Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:15

Je hebt echte kapstokken. :')

Verder vind ik dat je een strenge hand hebt, je armen mogen een knikje in zitten en je handen rechtop en dichterbijelkaar. Niet bij je knieen vastzetten. :)

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:35

Somebitch schreef:
Je hebt echte kapstokken. :')

Verder vind ik dat je een strenge hand hebt, je armen mogen een knikje in zitten en je handen rechtop en dichterbijelkaar. Niet bij je knieen vastzetten. :)

Van kapstokken weet ik en daar werk ik hard aan, strenge hand vind ik zelf wel meevallen maar daar ga ik niet over discussieren, en mijn springhouding?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:36

Dat is een beetje lastig oordelen van 1 foto. :)

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:37

zal nog een foto zoeken

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:41

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:45

Ziet er best netjes uit hoor denk ik. :+ Probeer alleen wel wat meer in de verlichte zit te gaan en je handen mogen ook nog iets verder naar voren. En je kapstokken natuurlijk maar dat weet je zelf al. :P

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:48

Ok, dankje voor de tips, kapstokken weet ik idd en daar erger ik me aan!! :s
i

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:06

mijn houding (niet erg resent):
Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:36

Somebitch schreef:
Gianti schreef:
rijd je dit paard vaker, dan raad ik je aan, om een maat dikker kniewrongen te kopen, en anders deze een stukje naar achter te plaatsen. Dit zadel is absoluut geen zege voor je houding (rij er zelf ook mee), probeer als je gaat zitten, echt wat meer voorin te gaan zitten, je zit nml nu achterop de lepel. Desnoods ga je bewust goed zitten, en dan vraag je iemand van de grond om te kijken of je echt in het diepste punt zit en ga dan een stukje zonder beugls rijden, dat je je zelf niet naar achteren kan drukken.

@michelle___: ga eens wat trotser zitten!!! Je hebt 2 pracht paarden onder je bips en je zit nu een beetje in een gezakt :P ook mag op beide paarden je beugels iets langer, vooral op de eerste, je knie komt zelfs over de wrong heen. Maar wat een pracht paarden zeg!

Dat ligt niet aan het wintec zadel hoor. >;)

Of het zadel ligt niet goed, of het ligt aan de ruiter. Gezien de foto's denk ik het eerste...

Kan wel degelijk hoor, hij moet zowel ruiter als paard passen :) wintec heeft kleine wrongen die wat verder naar voren staan. :)

@nikie98: Je hebt idd kapstokken, ook zet je je handen vast, mogen idd wat hoger en knikje bij je elleboog. Mag met springen idd wat meer meegeven :)

@daphnijntje: vind het een heel onduidelijk foto, maar aan je stand van benen denk ik dat je ze wel beweegt :)

Bzoem schreef:
Ik hoor altijd in de les 'benen lang, hakken laag, tenen naar binnen'.
Nu ben ik zelf nog steeds aan het stoeien met welke beenspieren ik moet gebruiken. Sinds een aantal jaar kan ik steeds beter mijn onderrug loslaten en de bewegingen met mijn heupen opvangen.
Maar soms lijk ik beter te zitten als ik met mijn bovenbenen iets klem, alleen trek ik daar logischerwijs mijn benen iets bij op en kan ik niet veel meer dan druk met mijn kuiten vergroten om aan te sporen en krijg ik wel eens te horen dat ik een actievere hulp moet geven.
Als ik mij volledig ontspan, heb ik de neiging om mijn rug vast te zetten en kan ik geen constante druk op mijn beugels houden waardoor ze voor mijn gevoel ongecontroleerd heen en weer zwabberen. En corrigeer ik dat met kapstokvoetjes, ik probeer dan mijn kuit weer aangesloten te krijgen.
Echter heb je dan ook nog het knieën aansluiten. Dit kan ik alleen op springmaat. Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar met normale lengte, alsof ik mijn heupbotten uit elkaar moet draaien en mijn bovenbenen te dik zijn, dat er vet/spier in de weg zit.
Al een paar jaar merk ik dat mijn rechterenkel veel soepeler is, die kan ik dus ook verder uitstrekken dan links en het liefst heb ik mijn rechterbeugel een mini beetje langer. Al heeft me dit ook vaak last van m'n rug opgeleverd.
Mijn rechtervoet kan ook kantelen in mijn laars, ik ga dan wat op de zijkant van m'n voet leunen, dit doe ik met lopen/staan ook soms.
Tijdens het rijden gebeurd ook vaak dat ik rechts mijn beugel 'verlies'. Ik voel dan ineens m'n hak omhoog schieten en de beugel belandt dan op m'n wreef.
Gister ontdekte ik dat als ik mijn beenspieren niet op de juiste manier aanspan, ik dan met beide voeten alleen nog op de buitenkant van de bal van de voet leun. Ipv mijn voeten vanaf de enkels naar binnen te draaien, kantel ik waardoor ik geen juiste druk meer heb en dus ook niet juist kan doorveren.
En toch heb ik soms spontaan een hele nette houding, op het ene paard beter dan het andere. En ik merk, als ik goed zit, loopt het paard ook beter. Verschillend per paard moet ik mijn houding wel corrigeren. De ene keer zitten mijn benen te ver naar achter, de andere keer steek ik af. Dan heb ik weer mijn schouders te bol of zit ik inene te zwaar in het zadel.

