Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:39

Citaat:
Justkid: mooi dier, veel verschil in je foto's, hij heeft lekker billen, hou van gespierde billen, zie graag wat meer buikspieren maar je gaf aan dat hij een tijdje uit de running was, dus dat zal wel goed gaan komen.

T is een merrie :D
Ze is nu nog een stuk slanker, ik ga wel even een keer nieuwe foto's maken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:04

Ik wil ook showen :P

Januari.. had hier een wintervacht van 3/4 cm:
Afbeelding
nog 1tje van een dag erna.. hier kun je goed zien aan de lichtval dar haar flanken echt helemaal ingevallen
zijn en haar buiklijn recht omhoog loopt
http://94.100.121.246/1206900001-120695 ... _w7_g.jpeg
Maart.. was hier aan het verharen.. ribjes toch nog wel aardig zichtbaar en flankjes steken nog wat uit:
Afbeelding
En Mei.. alleen jammer dat ze haar hals er zo opzet om over de plantjes de bak in te kijken := , wel ribjes weg :D :
Afbeelding

Binnenkort ook weer eens standfotootjes maken :) Tussen die laatste 2 foto's is wel duidelijk dat
haar rug al gespierder is geworden. Hij is op de foto van mei al een stuk rechter dan die van maart.
Terwijl ze nieteens meer onder de massa staat ofzo.

En hier zit ze duidelijk ook lekker in dr vel :P
http://94.100.120.238/1299400001-129945 ... _kVDh.jpeg

Heb haar heel erg langzaam op moeten voeren omdat ze lang te kort is gekomen (slecht kunnen
vermalen en nam dus amper haar voer op) Nu staat ze pas sinds vorige week op 3x 1kg muesli :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 23-06-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:08

Die van mij staat op 3 x 1/4 basisbrok _O- Maar goed ook, want hij heeft altijd energie voor 100, al is het ijskoud of bloedheet. Hij loopt altijd, wel fijn je merkt nooit iets qua weer. Ja het frisse als het stormt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:10

Ja bij ons krijgen ze maar 2x kuil.. sportbrok wil ik haar niet geven omdat ik wil dat ze goed kauwt.. dus
vandaar gewoon lekker op de muesli :) Doet ze het prima op.. ze heeft eigenlijk niet meer zo vaak
energieteveel.. ik merk het nieteens als ze hengstig is ofzo.. Wel fijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:44

MyWishMax schreef:
Die van mij staat op 3 x 1/4 basisbrok _O- Maar goed ook, want hij heeft altijd energie voor 100, al is het ijskoud of bloedheet. Hij loopt altijd, wel fijn je merkt nooit iets qua weer. Ja het frisse als het stormt.

Die van mij krijgt een handje brok voor het idee en verder heeft ze een liksteen en alle dagen gras. Als ik strakjes wat handiger word en ik kan de merrie echt meer aan het werk zetten, krijgt ze ook wel meer, maar vind het nu nergens voor nodig, en ze komt niet echt energie tekort ofzo.

svdijk: Zya doet het goed :j vind dat ze er goed uitziet, en ze is enorm opgeknapt sinds januari :j

Veggy heeft niet veel buikspieren, wel buikvet :')
Maar dat zal later wel goed komen :j ze is al wel wat afgevallen, in vergelijk met de foto's in mijn profiel. Die zijn van maart.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:00

svdijk wat een rank paardje heb jij, echt een verschil met mijn bodybuilder.
Grappig wat er een verschil zit tussen verschillende rassen.
Kid moet ik echt heeeeel sober houden. Ze leeft op hooi, staat op een kaal weiland en krijgt 2 keer een halve schep (western)muesli.
T is een soort shetlander :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:45

justkid schreef:
svdijk wat een rank paardje heb jij, echt een verschil met mijn bodybuilder.
Grappig wat er een verschil zit tussen verschillende rassen.
Kid moet ik echt heeeeel sober houden. Ze leeft op hooi, staat op een kaal weiland en krijgt 2 keer een halve schep (western)muesli.

Mijn vorige paard (ook kwpner) was heel kort in de hals en rug, had een zware hoofd-hals verbinding en was voor een 1.65er erg kort in zn pootjes. Die was ook echt een bodybuilder. Die slofte het liefst met 4voeten als het mocht en keek nergens van op tenzij die dat ene al 200x gezien heeft.

