Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:01

Yep, zeker geen "druk" erop zetten dat gaat inderdaad nooit werken.
Een instructie die je achterna zit , hebben mensen met angst totaal niets aan.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:11

Hulp komt ooit wel als ik daar de financiële middelen voor heb..

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:58

xxLady schreef:
Hier staat sinds een paar weken een kanon in het land een paar 100 meter verderop. Zo'n kanon om vogels mee weg te jagen. Die knallen kun je thuis horen en mn pony schrikt er een beetje van, niet heel erg gelukkig.
Maar ik vind het doodeng om langs dat kanon te rijden, straks gaat ie af terwijl ik er vlak naast ben. Dan ben ik aan de andere kant van de wereld met mn pony denk ik. Of mn pony aan de andere kant van de wereld en ik lig in het gras, hihi! =$
Dat is mijn grootste angst op dit moment als ik een buitenrit maak.
Oh en trekkers&vrachtwagens enzo zijn ook niet echt favoriete dingen voor mn paardje...
Voor de rest niet veel grote angsten, mijn pony schrikt niet vaak en als ze schrikt vliegt ze er niet zomaar vandoor.. Dus opzich ben ik niet zo'n angsthaastje, vooral niet op mn eigen pony.

Dat hebben wij ook, bloedirritant. Paardjes zijn er ondertussen wel aan gewend. Maar als je er langs moet kan ik begrijpen dat dat niet echt bepaald ontspannen is.kan je niet een andere route nemen ofmoet je er sowieso langs?

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:51

Nou ik zou zo'n kanon fantastisch vinden. Bij ons zitten er weer 1000 ganzen in het land die allemaal in 1 keer opvliegen wat een vreselijk kabaal maakt. Dat vind ik juist dood eng. Paarden schrikken zich rot (nou.... ik in ieder geval :o )

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:32

Zo'n kanon zou ik inderdaad ook niet fijn vinden.. Hoe vaak gaat hij af?

Vandaag voor het eerst gesprongen met mijn paard! Voor ons als combinatie de eerste keer en voor mijn paard de eerste keer onder het zadel, ik ben heel trots! Weliswaar maar 30 cm, maar het is een begin en gebruik het alleen als afwisseling. Weer een stap in de goede richting. :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:06

Wat goed, Narita *\o/* Zeker een hele stap in de goede richting :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:32

Zit hier een beetje zenuwachtig te zijn, omdat ik vanmiddag mijn eerste lesje heb met mijn paard (we hebben hem nu 3 1/2 maand en ik ben vooral bezig geweest te wennen aan hem en hij aan ons) :D Eigenlijk moet ik een beetje om mezelf lachen, want het is juist toch fijn dat ik weer les ga nemen en ook heel hard nodig, want zo geweldig rijd ik niet ;) Maar ja, dan is het werk af en ga ik zitten en komen de gedachten... zou hij erg schrikkerig zijn vandaag, waait het niet hard (het is haast windstil nota bene), is hij niet erg fris door de kou etc.? Gisteren sprong hij er van schrik door een bokje van een ander paard nog even van door bij mijn dochter, maar die had hem zo weer terug. Stel dat het druk is in de bak.... Kortom: :roll: Ik probeer het van me af te zetten en me gewoon te verheugen op een fijne les, want de instructrice kan fijn lesgeven heb ik bij anderen gezien. En ik probeer het gevoel te accepteren. O.k, ik ben zenuwachtig, dat mag, no sweat :P
Verslag van vanmiddag volgt +:)+

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:09

Veel succes Polderpaard! Komt vast goed! Ik ben benieuwd naar je verslag

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:11

nou zet em P&P enne: het zal vast wel fijn gaan ;-) ,relax, relax ;-)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:22

Vandaag maar een adverentie geplaatst voor een bijrijdpaard. Omdat ik zo vaak niet naar de stal kan komen waar ik nu rijd i.v.m. openbaar vervoer ben ik op zoek naar een bijrijd paard iets dichterbij in mn eigen dorp. Wel een beetje spannend want ik heb nog nooit een bijrijd/verzorg paard gehad. Hebben jullie gemerkt dat het lastig was op er een te vinden omdat (vroegere) angst een rol speelt? Zoals jullie weten ben ik er wel zo'n beetje vanaf maar ik heb het toch even gemeld omdat ik het niet ziet zitten om op een 'onhandelbare verschrikking' te moeten rijden en te temmen _O-

