Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:46

Safiera wat fijn dat je een goede les hebt gehad. Heerlijk dat je het hebt kunnen voelen! Dat is voor mij meestal de eye opener... voelen.

Maaikiemike, massimo hoor ik veel over, ken ik zelf niet. Wel fijn dat je iig een zadel kan houden... dat scheelt in de kosten ;)

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:52

hier wordt ook veel buitengereden, we zitten aan het duin en kunnen zo naar het strand heerlijk! ik doe het zelf te weinig maar mn paarden komen vaker in het duin dan ik,en ze vinden het heerlijk. zo belangrijk die afwisseling in hun werk, of eens een paar balken in de bak ook ;altijd leuk!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:41

nee... balken betekend voeten optillen... dat is lastig vind suus... die ploegt er doorheen... erop staan maakt niet uit... die dingen liggen immers in de weg

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:06

*\o/* suuske gaat vanmiddag een uurtje naar het land. Ze zijn zo lief op stal om haar het laatste uurtje te brengen bij de rest van de groep. Dan kan ze daarna mee naar binnen als de rest binnen komt.
ff uitlaten razen daar... heeft ze behoefte aan.. ze verveeld zich stierlijk op stal. en fructaan is nu laag dus mag ze ff uurtje om te beginnen.

sorry... .was ff offtopic

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:38

@ Safiera
Ben ook wel blij dat ze goed reageert.
En zweepje is wel een opzie om te proberen.
Ga ook is kijken of gebrokenlijnen wat is en overstekken.
Bedankt voor de tip.
En op dit moment gaat stap en draf goed.
En galop moest ik wel blijven oefenen (niet elke keer met rijden maar wel 1 keer per week omdat we nu eindelijk goed aanspringen en dat er wel in willen blijven houden)

@maaikiemike
Dank je, het is wel lastig, maar ja ik ken er mee leven wand door veranderen van manier van rijden kan ik nog heel lang blijven rijden (waarschijnlijk)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:35

line18 schreef:
@Peetstap
omdat ze nu echt alleen maar een volte kleinder dan 10 meter wil galoperen.
dit omdat ze op die manier ooit is ingereden alleen maar op kleine volte zetten wand dan kon ze niet bokken of stijgeren of iets doen omdat ze het moeilijk vond.
en ik wil een normale volte rijden.

en makkelijk is het zeker niet maar ik ga het hoe dan ook leren en me paardje ook al kost dat tijd

Pfff.. kun je niet iets gaan doen met haar binnenteugel ipv je beendruk ? meer zoals western / neckrope wordt gebruikt.
Want normaal laat je haar volte indraaien om je binnenbeen maar bij jou valt ze er als het ware direct doorheen.

Weet dat je dat normaal niet zo doet, maar jij kunt je paardje wel dingen aanleren die jullie beide alleen weten :D
andere optie is meer en meer met puur je zit gaan werken of je bovenkant been / knie gaan misbruiken.

KT: weet jij wat uit je praktijk als je b.v. zelf erge kuitspierpijn hebt en zelfs het aanleggen been al zeer doet ?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:42

Line18 ik zou ook eens proberen wat je met gebruik van een zweepje kan bereiken. Het voorwaarts gaan en normale sturen lukt je ongetwijfeld op je zit- en stemhulpen, maar voor de kleinere aanpassingen (zoals het volte verkleinen en vergroten en later misschien ook zijwaarts) kan een zweepje best handig zijn. Je kan ook proberen om met twee zweepjes te rijden, dan hoeft je niet steeds te wisselen en kan je ze leren gebruiken als vervanging van je been voor de hulpen die je niet op een andere manier kunt vervangen of die anders onduidelijk zijn.
Ik weet het niet hoor, geen ervaring mee verder maar denk wie weet heb je er iets aan.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:34

Het is stil hier meiden (en Peetstap :) )!
Ik ben weer op concours geweest vanavond en het was vre-se-lijk. Terrein was eigenlijk te slecht, van die vieze zuigmodder. Paard was ook nog eens heel vervelend en kijkerig, dus het werd helemaal niks (BB foutloos maar vraag niet hoe, in de B wel rondgekomen, maar ik ga niet vertellen met hoeveel strafpunten). Toen ook nog hopeloos vastgestaan met de auto (ja het terrein was dus slecht) en toen had ik het helemaal gehad. Is dit mijn hobby?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:53

