[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:09

Het concept is idd heel simpel Lachen

De moeilijkheid is dat maar 5% van de ruiters goed zit, en het paard goed aan het been heeft. Diezelfde 5% heeft geleerd de handen stil te houden..... Oké, 't zullen er iets meer zijn, het gros bakt er niets van

En de rest speelt vals met kneepjes Lachen

shannn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:23

mijn pony kan ( met of zonder moeite) dressuur lopen ( zeiden de vorige eigenaren) maar ik heb veel berichten gelezen maar er zijn geen concrete tips ver hoe je aan de teugel moet rijden en zo. ik heb veel moeite met aan de teugel en wijken... heeft iemand tips of een goede site voor het "grondwerk"??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:49

Een goede instructeur zoeken lijkt me het beste in jouw geval Lachen

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:19

Ik rijd af en toe een pony bij van 18, ze heeft EK springen gelopen en ook de nodige ervaring met dressuur neem ik aan. Maar nou wordt ze gereden door twee jongen meisjes en echt aan de teugel wordt ze niet gereden. Ze is echt verschrikkelijk sterk en overgangen rijden heeft helaas geen zin, daarnaast zit ze ook nog eens links vast. Iemand tips? Ik rijd haar nu al een half jaartje, ze loopt zeker niet gespannen, maar aan de teugel is gewoon nog niet gelukt(soms stukjes ja).
Aan de leeftijd ligt het zeker niet, ze is nog fit genoeg en heeft totaal geen moeite met intensief rijden en buiging, ze neemt me denk ik eerder in de maling en vind het wel makkelijk zo Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:58

Clairtjuh schreef:
Ik rijd af en toe een pony bij van 18, ze heeft EK springen gelopen en ook de nodige ervaring met dressuur neem ik aan. Maar nou wordt ze gereden door twee jongen meisjes en echt aan de teugel wordt ze niet gereden. Ze is echt verschrikkelijk sterk en overgangen rijden heeft helaas geen zin, daarnaast zit ze ook nog eens links vast. Iemand tips? Ik rijd haar nu al een half jaartje, ze loopt zeker niet gespannen, maar aan de teugel is gewoon nog niet gelukt(soms stukjes ja).
Aan de leeftijd ligt het zeker niet, ze is nog fit genoeg en heeft totaal geen moeite met intensief rijden en buiging, ze neemt me denk ik eerder in de maling en vind het wel makkelijk zo Tong uitsteken

Hoe zit het met les?

en sterk paard komt 99% door een sterke ruiter. Ook het vast zitten op 1 kant is vaak vast gereden óf het paard heeft een blokkade of het tuig is niet in orde.

Voor een paard is aan de teugel lopen juist fijn (als het goed gebeurd) dan trekt hij z'n rugspieren aan en kan hj de ruiter beter dragen.. Hij neemt je dus niet snel in de maling, maar je heb je hulpen gewoon niet goed voor elkaar.

Tips kan ik niet echt geven, omdat er veel dingen zijn waar je problemen mee heb. Het 1 zal door het ander komen etc, dus moet je weten waar de grootste fout ligt en niet de symptomen willen bestrijden.

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:13

superwoman schreef:
Clairtjuh schreef:

Hoe zit het met les?

en sterk paard komt 99% door een sterke ruiter. Ook het vast zitten op 1 kant is vaak vast gereden óf het paard heeft een blokkade of het tuig is niet in orde.

Voor een paard is aan de teugel lopen juist fijn (als het goed gebeurd) dan trekt hij z'n rugspieren aan en kan hj de ruiter beter dragen.. Hij neemt je dus niet snel in de maling, maar je heb je hulpen gewoon niet goed voor elkaar.

Tips kan ik niet echt geven, omdat er veel dingen zijn waar je problemen mee heb. Het 1 zal door het ander komen etc, dus moet je weten waar de grootste fout ligt en niet de symptomen willen bestrijden.

Ik rijd maar af en toe op haar, maar de bijrijdster is wel redelijk sterk en ruw met haar hulpen. Ikzelf weet dat het echt geen zin heeft om met téveel druk en ruwe hulpen te rijden, dan wordt ze alleen maar koppiger. Het is echt een heel slim ponytje Knipoog . Ik rijd regelmatig in de groepslessen, we hebben al verschillende dingen geprobeerd, rijden met wat meer druk, overgangen, veel stelling. In de vakantie ga ik een privélesje met haar nemen.

Het tuig is allemaal helemaal in orde, daar ligt het niet aan.

Ik ben het niet helemaal eens dat een paard aan de teugel lopen áltijd fijner vind, ze is gewoon heel slim en een beetje lui en heeft er gewoon echt geen zin. Liever lui dan moe Knipoog

Sorry maar ik heb niet zoveel aan je post, kan je niks aan doen natuurlijk, het is makkelijker als je de pony kent natuurlijk en weet dat dingen zoals tuig allemaal in orde zijn Knipoog

Misschien iemand anders nog wat tips?

