Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:43

Longeerzweep heeft ie geen probleem mee, dressuurzweep met lange lijnen of een korte met lange lijnen ook niet. Maar toen die ene keer: ik zat dus OP hem zit en hij luisterde (voor mijn idee) niet naar het been en ik tikte hem even bij achter.... Hij ging me een partij snel en trekken aand e teugels. Heb direct zweep laten vallen en toen kalmeerde hij en was het goed. Nu achteraf denk ik dat hij zich vooral beledigd voelde. Heb dat 1 keer laatst ook met grondwerk meegemaakt. IK gaf de oefening niet goed aan en ik strafte HEM ervoor door hem een tikje te geven (wrs beide keren dus) en dat pikte hij niet. Dan wordt ie echt beledigd (en dan nog houdt ie zich in) met grondwerk kreeg ik even 3 bokken te zien en voor enkele minuten 1 grote zwarte paardenkont }:0 Meneer wilde echt even NIKS met mij te maken hebben. Moest echt mijn excuses aanbieden (inwendig gevoel) en toen kwam ie weer mee en was het goed.

Dus met rijden moet ik gewoon mijn hulpen goed doorgeven :+ en als hij het dan niet snapt ligt het niet aan HEM maar aan mij... Mijn paard wil mij graag begrijpen en doet daar erg zijn best voor. Maar ja, hoe activeer je die achterhand nu op de juiste manier (dus de juiste hulpen) :P Dus daarom zat ik te denken aan die bandage. Dat is een vriendelijk hulpmiddel waar hij zich op zich niet beledigd over zou moeten voelen (pessoa kent hij ook al bijv)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:51

Zilfstar schreef:
Longeerzweep heeft ie geen probleem mee, dressuurzweep met lange lijnen of een korte met lange lijnen ook niet. Maar toen die ene keer: ik zat dus OP hem zit en hij luisterde (voor mijn idee) niet naar het been en ik tikte hem even bij achter.... Hij ging me een partij snel en trekken aand e teugels. Heb direct zweep laten vallen en toen kalmeerde hij en was het goed. Nu achteraf denk ik dat hij zich vooral beledigd voelde. Heb dat 1 keer laatst ook met grondwerk meegemaakt. IK gaf de oefening niet goed aan en ik strafte HEM ervoor door hem een tikje te geven (wrs beide keren dus) en dat pikte hij niet. Dan wordt ie echt beledigd (en dan nog houdt ie zich in) met grondwerk kreeg ik even 3 bokken te zien en voor enkele minuten 1 grote zwarte paardenkont }:0 Meneer wilde echt even NIKS met mij te maken hebben. Moest echt mijn excuses aanbieden (inwendig gevoel) en toen kwam ie weer mee en was het goed.

Dus met rijden moet ik gewoon mijn hulpen goed doorgeven :+ en als hij het dan niet snapt ligt het niet aan HEM maar aan mij... Mijn paard wil mij graag begrijpen en doet daar erg zijn best voor. Maar ja, hoe activeer je die achterhand nu op de juiste manier (dus de juiste hulpen) :P Dus daarom zat ik te denken aan die bandage. Dat is een vriendelijk hulpmiddel waar hij zich op zich niet beledigd over zou moeten voelen (pessoa kent hij ook al bijv)

Oke, ja zelf ben ik helemaal niet thuis op het gebied. Dat laat ik aan mijn lesgeefster over en die geeft mij de opdrachtjes :Y) .
En ja, jij hebt mij ooit de tip gegeven van balkjes lopen, misschien kun je dat nog een keer doen? En dan met die bandage om z'n kont?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:03

fresley schreef:
Zilfstar schreef:

Oke, ja zelf ben ik helemaal niet thuis op het gebied. Dat laat ik aan mijn lesgeefster over en die geeft mij de opdrachtjes :Y) .
En ja, jij hebt mij ooit de tip gegeven van balkjes lopen, misschien kun je dat nog een keer doen? En dan met die bandage om z'n kont?

Balkjes lopen is wekelijkse kost voor hem :D Dus miss idd zo'n bandage eens toevoegen....

Somebitch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:55

Wat goed Fresley! En nu zo snel mogelijk herhalen en herhalen en herhalen.
Denk niet dat je er een paar dagen mee moet wachten want dan zit je weer met zoveel spanning. Tenminste, dat voel ik bij mezelf zo. :=

Hmm wilde vandaag een buitenritje maken maar het is echt bagger weer en veel wind.. Gaat dus waarschijnlijk niets worden. :\

Hannavdwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:39

Ik ben inderdaad ook snel angstig, zodra mijn paardje naar iets kijkt stress ik hem al. erg lastig.
Ik probeer meestal dan de teugels los te laten en mijn hand te ontspannen en idd ademhaling, als ze echt ergens van schrikt afstappen en haar voorgaan er weer langs. Dit is vooral in de bak, ik zou ook graag buiten met haar rijden of wandelen maar ik durf nog niet echt goed. Iemand nog tips hiervoor? Ze staat op een boerderij dus aan een weg met veel vrachtwagens/trekkers.. Ik had wel bedacht om eerst naast haar te gaan lopen. Ik weet ook totaal niet wat ze doet buiten want zo lang rijd ik haar nog niet, ben bang dat ze in paniek raakt en dat we in de sloot belanden ofzo... :o Baal wel wat van mezelf dat ik zo bang ben want dan kan ik haar niet goed leiden natuurlijk...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 09:41