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:53

Ik heb zelf nooit een bijrijdpaard gehad, maar sinds kort wel een bijrijder voor mijn paard. Ik moet zeggen dat ik het wel spannend vond de eerste keer dat ze op mijn paard ging. De eerste paar keren heb ik haar wel in de stal op laten stijgen, omdat dat natuurlijk het spanningspunt van mijn paard is. En die spanning wilde ik haar nog even besparen. Het rijden zelf ging ook heel goed (ondanks dat er nog nooit iemand anders op mijn paard had gereden en ik dus ook niet wist hoe ie ging reageren). Dus ik ben blij met mijn bijrijder!

Als ik een onbekend paard zou gaan rijden, dan zou ik vragen aan de eigenaar of die eerst even wil rijden. Dan kun je alvast een beeld vormen van het paard (is ie erg voorwaarts of juist sloom, is ie alert of juist heel ontspannen, wat kan het paard). En als dat niet mogelijk is, dan zou ik eerst beginnen met een paar keer poetsen, wandelen, longeren enz. zodat je alvast een band kunt opbouwen en ook beter weet hoe ie reageert op allerlei dingen. Op het moment dat het vertrouwd voelt, stap je er zo zonder angst op, dat gaat je vast lukken.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 18:13

Wederom bedankt voor de tips. Hier heb ik veel aan.
Vind het niet eng op een onbekend paard maar krijg toch altijd wel een soort kriebels. Inderdaad gaat dat om de reactie van het paard. Is hij gevoelig voor hulpen? Of juist niet? Is hij voorwaards? Schrikachtig of niet? Dit is natuurlijk alleen maar de eerste keer. Maar vind het voor mezelf bloed irritant. Omdat ik dan ook misschien op dat moment iets te voorzichtig ben, ben ik bang dat de eigenaar niet tevreden met mij is. Als ik het paard al een beetje ken kan ik zeker concequent zijn, omdat ik dan weet waar het gedrag vandaan komt. Mijn vraag aan jou als ervaren: word daar ook op gelet? Dat het de eerste keer allemaal nog onwennig is?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:52

ondertussen is de advertentie bewerkt. ik hoop dat dit een beetje overzichtelijker is?

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:53

Nou, de les ging super goed en ik was helemaal blij vanmiddag *\o/* Ik heb wel een uur lang alle hoeken van de bak gezien, haha! Ik dacht dat ik altijd al paardreed, maar eigenlijk was ik een beetje lekker aan het freewheelen :D Mijn paard dus ook := Ik was van te voren best nerveus en dat verbeterde niet toen ik aan het warm stappen was en een nogal opstandige jonge pony in de bak er bij kwam en Valco daar van schrok :( Maar toen de les eenmaal begon heeft ze ons zo hard laten werken dat we allebei geen tijd meer hadden om ergens anders op te letten. Ik denk dat ik een week spierpijn heb, maar het was het meer dan waard :j Ik ga nu elke week of om de week, ligt een beetje aan het werk, les nemen en heb er veel zin in wat meer te gaan werken met Valco /3 We zijn begonnen met heel basaal meer aanleuning zoeken en meer voorwaards rijden. En het lukte allemaal zo lekker. Ik hoop echt dat ik het ook kan doen als ik alleen rij, dat zal ik morgen proberen :):)

Lies, veel succes met het vinden van een verzorgpaardje +:)+ Ik denk dat je best gewoon eerlijk kunt zijn over je ervaringen en ook kan uitleggen dat je de eerste keren voorzichtiger bent. Dat zal een verantwoorde paardeneigenaar zeker begrijpen en zo niet dan is het misschien niet de juiste persoon en het juiste paard voor je. Zet 'm op *\o/*

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 00:46

Oeeehh wat fijn dat de les zo goed ging, SUPER! Lekker zo blijven door werken. Maarre, ik wens je alvast heel veel succes met de spierpijn. De spiertjes ga je nog flink voelen. -O-

