Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glitter_

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:14

Even een stipje, ga wat een zeer interessant verhaal! Ben benieuwd hoe je steeds verder komt, en heb respect voor je werkwijze!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:55

Update:

Buiten het feit dat mijn kanjer nog steeds in draf niet 100% zuiver loopt, GAAT HET ECHT SUPER!!
Hij is in een tijd van 2 weken echt SUPER aanhankelijk geworden een echte knuffelbeer die al bij het hek staat te kijken als ik aan kom op stal. Hij komt als ik hem roep en wil de hele dag knuffelen.
Eigenlijk iedere dag gaat hij met plezier mee!

Vorige week ben ik dus alleen bezig geweest met het wandelen naar de wei met zadel op. Dit ging echt super soms liet ik hem even kort op de wei lopen met het zadel op of ging ik er nog ff naast springen maar verder niet al te veel gedaan in de hoop dat ze hoefjes rustig konden genezen/ aangroeien.

De afgelopen 2 dagen leek hij niet meer kreupel dus besloot ik vandaag het werk weer rustig aan op te pakken. In stap liep hij echt weer goed maar draf was vooral rechts om nog niet helemaal wat het geweest was, dus voor nu hebben we de draf nog maar even achterwegen gelaten. We hebben vandaag wat oefeningetjes in stap gedaan daarna het zadel op gelegd toen even wat oefeningen in stap gedaan met het zadel op en daarna heb ik voor het eerst de stijgbeugels aan het zadel gemaakt (deze had ik er voorheen bewust afgelaten, want stel dat ik een goede dag had en ik het er misschien toch te vroeg op zou gaan wagen) Met de beugels er aan nog wat stap oefeningen gedaan om daar na het krukje er naast te zetten en wat aan het zadel te wiebelen. Toen hij daar totaal niet op reageerde mijn voet ik de stijgbeugel gedaan en er een beetje gewicht op gezet (dit ging SUPER) vanaf de andere kant het zelfde gedaan en toen om en om de kanten nog eens herhaald!
Voorheen moest ik zo ongeveer van af me krukje een sprong wagen naar het zadel in de hoop dat het paard nog niet weg was voordat ik op mijn krukje stond!
EN NU STOND HIJ ONBEWEEGLIJK STIL ZONDER ENIGE SPANNING!

Dus het gaat op het moment echt heel lekker!

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:59

Wat fijn. Ik ben echt blij voor je als ik dit lees. Echt super.
Pas wel op zoals je zelf al zij dat je er niet te vroeg op gaat. Stel dat gaat dan niet goed ben je nog verder van huis.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:06

Ziet er goed uit, ...net zo goed dat er elk moment sprake kan zijn van een terugval, kan het ook wel eens zo zijn dat hij in een (misschien tijdelijke) stroomversnelling kan komen. Dat je met sommige stapjes eventueel wat sneller kan gaan, hij zal het zeker zelf aangeven <3

Ik kijk iedere keer uit, met veel interesse, naar je volgende 'up date'!.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:15

Oh wat super!!!
Ik geloof dat alles een reden heeft, en hoe akelig het ook is dat hij te kort bekapt is, heb je er toch heel veel positiefs uit kunnen halen. Hij weet nu zeker dat je aan zijn kant staat en dat als hij pijn heeft je hem daarbij wil ontlasten en steunen waar mogelijk. en dat hij niet door die pijn heen ook nog aan het werk moet wat voorheen waarschijnlijk wel het geval was. Dus in dit geval was het te kort bekappen een geluk bij een ongeluk. Daarbij wil ik natuurlijk niks wegnemen van je harde werk en toewijding aan je grote vriend!! ik verheug me op je volgende update!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:05

Nog een Up-date:

Vandaag scheen het zonnetje lekker en was mijn kanjer in een goede bui, dus na wat oefenen eerst zonder en daarna met zadel, had ik "de stoute schoenen" (bodyprotector en cap) aan gedaan, en ben ik toen de oefeningen op het krukje goed gingen voor het eerst opgestapt. Hij bleef super netjes staan. Toen ik zat was hij heel druk met me bekijken, als of het de eerste keer was dat er iemand op hem zat. Van links naar rechts en maar aan me schoenen likken tot het schuim op ze mond stond. Na een minuutje ben ik afgestapt hebben we een rondje gelopen en heb ik eerst weer even gedaan als of ik op ging stappen, voordat ik voor de 2de keer wilde op stappen, dit keer draaide hij van het krukje weg.
ik ben van het krukje af gestapt heb hem aan het werk gezet (achterwaarts laten lopen).
Toen het krukje weer naast hem gezet en hij stond keurig stil, en weer rustig op gestapt.

