Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:33

:D ah daarom heb ik geen kindjes... HAAT dat drammen 8)7

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:00

@ Garny, groene licht kreeg ik al in januari volgens mij en in april oid nog een keer _O- Dit was van instructeur die me eenschop onder mijn kont gaf. Mijne moet, door oude blessure, altijd lopen, mag maximaal 2 dagen in de week 'vrij'...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:30

Voorzichtig is altijd goed, maar je was nu wel heeeeeel voorzichtig :D
Ach beter dat dan weer blessure toch?!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:35

:j Alleen het stomme is dat zijn blessures zijn gekomen door stilstaan en niet door trainen en toch ben ik met trainen bang _O- Krom hoe het in je hoofd dan werkt he?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:37

the mind works in mysterious ways.... ofzoiets.. HAHAHA
Ach lekker aan de slag dus..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:42

Mag ik me hier ook melden? Ik heb sinds een week of 6 les van bokker mindfields en we merken zo veel verschil :D Terwijl ik niet eens echt anders ben gaan rijden, het uitgangspunt was hetzelfde, het zijn de kleine dingetjes die het hem doen. Mijn linkerhand blokkeer ik makkelijk en ik wil hem nog wel eens (vaak) op mijn bovenbeen leggen, nu ben ik er erg op aan het letten en het werkt gewoon :P

Ik rij een 6-jarige hengst die vooral in stap en draf veel spanning opbouwde en zijn rug weg wilde drukken, na 4 lessen (of eigenlijk gelijk al in de eerste les was het verschil al enorm) stapt hij nu heerlijk ontspannen en de draf gaat ook al steeds beter. Ook wilde hij vooral op de linkerhand in de verkeerde galop aanspringen, dat is opgelost door mijn binnenhand hoger te houden waardoor ik zijn schouder vrij houd. Nu springt hij eigenlijk zelden verkeerd aan.

Fax wil heel graag werken en dat werkt natuurlijk ook mee, gouden bok is het :+:

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:46

:wave: bromfiets welkom.
Kleine dingen leveren echt verschil. Sta daar ook nog steeds versteld van.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:48

Ik vind het echt bizar hoe zo'n 10 cm zo'n enorm verschil kan maken :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:14

Welkom bromfiets:
bromfiets schreef:
Ik vind het echt bizar hoe zo'n 10 cm zo'n enorm verschil kan maken :j

Denk als je wat verder komt dat je merkt dat 1 millimeter al verschil maakt. Elke millimeter verandering van ons als ruiter heeft minimaal het 10 voudige aan invloed op het gaan van je paard.
Wel erg leuk dat je gelijk zo veel van je paard terug krijgt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:19

Daar heb je helemaal gelijk in Japeloup :j Maar ik had nooit verwacht dat bijna alles waar ik tegenaan liep verholpen kon worden door mijn hand 10 cm hoger te dragen. Paardrijden is idd milimeterwerk, heb ik al ontdekt. Maar goed misschien dat ik zo'n perfectionist ben? :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:23

Soms dus heel goed om eens iemand anders naar je rijden te laten kijken, of van instructeur te wisselen. Daarom ben ik blij dat ik er 2 heb.
(nu alleen nog paard weer goed en ik kan er weer helemaal voor gaan)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:29

Ik heb lang niet gelest :o Had wel een instructrice waar ik me goed bij voelde, maar durfde niet op het paard te stappen vanwege faalangst en daar kon zij me niet bij helpen. Heb ook een tijd weinig tot niet gereden. Eigenlijk gaat het bergopwaarts sinds ik mindfields benaderd heb, vanochtend ben ik zelfs opgestapt terwijl er verder niemand aanwezig was :D Mijn oude instructrice heb ik ook benaderd, maar na een les van haar had ik vooral een boos paard. Wat dus juist niet de bedoeling is. Fax is in die paar weken al enorm veranderd, hij komt naar me toe in het weiland, komt knuffelen en wordt steeds toegankelijker. Het rijden heeft weerschijn op zijn hele gemoedstoestand, hij is ook op stal en in de wei veel relaxter :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 06:03

Da's een goed teken bromfiets (welkom trouwens :) ).
Als ik kijk hoe ontspannen en relaxed mijn paard eruit ziet sindsdat ik op deze manier aan het rijden ben, en dat vergelijk met vroeger.....

Leuk dat je zoveel baad hebt bij de lessen van Mindfields. Veel plezier verder!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:00

Welkom bromfiets!
Ik heb nu ook een paar lessen van Noor gehad en herken het helemaal :j :D
Die kleine dingen zijn eigenlijk enorm voor je paard :j

De zadelmaker is gister niet geweest. Hij was door zijn rug gegaan en belt vandaag voor een nieuwe afspraak -O-
Hoop maar dat het snel kan :j
Gister nog wel even gestapt. En na het uitstappen even heel stoer erop richting dorp gegaan.
Dat was spannend!!!! Normaal doen we dat met een ander paard, of ik loop ernaast. Maar nu dus erop en alleen. Ben ook niet zo ver gegaan, hij weigerde een paar keer. Maar toen hij fijn doorliep ben ik omgedraaid en weer teruggegaan. Niet te grote stappen in 1x willen. Als had ik graag een groter rondje gemaakt :D

