ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:52

Juangi schreef:
[***] schreef:
Jeetje mina!
Het klinkt alsof het allemaal goed gaat! :D

Bij mij gaat het ook prima. [***] is super braaf!
Ik zit er soms op als ik der uit het weiland haal. of buiten als we vlak bij huis zijn!

Een Arabiertje die ik vorigjaar zadelmag heb gemaakt, en een beteje een beginnetje had gemaakt. Was toen heel erg braaf.
Maar nu al een tijdje (ze is de winter stil gegaan en zijn af en toe met der bezig) Schud ze zo enorm met der hoofd! Worden er echt gek van.
We hebben met/zonder zadel geprobeert. ook een anderzadel wilde niet helpen.
We hebben met hoofdstel, met een halster met een bit er in, met een stal halster, met een touw halster en met een sidepull geprobeert, maar niks helpt!
Iemand zo iets gelijks mee gemaakt?

Dat schudden kan ook betekenene dat ze last heeft van een spier op haar hoofd (aan de bovenkant van hoofd, tussen de oren), wanneer ze veel in de krul is gereden wil die spier nog wel eens overbelast raken met schudden als gevolg...

Ze word helemaal niet in een krul gereden, sterker nog we zitten niet aan de mond. dus ik denk niet dat dat het zijn kan

kimmie88

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 02:34

Wanneer ze het zowel met halsetr als met hoofdstel heeft.... En nu pas, dus niet in de winter, kan het heel goed een pollen allergie zijn.
Daar gaan paarden ook heel erg door schudden met hun hoofd.
Probeer eens een pollenkap over de neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:35

Ik dacht ook aan pollen allergie. maar ze heeft de winter stil gestaaan. En toen ik begon met rijden en longeren was het presies een jaar geleden.
Tussen door in de winter heb ik ook af en toe wat met der gedaan. en toen schudde ze ook....

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:31

vergeet niet dat jonge paarden in het begin schudden met het hoofd door balansproblemen, dit wordt vanzelf minder.
wat betreft een zweepje erbij, dat heb ik ook. die van mij weet heel goed al wat aandrijven betekent en heb hem erbij als ik juist alleen ben. gelukkig heb ik hem niet nodig, meestal halverwege want dan denkt ie: zo ik heb goed mijn best gedaan en nu zijn we klaar..............sinds ik de zweep ernaast heb rijd hij wel door. ik heb hem er nu bij puur voor het geval dat. buitenuit heb ik hem nooit mee want dan loopt hij wel.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:55

Mag ik hier ook meekletsen?

Mijn 4-jarige staat momenteel bij een trainingsstal en wordt daar beleerd onder het zadel en voor de kar. Het gaat helaas niet zo vlekkeloos als we vooraf hadden verwacht en gehoopt, dus dit topic lijkt me een uitkomst om mee te kletsen en ervaringen te delen!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:22

@alou: onze pony die ik aan het inrijden ben begon ook steeds onrustiger met z'n hoofd te worden, waar hij eerst rustig aanleuning begon te zoeken. Nu bleek dat in ieder geval z'n gebit hoognodig bijgewerkt moest worden. Ook is hij een keer gaan hangen toen hij vast stond (schrok ergens van), dus als de tandarts onvoldoende is, dan laat ik de osteopaat komen. Dat laatste was eigenlijk al eerder de bedoeling, omdat hij eerst nogal scheef was, maar dat verbetert al flink sinds ik hem 3x in de week rij.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:49

Jibbel, jammer dat het niet zo makkelijk gaat. Goed dat je hem hebt weggebracht, anders had je nu zelf zitten ploeteren.