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:59

het is natuurlijk makkelijker gezegt als gedaan , maar op een gegeven moment lukt het ene keer en heb je het gevoel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:04

Clairtjuh schreef:
Misschien iemand anders nog wat tips?

iig veel buigingen rijden als ze warm is. Goed de binnenhand van de hals houden (niet naar je toe!) op tijd ontspannen en met je buitenteugel de schouder begrensen (het makkelijkste is om deze tegen de hals te leggen, zorg er echter voor dat je hand op de juiste plaats blijft en bijv niet over de schoft heen etc) In een wending richting de bakrand is het makkelijker om een overgang terug te rijden en probeer dat zo veel mogelijk met je zit te doen en zéker niet an de teugels hangen. korte ophoudingen maken ipv 1 lange.

succes!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:20

superwoman schreef:
korte ophoudingen maken ipv 1 lange.

tja, hier ben ik het half mee eens. Leer je dat ook kleine kinderen ofniet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:46

Margoot schreef:
superwoman schreef:
korte ophoudingen maken ipv 1 lange.

tja, hier ben ik het half mee eens. Leer je dat ook kleine kinderen ofniet?

Ik leer niks aan kleine kinderen Tong uitsteken
Maar waarom ben je daar half mee eens?
Ook kleine kinderen moet niet gaan hangen aan de teugels om te willen stoppen....

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:34

superwoman schreef:
Ook kleine kinderen moet niet gaan hangen aan de teugels om te willen stoppen....

ja, ik ben het er wel mee eens, maar toch ook niet.
Kleine kinderen hoef je zoiets niet te leren, die gaan zagen en gemeen doen.
Natuurlijk moeten ze er niet aan gaan hangen, maar je moet ze leren wat ze moeten doen, alleen dan laat je ze niet kneepjes geven, het wordt echt veel te snel zagen..

Ik zelf geef wel kneepjes hoor, maar al die kleine kindjes die ik rijles geef krijgen geen kneepjes van mij meegegeven. Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:43

Margoot schreef:
superwoman schreef:

Natuurlijk moeten ze er niet aan gaan hangen, maar je moet ze leren wat ze moeten doen, alleen dan laat je ze niet kneepjes geven, het wordt echt veel te snel zagen..

Ik zelf geef wel kneepjes hoor, maar al die kleine kindjes die ik rijles geef krijgen geen kneepjes van mij meegegeven. Bloos

Nu ben je in de war met aan de teugel rijden denk ik?
Want een ophouding om halt te houden is heel wat anders dan kneepjes geven en zagen...
Daarbij moet je kinderen (net als volwassenen) goed begeleiden, dan kan dat niet gebeuren...

Ik ben tegen kneepjes geven!
Wanneer ik het wel doe, is wanneer mijn paard iets eng vind en daardoor niet meer op mij let.

Wat ik me af vraag is wat jij voor niveau heb gereden, aangezien je kinderen les geeft?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:39

superwoman schreef:
Margoot schreef:

Nu ben je in de war met aan de teugel rijden denk ik?
Want een ophouding om halt te houden is heel wat anders dan kneepjes geven en zagen...
Daarbij moet je kinderen (net als volwassenen) goed begeleiden, dan kan dat niet gebeuren...

Ik ben tegen kneepjes geven!
Wanneer ik het wel doe, is wanneer mijn paard iets eng vind en daardoor niet meer op mij let.

Wat ik me af vraag is wat jij voor niveau heb gereden, aangezien je kinderen les geeft?

ja, dat klopt wel. Maar ik dacht dat je bedoelde bij halt houden kneepjes geven. Clown Want dan word het echt zagen, geloof me.

Momenteel rijd ik Z1. Maar de kinderen die ik les geef zijn 4 kinderen van een kennis. Maar ik heb jarenlang gereden op een manege, en daar deden wij buitenrijden ipv in de bak. Ook de kleine kindjes, (de paarden gaven HELEMAAL nergens een kik om.) En je kreeg altijd een vaste fietser langs je, en die heb ik dus ook lesgegeven, die kregen ook gewoon, 'vasthouden' klinkt heel gemeen, maar is veel beter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:46

okey.
Met halthouden geef je natuurlijk geen kneepjes.., maar goed Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:58

ja, dat klopt wel. Maar ik dacht dat je bedoelde bij halt houden kneepjes geven. Clown Want dan word het echt zagen, geloof me.

