dikke mensen op een paard :D

Een jongen (19 jaar) van 1.86m, 90 kilo. Aan spier, heeft geen kilo vet teveel. Wat vinden jullie ervan als deze eens in de twee weken een ritje maakt op een breed gebouwd paard (denk aan een oud type tuigachtig/gelders/groninger iets) van 1.65m?

Ben erg benieuwd naar de mening van bokkers.

@Mods voel je vrij om het topic te verplaatsen :=

Extra info:
Jongen is een beginner, die het lichtrijden geloof ik net onder de knie heeft (of net niet)
Paard is 15+ jaar oud
Hou het maar op volledige ritten, dus gewoon alle gangen (als de jongen alles onder de knie heeft)

Paard is manegepaard en dus wel veel verschillende ruiters gewend.

En? Ben je er al uit? Heeft hij al gereden? ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:37

Nicky84 schreef:
Bijvoorbeeld, of kilometers wandelen..is ook leuk en goed voor de lijn :P

Wandelen is zeker gezond! Goede schoenen aan, en gaan! Vaak krijg je daar ook een stevige band van met je paard. Omdat je namelijk naast hem loopt!

Je zou bijna een paard en wandel meeting houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:38

maralyn schreef:
Nicky84 schreef:
Bijvoorbeeld, of kilometers wandelen..is ook leuk en goed voor de lijn :P

Wandelen is zeker gezond! Goede schoenen aan, en gaan! Vaak krijg je daar ook een stevige band van met je paard. Omdat je namelijk naast hem loopt!

Je zou bijna een paard en wandel meeting houden!

Ik heb vorig jaar zoiets gedaan :') Een fotomeeting bijgewoond, iedereen ging onder de man en ik ging met ponylief aan de hand. Goed een uur heen doorgestapt de heen weg en de terugweg ook!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:39

Nog eens over de ijslanders : hetgeen daar verteld wordt, dat wéét ik allemaal wel, anders had ik mij nooit zo'n pony gekocht met mijn 60 kg droog aan de haak. Maar dan klopt het verhaal van 'max zoveel procent van het paardengewicht' ook niet meer. Met kleren en tuig zit je toch algauw aan 65 - 70 kg, wat dan toch verhoudingsgewijs veel is voor zo'n beestje.
Trouwens : arabieren hebben ook een sterke korte rug en kunnen ook heel wat hebben, hoor. Ik zou een arabier ook tot de sterkere rassen rekenen.
Ok, op een gegeven moment houdt het op. Als je niet meer in een zadel past, ga dan mennen of zo, maar er wordt hier toch ook wat overdreven vind ik. Een paard is niet gemaakt om op te gaan zitten, daar begint het al. Of neem een ezeltje. Die kunnen verhoudingsgewijs ook erg veel gewicht aan ;)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:40

haha gezellig :))

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:41

mijn vriend is ook gespierd met een zacht laagje vet erover, weegt zo'n 85/90 kilo
en die laat ik ook soms op mijn draver van 1.60, gaat prima hoor! (hij wil het bijna nooit maar hij doet het omdat ik dat graag wil :D) met mij ernaast een beetje stappen en een paar pasjes draven, niet echt intensief rijden, ik vind dat wel kunnen.

het doet mijn ogen ook pijn als ik veel te dikke mensen op het paard zie zitten die dan moeten springen ofzo, geen idee of het paard er hinder van heeft, maar ik vind het gewoon echt geen porrum en geen fijn beeld.

wandelen is idd ook leuk, maakte toen ze nog niet gereden werd veel wandelingen van twee uur, héérlijk :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:43

sevke schreef:
Nog eens over de ijslanders : hetgeen daar verteld wordt, dat wéét ik allemaal wel, anders had ik mij nooit zo'n pony gekocht met mijn 60 kg droog aan de haak. Maar dan klopt het verhaal van 'max zoveel procent van het paardengewicht' ook niet meer. Met kleren en tuig zit je toch algauw aan 65 - 70 kg, wat dan toch verhoudingsgewijs veel is voor zo'n beestje.
Trouwens : arabieren hebben ook een sterke korte rug en kunnen ook heel wat hebben, hoor. Ik zou een arabier ook tot de sterkere rassen rekenen.
Ok, op een gegeven moment houdt het op. Als je niet meer in een zadel past, ga dan mennen of zo, maar er wordt hier toch ook wat overdreven vind ik. Een paard is niet gemaakt om op te gaan zitten, daar begint het al. Of neem een ezeltje. Die kunnen verhoudingsgewijs ook erg veel gewicht aan ;)

Mee eens arabieren zijn heel sterk, veel mensen zitten dan ook te zeggen dat je een zwaargewicht op een Belg oid moet zetten.
Maar die zijn juist gemaakt om te trekken met die lange rug, en niet om veel gewicht te dragen.
Ik vind dat er dan maar 1 ding op zit als je graag wil rijden ...

