Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:10

Nee, ik laat diegene meedenken Haha!
Verder zijn er mensen die zelf zat kennis hebben maar niet durven alleen wel hun paard goed kennen, beter dan ik natuurlijk. En tot slot, ik vind dus wel dat een eigenaar met kijk op paarden inspraak heeft. De klant is koning. Zo wordt er ook vaak in onderling overleg gepraat over evt. aan te schaffen bit, of over de tijdsduur van een training.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:14

Bonita_Bon schreef:
Die laatste zin... huiver huiver. Ik heb niet voor niets een correctiestal, omdat daar vraag naar is, omdat er zo vreselijk veel paarden vern**kt worden, door em wel even in te rijden. Hoe weet degene die die paarden bij de melkerij inreed dat die allemaal netjes zijn ingereden daar ze verkocht zijn, wellicht is daar ook el het 1 en ander na mis gegaan. Ik spiegel het even op mezelf, heb op mijn 12de ook een pony ingereden, perfect naar mijn idee. Later ook altijd trots op geweest, tot ik zijn nieuwe eigenaar (van toen, inmiddels is hij helaas overleden) laatst op bokt tegenkwam en zij mij vertelde dat het een racemonster was die als een malle op hindernissen af stoof en het bit dan tussen de kaken nam... oja, ik hield ervan om lekker te crossen... hmmmz

Als jij dat paard zelf hebt ingereden en jaren hebt gehad, en je hem netjes nageeflijk kon rijden en hij goed luisterde, en je jaren later nadat je hem hebt verkocht hoort dat het een racemonster is geworden lijkt me het logischer dat er bij de nieuwe eigenaar iets fouts met je paard is gebeurd. Je kunt een paard altijd verrijden, niet alleen bij het beleren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:16

Daarom is het ook zo belangerijk dat je les neemt, Hinke. Een paard verrijden kan altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:18

Bonita-Bon, ik ben zelf ook als kind begonnen met van die boerenponies waarvan we niet eens wisten wat ze wel en niet konden Lachen en dan was het ook gassen, liefst dwars door de bosjes Knipoog
Natuurlijk hebben we die tijd allang gehad en met de jaren heel veel geleerd. En echt, ik ben mijn oude leermeesters nog elke dag dankbaar.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:20

Overigens hoop ik dat je met deze opmerking van mij nog wat wilt doen TS.

Citaat:
Maar goed, als TS toch een topic wil maken dat dient om bokkers te informeren, laat haar dan een topic maken met foto's en filmpjes en met uitleg van hoe ze het paard weer gecorrigeerd heeft, dat lijkt mij veel constructiever dan deze zinloze discussie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:23

Ik ga niet meer op jou in Hinke en het zou al helemaal van de gekke zijn om het paard in vol ornaat af te beelden.
Je weet zelf wel waarom ik niet meer op je in ga, dat is vanwege je onbehoorlijke PB-gedrag.
Ik zou het fijn vinden als je hier niet meer reageert, maar daar heb ik niks over te zeggen. Met de andere mensen is er een fijne discussie gaande en ik zou het enorm apprecieren om dat zo te houden.

P.S. Het paard is niet mijn eigendom, en dan vind ik het niet kunnen om er foto's van op Bokt te zetten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:25

ROFL

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:26

suleilitha schreef:
Ik ga niet meer op jou in Hinke en het zou al helemaal van de gekke zijn om het paard in vol ornaat af te beelden.
Je weet zelf wel waarom ik niet meer op je in ga, dat is vanwege je onbehoorlijke PB-gedrag.
Ik zou het fijn vinden als je hier niet meer reageert, maar daar heb ik niks over te zeggen. Met de andere mensen is er een fijne discussie gaande en ik zou het enorm apprecieren om dat zo te houden.

P.S. Het paard is niet mijn eigendom, en dan vind ik het niet kunnen om er foto's van op Bokt te zetten.

HAhahaha! Ehm ik heb niemand een "jaloers krengetje" genoemd hoor...
Jammer dat je er niet op in gaat. Je hoeft geen foto's te laten zien, je kunt ook gewoon vertellen hoe je het hebt gedaan. Ik denk dat het een fijnere discussie oplevert dan deze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:30

Tem.... het is verboden over PB's te banketstaven en bovendien vertel je niet wat je zelf allemaal te moeten zeggen. Verder wil ik aan jou liever niks meer kwijt, sorry meiske.
Het is alleen wel duidelijk dat je slechts één kant van het verhaal neerzet.

