paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:12

Maar waarom ben je zo'n voorstander van bitloos rijden? (gewoon eenvraagje uit nieuwschierigheid). Ik ben nergens tegen en ook nergens voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:12

Nou Linda, ik denk toch net zo over slofgebruik als Kiwiko, ik denk alleen dat zij de tolerantiegrens heeft bereikt so to speak, en ik nog niet :D
Heino, ik zou toch echt op een andere manier de spieren sterk maken, en wel door het paard rond te (laten) rijden én op de juiste manier met bijzet te longeren. Het arme ding moet gewoon opnieuw leren correct te lopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-09 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:13

my flow............ sorie

maar als je nu toch even kan schrijven dat ik de slof niet gebruik om nageeflijkheid te krijgen dan zijn we weer vriendjes
Cinnepin schreef:
mick75 schreef:
Nog een tipje Cinnepin. Maak niet van elk puntje dat er beter gaat een serie foto's ter beoordeling, maar wacht eens een half jaartje. Volg in die tussentijd les en werk aan de punten die nodig zijn. Je eigen houding in de eerste plaats, het actief krijgen van je paardje daarna (al wordt je paard waarschijnlijk al actiever als je houding beter wordt omdat je hem dan niet meer hindert) en maak eens foto's als er een flinke verbetering zichtbaar is. Dan wordt het verschil veel duidelijker.

er komen ook pas weer over een poosje nieuwe foto's op bokt hoor eerst ff trainen nog ( dat heb ik al meerdere malen uitgelegd ) deze foto'die erbij gekomen zijn zijn uit dezelfde serie als foto 2 uit begin post ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:14

KellyZ schreef:
Maar waarom ben je zo'n voorstander van bitloos rijden? (gewoon eenvraagje uit nieuwschierigheid). Ik ben nergens tegen en ook nergens voor.

Omdat ik ervaren heb dat mijn paard er beter op regaeert. ik heb er toen wat in verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat t voor ons beter is.
Ik rijd haar ook wel eens zonder enkel tuig alleen een touwtje om de nek )
ook daar zijn foto's van alleen die zijn 2 jaar oud ofzo, verder nooit meer foto's van gemaakt :P

19LindA83

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:18

Even voor de duidelijkheid: ik bedoelde niet dat Sul ook tegen slof was ofzo, maar heb net leuk Pb contact gehad aan de hand van mijn commentaar op haar foto.. Ik bedoel dus maar: zo kan het ook!!

Ik ga niet verplichgt iets typen om weer vriendjes met iemand te worden, ik heb al wel 100x gezegd dat ik niks over de manier van je slofgebruik ben, maar dat ik in het algemeen tegen slofbebruik ben.. dat lijkt me in mijn ogen voldoende zeggen..
En daarbij bleef ik erg netjes, respectvol en zonder neerbuigende bij opmerkingen..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:18

Cinnepin schreef:
KellyZ schreef:

Omdat ik ervaren heb dat mijn paard er beter op regaeert. ik heb er toen wat in verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat t voor ons beter is.
Ik rijd haar ook wel eens zonder enkel tuig alleen een touwtje om de nek )
ook daar zijn foto's van alleen die zijn 2 jaar oud ofzo, verder nooit meer foto's van gemaakt :P

Okee, dan kan dat. :) Was gewoon nieuwschierig. Maar je wilt je shetlander ook geheel bitloos voor de kar?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:20

mijn vriendin's haar haflinger loopt beter zonder bit.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:20

KiWiKo schreef:

Ik was te snel met typen... ik neem aan dat ie voor mij bedoeld was... :o Dan vergeef ik bij deze je manier van typen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:21

Christyj138 schreef:
mijn vriendin's haar haflinger loopt beter zonder bit.

aha er zijn dus idd meer paarden met hetzelfde *probleem * als t mijne

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:22

19LindA83 schreef:
KiWiKo schreef:

Ik was te snel met typen... ik neem aan dat ie voor mij bedoeld was... :o Dan vergeef ik bij deze je manier van typen!!!

senks............ ik kan soms wat onbehouden zijn........... maar bedoel het echt niet zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:23

KellyZ schreef:
Okee, dan kan dat. :) Was gewoon nieuwschierig. Maar je wilt je shetlander ook geheel bitloos voor de kar?

jah ik ben op deze methode over gegaan en wil t op 1 methode houden. Shet is nog lang niet oud genoeg dus heb nog 2,5 jaar minstens bedenktijd :P
Mocht ik problemen tegen komen probeer ik t bit maar denk dat t bitloos wel gaat lukken

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:26

KiWiKo schreef:
senks............ ik kan soms wat onbehouden zijn........... maar bedoel het echt niet zo :)

Hi hi... ik ben aan het afleren om altijd maar primair te reageren.. het is me zowaar een keer gelukt, ben even heel trots op mezelf O:) Normaal was ik al op de allerhoogste kast geklommen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:34

Geweldig te zien hoe twee volwassen vrouwen hier volwassen en respectvol even een kleine communicatiestoornis bijleggen!!