Dit keer bleef ik iets langer zitten en was hij nog steeds druk met het bekijken van mijn voeten aan beide kanten, en het kantelen van ze hoofd om is te bekijken wat ik daar op zijn rug deed, ondertussen heb ik zo stil mogelijk gezeten en hem rustig wat geaaid door zijn manen. Vrij snel ging die op rust staat en soms deed hij is een pasje achterwaarts, maar eigenlijk geen gekke dingen!
Vervolgens ben ik rustig afgestapt heb ik hem met zijn zadel op laten eten en vervolgens met zadel naar de wei gebracht.

Dus het lijkt allemaal steeds makkelijker te gaan!

Al blijft het jammer dat hij 2,5 weken na het bekappen nog steeds niet zuiver loopt.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:18

Klinkt goed!!!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 13:46

Hoi iedereen ik heb weer een vraagje.

Zodra er straks echt gereden gaat worden ga ik dit met hackamore doen. Nu gebruik ik normaal altijd bewust een anatomisch gevormd hoofdstel (kopstuk).
Is het met een hackamore verstandig om met aan anatomisch gevormd kopstuk te rijden of moet ik juist een normaal kopstuk hebben?????

IK heb geen idee!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:19

Waarom heb je de keus voor een hackemore gemaakt? Dat is een optoming die niet geschikt is voor dressuurmatig werk, voor een los teugeltjes naar buiten is het prima maar je kunt met een hack niet met constante druk rijden.
Ik zou zelf voor een sidepull kiezen, in mijn ervaring is dat een hoofdstel wat ze erg snel snappen. Ik heb twee pony's met sidepull ingereden, daar liepen ze zo mee weg. En ik ben twee pony's die voorheen met bit gereden waren met een sidepull gaan rijden, dat was ook opstappen en wegrijden. Dit omdat de sidepull gewoon heel logisch is. Dit is natuurlijk een persoonlijke ervaring, ieder paard en iedere ruiter is uniek dus wellicht ben je best even aan het puzzelen wat bij jullie past maar een hack zou nooit mijn eerste keus zijn.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:51

Zou dus ook niet voor hackamoor gaan :n
Zeker niet als je er zelf niet mee kan omgaan want heb zelfs bij ervaren ruiters gezien tot bloedens toe :j

Nogmaals DE tip voor je :)*

Rambo Multibridle

Kun je zowel echt bitloos (op 4 verschillende manieren), gewoon maar ook bit inhangen en teugels aan neusgedeelte vastdoen. Rij je toch bitloos maar paard heeft toch bit in om te wennen :)*
Zou voor jouw paard ideaal zijn :j

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:56

Thats_Me schreef:
Ik zou hem eerst eens een half jaartje lekker op de wei zetten als er medisch gezien niets aan de hand is. Ik lees een paard dat van jongs af aan al veel gewerkt heeft en ook al veel gezien en meegemaakt heeft. Eerst eens lekker paard zijn en dan vanaf de basis weer beginnen met werken.

Hier wil ik me helemaal bij aansluiten. Dit paard lijkt me overspannen, burnout noem maar op. Wij zoeken bij paarden altijd een fysieke oorzaak, maar ik ben van mening dat een paard wat zo jong al een veelbelovend dressuur paard was, niet echt tijd gehad heeft om volwassen te worden. Daarbij heeft hij zoveel verschillende eigenaren met zoveel verschillende meningen gehad..... geef hem even complete rust, eventueel wat grondwerk, lekker buitenritje maar GEEN werk.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:24

Brendaaaa schreef:
Thats_Me schreef:
Ik zou hem eerst eens een half jaartje lekker op de wei zetten als er medisch gezien niets aan de hand is. Ik lees een paard dat van jongs af aan al veel gewerkt heeft en ook al veel gezien en meegemaakt heeft. Eerst eens lekker paard zijn en dan vanaf de basis weer beginnen met werken.

