[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:15

schoentje schreef:
knooopje schreef:
ik denk niet dat dat gaat werken!
waar heb je dat gezien dan?
want je kunt niet vanuit draf naar een kruis en dan landen 4 galopsprongen met 4 balken er tussen!
dat past voor geen meter.

edit ik denk dat dit niet echt iets kan verbeteren aan je paard.
denk dat je hem eerder bang krijgt.als hij wat gang krijgt of je komt te hard in dan stap ie op de balk nou dan heb je feest want dan past de 3 en de 4 de ook niet en waar moet het paard dan afzetten?

natuurlijk wel.
inuitjes kun je toch ook in draf inkomen. de balkjes kun je dan zien als mini inuitjes.

Maar ik zie het niet echt zitten als rem-middel, maar eerder als middel om een galopsprong te verruimen.

ik zie het helemaal niet zitten balkjes remmen niet, in uitjes wel.
met 1 die een beetje voorzichtig is kun je helemaal van slag krijgen.
ik zou het niet proberen zie het nu er niet van in.
ben benieuwd wat marcel hier voor mening over heeft haha.
is ook wel leuk want tot nu toe is iedereen het overal wel een beetje mee eens haha.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:17

wat een leuk topic, misschien is het een idee om het ook over dressuur te houden met goede dressuurruiters hier op bokt!
natuurlijk wel in een ander topic, tis maar een ideetje hoor :+

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:18

DDW1190 schreef:
wat een leuk topic, misschien is het een idee om het ook over dressuur te houden met goede dressuurruiters hier op bokt!

haha ja grappig!,ik denk dat je dan een mega discussie krijgt :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:20

DDW1190 schreef:

Gewoon als dressuur ruiter ook springen, kan je ondertussen hier meegenieten ;) .
Vind het tot op heden zeer leerzaam en gezellig. (bedankt aan TS en Marcel en anderen)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:22

knooopje schreef:
DDW1190 schreef:

haha ja grappig!,ik denk dat je dan een mega discussie krijgt :o

nouja wie weet, het lijkt me toch wel een heel leuk idee!
@sjolvier: ik vind het ook heel leuk om dit zo te lezen, maar ik wil graag dressuuren dus heb ik er (niet banketstaaf bedoelt) niks aan :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:24

DDW1190 schreef:

haha ja grappig!,ik denk dat je dan een mega discussie krijgt :o[/quote]

nouja wie weet, het lijkt me toch wel een heel leuk idee!
@sjolvier: ik vind het ook heel leuk om dit zo te lezen, maar ik wil graag dressuuren dus heb ik er (niet banketstaaf bedoelt) niks aan :+[/quote]
Ik ga Marcel achterna, kan ook al niet quoten.. :(

't een sluit het ander toch niet uit? (althans, hoeft niet perse..) Kun je gezellig in dit topic blijven plakken.
(ik geef toe alles te willen :D ben hebberig)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:25

@ knooopje, wat ik al zei, ik vind het ook absoluut niet remmen. Als je een paard hebt dat dat na de sprong een te kleine galopsprong heeft, kun je hem met een balk leren wat verder weg te grijpen. Of eentje die te ver weg land kun je juist leren wat korter te landen. Dit uiteraard alleen met lage sprongen.

Maar we hoeven het niet met elkaar eens te zijn, er leiden meer wehen naar Rome! :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:29

Citaat:
Onmogelijk, Marcus Ehning is nu ongeveer 32 jaar.
Ik ken hem nog toen ik bij hem in de buurt bij een springstal reed.
Hij reed regelmatig pilot afstammelingen, maar dat terzijde.