@ de vraag van peetstap, nee eerlijk gezegd heb ik geen idee..heb eigenlijk nog nooit zo erg spierpijn gehad in m n kuiten.. ik weet wel zeker dat je je paard kan africhten met minder beenkracht. je zou ook eens kunnen kijken naar zo een zweep die ze gebruiken bij t dameszadel, die is veel steviger dan een normale .
leuke tips voor de bijrijdster van saffiera +:)+

oh, wat jammer rhys, ja dan is het wel armoe zeg... wel lekker op vrijdagavond, dan heb je nog wat aan je weekend!
donderdag had ik les op opa, hij ging weer aardig, eigenlijk alleen maar bezig geweest met losrijden en loswerken, meer zit er nu nog even niet in na zeker 7 weken ziekteverlof.
ik ben weinig online geweest, heb t megadruk, ren van hier naar daar-wel allemaal leuke dingen hoor- ik lees wel mee ,maar vaak op mobiel en reageren is zo lastig, heel bericht getikt- druk ik op verzenden- verbinding weg _-:( is me nu een paar x gebeurd, word ik niet vrolijk van dusss.
morgen zit ik op indoor braband, helemaal zin in,heb helemaal vrij, morgen heb ik een dagje geen paarden,(meiden op stal regelen alles) maar ga ik wel paarden kijken 8-)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:51

updates: vanmorgen inhaal les gehad.
Mocht weer op slome jopie van stal... daar ben je dan weer druk mee om die aan de praat te houden.
Heb er spierpijn van nog in m'n kuiten :(:)
Ik mocht gerust over op ander paard, maar ik dat wil ik dus liever niet.
De uitdaging is er om dit soort paarden ook netjes aan de gang te houden, anderen kunnen het ook.
Wat beetje meewerkte: verlichte zit in draf ipv lichtrijden.. naast het doorlopend aansporen.
Deze zet dus echt nog geen 3 stappen zonder terug te vallen.
Feitelijk moeten dit soort paarden es door de opvoedmolen heen, en weer actief worden gemaakt op beenhulpen.
Hulpjes achter de singel is ie ook "dood" voor, dus dan ben je gedwongen om vrijwel alles met teugel te doen, en ik mag zo graag spelen met de beenhulpjes en de zit.
Nou jullie snappen het al... was niet bepaald dansen.
Als je constant zit te drijven blijft er van je zit ook niet veel bruikbaars over natuurlijk.
Wat ie opeens wel leuk deed was de trage draf (doorzitten, been aanhouden en korte pasjes in draf tempo als stap)..... pfff naam ervan effe kwijt :o
Het is een maffie maar wel een lieverd in de omgang.

Na uitstappen ben ik wat eerder als rest afgestapt en stukje door bak gaan lopen met em aan de hand...
Normaal loopt een paard naast je (schouderhoogte) maar deze sjokte meter achter me aan en stond het liefste stil.
Zelfs instructeur viel het op: "lui is ie zeker"

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:05

Of hij zit slecht in zijn vel, heeft pijn in zijn rug of benen, of is zo afgestompt dat hij zich helemaal afgesloten heeft van de wereld... Een paard is niet zomaar 'lui' en jouw commentaar dat hij 'es door de opvoedmolen heen moet' vind ik erg kortzichtig. Manegepaard zijn is zo ongeveer het zwaarste werk dat er is voor een paard en daar mag je best wat meer waardering voor hebben.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:09

Nado schreef:
Of hij zit slecht in zijn vel, heeft pijn in zijn rug of benen, of is zo afgestompt dat hij zich helemaal afgesloten heeft van de wereld... Een paard is niet zomaar 'lui' en jouw commentaar dat hij 'es door de opvoedmolen heen moet' vind ik erg kortzichtig. Manegepaard zijn is zo ongeveer het zwaarste werk dat er is voor een paard en daar mag je best wat meer waardering voor hebben.
Je kent m'n levenshouding niet en oordeelt vooral in dit draadje ietwat te snel ;) met "kortzichtig"

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:45

Ik denk dat je meer bedoelt dat het paard getraind zou moeten worden (en dan dus even door één ruiter) om weer op de hulpen te reageren Peetstap? Dat als zijnde 'opvoedmolen'?

Ik kende er ook zo een van mijn oude manege. Gelukkig is paard (wat echt een mooi breed zwart lief beest was) nu met actief pensioen en mag hij met een eigen baasje buitenritjes maken.

Maar als je zegt dat het paard zo naast je sjokte -klinkt mij ook als niet helemaal lekker. Aan de andere kant zou het ook kunnen dat hij juist respect voor je had en je volgde ipv voor je uit te rennen? Jij hebt het paard gezien dus zult het beter kunnen inschatten dan wij.
Blijft een nadeel van manege's wel, dat je zo weinig kunt aanvangen qua training met dit soort paarden. Of alle paarden, hoe je wil. Als je ze aan het einde van de les los hebt, of ietsje voorwaartser, stapt de volgende op en als jij de week later weer komt kun je van voor af aan beginnen.