Vandaag weer op Pedro gereden. Hij heeft gisteren voor het eerst gedekt en het was dus even afwachten of dat van invloed zou zijn. Gelukkig viel het mee. Hij leek wel wat meer afgeleidt en hij moest dus flink aan de longeerlijn aan de bak. Maar daarna was het goed. Soms wel even gillen maar hij is zo nuchter dat ik hem gewoon een flinke schop naar voor kan geven. Wil inderdaad ook met zweep gaan rijden (eerst de reactie maar uittesten aan de longe) om hem naar voor te kunnen krijgen als hij niet op been reageert. En het is ook handig als ze over de schouder willen gaan uitbreken.
Nu weer stap, draf en halt gedaan. Ik begin steeds meer op de automatische piloot te rijden, niet echt meer overduidelijke gewichtshulpen. En met halthouden ook durven doorpakken als hij doordrukt. Galop nog wel aan de longe gedaan maar ik denk dat er binnenkort ook wel een per ongelukke losse galop bij komt.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:19

ik wil ook graag meekletsen! heb een bijna 4jaige fjordenmerrie, die ik nu aan het beleren ben!

ik heb er nu 4x opgezeten en ze doet het super, aleen wel een paar kleine probleempjes misschien dat jullie hier een tip voor hebben.

* plakken aan degene die de longeerlijn vast heeft
* geen stuur
* niet reageren op mijn been (zat te denken aan misschien een zweepje?)

linksom gaat op zich prima maar rechtsom vooral deze problemen

graag aleen bruikbare tips!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:47

Dat zijn geen probleempjes maar is heel normaal met een jong paard. Als je aan de lijn rijdt kan je haar met gewicht al iets naar binnen en buiten sturen. Overgangen gewoon been eraan leggen en ondertussen het commando zeggen. Daarbij kan de longeur ook nog helpen door de zweep iets op te pakken. Uiteindelijk zal ze begrijpen dat een been hetzelfde betekend als een stemhulp.
En plakken deden ook mijn paarden. De longeur moet je paard eerst om haar heen laten lopen en dan rustig naar buiten sturen. Ik gebruik ook het stemcommando buiten. Denk er ook om dat het later voor een paard vertrouwd is als er iemand in het midden blijft staan als je zelf los erom heen rijdt.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:58

DendroFleur schreef:
Dat zijn geen probleempjes maar is heel normaal met een jong paard. Als je aan de lijn rijdt kan je haar met gewicht al iets naar binnen en buiten sturen. Overgangen gewoon been eraan leggen en ondertussen het commando zeggen. Daarbij kan de longeur ook nog helpen door de zweep iets op te pakken. Uiteindelijk zal ze begrijpen dat een been hetzelfde betekend als een stemhulp.
En plakken deden ook mijn paarden. De longeur moet je paard eerst om haar heen laten lopen en dan rustig naar buiten sturen. Ik gebruik ook het stemcommando buiten. Denk er ook om dat het later voor een paard vertrouwd is als er iemand in het midden blijft staan als je zelf los erom heen rijdt.

super bedankt voor je tips!
dat het normaal is voor een jong paard snap ik, maar wist niet echt wat ik ermee moest doen, andere paarden die ik heb beleerd hebben het nog nooit zo gedaan dus vandaar!
ja als ik los ga dan blijft degene die altijd de lijn vast had eerst ook in de bak hoor!
ze luisterd gelukkig goed op stem dus dat scheeld al wel!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:01

@ Dendro fleur: Tsja, het is heel dubbel..aan de ene kant ging het thuis juist erg goed. Hij vertrouwde mij en liet eigenlijk alles wel toe. Pas op de trainingsstal is het 'mis' gegaan. Hij werd erg angstig tijdens het opstappen. Aan de andere kant, zijn moeder en zus waren net zo, dus daarom had ik van te voren al bedacht hem ook weg te brengen. Weet nu dus alleen even niet meer of ik er wel goed aan gedaan heb..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:04

Dat is dan wel balen. Hoe reageren ze op het opstapverhaal? Is er een mogelijkheid dat je het samen met de stal doet.

Mukkes, dan ben je gewoon goed bezig. De een stap je op en rij je weg, bij de ander kost het meer tijd. Juntos duurde 2 weken voordat we er echt op konden zitten, bij Pedro zat ik in een dag. Alleen met Juntos reed ik daarna vlot los, bij Pedro rij ik wel los maar nog niet alleen en ook nog niet altijd. Hij is soms meer hengst dan Juntos en eerder afgeleid.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:01

Ik heb gisteren weer een kwartierje gereden. Hij luistert al naar mijn stemhulpen, als ik 'ooh' zeg gaat die al stilstaan. Ik ben al van het begin bezig met zithulpen introduceren en ik merk dat ik al elke keer wat minder met de stem moet doen. Juist rechtsom vindt hij heel moeilijk om zijn balans te vinden. Los ga ik nog niet, het stuur is nog niet gemonteerd :o

