Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Somebitch schreef:Je hebt echte kapstokken.![]()
Verder vind ik dat je een strenge hand hebt, je armen mogen een knikje in zitten en je handen rechtop en dichterbijelkaar. Niet bij je knieen vastzetten.
Somebitch schreef:Gianti schreef:rijd je dit paard vaker, dan raad ik je aan, om een maat dikker kniewrongen te kopen, en anders deze een stukje naar achter te plaatsen. Dit zadel is absoluut geen zege voor je houding (rij er zelf ook mee), probeer als je gaat zitten, echt wat meer voorin te gaan zitten, je zit nml nu achterop de lepel. Desnoods ga je bewust goed zitten, en dan vraag je iemand van de grond om te kijken of je echt in het diepste punt zit en ga dan een stukje zonder beugls rijden, dat je je zelf niet naar achteren kan drukken.
@michelle___: ga eens wat trotser zitten!!! Je hebt 2 pracht paarden onder je bips en je zit nu een beetje in een gezaktook mag op beide paarden je beugels iets langer, vooral op de eerste, je knie komt zelfs over de wrong heen. Maar wat een pracht paarden zeg!
Dat ligt niet aan het wintec zadel hoor.![]()
Of het zadel ligt niet goed, of het ligt aan de ruiter. Gezien de foto's denk ik het eerste...
Bzoem schreef:Ik hoor altijd in de les 'benen lang, hakken laag, tenen naar binnen'.
Nu ben ik zelf nog steeds aan het stoeien met welke beenspieren ik moet gebruiken. Sinds een aantal jaar kan ik steeds beter mijn onderrug loslaten en de bewegingen met mijn heupen opvangen.
Maar soms lijk ik beter te zitten als ik met mijn bovenbenen iets klem, alleen trek ik daar logischerwijs mijn benen iets bij op en kan ik niet veel meer dan druk met mijn kuiten vergroten om aan te sporen en krijg ik wel eens te horen dat ik een actievere hulp moet geven.
Als ik mij volledig ontspan, heb ik de neiging om mijn rug vast te zetten en kan ik geen constante druk op mijn beugels houden waardoor ze voor mijn gevoel ongecontroleerd heen en weer zwabberen. En corrigeer ik dat met kapstokvoetjes, ik probeer dan mijn kuit weer aangesloten te krijgen.
Echter heb je dan ook nog het knieën aansluiten. Dit kan ik alleen op springmaat. Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar met normale lengte, alsof ik mijn heupbotten uit elkaar moet draaien en mijn bovenbenen te dik zijn, dat er vet/spier in de weg zit.
Al een paar jaar merk ik dat mijn rechterenkel veel soepeler is, die kan ik dus ook verder uitstrekken dan links en het liefst heb ik mijn rechterbeugel een mini beetje langer. Al heeft me dit ook vaak last van m'n rug opgeleverd.
Mijn rechtervoet kan ook kantelen in mijn laars, ik ga dan wat op de zijkant van m'n voet leunen, dit doe ik met lopen/staan ook soms.
Tijdens het rijden gebeurd ook vaak dat ik rechts mijn beugel 'verlies'. Ik voel dan ineens m'n hak omhoog schieten en de beugel belandt dan op m'n wreef.
Gister ontdekte ik dat als ik mijn beenspieren niet op de juiste manier aanspan, ik dan met beide voeten alleen nog op de buitenkant van de bal van de voet leun. Ipv mijn voeten vanaf de enkels naar binnen te draaien, kantel ik waardoor ik geen juiste druk meer heb en dus ook niet juist kan doorveren.
En toch heb ik soms spontaan een hele nette houding, op het ene paard beter dan het andere. En ik merk, als ik goed zit, loopt het paard ook beter. Verschillend per paard moet ik mijn houding wel corrigeren. De ene keer zitten mijn benen te ver naar achter, de andere keer steek ik af. Dan heb ik weer mijn schouders te bol of zit ik inene te zwaar in het zadel.
Iemand hier die tips heeft hoe en vooral op welke manier ik mijn benen lang kan houden én mijn rug ontspannen zodat ik elk paard ontspannen en actief kan rijden? Zonder dus raar m'n grote teen op te trekken?
Somebitch schreef:Gianti schreef:Kan wel degelijk hoor, hij moet zowel ruiter als paard passenwintec heeft kleine wrongen die wat verder naar voren staan.
Dat kan maar dat ligt niet zozeer aan het merk Wintec zoals jij beschrijft. Dat kan je met een kieffer of stubben zadel ook gebeuren.
michelle___ schreef:Je moet jezelf een beetje Anky te paard gaan voelen, zal heel gek voelen maar helpt egt.Dan word het vanzelf een gewoonte. Ik zat eerst te ver naar achter.
Ik kan ook wel weer wat tips & tricks gebruiken.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Van mijn pianohanden ben ik me bewust.