Laten we maar weer on topic gaan. dank!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-08 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:30

Bonita_Bon schreef:
Die laatste zin... huiver huiver. Ik heb niet voor niets een correctiestal, omdat daar vraag naar is, omdat er zo vreselijk veel paarden vern**kt worden, door em wel even in te rijden. Hoe weet degene die die paarden bij de melkerij inreed dat die allemaal netjes zijn ingereden daar ze verkocht zijn, wellicht is daar ook el het 1 en ander na mis gegaan.

Inderdaad mogelijk dat er wel eens eentje niet zo fantastisch ging.
Maar zoals ik al schreef, sommige van die dieren staan hier in de omgeving. En over die heb ik nog nooit klachten gehoord.
(En mijn zusje heeft er nadien zelf ook eentje gekocht. Die we nog steeds hebben. Dat is een erg zoet dier.)
+ Dat de nieuwe eigenaren altijd uitgebreid de kans kregen de paarden uit te proberen. Als dat zo slecht ging, zouden ze ze toch niet gekocht hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:32

Luckystory, het is ook maar net wat voor doel men heeft met de paarden. Een paard wat de sport in moet, moet wel degelijk "deskundig" worden ingereden en eigenlijk begint dit al bij het longeren. Je moet aan het eind van de eerste opleidingsfase een nageeflijk paard hebben.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:32

Sul, als ik jouw berichten zo lees zou jij, stel dat ik een jong paard aanschaf (gebeurt niet hoor), de eerste zijn bij wie ik aan zou kloppen voor hulp en advies.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:33

Citaat:
Tem.... het is verboden over PB's te banketstaven en bovendien vertel je niet wat je zelf allemaal te moeten zeggen. Verder wil ik aan jou liever niks meer kwijt, sorry meiske.
Het is alleen wel duidelijk dat je slechts één kant van het verhaal neerzet.

Ja en ik weet dat je er op zat te wachten tot ik 1 van jouw pbs op bokt zou zetten suleilitha... Maar goed ik heb de inhoud niet weergegeven, ik heb alleen gezegd dat ik niet iemand een jaloers kreng heb genoemd.
Maar goed dit is offtopic! Discussieer vooral verder, ik ga lekker naar bed.

Citaat:
Inderdaad mogelijk dat er wel eens eentje niet zo fantastisch ging.
Maar zoals ik al schreef, sommige van die dieren staan hier in de omgeving. En over die heb ik nog nooit klachten gehoord.
(En mijn zusje heeft er nadien zelf ook eentje gekocht. Die we nog steeds hebben. Dat is een erg zoet dier.)
+ Dat de nieuwe eigenaren altijd uitgebreid de kans kregen de paarden uit te proberen. Als dat zo slecht ging, zouden ze ze toch niet gekocht hebben?

Idd luckystory.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 07-11-08 00:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:35

mick75 schreef:
Sul, als ik jouw berichten zo lees zou jij, stel dat ik een jong paard aanschaf (gebeurt niet hoor), de eerste zijn bij wie ik aan zou kloppen voor hulp en advies.

Bedankt Mick.... lief dat je dat zegt. Mijn streven is een mak en tevreden paard en een tevreden eigenaar.
Wat zo leuk is, dat er eentje van vorig jaar opbelde. Dier was wat schichtig in het verkeer. Mijn ruin is bomproof en dan maak ik graag een afspraak voor een buitenrit. Mak paard voorop, dan volgt de andere wel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:41

suleilitha schreef:
Luckystory, het is ook maar net wat voor doel men heeft met de paarden. Een paard wat de sport in moet, moet wel degelijk "deskundig" worden ingereden en eigenlijk begint dit al bij het longeren. Je moet aan het eind van de eerste opleidingsfase een nageeflijk paard hebben.