Deze is niet zo grof inderdaad, maar omdat ze lange benen heeft, een langere hals en een wat langere rug lijkt ze nog veel ranker :=

En we zijn pas 5 maandjes aan het trainen waarvan ik de eerste 2 er meer naast heb gelopen dan erop gezeten.

Zal nog wel even duren voor ze overal mooi bespierd is.. Maar alles op zn tijd :D

Wat ik grappiger vind is dat Gentle (mijn vorige maar nog steeds grootste liefde) was maar een paar cm aan schoft kleiner. Zya is nl. +- 1.68/1.69 [***] toont kleiner dan Gentle onder het zadel maar overduidelijk veeeeeel groter dan hem als je er naast staat :p

(gentleman is niet meer helaas)

Zya's zus was ook zo'n ranke dame (zelfde mams.. En op deze leeftijd.. Is n paar jaar ouder)

Hoe groot is je quartertje

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:05

justkid schreef:

Die van mij noemen ze op stal turbo-shetlander :+ Omdat ik er allemaal dingen mee doe waarvan zij vinden dat dat eigenlijk alleen met een shetlander kan :'), door zijn dikke haardos (als het lang is) en inderdaad ook doordat hij heel sober is.

Nu nog zien of ik van mijn shetlander een bodybuilder kan maken :j Qua type zou het moeten lukken :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:31

Moderatoropmerking:
In dit topic gaat het niet meer echt over het leren rijden op een andere manier, maar meer over de ontwikkeling van paarden door training/leeftijd etc.. Het past voor mijn gevoel niet meer echt op RT-P. Iemand enig idee waar het topic dan wel op zn plaats zou zijn? VSW (verzorging, stalling, weide)?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:43

Ik zeg niet verplaatsten, maar weer terug naar het opnieuw leren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:49

Idd, terug naar het rijtechnische verhaal :j
Misschien RT-D.

En dan ontopic blijven, voor de ontwikkeling van de paarden is het mss handig een ander topic te starten, dit topic gaat mij echt om het rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:51

Dan kan het hier gewoon blijven staan, maar gewoon als rijtechnisch topic :-) RT-D past wat mij betreft ook niet echt, het is niet een echte discussie :-)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:05

Wat een heerlijk eerlijk topic is dit, de topics waar je af en toe met een vergrootglas naar moet zoeken hier op bokt ;) en ook een van de weinigen waar ik ook eens in 'durf' te posten.

Allereerst Yamcha bedankt voor het openen van dit topic en voor het aanzetten tot kijken naar jezelf, zoals iemand hier al eerder opmerkte... je bent 'pas' 2/3 weken opnieuw bezig en lijkt al enorme stappen genomen te hebben Go for it girl! *\o/*

Ik ben in dit topic al meerdere/vele tips tegen gekomen die ik wel eens uit wil proberen, anderzijds.... ik wil niet teveel sleutelen aan hoe het nu gaat.

Om mijn verhaal een beetje uit te leggen, ik heb mijn paardje nu ruim 2 jaar, ik ken haar 3.5 jaar, echter pas sinds 8/9 maanden ben ik serieuzer met haar aan de slag gegaan, ervoor was ze meer 'recreatiepaardje', lang leve de lol, af en toe een beetje hobbelen, maar mede door mijn gezondheid kon ik het op dat moment niet aan om haar serieuzer op te pakken en heeft ze grotendeels lekker paard kunnen zijn voor 1/1.5 jaar.

Mijn rijkunsten, ik was grotendeels manegeruiter en buitenritruiter (via maneges/op vakanties etc) voor ik haar leerde kennen en ben nu bijna 3 jaar geleden behoorlijk hard gevallen met paard bovenop me wat me aardig de ogen heeft doen openen wat betreft de kracht/de kilo's van een paard, desbetreffende paard kon er niets aan doen, we gingen tijdens het afwenden in galop onderuit, zonder enige waarschuwing vooraf (in ieder geval geen waarschuwing die ik met mijn beperkte rijervaring op kon merken).
Toen ik in oktober mijn eigen paard wat meer ging oppakken en bewuster ben gaan rijden merkte ik dat ik van die val toch een psychische tic meegekregen had, ik kon me maar moeilijk ontspannen en als ik (vooral in galop) merkte dat mijn paard niet goed in balans was ging ik een soort van tegenhouden (en spannen) om gevoelsmatig het paard te helpen de bocht door te gaan, puur omdat ik niet samen met paard op mijn bek wilde.