Iemand hier die tips heeft hoe en vooral op welke manier ik mijn benen lang kan houden én mijn rug ontspannen zodat ik elk paard ontspannen en actief kan rijden? Zonder dus raar m'n grote teen op te trekken? :+

2 vraagjes, wat bedoel jij met een actievere hulp? En hoe kan je iets tegelijk ontspannen en vastzetten?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:39

Mijn instructrice zegt wel eens dat het lijkt of ik geen been geef, terwijl ik ze op dat moment wel aanspan en wat meer 'duw'.
Ze wil dan (op het moment dat een paard dus niet reageert) volgens mij zien dat ik meer een klein 'klopje' geef met m'n been. Maar ik kan op dat moment niet mijn onderbeen 'los' bewegen.

En volledig ontspannen kan nooit natuurlijk, aantal spieren moeten wel blijven werken. Maar ik bedoel dat als ik bewust niet klem, dus puur door de vering in m'n enkels de beweging opvangen en m'n bekken dus kantelen en m'n rug los laat, dat ik dan moeite heb met goed in het zadel mee te gaan met de beweging en dat ook m'n benen gaan klapperen. Wat ik dan automatisch als eerste weer 'vast zet' om op te vangen is m'n onderrug.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:27

Gianti schreef:
Kan wel degelijk hoor, hij moet zowel ruiter als paard passen :) wintec heeft kleine wrongen die wat verder naar voren staan. :)

Dat kan maar dat ligt niet zozeer aan het merk Wintec zoals jij beschrijft. Dat kan je met een kieffer of stubben zadel ook gebeuren.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:01

Mijn houding op dit moment :

Afbeelding
Afbeelding

Even een klein overzichtje van dit jaar, het is nog steeds niet goed maar ik ben erg vooruit gegaan al zeg ik het zelf !

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IAGKSMXL.jpg
een van de eerste keren rijden

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X8LQISAN.jpg
na 2 weken

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XADW4E83.jpg
winter, aanschaf dressuurzadel

http://img828.imageshack.us/img828/5338/dsc0318d.jpg
winter

http://img585.imageshack.us/img585/9422 ... 490011.jpg
een hele tijd geen foto's gemaakt omdat het gewn super slecht ging. dit is 3 weken terug

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:26

Somebitch schreef:
Gianti schreef:

Dat kan maar dat ligt niet zozeer aan het merk Wintec zoals jij beschrijft. Dat kan je met een kieffer of stubben zadel ook gebeuren.

niet wintec over het algemeen, maar DIT MODEL wintec. De kniewrongen zijn enorm klein, zitten echt ver naar voren en met fatsoenlijk maat benen in dressuurzit, zitten die te ver naar voren :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:27

M_hartje_M: wat mij erg opvalt is dat je wat achter over hangt en je handen meer (zie 2de foto) mag dragen. Maar ziet er erg netjes uit (en wat een gave laarzen :oo )

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:18

Ja het is echt nog steeds slecht ;( van mijn handen ben ik idd bewust :) hier werk ik erg hard aan !
Dankjewel :) laarzen zitten super lekker <3

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:21

Wat ik nog wel eens als tip hoor is, langzaam van voor, naar achteren te bewegen met je rug, om zo goed het punt te vinden dat je rechtop zit, let dan goed op hoe je bekken staat en hoe je zitbeenknobbels in het zadel drukken :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:00

Dankjewel :) maar helaas als ik gewoon loop trek ik mijn rug ook erg hol..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:08

Een tip voor het niet hol zitten is om je buikspieren aan te spannen. Ik zit ook erg hol en als ik dat doe zit ik wel recht, alleen eist het veel moeite en energie. :')

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:24

jhaa het is idd erg lastig. ik hoop zodra ik mijn nieuw zadel heb mijn houding nog meer verbeterd :D

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:26

Ik merk de laatste tijd dat ik bij het rijden erg naar voren val. Ik zit op de goede plek in het zadel en mijn benen liggen goed, maar mijn bovenlichaam gaat naar voren. Ik probeer hier goed op te letten, maar ik heb het vaak pas in de gaten als iemand het tegen me zegt. Heeft iemand misschien tips om dit te voorkomen? Hoe zorg ik er voor dat ik goed rechtop blijf zitten?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:56

Je moet jezelf een beetje Anky te paard gaan voelen, zal heel gek voelen maar helpt egt. ;) Dan word het vanzelf een gewoonte. Ik zat eerst te ver naar achter.

Ik kan ook wel weer wat tips & tricks gebruiken. ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van mijn pianohanden ben ik me bewust. :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:57

michelle___ schreef:
Je moet jezelf een beetje Anky te paard gaan voelen, zal heel gek voelen maar helpt egt. ;) Dan word het vanzelf een gewoonte. Ik zat eerst te ver naar achter.

Ik kan ook wel weer wat tips & tricks gebruiken. ;)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Van mijn pianohanden ben ik me bewust. :)

Ik ben jaloers op jou houding. :')

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:51

Haha dat meen je niet hè? :')
Ik vind mezelf net een aardappelzak!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:51

Een aardappelenzak? :oo Kijk jij wel naar je eigen foto's? >;) Je zit keurig rechtop! :)