Hier wil ik me helemaal bij aansluiten. Dit paard lijkt me overspannen, burnout noem maar op. Wij zoeken bij paarden altijd een fysieke oorzaak, maar ik ben van mening dat een paard wat zo jong al een veelbelovend dressuur paard was, niet echt tijd gehad heeft om volwassen te worden. Daarbij heeft hij zoveel verschillende eigenaren met zoveel verschillende meningen gehad..... geef hem even complete rust, eventueel wat grondwerk, lekker buitenritje maar GEEN werk.

Met alle respect, ...jullie visie is zowel zeer legitiem, als mosterd na de maaltijd! TS is bezig met ongelooflijk veel geduld, met super veel rust en respect voor het paard, dit paard weer vertrouwen in de mens aan het geven, m.n. in haar!

Mijn advies aan jullie, lees dit topic van A tot Z eens helemaal door, kan iedereen heel veel van leren, jullie ook! Zorg dat je geen enkel detail mist...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 18:20

De keus voor de hack is heel simpel.
Hij is groot sterk en ik wil het niet op me geweten hebben dat ik hem onder weg kwijt raak. (of wel ik wil gewoon een hoofdstel met een goede rem)

Ik ben totaal nog niet op het punt waarbij ik van het paard verlang dat hij nagevelijk loopt of in welke aanleuning dan ook. Hij mag zijn hoofd houden waar hij wil.
Overigens ben ik best in staat me handjes netjes stil te houden, en rij ik heel braaf met een halsriem (beugelriem om de hals) om zodat als ik om welke reden ook me balans kwijt raak ik nooit mijn paardjes in de mond trek. Dus als hij onverwachts er vandoor schiet hoef ik nooit aan de teugels te hangen.

Ik heb dus gewoon gekozen voor het in mijn ogen meest doeltreffende hoofdstel. Ik wil een hoofdstel waar bij de remmende hulp duidelijk overkomt maar waarbij ook direct de druk weg is op het moment dat ik los laat. Het is gewoon belangrijk dat ik in geval van nood en noodrem heb en verder zal ik waarschijnlijk vrij weinig mijn teugels gebruiken. Overigens ben ik van plan (ik hoop hij ook) de komende weken alleen maar te stappen dus hoe hard zou ik mogelijkerwijs moeten remmen........

Want wat is nu diervriendelijk????
Een heel schattig zacht hoofdstel, waarmee het paard nog even doordouwt waardoor we onder een auto eindigen.
Of hoofdstel wat indien gewenst even wat pittiger doorkomt, waardoor we stil staan voor we worden overgereden.
(Ik weet het het klinkt wat overdreven maar het feit is dat je met een pittige optoming wel zacht kan doorkomen maar met een zachte optoming niet altijd stevig genoeg)

Overigens heb ik voor de hackamore van BR gekozen, dus geen kinkettingen en andere marteltuigen. Gewoon een gevoerde leren neusband/riem en een leren kinriepje. En om het alles nog wat vriendelijker te maken heb ik zelfs nog bontjes voor daar om heen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:38

Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je met Hackamore bedoelt. Want in de NH is een hackamore een gewoon touwhalster. Bedoel je soms een mechanische hackamore?

In mijn ogen heeft een mechanische hackamore hetzelfde effect als een bit. Niet voor niets luidt het gezegde: als je een bit nodig hebt om een paard te stoppen moet je het om zijn benen binden.

Als jij een mechanische hack nodig hebt om je paard bij je te houden tijdens een buitenrit, ben je nog niet ver genoeg met dat paard voor die buitenrit

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 18:52

Ik heb geen idee of ik hem nodig heb of nodig zal hebben.....

Maar als ik hem niet heb en ik heb hem wel nodig .....dan heb ik een probleem
En als ik hem wel heb en ik heb hem niet nodig, dan is er niets aan de hand en was het een overbodige kostenpost.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:12

Begrijp me niet verkeerd, ik rij zelf ook met een hack met korte scharen op buitenrit. Het is bij mij een weloverwogen keus geweest die ik na een aantal jaar bitloos rijden gemaakt heb. Doordat ik al jaren bitloos reed voordat ik met een hack ging rijden reageerde mijn pony al heel goed op zit en been hulpen en is hij ook via neckreining te sturen. Dit vind ik heel prettig omdat je met een hack veel minder zijdelings stuur hebt. Ik zou een hack daarom ook nooit overwegen als optoming om mee te beginnen. Ik vraag me ook ten zeerste af of een hack voor een beter rem gaat zorgen, een pijnprikkel zorgt vaak juist voor meer paniek. De one rein stop zou dan misschien een beter optie zijn.
Ben je bekend met de bloem hackamore (o.a. verkrijgbaar bij buitenzinnig.nl)? Die kun je zowel als sidepull als als hackamore instellen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:53

Ik geloof best dat je goed overweg kan gaan met een hackamore, gezien je kundigheid die blijkt uit je vorige posts.