Wat een boel positieve ervaringen lees ik alweer! Allemaal super gedaan :D Ik ben op het moment heel erg druk met afstuderen dus zal de komende 2/3 weken even weinig bij paard te vinden zijn helaas :(

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:50

SuperLiesje schreef:
Wat een boel positieve ervaringen lees ik alweer! Allemaal super gedaan :D Ik ben op het moment heel erg druk met afstuderen dus zal de komende 2/3 weken even weinig bij paard te vinden zijn helaas :(

Afstuderen is prio 1, dat begrijpt iedereen wel denk ik :D
Heel veel succes daarmee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:44

Somebitch schreef:
Wat goed Fresley! En nu zo snel mogelijk herhalen en herhalen en herhalen.
Denk niet dat je er een paar dagen mee moet wachten want dan zit je weer met zoveel spanning. Tenminste, dat voel ik bij mezelf zo. :=

Hmm wilde vandaag een buitenritje maken maar het is echt bagger weer en veel wind.. Gaat dus waarschijnlijk niets worden. :\

Ja het liefste wil ik vandaag weer gaan. Maar dat gaat niet. Hij heeft nu 4dagen achter elkaar gelopen, en ik gun hem even 2dagen rust. Dinsdag les, maar ik ga het dan weer helemaal zelf doen denk ik. Heb er nual zin in *\o/*

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:59

Fresley, wat goed!! Fijn dat het allemaal goed gegaan is. Vaker doen! Dat geeft vertrouwen!

Ik ben vandaag op het strand geweest.. met deze wind!!! HET WAS FANTASTISCH!!
Even een kort verslagje:
Ik werd vanmorgen al vroeg wakker.. zenuwen! Zat hard te denken of ik misschien toch moest afzeggen.. had flinke buikpijn bij het idee dat ik met keiharde wind in een ongecontroleerde galop op een strand moest rijden :)) (Zowel Maan als ik waren nog nooit op het strand geweest.. (althans, ik niet te paard))
De heenreis ging super goed, Maan stapte zonder probleem op de trailer (gaat gelukkig altijd goed, dus dat vond ik niet zo spannend). Vervolgens daar op een parkeerplaats uit de trailer gehaald. Ze was heel erg lief. Had het gevoel dat ze mij vertrouwen wilde geven. Ik besloot op de parkeerplaats voor het opzadelen nog wat parelli oefeningen te doen die we de laatste tijd vaak doen. Zo kon ik voelen of ze op me gericht was.. En dat was zo! Ze was super lief, deed alles wat ik van haar vroeg.
Met inmiddels al iets minder zenuwen stapte ik op, en reed (met nog 2 paarden) het bos in. Door het bos en de duinen op weg naar het strand. Maan was super lief. Maar ik nog wel wat gespannen!
Toen de zee in zicht kwam (na 45 min ongeveer) was ik heel zenuwachtig. Maar Maan was zoooo lief! Ze liep heel rustig over het strand langs de gigantische golven! Al snel durfde ik in galop en zelfs volle rengalop. Ik had haar helemaal onder controle. Als ik wilde stoppen hoefde ik het maar te denken en ze deed het al! Met een lach van oor tot oor en een lange teugel in volle galop over het strand dus!
Terugweg ging ook super.
Ik ben zo trots op mezelf (en op paardlief natuurlijk) :)) Was heel bang, toch overwonnen en helemaal blij met de band die ik blijkbaar heb met mijn knol :) Ze gaf me echt vertrouwen.
Zo, nu even alle zand en zout van me af wassen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:41

Eefste wat geweldig! Je mag ontzettend trots op jou en je geweldige paard zijn!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:22

Jeetje ik ben echt super trots op je Eefste! Echt goed! :)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:32

Wat een lieve reacties! Thanx dames! Ik ben ook heel blij dat ik het gedaan heb. Ben zo blij dat Maan mijn spanning niet gebruikte als 'rede' om er vandoor te gaan.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:19

Wat ontzettend goed gedaan Eefste, ongelooflijk. Zulke grote stappen heb je genomen. Vertrouwen gehad in je paardje en gaan. Komt helemaal goed met jullie :D

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:47

Dank je ElanII!! Weet je wat ook scheelde? En misschien voor jullie ook kan schelen...
Ik was met 2 hele leuke lieve stalgenootjes die weten dat ik bang ben. Ze hielden heel erg rekening met mij en overlegde ieder drafje en galopje. Ik was de gene die zei; ik durf wel in rengalop :))

Mijn ervaring is dus dat het heel fijn is (ook in de bak) om te rijden met mensen waar je je veilig bij voelt. Die het niet gek vinden dat je bang bent en rekening met je houden!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:54

Yeah! Ik heb ook een overwinning behaald! Het meedoen met een onderling wedstrijdje op vreemd terrein!! Wat heb ik me deze week zitten opvreten zeg... Gedachtens spookten door mijn hoofd; ze gaat er vast vandoor/ze zal overal van schrikken/ze is vast bang voor de andere paarden tijdens het inrijden/ straks val ik eraf... Van te voren een 'ontspan en relax middeltje' van Dr. Vogel genomen, haha! En wat was ze braaf!!!!!! Natuurlijk enorm kijkerig en ik zat er als een papzak op en vergat het echte rijden, maar na een paar rondjes, begon ik te genieten en het genieten werd steeds meer en meer!!!