Over paardlief zelf, ik heb een hele lieve 8-jarige spiegel van mijn ziel, een paard wat van zichzelf redelijk wat spanning in zich draagt, licht aan de hulpen is mits je duidelijk bent (en consequent), met veel werk en looplust. Echter als je niet duidelijk bent, of inconsequent in je hulpen kan ze 'in paniek' raken wat zich uit in heetheid/onder je uit lopen/wegvluchten, boos worden en 32 andere dingen aandragen omdat ze denkt dat je 'dat' dan bedoelt. Ondanks haar ADHD gedrag, haar koppig zijn is het een paardje wat me kan laten smelten als ze alleen maar zucht (van hèhè, nu snap ik het, kon je dat niet eerder zeggen), een paard wat me enorm naar mezelf laat kijken... als zij iets niet doet of verkeerd (in mijn ogen) doet, moet ik eerst bij mezelf gaan zoeken wat ik nu eigenlijk doe... hoe zit ik, wat vraag ik etc
Ofwel we hebben redelijk vaak communicatiestoornissen ;)

Momenteel zijn we mbv een instructrice die mij en paardlief onderhand behoorlijk goed door begint te krijgen hard aan het werk met alleen als hoofddoel ontspanning en spanning af laten vloeien en tegelijkertijd gymnasticeren.

Hmmm, ben onderhand een beetje kwijt wat ik allemaal wilde zeggen, maar zou graag mee willen praten, problemen voor willen leggen, mee willen denken etc.
Ik herken veel van de dingen die al in dit topic gezegd zijn als het constant 'puzzelen', het theoretisch willen weten waarom ik of paard iets doe of juist niet doet en nog veel meer.
Voor foto van peerdlief... zie profiel :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:09

Annemiek80 schreef:
Over paardlief zelf, ik heb een hele lieve 8-jarige spiegel van mijn ziel, een paard wat van zichzelf redelijk wat spanning in zich draagt, licht aan de hulpen is mits je duidelijk bent (en consequent), met veel werk en looplust. Echter als je niet duidelijk bent, of inconsequent in je hulpen kan ze 'in paniek' raken wat zich uit in heetheid/onder je uit lopen/wegvluchten, boos worden en 32 andere dingen aandragen omdat ze denkt dat je 'dat' dan bedoelt. Ondanks haar ADHD gedrag, haar koppig zijn is het een paardje wat me kan laten smelten als ze alleen maar zucht (van hèhè, nu snap ik het, kon je dat niet eerder zeggen), een paard wat me enorm naar mezelf laat kijken... als zij iets niet doet of verkeerd (in mijn ogen) doet, moet ik eerst bij mezelf gaan zoeken wat ik nu eigenlijk doe... hoe zit ik, wat vraag ik etc
Ofwel we hebben redelijk vaak communicatiestoornissen ;)

wat een vreselijke val zeg := :(:) snap dat je daar 'bang' van wordt. :j Je paard klinkt hetzelfde als die van mij, die kan ook zo spannen van iets wat hij niet snapt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:14

nouja... in tegenstelling tot anderen hier in dit topic heb ik er gelukkig niets blijvends aan overgehouden (behalve spanning dus), kwam er vanaf met een aantal kneuzingen (rug, nieren etc), echter toen ik er lag was ik wel bang dat ik mijn rug gebroken had of zou breken, paard ging nl 2x omrollen om op te kunnen staan en was doodsbenauwd het zadel in mijn rug te krijgen tijdens het rollen, dat is zo'n beetje het enige wat ik nog weet, de rest is lichtelijk vaag in mijn geheugen :)

Ja, ik herkende jouw paardje ook al wat terug in die van mij :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:17

Welkom Annemiek80,
Natuurlijk leuk als je lekker mee kletst en je dingen in de groep gooit. Houden we van!
Klinkt als je al lekker op weg bent, om samen met je paard te leren en vooral te genieten. Dat is waar het mij altijd om gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:22

Klinkt erg heftig zeg! Maar die spanning is ook heel vervelend. Ik heb ook alleen maar kneuzingen en wat littekens overgehouden, maar die spanning vind ik het ergst. Vooral omdat die bij paard elke keer is met opzadelen en opstappen, waar ik weer gespannen van word en zo gaat het verder.