Wel denk ik dat je redenatie verkeerd is: hoe sterker/harder/pijnlijker je door kan komen, hoe beter de rem werkt. (En dat je dus een 'noodrem' hebt met een hack)

Hoe goed de rem werkt hangt er vanaf hoe scherp je paard aan de hulpen staat en hoe gewillig je paard is te stoppen. Een paard wat niet meer naar de hulpen luistert, luistert ook niet naar een hardere hulp.
Dan zul je dus inderdaad een one-rein-stop moeten gebruiken, dit is een reflex die je aanleert. Daar kan je paard dus geen 'nee' tegen zeggen. Dan rijd je veiliger buiten met een touwhalster (die overigens scherp is) met one-rein-stop dan een hackamore (die niet zozeer scherp is, maar zwaar).

Naar mijn weten maakt het verder niet uit of je een anatomisch gevormd hoofdstel gebruikt of niet. Het effect blijft hetzelfde, alleen de plaats van de druk verandert.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 08:31

De one rein stop heb ik geoefend...... Al moet ik toegeven dat ik me paard nog niet laat stappen dus heel veel stoppen zit er ook nog niet in..... maar goed het idee is ieder geval duidelijk zelfs zonder halster om kan ik hem door de beweging van mijn arm al met zijn neus in zijn oksel laten staan.

En over het touwhalster (dit klinkt misschien heel stom voor wie bij dit ding zweert) ik vind het een scherp ding, zeker als ik er bij nadenk dat ik er van af de rug van me paard aan moet trekken. Plus dat ik het niet een ding vind dat echt bijdraagt aan mijn gevoel voor veiligheid tijdens een buitenrit. Ik zou niet met een touwhalster de straat op gaan. (Ja aan de hand maar meer ook niet)

Over de sidepull heb ik veel gelezen en opgezocht, tijdens dit onderzoek je kwam eigelijk vooral naar voren dat het voor het paard nog al een onduidelijk ding is. Daar bij werkt het ding hard op het neusbot en is het vaak van stug leer of nylon waardoor de huid erg kan beschadigen.

Zo een kaakkruis ding heb ik zelfs wel mee gereden daar mee heb ik enkele paarden ook zadelmak gemaakt, dat vind ik gewoon echt een K*T ding. Als je druk geeft op je teugels blijft het ding soms hangen en duurt het veel te lang tot het ding weer los komt.

Ook heb ik gekeken naar zo een bloem hackamore ding, deze worden voornamelijk met kleine dunne riempjes gebruikt wat in mijn ogen ook weer scherp is.

De BR hackamore die ik heb uitgekozen heeft een dikke brede gevoerde leren neus riem (die dus druk geeft maar niet scherp is of snijd) De riem onder de kin (dus geen ketting) is van leer en wat breder dan een sperriempje, en heeft de mogelijkheid er een bontje om heen te doen om hem nog minder hard te maken.
Ik ben dus van mening dat deze hack bij normaal gebruik totaal geen pijnprikkels geeft, maar gewoon druk.
En dat je deze druk dus zelf kan sturen, en variëren van drijvende druk naar constante druk. En dat bij het los laten van de teugel de druk ook direct weer weg is waardoor het in mijn ogen een duidelijke maar waar nodig pittige optoming is.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:42

Niet alles gelezen, maar hackamore vind ik zeker een goede keus :j
Rijd ik zelf ook mee, dat weet je misschien wel?
Ik reed eerst met een Rambo Multi Bridle, en dan de sidepull, maar mij is aangeraden om met de hackamore te gaan rijden, en daar ben ik enorm enthousiast over. En je kunt zeker wel met gelijke druk rijden, je kunt er echt prima mee rijden. Op den duur wil ik wel over gaan naar een andere optoming (misschien met bit?), maar voor nu is een hackamore prima, in jouw geval ook denk ik.
Wel moet je er natuurlijk vriendelijk mee rijden, maar dat is altijd zo.