De proef ging niet zo denderend, maar ik kreeg haar wel de ring door en we hadden uiteindelijk toch nog 184 punten!

Voor mij is dit echt het bewijs dat Chelsea en ik elkaar beginnen te vertrouwen en ik word steeds minder angstig...

Voor iedereen die in dit topic mee 'praat'; ik hoop zo dat iedereen over zijn eigen angst heen komt, want paardrijden is zo heerlijk!!!!

(Mijn topic over mijn 'overwinning':
[RIJ-ITP] Overwinning!!!!)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 05:42

@ChelseaII: wat ontzettend goed dat je weer op je paardje durft te vertrouwen.
Fantastische prestatie hoor. Het zal nu alleen maar beter gaan, super.
@Eefste: dat is inderdaad fijn als andere mensen rekening houden met jouw angst, anders zit je met dubbele zorgen. Bij mij op stal weet ook iedereen dat ik geen held ben, ze moedigen me aan, prijzen me de hemel in en daardoor ga je vanzelf meer durven.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:04

Chelsea, dat is ook een geweldige overwinning!! Dat zal je vast een goed gevoel geven!!

Eefste, inderdaad heel prettig als mensen rekening met je houden, dan durf je toch ook sneller ofzo :)

Ik ga vanmiddag ook maar weer eens naar paard :) Het is mooi weer en vrij windstil, dus wie weet durf ik er wel weer op vandaag :D

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:20

Ik ga vandaag ook weer proberen te rijden, ik wilde afgelopen dagen al maar toen waaide het hier loei hard dus toch maar niet gedaan. Vandaag is het inderdaad aardig mooi weer en een vriendin van mij gaat foto's maken maar als ik er een paar dagen niet op heb gezeten is de stap wel weer even moeilijk. Eigenlijk moet ik er gewoon iedere dag even opstappen voor het 'gevoel' maar ik denk dat dat bij iedereen hier wel zo is.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:04

Probeer ervan te genieten ThornForest en SuperLiesje! Misschien kunnen jullie van te voren een beetje grondwerk met de paardjes doen? Even echt contact met elkaar maken zodat jullie elkaar "aanvoelen".. En gewoon niet doen wat je niet durft. Rustig aan. Steeds tussendoor even stil staan bij het feit dat het goed gaat en even je lichaam ontspannen. Succes meiden! Komt goed!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:43

Eefse en Chelsea *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* GIRL POWERRRRRRRRRRR *\o/* *\o/* *\o/*

Goed gedaan allebei. Strandrit op mijn Jippe en wedstrijdejes hoef ik niet aan te denken. Die vindt alles buiten het hek eng :j
Scheelt mij een stuk zenuwen :Y)

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:39

Haha, Girlpower inderdaad!!

Ik ben benieuwd hoe het Superliesje vandaag is afgegaan...

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:37

*\o/* ikke heeft gereden vandaag!! En het ging goed, en ik was niet eens bang :D zelfs niet toen hij even onder me uit liep (of ging galopperen ofzo, hij deed in elk geval iets waardoor instr. vroeg of ik mijn beugel nog had :D en die had ik nog! *\o/* )

SuperLiesje, jij ook een succesverhaal vandaag? :D

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:40

Wat goed Kiannah!! super

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:43

Jaa, ben helemaal blij!
De laatste keer rijden was 2 jaar geleden en dat was vrijwel geen draf (dat was nog weer langer geleden) dus mijn lichtrijden was euhm... :P maar goed, ik heb het gedaan :D
Nu heb ik spierpijn, whaha.

Ik las hierboven van jou ook een super verhaaltje Eefste! :D you go girl

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 18:15

Kianna wat goed! Toch wel weer fijn om weer te paard te zitten ofniet?

Ik ben zo trots op mezelf! Eigenaren waren wel thuis maar heel druk in de tuin, dus ben lekker in mijn uppie bezig gegaan :) longeren ging super, heb haar lekker moe gemaakt en daarna..... jullie raden het nooit :p

BEN IK HELEMAAL ALLEEN OPGESTAPT EN GAAN RIJDEN :D zonder dat ze aan de longe was ofzo. Heb beide kanten om gestapt en zelfs 1 kant op gedraaft :) ik vond het heel spannend maar ben zo blij dat ik heb doorgezet! Paard schrok ook nog 1 keertje (sprong opzij) dus dat was even stress maar ook wel goed want nu weet ik een beetje hoe ze reageert.

Ik ben echt zo blij! Volgens mij is het overwin-je-angst-week ofzo :P