En bedankt voor je tip! Zal het ook zeker melden dat ik angst heb gehad als het er de tijd voor is. Vind inderdaad dat ik daar ook wel eerlijk over moet wezen. Maar gelukkig ben ik op dat gebied een heel eerlijk persoon. Dat komt vast nog wel aan bod. Nu afwachten wat er op mijn pad komt.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:13

lies1994 schreef:
Wederom bedankt voor de tips. Hier heb ik veel aan.
Vind het niet eng op een onbekend paard maar krijg toch altijd wel een soort kriebels. Inderdaad gaat dat om de reactie van het paard. Is hij gevoelig voor hulpen? Of juist niet? Is hij voorwaards? Schrikachtig of niet? Dit is natuurlijk alleen maar de eerste keer. Maar vind het voor mezelf bloed irritant. Omdat ik dan ook misschien op dat moment iets te voorzichtig ben, ben ik bang dat de eigenaar niet tevreden met mij is. Als ik het paard al een beetje ken kan ik zeker concequent zijn, omdat ik dan weet waar het gedrag vandaan komt. Mijn vraag aan jou als ervaren: word daar ook op gelet? Dat het de eerste keer allemaal nog onwennig is?

Wees gerust... iedereen die op een onbekend paard stapt is afwachtend. Eerst eens kijken hoe het paard is, daar zul je toch je rijstijl op moeten aanpassen. Het paard gaat zich niet aanpassen, dat zal de ruiter moeten doen, dus eerst afwachtend en voelen wat er gebeurt, is heel normaal! Misschien heeft de een daar wat meer tijd nodig dan de ander, dat is nou eenmaal zo. Een professionele ruiter is gewend om veel verschillende paarden te rijden, die zal dat veel makkelijker doen als wij amateurs.
Bij mijn bijrijder ging het de eerste paar keer ook nog niet zo lekker. Ze hadden echt even tijd nodig om aan elkaar te wennen. Wat voor haar geholpen heeft is een keer les nemen bij mijn instructrice. Die kent mijn paard en dat was erg handig. Ze heeft er veel van geleerd.

Polderpaard, super dat je les zo goed ging!! Top! +:)+ Zo te horen heb je voldoende huiswerk mee gekregen en kun je zelf lekker verder oefenen. Hoe is het met de spierpijn vandaag?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:27

Ja daar heb je helemaal gelijk in. Ook een goed idee om dan inderdaad een lesje te nemen.
maargoed voorlopig houd ik het nog bij de paardjes van stal. Zal nu wel een drama worden om er heen te komen door die sneeuw.haha (moet eerst een kwartier lopen, dan de bus nemen en dan weer een eind de dijk op lopen voor ik er ben. )

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:28

Echt super Polderpaard!

Ik heb gister een sessie trailerladen gehad. Dat ging echt super! We zijn in totaal dik 2uur bezig geweest en ze heeft zichzelf meerdere malen geladen en ik haar afgeladen. Ging echt super, ben zo blij! Krijg steeds meer vertrouwen in mn lieve mooie paardje en zij in mij :D

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:07

Fijn dat het trailerladen zo goed ging, Cynthiaaapje :) Het gaat toch allemaal om vertrouwen, he. Goed hoor dat je dat voelt groeien.
Mijn spierpijn valt me alles mee, blijkbaar kunnen die oude spieren van mij meer hebben dan ik dacht :D
Hopelijk heb ik vanmiddag nog tijd om te rijden, eerst moet ik taxi spelen voor zoon die vandaag 17 is geworden en nu in de feestwinkel is om accessoires uit te zoeken voor een thema feest :+
Anders wordt het vandaag uitrusten van gisteren, ook prima :D
Succes met de barre tocht vandaag, Lies +:)+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:30

ik had/heb angst voor springen, terwijl ik vroeger een echte springruiter was! Inmiddels ben ik 46 en heb sinds een half jaar een eigen paardje.
Inmiddels heb ik een paar sprongetjes gemaakt en dit ging wel goed (ik bleef gewoon zitten), maar als ik dan die hindernis zie staan (hooguit 45 cm) dat lijkt het me zo hoog! Vaak durf ik dan toch niet (meer)!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:58

lies1994 schreef:
xxLady schreef:
Hier staat sinds een paar weken een kanon in het land een paar 100 meter verderop. Zo'n kanon om vogels mee weg te jagen. Die knallen kun je thuis horen en mn pony schrikt er een beetje van, niet heel erg gelukkig.
Maar ik vind het doodeng om langs dat kanon te rijden, straks gaat ie af terwijl ik er vlak naast ben. Dan ben ik aan de andere kant van de wereld met mn pony denk ik. Of mn pony aan de andere kant van de wereld en ik lig in het gras, hihi! =$
Dat is mijn grootste angst op dit moment als ik een buitenrit maak.
Oh en trekkers&vrachtwagens enzo zijn ook niet echt favoriete dingen voor mn paardje...
Voor de rest niet veel grote angsten, mijn pony schrikt niet vaak en als ze schrikt vliegt ze er niet zomaar vandoor.. Dus opzich ben ik niet zo'n angsthaastje, vooral niet op mn eigen pony.