Ik weet niet wat voor soort anatomisch gevormd hoofdstel je hebt? Ik kan mijn hackamore volgens mij niet aan mijn Rambo hoofdstel maken. De neusriem moet er namelijk af kunnen. Ik gebruik dus mijn gewone hoofdstel bij het rijden met hackamore.
Ik heb de Stubben hackamore trouwens, leek mij de meest vriendelijke van wat ik kon vinden.

edit: mijn ervaring is dat je met een hackamore iets meer steun kunt geven. Mijn paard vindt het duidelijk prettig. En trekken hoeft echt niet, je kunt net zo goed vriendelijk blijven rijden. Met een bit kun je een paard ook veel pijn doen, en met een sidepull ook zeker.
Het ligt naar mijn idee voornamelijk aan de ruiter/amazone. En daarbij, je moet alsnog veel met je zit rijden.
Ik moest eerst wel even wennen aan de hackamore, maar gelukkig heb ik goede begeleiding, dus dat ging al snel beter.
Mijn advies zou zijn, kijk naar je paard, doe altijd wat je denkt dat het beste is voor je paard. Als je het dan kunt verantwoorden, is het prima.
Laatst bijgewerkt door _Pansy_ op 13-06-13 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:52

Je kunt een bloem gewoon aan de neus wen kinriem van een gewone hack bevestigen, er zijn ook losse bloemen te koop.
Ik vind zelf de gekruisde hoofdstellen ook rotdingen i.v.m. de release. Het onderzoek van paardnatuurlijk is ook maar 1 onderzoek op een nephoofd. En de optomingen die daar al beste uitkomen (touwhalster en kingekruisd) ben je ook geen fan van dus wat dat betreft zou ik daar niks aan ophangen. En er zijn ook zat sidepulls met een brede zachte neusriem. Je zult gewoon moeten proberen wat bij jou en je paard past.
Hou er in ieder geval wel rekening mee in je training en voorbereiding dat je met een hack veel minder zijdelings stuur hebt dan met welke andere bitloze optoming dan ook (en ja ik heb ze allemaal uitgeprobeerd :) ). Ik vind een hack (met korte scharen en bij juist gebruik) trouwens ook echt geen martelwerktuig o.i.d. en ik denk dat hij op de manier waarop jij hem wilt gebruiken ook een prima optoming is zolang je je maar bewust ben van de nadelen en van het feit dat je, ongeacht welke optoming je gebruikt, hem nooit als noodrem kan en moet zien.

Ik vind het wel heel erg dat er mensen zijn, zoals in de reactie hierboven die met een hack met constante druk rijden. Je moet nagaan dat met een gewone hack met korte scharen de druk die je geeft vier keer zo hard doorkomt. De stubben hack is ook niet vriendelijker dat een andere hack met korte scharen, hij is alleen wat anders vormgegeven maar het effect is hetzelfde. Een hack (ongeacht welke) is gewoon ongeschikt om met constante druk mee te rijden.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:57

Swift schreef:
Ik vind het wel heel erg dat er mensen zijn, zoals in de reactie hierboven die met een hack met constante druk rijden. Je moet nagaan dat met een gewone hack met korte scharen de druk die je geeft vier keer zo hard doorkomt. De stubben hack is ook niet vriendelijker dat een andere hack met korte scharen, hij is alleen wat anders vormgegeven maar het effect is hetzelfde. Een hack (ongeacht welke) is gewoon ongeschikt om met constante druk mee te rijden.

Misschien bedoelen wij iets anders met constante druk?
Ik bedoel dat je niet je teugels hoeft los te gooien, je kunt ook constant lichte druk hebben.
Ik heb wel een filmpje van hoe ik ermee rijd. (let wel: jong paard die niet zo'n makkelijk leven gehad heeft (herken veel in dit topic), filmpje van voordat ze bij mij kwam is in mijn profiel te vinden, voordat er geoordeeld wordt. En daarbij doe ik natuurlijk ook veel fout, van het meeste ben ik me hopelijk bewust. Aanleuning was dus nog veel erger, je kunt meerdere filmpjes vinden op mijn Youtube kanaal.)
http://www.youtube.com/watch?v=veuNA-WlEE0
http://www.youtube.com/watch?v=xCMOBhLi ... P8&index=2
Laatst bijgewerkt door _Pansy_ op 13-06-13 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:03