Ik vandaag twee paarden gelongeerd (en flink nat geworden). Ging wel aardig, neem me voor om pony van zusje ook vaker mee te pakken. Is zo'n lief beestje... Heb een tijd in de stal geschuild met 'r en dan is ze zo rustig wanneer je haar zachtjes aait... Heb dat in dit topic eerder voorbij zien komen, zweverig of niet -echt een verbinding voelen.

Ga morgen weer op mijn pony. Eergisteren al met de tips van KT geoefent. Uitademen en stoppen ging een paar keer best aardig. Pony werd er iig ontspannen van :)* Logisch ook als ik ontspan.
Ook was het leuk om te voelen dat hij gewichtshulpen direct oppakte, en de richting volgde waar ik heen keek bijv. Ook wegstappen ging een keer op zit. Kleine stukjes waar ik me aan vast wil houden. Hoop dat we snel verder kunnen en de bak niet verandert in een modderbad op het moment.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:56

moeilijk hoor manegepaarden, goed dat ze er zijn en wat krijgen die dieren veel voor hun kiezen. maar ik begrijp peetstap wel hoor, aan de ene kant heel goed om steeds een ander paard te rijden aan de andere kant weer vervelend om elke keer opnieuw te beginnen. het paard waar jij vandaag op hebt gereden is misschien erg geschikt voor de echte beginners maar aan de andere kant is het idd niet t meest ideale dier om op te leren rijden .het is heel dubbel eigenlijk.. zeker gezien wat jij ook al noemde -door het de hele tijd aan het lopen te moeten houden helpt t inderdaad je houding niet. het mooist zou t zijn als iedereen die met paardrijden begint dit zou kunnen leren op een paard dat fijn aan de hulpen staat en goed bevestigd is, maar ja :z .....
wat goed safiera!! leuk dat je er thuis mee aan de slag kan +:)+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:24

:D Haha, nog eens bedankt he! Ga oefenen, en wie weet kom ik nog een keer je merrie omkopen ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:39

Safiera schreef:
Ik denk dat je meer bedoelt dat het paard getraind zou moeten worden (en dan dus even door één ruiter) om weer op de hulpen te reageren Peetstap? Dat als zijnde 'opvoedmolen'?
yep, bingo.. dat bedoel ik: in een rustperiode een ervaren ruiter em laten opfrissen.
Dit soort paarden staan in een soort overleef stand, en laten het over zich heenkomen.
Zit wel es tussen het hele "team" als ze buiten vertoeven en dan lopen dit soort slome paarden hun benen onder hun vandaan zo enthousiast zijn ze ;) en maar dollen en grollen.
Tevens zie je in de groep heel ander gedrag als op de stallen en bak.
De bij ons bekende felle bijter ruin, komt weet niet hoe vaak terug op stal met de beetafdrukken nog in z'n kont :9 die is in de groep door een merrie es flink op zijn plaats gezet.
Kom je dan bij hem is ie zo braaf als...

Denk zelf dat een wekenlange ontspan & wees lekker paard periode tussendoor voor elk managepaard wel goed zou zijn, maar dat is commercieel niet haalbaar.
Het klinkt hard, maar de paarden die gedwongen met b.v. kreupel tijdje apart worden gezet om te herstellen worden er niet minder van.
Hoor graag es van iemand met gedrachtservaring (en geen komkommercieel belang) of dit wel zou werken, want vallen ze niet in notime terug in hun oude gedrag ?

Maandag in de les mogen ze me wel weer es een hittepit meegeven <3 daar kan ik wat beter mee overweg.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:48

Safiera schreef:
Maar als je zegt dat het paard zo naast je sjokte -klinkt mij ook als niet helemaal lekker. Aan de andere kant zou het ook kunnen dat hij juist respect voor je had en je volgde ipv voor je uit te rennen? Jij hebt het paard gezien dus zult het beter kunnen inschatten dan wij.
Zie geen pijn of weerstand signalen, maar meer een matheid bij dit paard denk dus zelf niet dat ie lichamelijk wat heeft.
Hij zal wel minder los zijn in z'n lijf, omdat ie zich moeilijk laat buigen e.d. en hij loopt ook "vlak" met weinig swung.
Beenhulpen achter de singel doet ie vrijwel niets mee en ben al meerdere lessen aan het zoeken geweest of ik em in dat gebied wat activer kon krijgen.
Net wat KT zei: fijn voor de beginners, want deze zet geen stap verkeerd en in de box kruipt ie in je broekzak.
Mijn dochter loopt b.v. zo met em weg, zadelt em alleen af en voelt zich op haar gemak.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:10