Die melkpaardjes niet onderschatten hoor. Knipoog
De paarden waren allemaal springefokte BWP'ers. En niet van de minste. Sommige worden verkocht voor bedragen waar je steil van achterover valt.
(En de pony's waren New Forest sportpony's.)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:44

Luckystory schreef:
suleilitha schreef:

Die melkpaardjes niet onderschatten hoor. Knipoog
De paarden waren allemaal springefokte BWP'ers. En niet van de minste. Sommige worden verkocht voor bedragen waar je steil van achterover valt.
(En de pony's waren New Forest sportpony's.)

Conclusie: het woord "deskundig" kan vele vlakken raken. Er zijn gelukkig meerdere wegen die naar Rome leiden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:47

Deskundigheid is heullll breed Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:50

Ik vind eigenlijk dat elk paard deskundig ingereden zou moeten worden. Heb iets te vaak gezien dat mensen (niet alleen kinderen hoor) het zelf wel even doen omdat ze al zoveel ervaring hebben met paarden en over het algemeen goed met paarden kunnen omgaan. Ik kan leuk met paarden omgaan zegt iedereen, kan angsthazen overtuigen iets engs of moeilijks toch te doen en de laatste keer dat ik serieus vliegles kreeg is een eeuwigheid geleden en neem vaak angstige ruiters/ paarden mee op buitenrit ter gewenning, maar zou het niet in mijn botte harses halen zelf een paard te gaan beleren zonder dat er zoveel mogelijk ervaren begeleiding bij is. En ik ben in de 30 en heb jarenlange ervaring met paarden en ook geholpen bij het zadelmak maken en inrijden.

Een recreatiepaard dat slecht is ingereden heeft over het algemeen een slechtere toekomst dan een sportpaard dat slecht is ingereden maar talent heeft. Daarin wordt dan vaak nog wel geinvesteerd om dat recht te trekken, voor recreatiepaarden is dat vaak te duur, met alle gevolgen voor het dier van dien, ze komen niet allemaal een Sul tegen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:51

[quote="Hinke.
ik ga lekker naar bed.
[/quote]

Dat lijkt mij heel verstandig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:54

Weet je Mick, dat corrigeerwerk doe ik vooral zodat een paard een beter leven krijgt, dus uit liefde voor de dieren.
Het klopt wat je zegt over verknalde recreatiepaarden, die komen vaak op deze manier in de handel, omdat er niet mee om te gaan valt.
Het belangrijkste vind ik altijd, dat de eerste keer dat ik erop ga, gewoon alles helemaal goed moet gaan.Dier moet ontspannen en geen angst hebben, dan is het ok...
Het zit dus ook vooral in heel rustig met het paard omgaan...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:55

Wat mij wel opvalt is dat het lijkt alsof pony's wel wat meer kunnen hebben dan KWPN-ers. Het komt best vaak voor dat een KWPN-er, als ie niet correct gereden wordt, last krijgt van de rug doordat ie bv scheef gereden wordt. Bij pony's hoor je dat eigenlijk nauwelijks. Ook qua beleren zie ik toch wel dat pony's vaak beleerd worden door wat minder ervaren ruitertjes die dan toch op een gegeven moment leuk mee kunnen komen bij de ponyclub. Dus ik vraag me af of het ook niet een beetje te maken heeft met de hardheid van een dier, lichamelijk gesproken dan, hoeveel je er aan kunt verzieken om het maar even grof te zeggen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:57

Ik denk dat paarden zeker wel wat kwetsbaarder zijn dan pony's. En dan heb ik het over sobere pony's, geen NF

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:00

Juist ook NF heb ik het dan over. Die soberdere pony's zie je niet zo vaak in de sport als de wat bloederigere pony's.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:01

Huilen van het lachen oh

Bij ons (Heiloo e.o.) heb je juist veel stevige pony's op de wedstrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:04

Ja, zo zit het wel ongeveer in elkaar. ...

Ik heb zelf nog het meest te maken met Friese paarden en geloof me, die zijn erg makkelijk te verpesten... het is een koud kunstje om ze met het hoofd in de wolken te trekken en krijg ze dan maar eens naar beneden....
Verder wordt er nog altijd beweerd dat een Fries zogenaamd zo mak is, nou, forget it. Ze zijn over het algemeen dwars en kwalijknemend... drammerig, lomp en tegelijk heet.
Ach, het is wel elke keer weer een uitdaging!