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:52

Poiuytrewq schreef:
mijn vriend is ook gespierd met een zacht laagje vet erover, weegt zo'n 85/90 kilo
en die laat ik ook soms op mijn draver van 1.60, gaat prima hoor! (hij wil het bijna nooit maar hij doet het omdat ik dat graag wil :D) met mij ernaast een beetje stappen en een paar pasjes draven, niet echt intensief rijden, ik vind dat wel kunnen.

het doet mijn ogen ook pijn als ik veel te dikke mensen op het paard zie zitten die dan moeten springen ofzo, geen idee of het paard er hinder van heeft, maar ik vind het gewoon echt geen porrum en geen fijn beeld.

wandelen is idd ook leuk, maakte toen ze nog niet gereden werd veel wandelingen van twee uur, héérlijk :D

Die enkele keer dat ie erop zit kan geen kwaad. :P Maar voorbeeld van jou,dan zie je iemand (die veels te dik is) op een paard springen.
Maar soms is wat je op het oog ziet best misleidend. Iemand kan er dik uit zien maar qua gewicht meevallen of iets te zwaar zijn maar klein zijn waardoor het dik lijkt, te strakke kleding aan, te klein/dun paard, te kleine zadel enz. enz. en het ziet er gelijk niet uit. Ik ken ze ook waarvan alles in verhouding is en waarbij niet te zien is dat iemand bijvoorbeeld tegen een x gewicht aan zit of veels te zwaar is. Lang, alles in verhouding, . Bij die eerste denken mensen....nou ja..die kan een paar kg kwijt, bij die tweede is het wat meer vanzelfsprekend of wat minder shockerend.
Terwijl het misschien net zo erg, of erger is. Zijn zo snel bevooroordeeld.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:20

Ik laat liever een zwaarder iemand die behoorlijk kan rijden op mijn paarden dan een gespierde stopnaald die het paard hindert. Eén van mijn beste ruitertjes is ook behoorlijk zwaar. Ik schat haar met zadel en al toch ook zeker boven de 100 kg. Toch lopen de paarden bij haar beter dan bij een ander klantje, die slank is, maar weinig talent heeft. Daarbij willen ze nog wel eens een bokje geven, wat mij doet denken dat ze er last van hebben dat ze niet vast zit.
Een lichte maar slechte ruiter kan een paard sneller naar de knoppen rijden dan een zwaardere goede ruiter. Dat denk ik ervan.

Anoniem

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:04

Waarom gelijk dat gescheld sevke? Waarom nu een gespierde stopnaald, ik noem de zwaardere medemens toch ook geen vet varken of wat ook. Waarom vind je dat jij wel dat recht hebt om zo onfatsoenlijk te zijn en de dunnere medemens maar zo te noemen?
Ik vind dat zo'n rare vergelijking telkens, als of elk zwaarder iemand maar goed kan rijden en elke slanke ruiter geen talent heeft.
Maar eh, er zijn behoorlijk wat zwaardere mensen die niet zo geweldig rijden en ook heel veel slanke ruiters die dat wel doen.
Verder vind ik het niet netjes om je klanten hier te bespreken, als ikd at als klant zou lezen, ging ik ergens anders lessen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:09

Sythaa schreef:
Viennanova dan draag je zeker alleen stretch kleding?
Een gezond gewicht bij jouw lengte is echt geen 90 kg.

Ik hoop dat jij je erg fijn voelt na deze opmerking. Heeft een van ons er toch iets aan gehad :wave: .