Hij plakte ook serieus aan degene op de grond als die persoon ernaast wandelde. Even wiebelen met de lijn helpt hier goed.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:37

ik volg het ook even :)

zal mijn ervaringen ook even meedelen :)

Ik rijd nu een drie jarige ruin van London Derry (hannoveraan 1 meter 70 groot) in onder begeleiding van eigenaren en iemand met ervaring. Ik heb er vandaag voor de derde keer opgezeten en vandaag al een beetje mee rond gestuurd. we zijn vandaag met twee lange lijnen begonnen en het zo een beetje gaan oefenen. Hij snapt er geen bal van en we doen alles op stem maar heeft nog geen stapje verkeerd gedaan. Uiteraad gaat dit paard hierna voor de verkoop.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:58

De mijne doet het behoorlijk braaf. Buitenrit al een keer gedaan, balkjes lopen al een keer gedaan, vrijspringen kan 'ie nu. Enige wat hij nog niet kent is longeren met hoofdstel en bijgezet. Ik longeer eigenlijk niet, hij kent het een beetje met een halster om. En verder ben ik er gewoon op gaan zitten en letterlijk weggereden. Later heeft meneer me wel even uitgeprobeerd, maar hij heeft z'n zin niet gekregen en lijkt nu een leuk braaf en werkwillig rijpaard te worden.
Grote voordeel: ik heb hem dagelijks in handen gehad vanaf de geboorte. Hij is al veel langs de weg geweest aan de hand. Dus dit soort dingen hoeft hij nu niet meer te leren.

Over les: mijn instructeur zegt van kom als je paard een half uur getraind kan worden, en als de basis er goed in zit. Eerder heeft het geen nut. Tuurlijk zou ik bij problemen terugkunnen vallen en gewoon naar les kunnen gaan hoor. Maar ik heb inmiddels diverse paarden zadelmak gemaakt en zelf doorgereden naar L niveau (heb nog maar 1 keer de kans gehad om een paard verder door te rijden). Dan is direct les niet nodig.
Het ligt dus ook aan hoe vaak je zelf al paarden beleerd hebt e.d. Hier geldt weer het woord: hoeveel ervaring heb je met zadelmak maken.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-04-11 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:00

Zaterdag even langs geweest bij de trainingsstal om bij m'n spruit te kijken en nu een week later rijden ze al los met hem in de buitenbak!
Toch bizar he, hoe snel het dan kan gaan als ze eenmaal kunnen opstappen. Hij is wel erg vlot voorwaarts en wil er af en toe tussenuit knijpen, dus daarin moet hij nog wat safer worden. Volgende week ga ik er zelf op!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 13:06

Hoi allemaal & welkom alle nieuwe :D

Wat een leuke verhalen allemaal zie ik voorbij komen :D helaas geen tijd om uitgebreid te reageren op iedereen Sorry.

Hier een hele andere wending! Fury komt AS zaterdag al :oo HELP!

Dit komt omdat de opfok de jonge paarden zaterdag buiten wilde zetten en zij vroeg of Fury nog mee naar buiten mocht. Ik nam aan dat het geen probleem moest zijn, maar omdat ze de twee jonge groepen gaat samen voegen is het te veel voor Fury.

Dit zou betekenen, het land op, eigenlijk weer een nieuwe groep en hierin zijn plekje veroveren, hij is kudde leider van zijn groepje en in die andere groep heb je dat natuurlijk ook.... Dus ze gaan natuurlijk toch uitzoeken wie nu de nieuwe leider wordt, dan zou ik hem na 5 dagen komen ophalen dus een verhuizing, en dan gaat die 30 april het land op en dus weer in een nieuwe groep... Dit vond ik te veel, dus vandaar een week eerder.... Whaaaaaa heel veel zenuwen nu hihi..

Druk met de laatste dingetjes regelen... En dan gaat het eindelijk echt beginnen en dat na 2.5 jaar wachten *D

:wave:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:08

Ik heb de mijne gister weer gereden was geloof ik de 3 of 4 keer. In het begin nog even aan de longe voor de zekerheid. Daarna los gereden ze reageert erg goed op m'n beenhulp en zithulpen dus het stuur, rem en gas zit er voor 75% op. Nog wel wat bevestiging nodig maar erg goed. Draf is voor haar en mij nog erg onwennig maar in stap is ze al erg snel ontspannen.