Peetstap schreef:
Net wat KT zei: fijn voor de beginners, want deze zet geen stap verkeerd en in de box kruipt ie in je broekzak.
Mijn dochter loopt b.v. zo met em weg, zadelt em alleen af en voelt zich op haar gemak.

maar daarentegen is het weer niet fijn om als beginner op zo een trage te moeten leren, dat is weer niet goed om je hulpen en houding goed aan te leren.. elk voordeel hep ze nadeel..[of was t andersom]

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:11

Volgens mij moet je het omdraaien Peetstap....al die mensen die op dat arme dier rijden moeten eens door de opvoedmolen :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:22

Kinke schreef:
Volgens mij moet je het omdraaien Peetstap....al die mensen die op dat arme dier rijden moeten eens door de opvoedmolen :)
:D yep
Wat wij kunnen doen als ruiters ? ons aanpassen aan dit soort paarden, er wat leuks van maken voor beide bij het poetsen en in de bak en em niet afdwingen, wel belonen en dingen blijven vragen.
Dat is wat ik n.l. doe, er zijn zat dingen die je wel kunt doen met dit soort paarden, begrijp me niet verkeerd. ;)
Ik probeer altijd met plezier van m'n paard af te stappen zonder frustatie, want ik leer elke dag wel wat.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:26

Hoi luitjes,

Ik kom me voorlopig even afmelden voor dit topic.
Heb er enorm veel aan gehad om een hele goede juiste start te krijgen met het opnieuw leren rijden.
Dus iedereen heel erg bedankt daarvoor. +:)+
De redenen waarom ik hier stop: tijd (topic goed bijhouden/bijlezen/reageren op anderen om niet alleen over mezelf te willen praten kost veel tijd), topicgenoten (ik mis topicgenoten hier die een goede input hadden, ik mis ze dus echt) en ik denk dat het hier nu even niet aansluit bij waar ik op het moment behoefte aan heb.
Nogmaals bedankt en wie weet meld ik me over een tijd wel weer eens.

Iedereen veel succes met jullie ontwikkelingen te paard.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:42

Gooya: erg jammer. Ik vind je input vaak erg prettig!

Kinke, heb je al een nieuw paard gevonden?
Peetstap, ken een manege waar de paarden in de winter (als het sneeuwt en de grond bevroren is) vrij hebben. De eerste week is dan weer drama met rijden, want dan zijn ze erg uitgelaten, maar daarna zijn ze weer terug bij af...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:09

Oh,er zijn meer maneges hoor ik weet er zowieso 2 waar de paarden elke zomer 3 weken op de wei gaan,helemaal vrij.daar komen de paarden ook elke dag op de wei (in de zomer dan) swinters zijn t paddocks

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:09

Ik heb donderdag voor het eerst een keertwending gereden, en het paard liet het me zien! Was zo heerlijk, we hadden er samen plezier in! Ik ben dus bezig met een jong ding, en leerde op de volte de achterhand naar binnen of buiten te plaatsen. Nu deed ik dit dus op een paardje die erg sensibel is, en tot een jaar geleden ook goed gereden werd. En wat blijkt: dit beestje deed precies wat ik dacht dat de bedoeling was, en hij had er plezier in, die oortjes, heerlijk! Dus na rijden sprak ik de eigenaar, en vertelde hoe het ging, bleek dus dat hij de keertwending nooit gedaan had..

Maar wat een gevoel zeg, het hele rijden: we waren eindelijk weer 1..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:33

lekker hoor marocje, met zo een gevoel afstappen is geweldig.fijn dat je op zo een paard rijden kan :j
ik had vandaag 3 stuiterkonijnen.. het waait verschrikkelijk hier en alles wappert en flappert... ik ben dus erg bezig geweest met traag en truttig ,uitademen, kalm ... :O en ze kunnen best heel langzaam, maar langzaam en ontspannen wachten op de 'baas' simpele rondjes rijden zonder haast is heeel heeeul moeilijk :')[ook voor mezelf, want hoe snel ben je niet geneigd om het toch maar even op je hand af te remmen?]
met langzaam bedoel ik dan puur het niet onder me uit doordraven he?! als ik het gevoel heb dat er weer op mij gewacht wordt dan gaan we weer naar voren rijden. maar op mijn controle.