Nu bijvoorbeeld, we stappen altijd met krukje op, alleen als we het krukje neerzetten wordt hij onwijs gespannen. Achteruit lopen, opzij stappen en als je erop zit gaat hij draaien. Wat dus vaak betekend dat hij naar het krukje toedraait, omdat aan de andere kant iemand hangt die hem vasthoudt. Stappen al 3,5 jaar met krukje op en nu laatste 2 weken zonder en ineens is hij weer braaf. (van die 3,5 jaar met krukje was hij bijna altijd braaf, tot laatste half jaar).

De spanning als hij gaat rennen/vluchten onder het rijden, omdat hij heet is, kan ik steeds beter loslaten. Ik begin nu in te zien dat hij niks gemeens doet. Maar dat heeft lang geduurd. Ik begin het nu pas te waarderen, omdat ik weet dat als hij zo heet wordt, hij wél goed in zijn vel zit. Met laatste blessure werd hij steeds trager en makker...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:45

ik vond eigenlijk de fotos wel leuk als toevoeging..het op de andere manier gaan rijden draagt ook bij aan de ontwikkeling van je paard is mijn mening. ik zie te vaak paarden in een hogere klasse lopen die niet de daarbij behorende bespiering hebben..
daar bedoel ik mee dat een paard op z nivo met een hertenek en "lege'billen of een hangbuik in mijn ogen niet goed getraind kan zijn..tuurlijk is het wel paardgerelateerd en hebben sommige 'modelletjes" meer moeite met spieropbouw dan anderen. bv de quarter van kid zal niet snel lege billen hebben ..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:48

nee :D
Het regent hier wel heel hard, vanmiddag maar even in de binnenbak aan het werk met sponzig, zachte billen, kleine teen naar beneden,
kijken of ik Kid ook de salsa kan leren. :P
Laatst bijgewerkt door justkid op 25-06-11 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:50

Gisteren kwam er nog een vraag in me op, namelijk, hoe rijden jullie licht?
We hebben het hier steeds over benen ontspannen en knieën niet aanknijpen, maar hoe doe je dat met lichtrijden? Er wordt door veel mensen gezegd dat je moet lichtrijden vanuit je knieën, en dat zou betekenen dat je je knieën moet aanknijpen. En als je dat niet doet maar wel wat steunt op je beugels heb je ook altijd wat spanning op je kuit en bovenbeen staan.

Je kan je been dan nooit helemaal ontspannen, al wordt je voor een groot deel natuurlijk wel 'opgegooid' door je paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:51

hihi hij was te makkelijk als voorbeeld!
ander voorbeeld.. zie maar eens een arabier mooi rond en vol bespierd in de bovenlijn te krijgen van lange broekspier tot oor...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:00

Blijheid schreef:
Gisteren kwam er nog een vraag in me op, namelijk, hoe rijden jullie licht?
We hebben het hier steeds over benen ontspannen en knieën niet aanknijpen, maar hoe doe je dat met lichtrijden? Er wordt door veel mensen gezegd dat je moet lichtrijden vanuit je knieën, en dat zou betekenen dat je je knieën moet aanknijpen. En als je dat niet doet maar wel wat steunt op je beugels heb je ook altijd wat spanning op je kuit en bovenbeen staan.

Je kan je been dan nooit helemaal ontspannen, al wordt je voor een groot deel natuurlijk wel 'opgegooid' door je paard.

Ik rij voornamelijk buiten licht omdat ze dan "beter zit"
Eigenlijk gaat dat vanzelf, ik laat me alleen opgooien, t is een soort golfje waar je je door laat meevoeren, echt heel relaxed.
Ik veer in mijn enkels geloof ik, met mijn knieeen doe ik helemaal niks,
dat gaat ook niet met een westernzadel of je moet je erom heen klemmen ofzo :?