Marcel ik hoop dat je hier in de buurt ook een clinic wilt geven.
Ben zeker van de partij.
Ik ben 40 + en paar jaren uit de springsport en weer begonnen met 2 jonge paarden.
Kan wel wat hulp gebruiken. :o

We zijn er al uit. We hadden het over verschillende Lucky Boys. Voor mij persoonlijk is er maar 1 Lucky Boy, en dat is de 'ouwe', zeg maar.
Ja, als ik over een paar maanden clinics ga geven (een paar concoursen hebben het ook al gevraagd aan me) en les, dan zal ik overal in het land zijn. Maar dat gaat nog echt een paar maanden duren, want ik heb tot de zomer verplichtingen en die mensen rekenen ook op me. Maar de meesten zijn in het buitenland, en eerlijk gezegd heb ik daar langzamerhand genoeg van. Steeds maar reizen, dagen kwijt. Het geld is dan wel goed, maar voor mij is het heel belangrijk dat ik er plezier in heb. En vooral dat reizen, vliegvelden, enz..enz.., begint me steeds meer tegen te staan.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:31

schoentje dat klopt wat jij zegt dat doe ik thuis ook wel eens,maar dan met 1 balk er voor of 1 balk erachter,niet met 4 balken 4 galopsprongen en dan een stijltje,ik ga het morgen opzetten om te kijken of dat te doen is,want ik heb het nog nooit geprobeert,dus wie weet haha.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:33

besita schreef:
dus jij vind dat een paard op 40 -50 cm moet "knallen " ..dus bukken , openen en kantelen ..ik denk dat juist op die hoogte de paarden moeten leren " rollen " over de sprongetjes

Nee, dat was een antwoord op een vraag hoe je een paard wat ronder zou kunnen krijgen op een sprong, zodat ze van achter wat mooier afwerken. Niks knallen. hahaha

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:37

_danieke_ schreef:
ik ga te veel mikken op de afstanden, hoe kan ik mn gedachtes op andere dingen brengen? want zodra ik niks zie raak ik in de stress en vergeet ik te drukken, en te rijden :x en ik kan hem niet laten lopen zonder er aan te zitten

Ik weet niet hoe hoog je rijdt, maar dat drukken zie ik sowieso niet zitten. In de training al helemaal niet. lekker erbij huppelen, dat is het fijnste. Tja, dat je zo erg aan het mikken bent dat is omdat je het zo graag goed wilt doen. Wat voor een paard geldt, geldt ook voor de ruiter. Zorg dat, tot je oog goed is, dat je hoogtes springt waarbij het niet heel veel uitmaakt of je een beetje groot of dicht zit. Met die wetenschap in je hoofd zal je ook vanzelf wat ontspannener zijn, als het goed is. Hoe hoger de hindernis, des te minder marge voor fouten er is.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:39

marcel we hebben een dillemma...

het staat als volgt.

kruisje 4 galopsprongen naar stijltje,tussen kruisje en stijltje 4 balken op de grond.
kan dit?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:40

knooopje schreef:
schoentje dat klopt wat jij zegt dat doe ik thuis ook wel eens,maar dan met 1 balk er voor of 1 balk erachter,niet met 4 balken 4 galopsprongen en dan een stijltje,ik ga het morgen opzetten om te kijken of dat te doen is,want ik heb het nog nooit geprobeert,dus wie weet haha.

Ik gebruik eigenlijk ook nooit meer dan 1 balk ;) maar het kan dus wel, en dat bedoelde ik dus eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 11-02-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:41

quincy123 schreef:
Mijn paard kan erg goed springen maar wil nog wel eens bang zijn voor nieuwe sprongen. Op stal oefen ik hier al veel mee en de ene dag springt ze er zonder moeite overheen en de volgende dag is het weer spannend!
Als ze eenmaal over de sprong is geweest is het ook goed en vindt ze het niet meer eng.

Heb je hier tips voor?

