Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:07

ja vooral omdat de verhalen wisselend zijn. Hoor bv goede verhalen van Kerry en minder goede, zo ook van Noor en van Arie boer. Blijft lastig... maar ja weet iig dat ik over moet op lucht. dus nu is het zaak om op zoek te gaan naar welk soort en wat vind ik fijn. Lastig is alleen dat je meestal bij aanschaf via dealer duurder bent dan 2e hands aanschaffen op bv marktplaats of hier op bokt.

Ik wil iig de ideal testen en zien, de wow ken ik natuurlijk van Knollentuin. Maar ook die moeten we laten aanmeten etc. We zullen zien wat het word >;) kost iig geld :=

Maar knollentuin zei het grappig...
Jouw spaargeld staat op stal en rinkelt niet maar hinnikt :D

Helemaal waar natuurlijk... ben ook gek op mijn meisje dus als ze het nodig heeft dan krijgt ze het! :j

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:12

Van elke zadelmaker hoor je goeie en slechte verhalen. Dat blijft lastig :j
Is er geen 2dehands Wow te vinden via een fitter?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:15

jawel ...die hebben meestal wel een 2e hands liggen. dus we gaan informeren en passen en testen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:21

Ben benieuwd.
Kostbare investering, maar als je er een leevn lang mee vooruit kan is het wel een goeie investering.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:26

Nou ja voordeel van lucht is dat je het niet 1x per 3/4 jaar moet laten verwijderen en opnieuw vullen. En dat is iets wat ze met wol wel aanraden.
Maar ja die luchtzadels kan je niet zelf afstellen begreep ik van Paula. Dus betekend toch dat je wederom voor iedere aanpassing moet bellen. Dat lijkt me lastig.... ga dan ook kijken of ik niet zelf daarin thuis kan worden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:28

Kun je dan niet beter die pad kopen die je met lucht kunt vullen?
Die kun je zelf aanpassen. Ik meende dat KT zo'n pad had.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:35

ja die ken ik en heb ik wel eens van stalgenoot gebruikt. Maar dat is ook niet optimaal.
Want het is wol op lucht..en ik kan er daarmee mijn onbalans in het zadel niet opvangen. Het zadel wil van nature naar voren. Maar dat kan niet ivm suus haar bouw moet het verder naar achteren. Dat betekend dus dat er meer druk achter komt en dat is wat haar nu parten speelt (of al tijdje deed). En het valt wat voorover wat ik weer compenseer in mijn zit... ook niet goed natuurlijk.

Ach we weten nu dat het lucht moet worden... en dat is uitzoeken welke ik wil.

.... als dat ook niet goed gaat na een jaar gaan we voortaan alleen nog maar buitenrijden zonder zadel :D of met western. Dan schrappen we de dressuur en al het zadel gedoe :D :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:44

ik doe mijn zadels ook geregeld zelf hoor sab, je kan er een cursus voor volgen in engeland..ik laat t wel checken door mijn fitter- probleem is dat die geen nieuwe klanten meer nemen en er zelfs helemaal mee gaan stoppen ws.. -O- dus zou ik ook naar een neiuwe moeten, dan zou ik heleen gaan bellen.
arie boer is gestopt, en over elke fitter hoor je hele verschillende verhalen, maar is het zo ook niet met smeden,artsen,osteos,fysios,ruitersportzaken,instrukteurs,stallen,maneges,fouragebedrijven en gewone zadelmakers?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:40

ja daarom het is en blijft lastig. Daarom til ik er niet te zwaar aan.
Ik hoop iig dat heleen mijn kant op wil komen.
Ja ik hoorde idd dat de dames van Swung zeker niemand meer erbij doen en wss stoppen idd.

Ik moet gewoon weten welke lengte kussens, wel of niet stichline enzo. dan kan ik daarna wel ermee verder. of via Heleen of via mp ofzo. Dan komt fitter maar later eens om te checken.
Toevallig zat ik in het wow topic en krijg allemaal pb 's van mensen die er 1 hebben liggen :=

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:21

ok, nou prima toch, ik weet er van een paar die hun paard niet meer hebben, daarnaast blijft het bij een wow een beetje zo dat hie specifieker op je paard aangepast hoe lastiger voor een ander ,want dat is ene kant het grote pluspunt van dit merk, maar daartegenover ook weer het nadeel.. mijn wow ligt op suus ook niet helemaal optimaal, daar moet echt een kenner naar kijken, het zou mooi zijn als kerry of heleen suus wil meten, iets inelkaar schroeven -kijken of je er lekker opzit en suus dan nog lekker loopt en met t lijstje van de fitter op zoek kan naar een tweedehands.. dan betaal je wel wat voor zo een passessie maar kom je ws goedkoper weg,kan ook omdat je zadel nog even kan. maar wie weet moet je zoiets aparts dat t op de tweedehands niet te vinden is. dan en dat is ook niet om te vergeten...weet iedereen precies wat ie in huis heeft? ik mis bij sommigen echt de helft aan omschrijving van wat er aan het zadel hangt, en het gebeurd geregeld dat t niet goed uitgeschreven op de bon staat.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:02

ja dat is zeker lastig met wow maar hopelijk krijg ik wel duidelijk wat echt moet en wat evt aangepast kan worden zonder teveel gedoe en kosten zodat hij dan past. Handiger idd als heleen wat heeft liggen dat scheelt mij gedoe met zoeken enzo.