Het voelt voor jou misschien als lichte druk maar voor je paard komt het veel harder over. Je hebt er een hefboom tussen, dus wat jij in je handen voelt is niet wat er bij je paard terecht komt aan druk. Dat is het lastige van een hackamore.
Ik rij persoonlijk dus echt alleen maar aan een lange teugel met mijn hack en zou ook nooit iets anders overwegen, vandaar dat ik in de bak ook met sidepull rij.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:09

Mijn paard heeft enorm veel moeite met druk, en op de hackamore doet ze het heel fijn. Ik denk dat dat in ons geval wel veel zegt. :)
Ik houd er zeker rekening mee dat je met een hackamore harder inwerkt, ik was ook niet direct enthousiast toen het voorgesteld werd aan mij. Maar mijn paard vindt het op dit moment prettiger dan een sidepull. :j (en nee, ik denk dat niet omdat ze meer in de krul loopt ofzo, dat is juist minder geworden)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:21

Ik snap het bezwaar tegen een hackamore niet.
Ten eerste hoor je zelfs in dressuur niet op druk te rijden, maar met aanleuning en die kan zo licht zijn als je zelf wil. Ik had ooit een paard dat je met wollen draadjes als teugels kon rijden bv. Je moet er feitelijk mee omgaan als een stang van een stang en trens.

Ten tweede is dit paard nog helemaal niet in een stadium waarbij er dressuur gereden wordt.

Daarbij als je een slechte ruiter bent is alles vervelend voor een paard en als je een goede ruiter bent is niets vervelend voor het paard omdat je de manier waarmee je er mee omgaat aanpast.

Sorry dat ik zo laat en brutaal binnenval, ik "doe" zelf met name moeilijke en verreden paarden, dus ik herken veel. Ik reed de laatste hengst (na een maand voorbereiding met vooral veel er naast en opstijgen oefenen met ook veel ernaast en ertegen vanaf een trapje voordat ik er op ging) gewoon aan een halster en dat ging prima. Buiten deed ik wel eens een halster en hoofdstel om (ongebroken bitje) met twee paar teugels, of 1 paar, alleen op het halster. Maar ook wel alleen aan het halster.
Het bit deed ik eigenlijk voornamelijk in omdat ik wilde dat hij niet meer bang was voor het bit.
Met het halster erbij en helemaal met de teugels alleen aan het halster, wist ik zeker dat ik hem nooit pijn kon doen met het bit en zo weer wat vertrouwen kon winnen. Dat is prima gelukt trouwens. Ging hij bij de vorige trainer nog aan de ren of aan het steigeren als je het bit aannam, bij mij durfde hij er op een gegeven moment soms zelfs aan te "trekken". (Bij het halsstrekken meenemen.) Halsstrekken en stappen had hij trouwens voorheen nooit gedaan....

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:20

Of de hack het uiteindelijk is voor mij en mijn paard weet je toch niet van te voren, maar ik heb er op ze minst over nagedacht voordat ik iets heb aan geschaft.

Zo rij ik mijn jonge beestjes buiten eigenlijk altijd allemaal met slof. Dit wil totaal niet zeggen dat ik het ding ook gebruik maar puur het idee dat ik in het geval dat ik het nodig heb net ff wat extra's heb vind ik gewoon een veilig gevoel. Nu moest ik van de week ongepland met mijn net 5 jarige merrie midden door de stad rijden door een winkelstraat en langs het station...... Op zo'n moment ben ik blij dat ik die slof heb, zodat ik in geval van nood mijn paard met der hoofd tussen der knieën kan zetten.
Ik weet het het klinkt niet vriendelijk...... en heb het ook nog nooit nodig gehad. Ik kan gewoon met mijn hand op de gesp van teugel en slof rijden (4de buitenrit). Maar omdat het mij een EXTRA gevoel van veiligheid/ controle geeft zit ik meer relaxt op mijn paard waardoor mijn paard zich ook relaxt voelt.

Ik laat gewoon niet graag iets aan het toeval over.
BETTER SAFE THAN SORRY

Ik heb liever iets mee wat ik niet gebruik, dan dat ik iets nodig heb wat ik niet mee heb! (Dit geld ook voor me bodyprotector en cap ik vind het gewoon veilig)