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:42

ik ben ook weer terug bij het begin, heb eerst manege lessen gehad, en toen een jaar op "eigen" paard gereden en ook les gehad. Door die lessen ben ik wat hard in de hand geworden. Mijn nu écht eigen paardje ben ik op zachtere manier gaan rijden, heb ook les van iemand anders met haar. Maar omdat ik snel bang ben weer té hard te zijn heb ik nu last met contact houden, ik merk dat mn teugels soms in een boogje hangen en das ook weer niet goed. Heb er moeite mee om t goed te doen, maar we blijven natuurlijk veel oefenen! Ook het aansporen en aangeven om weg te rijden (met je zit) is voor mij iets nieuws. Ik moet echt weer overal over nadenken en dan is het soms ook best veel tegelijk waar je aan moet denken, maar ik denk wel dat we op de goede weg zitten qua "nieuwe rijstijl". Het is echt vriendelijker al denk ik wel dat het soms ook per paard verschilt en dat sommige paarden een wat strengere hand nodig hebben. (en streng hoeft inderdaad niet persé hard te zijn). Ik beloon haar veel voor de dingen die ze goed doet, je ziet haar er gewoon van groeien, al vergeet ik het soms ook weleens omdat ik dan intussen ook weer zo met mezelf bezig ben (houding, zit, handen, hulpen...pffff)
t Is lastig om dingen af te leren die je aangeleerd hebt, kwestie van veel doen denk ik dan maar!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:27

Gooya: Dank je wel :)

Amanda: Balen van de zadelmaker, hopelijk kan hij snel komen. En knap dat je naar buiten bent geweest, ik weet hoe spannend dat kan zijn en dan loop ik er over algemeen naast. Ik durf het ook nog niet goed aan om met fax onder het zadel naar buiten te gaan. Zou wel heel graag willen, maar hij is nog niet verkeersmak en ik weet niet hoe hij op andere paarden gaat reageren die we tegenkomen. Dus ik zou graag hebben dat er iemand meeloopt de eerste paar keren, maar ik heb nog geen vrijwilligers gevonden :P

Kobuss: Lastig is het he... Iets afleren is veel moeilijker dan iets nieuws aanleren, die raad kreeg ik van iemand hier op bokt en als je er anders naar gaat kijken gaat het idd ook makkelijker :) Voor het begin denk ik dat boogjes in je teugels niet verkeerd zijn, eerst leren loslaten (zowel ruiter als paard) en daarna kun je weer op contact gaan rijden. Als je maar niet te afwachtend gaat rijden, zoals ik :P Je kan het beste wel duidelijk blijven naar je paard toe :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:54

hallo bromfiets en kobuss net weer een lekkere les op de benjamin van het stel gehad. hij is in een stuiterweek en schrikt op het moment van alles. is niet zo een groot probleem want als ik m aan t werk zet is het zo over,maar dan moet ie zich nog gaan loslaten...hij is erbij en eraan en over de rug maar dan voelt ie nog zo als een aangespannen veer die elk moment af kan gaan >;) door hem door te laten buigen links en rechts, ook op het ribben gedeelte voel de ik meer en meer de ontspanning erin komen. dan is het wel een hele gave [tenmiste vind ik} in de galop gaat ie al zo ongelovelijk zitten,terwijl ie helemaal los is dan,gaaf gevoel geeft dat <3 stoere!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:30

Oh jou benjamin is errug leuk... zag toen een van de meiden hem rijden bij jou.
Vind het echt knap dat je dat allemaal voelt hoor.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:05

Knollentuin: Fijn dat je dat zo kan voelen :D En dat springerige is misschien wel een teken dat hij ook lekker in zijn vel zit? Fax wordt ook heter sinds ik weer les en dat is positief denk ik :)

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:13

Nou ik heb het boek van Erika Prockl besteld.
Helaas in het Duits, maar dan kan ik tegelijkertijd weer mijn Duits oefenen.
Krijg ineens op mijn werk allemaal duits talige mensen. Help.

Hoop dat ik het boek snel binnen krijg, kan ik snel met de bal gaan oefenen.
Dinsdag heerlijk gereden het voorwaarts/neerwaart gaat eindelijk steeds beter. Zingaro gaat nu ook steeds meer over zijn achterkant lopen. Maar het in evenwicht zitten blijft toch moeilijk.
Zijn nu steeds bezig in de stap en draf en dat gaat nu voldoende tot goed.
Hebben als nieuw doel om dinsdag de galop te gaan oefenen. Hoop dat de oefeningen die we nu doen dan hun uitwerking gaan krijgen.

Ben inmiddels heel trots op mijn super paardje.
De masseur is geweest die kan links geen enkele blokkade meer vinden. dus daar ben ik al helemaal blij mee.
rechts is ook een heel stuk beter op 1 plekje achter boven op zijn kont. daar zit nog een irritatieplekje maar daar wordt ook druk aan gewerkt.