Weet iig dat Suus fijn onder een wow loopt. Die doet het onder die van jou altijd al stukken beter.
Vrijdag was echt een bevestiging voor mij dat het wss de wow zou worden. Suus gaat gewoon ruimer bewegen. Lastig voor mij := want die achterbenen onder me kont en die voorbenen die meer ruimte hebben en verder komen vind ik lastig. Ik zal echt wel weer moeten leren omgaan met die bewegingen die ze dan kan maken <<)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:12

Zo lekker in de regen gereden met suuske. De turbo stond aan... de les van vorige week vrijdag stond nog in haar geheugen volgens mij. Ze ging ondanks de turbo best aardig. Kreeg de aanleuning beter maar de druk die ze erop zetten was best heftig. Maar toen de ergste druk eraf was merkte ik dat ze ook wat lichter werd. Moest wel lachen om haar... ze had door dat de bak weer goed te doen was en wilde meteen galopperen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:33

Haha, het wordt bijna een monoloog zo SabM :D :+

Ik heb ook heel veel zin om weer te gaan rijden, helaas morgen nog geen tijd, ben coördinator van de Valentijnsactie van de PvdA in onze gemeente en mijn vrije tijd gaat dus op aan rozen rondbrengen! Y;( (wel met een iets vrolijker gezicht dan die smiley :') )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:50

Fijn Sab :j

Ik heb ook gereden. Jim was nog steeds spooky en super alert.
Maar uiteindelijk wel fijn kunnen rijden. Veel gegaloppeerd om het er even uit te rijden en op een gegeven moment liep hij wel fijn :j
Zadel ligt steeds beroerder, dus heb het heel simpel gehouden. Nog 4 dagen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:26

Ik heb gisteren ook heerlijk gereden. Ook mijn kleine druif begint te begrijpen dat hij gewoon door moet lopen. Die heeft vanavond lekker longeerfeest en de zwarte wordt vandaag gedaan. Heerlijk!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:38

Jippie meer gebruikers die wat van zich laten horen :D
Begon te twijfelen aan mezelf ..... stink ik ofzo?? ^)

Vanavond mag ik weer rijden ....hopelijk dit keer zonder die regen. pfff zat te soppen in mijn onderbroek.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:39

Morgen!

En zelfs ik heb lekker gereden gisteren! Hoewel ie een beetje strak was toen ik net begon, ging ie best lekker lopen. Heb het simpel gehouden en alleen de vaart erin gehouden. Grappig was dat ik daar eigenlijk niet eens zoveel voor hoefde te doen, heb m twee keer naar voor gezet en daarna was het gelijk klaar. De bak was verbazingwekkend goed dus galop ook maar meegepakt, ook daarin bewust naar voor gewerkt, viel niets tegen!!!! De regen wel, want uiteindelijk was ik toch nog een soort zeiknat!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:48

Ik heb het droog gehouden gister. Maar zat er eerder op dan denk ik.
Heb het einde van de middag gereden.

Sab :')
Ik ruik niks hoor :D

Fijn Daf :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:50

Fijn hoor Daf.

Hier geen last van regen :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:54

Ik heb me er gister trouwens wel over verbaasd hoe anders Jim ontwikkeld is dan een half jaar terug.

Hij heeft echt gespierde billen.
De lovehandles op zijn schouders zijn verdwenen. Zijn schouders schuiven ineens onder het zadel door, ipv dat de lovehandles te zien zijn voor het zadel. Zadel schuift dus ook naar voren, want het kan nergens meer op blijven hangen :=
Zijn ruggegraat is te zien, hij heeft een soort van schoft. Beiden zaten voorheen onder een laagje vet.
Enige waar ik me een beetje zorgen om maak zijn de deukjes naast de schoft. Maar ik denk dat dat door het zadel komt. Dat het simpelweg de kans niet krijgt om te ontwikkelen.
Zijn hals loopt mooi rond, de spier is goed te zien, geen vetrand aan de bovenkant en geen onderhals.

Wel heel fijn om te zien :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:59

@Amanda
Hoe vallen de singelstoten ten opzichte van de singelplaats?
Je zou kunnen overwegen een prolite pad eronder te doen. Die staat spierontwikkeling niet in de weg en kan tijdelijk het schuiven opvangen. Zou toch zonde zijn als er je nu een krapper zadel zou moeten nemen en je straks toch weer groter nodig zou hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:02

Het hele model past niet meer, dus moet sowieso een ander zadel :j
De zadelmaker komt vrijdag en voor nu rij ik even met een bontje eronder. Dat gaat aardig.
Wat bedoel je precies met de singelstoten?
Ik hoop eigenlijk voor een Kent & Masters (of Thorowgood) te gaan. Die hebben een aanpasbaar systeem.
Maar goed, ook dat moet wel goed liggen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:09

Fijn dat iedereen zo lekker gereden heeft gisteren :)
Ik rijd nu even niet, of in elk geval niet met zadel zo lang als ik alleen m'n niet meer passende zadel heb. Volgende week komt er weer een zadelboer langs, hopelijk heeft hij iets dat past.

In de tussentijd ben ik bezig met longeren, clickeren en zonder zadel rijden, al doen we dan voornamelijk stapwerk. En ik wil het bakslepen weer gaan oppakken. Toch nog genoeg om druk mee te zijn dus :)
Het longeren gisteren ging ook echt lekker. Hij was goed aan het opletten.

Heeft iemand nog goeie longeertips? Ik probeer [***] wel bezig te houden, bijvoorbeeld met overgangen (rondje draf, twee rondjes galop, rondje draf, twee rondjes galop etc), maar dat is best eenzijdig. Eigenlijk wil ik met gogue gaan longeren (zodat hij wat rond wordt gevraagd, maar vooral ook laag en op lengte, hij maakt zich altijd gauw kort) en had er gisteren een gekocht maar die is helaas veel te groot voor mijn korte bolletje. Eens vragen of ze hem nog korter kunnen maken (ze hadden maar één maat) en anders toch iets anders verzinnen. (en ook met gogue is het nog steeds eenzijdig)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:13

Met balkjes longeren?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:14

Aan de dubbele longe?