Dat hebben wij ook, bloedirritant. Paardjes zijn er ondertussen wel aan gewend. Maar als je er langs moet kan ik begrijpen dat dat niet echt bepaald ontspannen is.kan je niet een andere route nemen ofmoet je er sowieso langs?

Jaa nogal irritant! Ik kan ook wel een andere route nemen maar daar is de berm veel smaller en dat vind ik een minder leuke route haha! Maar dat doe ik nu soms ook wel hoor!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:01

Narita schreef:
Zo'n kanon zou ik inderdaad ook niet fijn vinden.. Hoe vaak gaat hij af?

Vandaag voor het eerst gesprongen met mijn paard! Voor ons als combinatie de eerste keer en voor mijn paard de eerste keer onder het zadel, ik ben heel trots! Weliswaar maar 30 cm, maar het is een begin en gebruik het alleen als afwisseling. Weer een stap in de goede richting. :)

Ik geloof dat hij vorige week ieder uur afging, maar mn vader & ik hoorden m laatst ook op een andere tijd, dus ik weet het eigenlijk niet precies. Dat is het stomste, als ik gewoon wist hoelaat hij af gaat kan ik er rekening mee houden!

& wauw, wat superleuk dat je hebt gesprongen :D

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:54

max66 schreef:
ik had/heb angst voor springen, terwijl ik vroeger een echte springruiter was! Inmiddels ben ik 46 en heb sinds een half jaar een eigen paardje.
Inmiddels heb ik een paar sprongetjes gemaakt en dit ging wel goed (ik bleef gewoon zitten), maar als ik dan die hindernis zie staan (hooguit 45 cm) dat lijkt het me zo hoog! Vaak durf ik dan toch niet (meer)!

Welkom Max66! Wat leuk dat jij ook pas een eigen paard hebt. Ik ben 43 en heb sinds bijna 4 maanden een eigen paardje. Je angst voor springen kan ik me levendig voorstellen, ik krijg al de bibbers als ik er aan denk :o , maar ik ben dan ook nooit een springruiter geweest hoor. Ik hoef van mezelf dan ook niet te springen. Ik heb wel het idee dat angst en zenuwen voor het rijden met leeftijd te maken heeft. Als kind en tiener had ik er geen of veel minder last van en deed ik dingen die ik nu echt niet meer zomaar doe. Ik hoor dat van meer volwassen ruiters trouwens.
Ben je ook nerveus bij het gewoon rijden of alleen bij het springen?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:05

Mag ik ook meepraten in dit topic?
Ik rij nu 11 jaar, maar blijf vaak angstig. Zelfstandig rijden lukt niet (het rijden wel, maar meer het opzadelen) Iemand houd mijn pony dan vast, als ik alleen ben, lukt het mij al niet om haar te pakken te krijgen. Ik denk dat mijn pony het door heeft dat ik zenuwachtig ben.
Ik ben nu opzoek naar een nieuw paard, heb er 2 bekeken, 3 jarige paarden. Rijden ging wel goed, alleen in de omgang ben ik erg onzeker. Ik weet niet of het wel goed is om een 3 jarig paard te kopen, terwijl ik vaak te angstig ben.
Wat precies de oorzaak is van mijn angst weet ik niet, ben wel 3 keer gevallen (maar nooit iets ergs gehad). Maar het is meer de omgang, dan heb ik veel minder controle erover. Nog meer mensen die vaak angstig zijn, zonder dat er iets ergs gebeurd is?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:24

Gucci ik zou voor een paard met meer ervaring gaan en niet zo'n jong dier.

Ook ik ben bang voor/met springen. Zet de balken dan vaak zo hoog als een omgekeerde emmer en begin met een kruisje. Ben dan zo trots als een kind :P

Vandaag ben ik niet bij Ginger geweest en voel me nu niet zo voldaan als anders.. :P stom zeg.. Morgen weer fijn met haar bezig. :D