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:50

Nicky84 dat klopt ook wel.
Maaer goed het klopt in mijn ogen ook niet en ik doel meer op de dikkere mensen die hun paard intensief zware dingen laten doen.
Of degenen die niet zo handig zijn met rijden of het gewicht zit in de weg.. dan is het ++. Ik kan daar niet naar kijken maar misschien is dat wel persoonlijk

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:53

De gewichtsgrens vind ik erg discutabel, erg moeilijk om die te bepalen.
Maar dat het zadel op het paard moet passen en de ruiter in het zadel vind ik zonder enige twijfel noodzakelijk.
Of het ene paard maximaal een 17 inch aan kan en het andere een 18,5, dan zoek je daar je paard maar op uit.
(en uiteraard niet alleen of het zadel past maar ook de rest van zijn bouw)

Nu moet ik zeggen dat ik algemeen gezien al zo vaak slechte zadels zie.
Waar je zonder nameten gewoon in 1 oogopslag als ziet dat het bijvoorbeeld achterover ligt.
Discussie op zich, maar helaas wel veel voorkomend.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:59

(IN ALGEMEEN OPZICHT MENSEN)

Ik snap niet dat sommige mensen zich zo aangevallen voelen en daardoor ze reageren.
Past de schoen en trek m aan. Doe er mee wat je wilt.
Wij mogen in nederland een mening hebben.

Sommige mensen noemen mensen met een bmi van 19 mager, terwijl de dokter zegt: GEZOND
Sommige mensen noemen een bmi van 24 te dik, terwijl de dokter zegt: GEZOND.

Als je zo aangevallen voelt, moet je eens afvragen wat je van jezelf vind.
Want vind jij je goed zo? Dan boeit de mening van een ander namelijk niet.

Dat je niet met je bips in 17 inch past maar wel in 18 inch, ja, dan is het jou maat.
Maar dan kun je niet op een paard van maar 17 inch met een 18 inch zadel bereiden.

Je moet je goed voelen op het paard....Voel jij je te zwaar? Dan voel je dat gewoon ;)
Of te licht.....(Witte vlag wapperd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:58

little_king schreef:
De gewichtsgrens vind ik erg discutabel, erg moeilijk om die te bepalen.
Maar dat het zadel op het paard moet passen en de ruiter in het zadel vind ik zonder enige twijfel noodzakelijk.
Of het ene paard maximaal een 17 inch aan kan en het andere een 18,5, dan zoek je daar je paard maar op uit.
(en uiteraard niet alleen of het zadel past maar ook de rest van zijn bouw)

Nu moet ik zeggen dat ik algemeen gezien al zo vaak slechte zadels zie.
Waar je zonder nameten gewoon in 1 oogopslag als ziet dat het bijvoorbeeld achterover ligt.
Discussie op zich, maar helaas wel veel voorkomend.

Eens, ik denk dat sowieso best wat meer aandacht aan passend harnachement mag worden besteed. Ik denk dat alleen met harnachement, passend voor zowel paard als ruiter al veel winst te behalen valt.
Ik weet het niet, ik heb het idee dat op aanschaf daarvan nog wel eens wordt bezuinigd. Dan bedoel ik niet op de prijs van het zadel, maar wel het laten aanmeten daarvan. Terwijl het zo'n wezenlijk iets is. Tuig moet goed zijn, dat is wel een van de basisdingen. En heel eerlijk, ik zie vaak te grote billen in te kleine zadels en dat lijkt me de functie van het zadel niet ten goede komen. Kijk maar eens in het HAW gedeelte, veel zwaardere ruiters zitten op de lepel. Dan denk ik weleens, had iig een passend zadel opgelegd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:01

Maar achterop de lepel zitten zie je ook veel bij lange ruiters.
Vooral bij een springzadel als ze niet lang kunnen gaan zitten met de benen, dan drukken ze zich als het ware op de lepel.

Algemeen gezien is daar zeker veel winst te halen, zadel dat past bij paard maar ook ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:09

De bokker die eerder in dit topic foto's plaatste vind ik niet in het zadel passen.

Springruiters zitten gewoon met kortere beugels, maar als ik jur vrieling zie trainen bijvoorbeeld zit hij niet op de lepel hoor.
Ik ben zelf ook niet zo van de veelzijdigheidszadels, omdat die je ook achterin duwen. Maar goed, dat is wel een verschil dan dat het zadel gewoon niet past voor het achterwerk.