Nog een vraag waar rijden jullie de eerste keren los? Ik zet zelf de bak af. Hij stond eerst op 20 bij 16 ofzo en nu is het 20 bij 20. Omdat ik het idee hebt als ze ineens zo'n "grote" ruimte heeft zichzelf misschien net iets te vrij voelt. Dus ik wil eerst alles bevestigd hebben voor we de gehele bak gaan gebruiken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:37

Wat is problematischer, het missen van gas, of het missen van rem? :=
Ik vind het dubbel, enerzijds wil je graag dat ze voorwaarts gaan, maar die van mij zet dus even iets teveel aan en die moet je echt te snel af zijn om hem rustig te houden.
Hoe kun je dat het beste oplossen?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:02

Jibbel schreef:
Wat is problematischer, het missen van gas, of het missen van rem? :=
Ik vind het dubbel, enerzijds wil je graag dat ze voorwaarts gaan, maar die van mij zet dus even iets teveel aan en die moet je echt te snel af zijn om hem rustig te houden.
Hoe kun je dat het beste oplossen?

reageerd hij snel op het been, dan terug naar de longeerlijn en je kuiten er aan klemmen tot hij die aanvaard zonder te gaan rennen, als hij rend toch je kuiten er aan houden, hij gaat echt wel langzamer lopen diep in en uit ademen tot hij rustig is en wel stil zitten.
of je stem,dan zachter praten en je kuiten er ook aan houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:41

Ik heb mijn jonge ruin niet aan de longe gehad, ben er gewoon op gaan zitten in een bak van 20 bij 40. Heb nog nooit iets afgezet. WEl eens met jonge paarden dat iemand een longe vast had. Maar echt longeren met ruiter erop. Oei, dat vind ik gevaarlijk. Ik heb liever dat iemand meeloopt en zo langzaamaan de afstand vergroot. Als de afstand dan 5 meter is, dan ga ik het liefst direct los.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:45

Daarom heb ik mijn instructrice gevraagd. Dat is een grote tante die niet snel loslaat en hem aan de longe kan houden. Mijn vriend heeft te weinig ervaring hiervoor. Daarom dus maar gelijk les, niet zodat het paard beter gaat lopen maar omdat ik het niet alleen kan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:46

Nee, het is niet zo dat hij zo reageert op het been. Het komt als het ware uit het niets dat ie ineens gaat. Als een speer is ie dan weg. Het is wel op te lossen door wat voltejes te rijden, maar je moet hem dus wel voor blijven.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:50

Die van ons zijn eerst aan de longe geweest in een 20x20 afgezette buitenbak,
daarna iemand erop aan de longe,
dat vervolgens uitgebouwd door na het longeren uit te stappen met iemand erop zonder longe, nog steeds binnen die 20x20,
zodra rem en stuur er een beetje opkwamen een drafje erbij en daarna pas los in de hele bak.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:08

na de reactie die ik vorige keer gekregen heb zijn we een stuk vooruit gegaan met het rijden! maar nu het volgende!

opstappen gaat super en dan aan de longeerlijn stappen en draven gaat ook goed! nu reageerd mijn paardje dus niet op mijn been! en dus aleen maar op degene die de longeerlijn/zweep vast heeft! we doen eerst stap zeggen dan been erbij en tussendoor nog eens stap zeggen, maar ze gaat echt aleen maar vooruit als de gene die de longeerlijn vast heeft de zweep erbij pakt!

gister dus bijvoorbeel heb ik bijna een heel rondje achteruitgestapt, want dat doet ze dan weer wel! overgangen van draf naar stap gaan wel heel goed puur aleen op zit en stem!

dusja zat er aan te denken om zelf een klein zweepje in de hand te hebben en als ze dan achteruit stapt een klein tikje op de kont te geven??? ik ben niet zo van zweepjes enzo maarja misschien leert ze hier wel van! wat vinden jullie!??

als er niemand op zit luisterd ze trouwens wel gewoon ook zonder zweep naar stap draf en galop en weer terug!