Vooral voor paarden die nog wat kijken, laat je ze lekker laag springen. Een hoogte die ze uitnodigt om, ook al kijken ze, toch af te zetten. Voor het wennen aan de kleuren hoef je ook niet hoog te springen. Eng blauw of rood, blijft eng blauw of rood. Op 50 cm, op 1.00 mtr en ook op 1.50. Alleen als je een makkelijke hoogte bouwt is er tenminste nog maar een angst die ze moeten overwinnen, terwijl als je er een behoorlijke hoogte neerzet, dan zijn er twee.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:44

Knoopje:
Even een vraagje, het ging toch over het lijntje kruisje 4 balken stijltje.
Waarom denk je dat het niet remt de afstand blijft toch ongeveer 3 meter ertussen.
Dat is volgens mij remment genoeg.
Of zie ik het verkeerd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:48

armanike schreef:
Op 1 hindernis springt marie dus redelijk goed, niet al te opgejaagd ( maar toch eeen beetje snel)
Maar nu het sneeuwt heb ik haar terug achter staan en ga ik bij iemand anders in de binne piste rijden.
Deze is behoorlijk groot en staan 6 hindernissen ( en parcour dus)
Bij het moment dat ik in galop spring voor te gaan springen crost ze over elke hindernis ongecontroleerd ( ze komt vaak niet uit, springt te vroeg, maar haalt het wel altijd), maar tikt nooit balken en weigerd niet.
Toch kan ik dan nooit parcours gaan springen van 1.20 want ze springt te wild, ik kan haar moeilijk houden?

Maandag hield ik haar wel enorm in en toen sprong ze te laat waardoor we overkop zijn gegaan ( niemand gewond gelukkig)
ik heb geprobeerd te stoppen als ze te gek word ( voor de hindernis) kleine volte te rijden en dan meteen springen, draf eropaf stap erop af.
springt ze allemaal netjes en rustig maar in galop maakt ze er een race van.

Maar weet iemand ajb een truc waardoor ik haar zou kunnen bedaren met springen

Het probleem zit em in de juiste afstand rijden. Zoals ik het lees zeg je dat ze de ene keer te vroeg vertrekt, en de andere keer weer te dicht komt. Maar dat is niet de fout van het paard, maar van jou. Jij als ruiter bepaalt waar de afzet plaats vindt. Zolang je dat niet onder de knie hebt, is het niet verstandig om al parcoursen van 1.20 te springen. Ik weet wel dat dat desondanks toch veel gedaan wordt, maar daarom zie je in die rubrieken ook heel veel weigeringen, paarden die er in springen. 1.20 is al een beetje de hoogte waarop de juiste afstand rijden begint te tellen. In het 1.30 zie je al veel minder weigeringen en midden er in, terwijl dat in 1.40 en 1.50 nog een zeldzaamheid is. Dus ik zou zeggen, mooi 1.10 rijden, tot je van de 10 sprongen, toch zeker 8 tot 9 keer een redelijk goeie afstand hebt. pas dan ga je naar het 1.20 en verder.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:48

Elsskippy schreef:
Knoopje:
Even een vraagje, het ging toch over het lijntje kruisje 4 balken stijltje.
Waarom denk je dat het niet remt de afstand blijft toch ongeveer 3 meter ertussen.
Dat is volgens mij remment genoeg.
Of zie ik het verkeerd.

ja dat is een goeie,ik weet niet hoe ik dat uitleggen moet,het is meer een gevoel,dat zegt dat dat niet werkt.
ik denk dat dat 1 gaos word met die balken er tussen.

edit"ben er wel achter dat het dus wel past!maar ik denk echt dat je paard er niet fijner van word.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 11-02-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:49

Citaat:
ow grappig dat verschilt heel erg per ruiter!

Na een bekende springruiter te hebben gesproken weet ik dat het voornamelijk om de instelling van het paard gaat.
Maar ik begreep uit mijn opleiding dat een typisch springpaard een aantal "voorwaarden" heeft.

knooopje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:53

annebe dat klopt helemaal instelling,vermogen,voorzichtigheid,en gezond natuurlijk!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:01

schoentje schreef:
knooopje schreef:

Ik gebruik eigenlijk ook nooit meer dan 1 balk ;) maar het kan dus wel, en dat bedoelde ik dus eigenlijk.