Ik denk dat dressuurzadels soms niet heel handig zijn om zelf te leren zitten,
het lijkt me dat je soms een beetje gepamperd wordt?

Als je er niet over nadenkt en gewoon meegaat met de golf om het te visualiseren?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:14

Ben het met je eens knolentuin (wanneer eigenlijk niet :P ), maar misschien dan duidelijker omschrijven hoe je training was en hoe het nu is.
Vind ik eigenlijk zoizo wel leuk om te lezen hoe mensen nu kijken naar paarden en hoe ze dat vroeger deden.

Jammer genoeg heb ik ff geen foto's bij de hand van mijn vorige paard, maar zal haar omschrijven:
Klein, ongeveer 15cm overbouwd, holle rug, dikke onderhals en een heethoofd. Hoe ik reed toen ik haar kreeg wijkt erg af van hoe ik nu naar een paard kijk.
Reed met veel dwang, leerde dan op de opleiding in Deurne, slof standaard er bij, alleen dan kon ik haar kop in de krul krijgen en houden.

Tot ik er zo'n rot gevoel bij had dat ik besloot/bedacht dat ik niet langer zo wilde rijden. Het klopte in mijn ogen niet, dit kon het niet zijn, wilde niet meer vechten met m'n paard, wilde samen werken.
Na lang zoeken kwam ik bij knollentuin terecht voor lessen.

Voelde me een echte beginner, mocht de eerste weken alleen maar mijn teugels vast houden, maar vooral niet aan haar mond sleuren, zoals ik gewent was, niet makkelijk, want met veel engelsvolbloed kan je wel bedenken wat ze wilde, juist rennen en nog harder rennen.
Leerde om op mijn zit en met mijn ademhaling het tempo te controleren, nou ja we waren bezig, want een oudere merrie (19 jaar) is niet altijd makkelijk om om te scholen. Maar omdat het eigenlijk veel logischer is moesten we alleen maar oude gewoontes afleren. Van echt omscholen kan je dus niet echt spreken.
Maar we boekte snel vooruitgang, en het is me gelukt om in 2 jaar tijd haar van de L-2 naar het Z te rijden, en dat zonder overmatig gewicht in mijn handen. De rug van mijn paard was niet langer hol, en als ik aan het rijden was viel het bijna niet meer op dat ze zo overbouwd was. De onderhals was weg en had een veel blijer paard.

De gedachte waaruit we trainen is eigenlijk simpel: maar daar door niet altijd een makkelijke puzzel.
Stel het paard in de gelegenheid om zich recht en los onder je te bewegen, alleen dan kan je bepaalde spiergroepen aanspreken om ze vervolgens sterker te maken. We gaan er van uit dat een paard het gevraagde voor ons zal doen mits: hij begrijpt wat er van hem gevraagd wordt, hij daar lichamelijk toe in staat is en wij als ruiter hem niet in de weg zitten.

Klein voorbeeld, vraag me nu niet om een flikflak te doen, dan zal ik eerst andere oefeningen moeten gaan doen om losser en sterker in mijn lijf te worden. Pas als mijn voorwaardes kloppen dan kan ik me aan die flikflak wagen.

Ik vergeet vast een hoop er bij te zetten, maar heb geen studie gevolgd in schrijven....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:31

Mooi omschreven Japeloup :j
Veel quarters zijn ook overbouwd maar dat is geen belemmering om sportpaard te worden.

Ik heb eigenlijk eerst 4 jaar (heb niet zoveel talent :P ) aan mezelf moeten werken voor ik echt wat aan mijn paard kan leren.
Het moeilijke is dat je het toch min of meer tegelijk moet doen, het ene paard straft je af, het andere paard duldt veel meer.
Mijn paard probeert meestal wel te doen wat ik vraag maar twee jaar geleden heb ik een periode gehad dat ze gewoon geen stap meer wilde zetten.
Toen ik dat had overwonnen (t was echt mijn fout) begon er een stijgende lijn.
Als ik mezelf nu zie op een filmpje ofzo dan zie ik nog wel heel veel fouten maar mijn paard wil het er wel mee doen :o