Bitloos mennen is zeer gevaarlijk.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:36

:o

Zo en omdat het topic nu enorm afdwaalt en studio sport allaang afgelopen is (en ik dus weer veilig naar beneden kan) ga ik er vandoor.
Veel plezier nog met de discussie en houdt het leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:53

suleilitha schreef:
Geweldig te zien hoe twee volwassen vrouwen hier volwassen en respectvol even een kleine communicatiestoornis bijleggen!!

waarom is dit gevaarlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:55

mensen, ik weet t heel saai maar ik MOET mezelf bannen!
ik zei uuuuren geleden al tegen kiwiko dat ik ging slapen omdat ik zo verrot was, en nu zit ik er nog steeds.
Dat kan echt nie hoior, het stoort mn nachtrust :(
hahahahhahaha toedels :P

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:00

Cinnepin schreef:
suleilitha schreef:

waarom is dit gevaarlijk?

Wat ik er een groter risico aan vind dat je met mennen alleen je stem en de leidsels hebt... Met rijden kun je ook met je zit veel regelen...

Er wordt niet voor niks meestal met stang gement, omdat je dan een net wat betere "nood"rem hebt... Ik denk dat ze dat bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:01

Omdat je niks hebt behalve je leidsels en je stem. Met zit en been kun je niks uitrichten vanaf de kar. Verder is bitloos mennen zelfs verboden bij onze club in de lessen om onder andere deze redenen. Verder is vanaf de bok de druk moeilijker te doseren, grotere kans op schade aan de neus van een paard en verder kun je met een bit beter verfijnen door de zijdelingse geringe druk die je met bijvoorbeeld een Liverpoolstang kunt uitoefenen.
Voorts, alvorens je zelf aan de gang gaat, raad ik je vriendelijk maar zeer dringend aan, om gedurende een langere periode menles te nemen van een gecertificeerd instructeur. Met een koetsiersbewijs schiet je niet veel op, dit stelt niet meer voor dan een ruiterbewijs en is slechts een wassen neus. Verder beslaat een cursus voor het koetsiersbewijs maar een lesje of tien en dat is veel te kort om de kneepjes van het mennen onder de knie te krijgen...

Iris_VDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:03

Dat vraag ik me dus ook af!
Ik zou niet weten waarom bitloos mennen gevaarlijk is hoor!
Misschien omdat er dan tóch te weinig reactie is??
Misschien ben ik dom ofzo hoor dat kan ook! xD

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:05

@iris, zie post boven je... staat uitgebreid uitgelegt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:14

Ik sluit me aan bij Sul, vind mensen levensmoe als ze gaan mennen bitloos, zeker in het openbaar.
Op basis van die foto's die korte momentopnames zijn kan ik niet oordelen; op de tweede foto loopt het dier erg op de voorhand.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:17

Zo na gegeten, gedronken, gedoushed en al gedaan te hebben ben ik er ook weer :D
Ik zat er al een tijdje op te wachten, het slofgebruik!

ook zo'n eindeloze discussie..

(Bitloos) mennen heb ik geen ervaring mee, dus daar zal ik ook zeker niet over oordelen..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:18

OWJAH nog even aan de hand van de laatst geplaatste foto;s van cinnepin... Als jouw paardje met de oortjes naar voren loopt is ze bij definitie ontspannen? Ik zie nog steeds een pony lopen die denk aan het spelen in de wei met een vriendje dan dat ze aan het werk is..

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:47

Volgens mij is een objectieve beoordeling van de eerste twee foto's niet mogelijk. Wanneer je 1 factor veranderd (wel/geen bit), moeten de andere factoren constant blijven voor een goede vergelijking (dus hetzelfde zadel, dezelfde ruiter, dezelfde omstandigheden, bak, etc). En volgens mij zie ik alleen al twee verschillende zadels. :D Dus nu weet ik niet aan welke factor ik eventuele verschillen zou moeten wijten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:53

Cindy,

Heb weinig zin om me verder te mengen in deze waarschijnlijk oneindige discussie die nergens op uit draait.
Ik heb tig pagina's terug mijn mening en advies gegeven, iets waar je waarschijnlijk niks mee gaat doen net zoals de andere die naar mijn idee tegen de wel bekende muur aan het praten zijn.

Als je je fjord echt een plezier wilt doen:
- neem van een kundig persoon zitlessen, zodat je je houding verbetert.
- als je heilig overtuigt bent van de bijna helende werking van het bitloos rijden, doe daar dan ook voor de 100% je voordeel mee en schaf een hoofdstel met een goede "RELEASE" dit hoofdstel is echt niks. (soms kun je niet veel afzien aan een foto die iemand plaatst, maar na de vele foto's die ik van jou voorbij heb zien komen valt me dit iedere keer weer op).

Je kunt nog zoveel proberen met je pony, bijvoorbeeld een boomloos zadel en bitloos rijden om haar ook maar enigzins ontspannen aan het lopen te krijgen maar zolang jij de persoon bent die haar stuurt verander er helemaal niks, nu niet en misschien nooit niet, ik zeg duidelijk misschien, want er kan verbetering in komen ook op de korte termijn.......mits je naar jezelf als amazone gaat kijken, doe je dit niet dan zullen de foto's die je over een jaar of over 10 jr op bokt plaatst hetzelfde zijn als de eerder geplaatste foto's.