nou ik vind het wel heel fijn , zeker met jonge paarden een heel lijntje en tussen de hindernissen telken grondbalken om de drie meter ..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:05

clarence schreef:
_danieke_ schreef:
ik ga te veel mikken op de afstanden, hoe kan ik mn gedachtes op andere dingen brengen? want zodra ik niks zie raak ik in de stress en vergeet ik te drukken, en te rijden :x en ik kan hem niet laten lopen zonder er aan te zitten

Ik hoor het wel als Marcel het er niet mee eens is. Er zijn een paar dingen die je kan doen:

1. Zet een lijntje neer. Vanuit draf een kruisje en dan vier, vijf, of zes galopsprongen naar een stijltje of oxer. Op die manier leer je te zien hoe 4, 5, of 6 galopsprongen eruit zien. Je kan dit ook gewoon doen met grondbalken.
2. Tel je galopsprongen hardop tussen de hindernissen. Landing, 1, 2, 3, 4, 5, 6, afzet.
3. Tel je galopsprongen hardop tijdens het galopperen. 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4. Na een paar maanden weet je vanzelf waar je bent in 4 galopsprongen. Dan is het natuurlijk wel belangrijk om in 1 ritme te blijven galopperen door de hele baan.
4. Als je eenmaal een regelmatig ritme hebt, galoppeer dan gewoon naar een hindernisje zonder je tempo/ritme te veranderen. Doe dat 100 keer en na verloop van tijd begin je vanzelf te "voelen" of de hindernis iets van je af leunt (dan moet je dus je galopsprongen iets verlengen) of iets naar je toe leunt (verkorten) of dat het goed zit. Voel je niets, wacht dan een galopsprong. Dat is heel moeilijk, want soms vinden mensen dat eng, maar als je niets verandert terwijl je niets ziet dan zie je uiteindelijk vanzelf wel iets.
5. Probeer af te tellen bij het rijden naar de hindernis. Dus, als je denkt dat er nog 5 galopsprongen zijn dan, hardop, 5 ,4, 3, 2, 1, spring.
Ik zeg trouwens telkens hardop omdat je dan blijft ademen. Op die manier blijf je ontspannen en je paard ook.

Hopelijk heb je er wat aan. Ik denk dat het handig is om met plaatsing balken en hindernisjes te werken zodat je iedere keer goed uitkomt. Op die manier leren zowel jij als je paard ook geen slecht dingen aan. Je kan beter afzonderlijk kleine dingen oefenen dan alles ineens. Zoals Marcel zegt, rustig aan en steeds een klein beetje verder dan kom je uiteindelijk toch het verst.

Ik ben het in grote lijnen met je eens, maar het galopsprongen tellen, daar ben ik geen voorstander van. Ik zal uitleggen waarom niet.
Als je dat doet, dan ben je toch vooral aan het vertrouwen op iets dat je weet. Je weet namelijk dat het een x aantal galopsprongen zijn, en als je gaat zitten tellen onderweg dan automatisch train je je oog minder. Wat je weet hoef je namelijk niet meer te denken. En als je dan ergens een sprong springt, wending moet rijden en dan de volgende, dan kan je geen galopsprongen meer tellen. Dan moet je het echt zien. Wat betrijft zo'n lijntje neer zetten, dat vind ik wel heel goed. Maar ondanks dat er zo'n lijntje staat blijf je toch steeds naar de volgende sprong kijken. Je oog moet je zoveel mogelijk oefenen. Wat je wel oet weten is of een lijntje vooruit of terug is, maar het aantal galopsprongen is onbelangrijk. Stel dat een lijntje op 5 normale galopsprongen staat en je komt over de eerste en op die sprong kwam je te dicht, dan weet je dat je ook korter gaat landen dan normaal, als je dat weet dan weet je ook dat de afstand naar de volgende niet meer 5 gewone galopsprongen zijn, maar dat je iets moet verlengen. Je moet dus eigenlijk het stukje dat je te kort over de eerste lande, repareren. Kom je daarentegen te groot op de eerste, dan weet je dat je iets verder gaat landen dan normaal. Dus de 5 normale galopsprongen gaan dan ineens 5 iets kortere galopsprongen worden. Dus weet je dat je met een heel klein beetje hand naar de volgende moet rijden. Dit soort dingen moeten automatismen worden. Vantevoren moet je dus, als je alles nog niet perfect ziet, dit uit je hoofd leren. Net als dat je een parcours leert. Dat galopsprongen tellen is in een parcours ook zowat niet te doen. het is veel makkelijker om te leren dat je in dat lijntje iets vooruit moet, daar iets terug enz. alsdat je moet leren daar 4 korte, daar 5 lange, enz. Komt bij dat je ook best wel eens nerveus kan gaan worden als je vergeten bent was het nou 5 of 6 korte galopsprongen daar of daar. terwijl 'iets terug' in dat geval veel makkelijker kunt onthouden, en het effect is hetzelfde.
maar zo denk ik er over.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:09