Heb weer zo'n zin gekregen in het rijden, de blijdschap is weer helemaal terug. *\o/*

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:21

knollentuin schreef:
net weer een lekkere les op de benjamin van het stel gehad. hij is in een stuiterweek en schrikt op het moment van alles. is niet zo een groot probleem want als ik m aan t werk zet is het zo over,maar dan moet ie zich nog gaan loslaten...hij is erbij en eraan en over de rug maar dan voelt ie nog zo als een aangespannen veer die elk moment af kan gaan >;) door hem door te laten buigen links en rechts, ook op het ribben gedeelte voel de ik meer en meer de ontspanning erin komen. dan is het wel een hele gave [tenmiste vind ik} in de galop gaat ie al zo ongelovelijk zitten,terwijl ie helemaal los is dan,gaaf gevoel geeft dat <3 stoere!

Was er weer bij :D , zo leuk en leerzaam om mee te kijken. Ken het paard al vanaf dat hij 3,5 jaar was en toen nog niet zo lang onder het zadel. Had hem al een tijdje niet meer onder het zadel gezien en kan niet anders zeggen dan dat hij veel sterker geworden is. Was weer mooi om te zien hoe ze in de les bezig waren met loslaten is heel het lijf. Steeds weer kleine veranderingen; stelling, buiging, tempo, activiteit, plaatsing heupen en schouders, en dan ook nog de houding enz van de ruiter.

Ik had ook weer een leuk dagje, nadat ik bij knollentuin haar les had gekeken, verschillende paarden gelongeerd voor Nico, heel leuk om met hun te werken, kijken hoe ze bewegen, kijken hoe ze reageren op mijn houding. Lijkt makkelijk om een paard te longeren, maar ze ondertussen aan het werk zetten is een ander verhaal, wel heel gaaf om te doen. Had met 1 paard, die wat vast hield achter 1 schouder, door schouder voor te vragen en daarin veel tempo wisselingen te maken, proesten hij ineens uit en liet los achter zijn schouder.
Heb ook nog een paard gereden, had 1 keer eerder op hem gezeten, maar das al een paar jaar geleden, we moesten even aan elkaar wennen, maar een erg fijn paard.... Wel leuk weer echt aan rijden toekomen.
Hopelijk mag ik ook weer snel met mijn witje echt aan de slag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:44

hebben jullie misschien nog meer van die "mm tips " ?
Dus zoals hiervoor werd gezegd b.v. binnenhand iets omhoog om paard in de goede galop te laten aanspringen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:56

Jeeee. Vandaag gereden en het ging echt een stuk beter.
Halthouden ging echt: wow! Ze stond al stil als ik er alleen aan dacht :D
En in stap liep ze echt heel erg lekker. Een paar keer kort aangedraafd en ook dat ging veel beter.
Ik had d'r nu van tevoren even gelongeerd zodat ze lekker d'r energie een beetje kwijt kon.
Ik weet niet of het daar van kwam maar ik ben echt heel tevreden hoe het ging.
Helemaal zen afgestapt :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:10

@maris, ik heb niet zomaar tips out of the bleu, ik wil een voorbeeld of een vraag en daar kan ik wat mee. de tip van hand omhoog voor galop heb ik ergens gemist denk ik, maar ik ga dr niet van uit dat dat voor alle galopaanspringproblemen de oplossing is. de meeste tips die je zo maar mee kan nemen zijn die van de auto gordel,zachte billen ademhaling laag, winkelwagentje duwen enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:31

:wave:

Heb lekker gereden vandaag :D
Gister raakte ik steeds mijn beugel kwijt, super irritant. Vandaag kon ik me beter ontspannen, zat in mijn hoofd "heupen boven je hakken, been lang en los" en "slagroomhandjes" zeggen tegen mezelf werkte niet, "flexiboog" wel :D

Vegs en ik gingen balkjes stappen en draven, en vegs werd er zo enthousiast van dat ze eroverheen ging springen, en een paar maanden terug was ik er gegarandeerd vanaf gedonderd, als zoiets gebeurde, en nu dacht ik zen, zachte billen, heupen boven je hakken, en ik reed licht, en Vegs sprong over de balkjes :') echt gaaf, superblij paard :D Vegs is supergaaf, en zo zoet <3 *lieft Vegs*

(bedenk me net dat ik dat volgens mij nog niet mag, zulke grappen, maar hey, schijt aan de dokter :D )

Ook leuk: Veggy gaat in draf steeds meer de hand opzoeken, alleen komt ze dan volgens mij wel laag, echt voorwaarts neerwaarts (ik mag niet kijken, maar af en toe zie ik zo eens wat). Japeloup, jij weet hoe laag ze dan loopt. Is dat goed? Het voelt wel oké, maar komt ze er dan van achteren ook bij, weet jij dat? Ik probeer overigens nogal van haar mondje af te blijven, en grappig genoeg wordt zij meer en meer nageeflijk....... van draf naar stap lukt nu zonder schokje, en losvast, dankzij de wonderbare flexiboog, en dan blijft het contact hetzelfde (ik kan in stap nog niet goed rijden, dan komt ze wel weer omhoog) maar van stap naar draf vinden wij moeilijker.