Momenteel rijd ik Z1. Maar de kinderen die ik les geef zijn 4 kinderen van een kennis. Maar ik heb jarenlang gereden op een manege, en daar deden wij buitenrijden ipv in de bak. Ook de kleine kindjes, (de paarden gaven HELEMAAL nergens een kik om.) En je kreeg altijd een vaste fietser langs je, en die heb ik dus ook lesgegeven, die kregen ook gewoon, 'vasthouden' klinkt heel gemeen, maar is veel beter.[/quote]

Ik vind dat zowel kinderen als vergevorderde ruiters hun handen stil moeten houden. Ik heb liever een ophouding aan de buitenteugel die je even doorhaalt (niet naar je knie of grof! ) en die je weer toegeeft. Mijn merrie wordt helemaal gek als ik (zoiezo) in beide handen ga kneden..onrustig in het hoofd. Als ze vasthoud of ik wil dat ze nog iets naar mijn hand zakt, duidelijke ophouding buitenhand en weer toegeven.

cara_mimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:21

Hoe werk je nu precies een pony/paard aan de teugel ?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:12

cara_mimi schreef:

Nouja..eigenlijk 'werk' je een paard niet aan de teugel. Dit verkrijg je. Je rijdt eerlijk en consequent. Je handen zijn mooi stil, zet je niet vast, draag je en zijn ontspannen. Je rijdt op de buitenteugel maar houdt natuurlijk met beide teugel contact en mag dit zeker niet verliezen. Je rijdt veel overgangen, voltes en figuren zodat je paard soepel en actief wordt. Niet alleen actief aan het been maar ook actief in de achterhand. Als deze achterhand er mooi onder zit zal je paardje vanzelf over de rug gaan lopen en mooi nageeflijk lopen. Met de binnenhand geef je de lengte van de hals aan. Zelf zit je mooi meegaand en rechtop. Je hakken zijn uitgedrukt en je armen draag je in een hoek naast je lichaam.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:31

Joceline schreef:
cara_mimi schreef:

Nouja..eigenlijk 'werk' je een paard niet aan de teugel. Dit verkrijg je. Je rijdt eerlijk en consequent. Je handen zijn mooi stil, zet je niet vast, draag je en zijn ontspannen. Je rijdt op de buitenteugel maar houdt natuurlijk met beide teugel contact en mag dit zeker niet verliezen. Je rijdt veel overgangen, voltes en figuren zodat je paard soepel en actief wordt. Niet alleen actief aan het been maar ook actief in de achterhand. Als deze achterhand er mooi onder zit zal je paardje vanzelf over de rug gaan lopen en mooi nageeflijk lopen. Met de binnenhand geef je de lengte van de hals aan. Zelf zit je mooi meegaand en rechtop. Je hakken zijn uitgedrukt en je armen draag je in een hoek naast je lichaam.

Mooi uitgelegd! OK dan!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:03

even een vraagje, ik rijd niet zo heel veel buitenritten met mijn paard, want er rijden echt héél veel tractoren en motoren rond bij ons, maar ik weet precies de tijden wanneer niet, dus als ik kan dan ben ik dr weg van. Clown maar ik was dus gisteren voor de eerste keer alleen gegaan, en ik had mn paard even een martingaal aangedaan, voor de zekerheid. Ik had mn teugels op maat, en vooral gestapt. Ze was kei braaf en lief, maar mijn vraag:
na een dik kwartier rustig stappen en kleine stukjes draven liep ze zelf aan de teugel. Ik had er helemáál geen been aan, want dan schiet ze altijd naar voren. ja, ik had ze dr wel aan, maar ik gáf geen been zeg maar. Verder had ik ook het gevoel dat ik haar heel erg bij moest houden, want zevond álles eng.. Hoe kwam het dat ze voor mijn gevoel heel gespannen was, maar toch ontspannen en naar beneden liep? Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:01

Margoot, op 1 of andere manier kan ik niet geloven dat jij Z rijdt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:49

Ook ik heb daar wat moeite mee...... Ziek

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 02:28

ik rijd op manege ponys, en dan goed voorwaarts houden contact met de mondhouden, en dan veel stelling en voltes rijden tot ze mijn hand opzoeken, als ze er geen zin in hebben moeten zij dat weten... manege pony's zijn toch lastiger aan de teugel te rijden

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:42

Paardje_13 schreef:
ik rijd op manege ponys, en dan goed voorwaarts houden contact met de mondhouden, en dan veel stelling en voltes rijden tot ze mijn hand opzoeken, als ze er geen zin in hebben moeten zij dat weten... manege pony's zijn toch lastiger aan de teugel te rijden

Ik vond het altijd met manege pony's wel moeilijker ja, ze zijn váak (niet altijd) wat harder in de mond van alle verschillende kids/volwassenen die erop rijden. Ik weet niet hoevaak je op de manege reed, maar ik dus 1 x per week. Nou heb ik 2 welshpony's die netjes aan de teugel lopen en ik rond de 4 á 5 keer per week rijd. Maar op een manege rijd je 1 x per week, en hoeveel andere kinderen rijden wel niet op ze? Ik moest altijd van voor af aan beginnen!

Ik zou inderdaad goed voorwaarts houden, contact houden, lekker voltes en stelling rijden. En als ze je hand opzoeken: Ontspannen met je hand. Dan is het ook een beloning voor ze!

Veel succes!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:42

Yamcha schreef:
Ook ik heb daar wat moeite mee...... Ziek

Misschien heeft ze wel een foto ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:38

Een lijst met uitslagen en een scan van een protocol zou ik interessanter vinden.