Schoentje schreef:
Hors la loi II staat bij Hugo Simon. (aldus Marc Suls)
Dubbeldam heeft er nog ff mee gereden, maar dat was niet zo'n succes. Hugo heeft er zo z'n trucjes voor om die draak onder de duim te houden. Hij is inmiddels ook geen hengst meer.

Ik zei laatst tegen mijn vrouw dat er nog hoop was voor mij, want Hugo deed ook nog mee op zn 68e. waarop zij zei; Ja, maar zo goed als Hugo nu nog is, zo goed was jij niet eens op je 25e!! Van je familie moet je het hebben. Maar ze heeft wel gelijk natuurlijk, want Hugo is een fenomeen. Ik vind mezelf best goed, en op de juiste dag kan ik ook elke Grote Prijs winnen, maar hij heeft gewoon veel meer 'juiste dagen'. hahaha....wat een geweldenaar die Hugo. Altijd al geweest.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:12

clarence schreef:
1. Zet een lijntje neer. Vanuit draf een kruisje en dan vier, vijf, of zes galopsprongen naar een stijltje of oxer. Op die manier leer je te zien hoe 4, 5, of 6 galopsprongen eruit zien. Je kan dit ook gewoon doen met grondbalken.
2. Tel je galopsprongen hardop tussen de hindernissen. Landing, 1, 2, 3, 4, 5, 6, afzet.
3. Tel je galopsprongen hardop tijdens het galopperen. 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4. Na een paar maanden weet je vanzelf waar je bent in 4 galopsprongen. Dan is het natuurlijk wel belangrijk om in 1 ritme te blijven galopperen door de hele baan.

Tellen is idd een ideale metode om een afstand te leren zien!
Galopeer ook ontelbaar keren over balkjes en leer jezelf daarbij aan niets te doen. Als dat gewoon word, dan lukt het later ook op hindernissen.[/quote]
Zie je...100 ruiters, 100 meningen. Ik ben het daar dus niet mee eens. Maar verderop heb ik uitgebreid uitgelegd waarom niet.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:13

nou je merkt toch wel de laatste 10 jaar dat ie veel van zijn glorie heeft verloren ..en dan vraag ik me af wat beter is " stoppen op het juiste moment of verder blijven rijden in de subtop zeg maar " :o ..Hij heeft na ET ook nooit meer zo'n echte topper op stal gehad natuurlijk

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:14

clarence schreef:

Tellen is idd een ideale metode om een afstand te leren zien!
Galopeer ook ontelbaar keren over balkjes en leer jezelf daarbij aan niets te doen. Als dat gewoon word, dan lukt het later ook op hindernissen.[/quote]
Zie je...100 ruiters, 100 meningen. Ik ben het daar dus niet mee eens. Maar verderop heb ik uitgebreid uitgelegd waarom niet.
maar daarom ben ik blij dat er nu meerdere zijn die wat tips geven. Dan kunnen de lezers beide methodes proberen, en dan voor zichzelf uitmaken welke het best bij hen past. Voor de een deze...voor de ander de andere.