De moeilijkheid is dat maar 5% van de ruiters goed zit, en het paard goed aan het been heeft. Diezelfde 5% heeft geleerd de handen stil te houden..... Oké, 't zullen er iets meer zijn, het gros bakt er niets van

En de rest speelt vals met kneepjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Clairtjuh schreef:Ik rijd af en toe een pony bij van 18, ze heeft EK springen gelopen en ook de nodige ervaring met dressuur neem ik aan. Maar nou wordt ze gereden door twee jongen meisjes en echt aan de teugel wordt ze niet gereden. Ze is echt verschrikkelijk sterk en overgangen rijden heeft helaas geen zin, daarnaast zit ze ook nog eens links vast. Iemand tips? Ik rijd haar nu al een half jaartje, ze loopt zeker niet gespannen, maar aan de teugel is gewoon nog niet gelukt(soms stukjes ja).
Aan de leeftijd ligt het zeker niet, ze is nog fit genoeg en heeft totaal geen moeite met intensief rijden en buiging, ze neemt me denk ik eerder in de maling en vind het wel makkelijk zo
superwoman schreef:Clairtjuh schreef:Ik rijd af en toe een pony bij van 18, ze heeft EK springen gelopen en ook de nodige ervaring met dressuur neem ik aan. Maar nou wordt ze gereden door twee jongen meisjes en echt aan de teugel wordt ze niet gereden. Ze is echt verschrikkelijk sterk en overgangen rijden heeft helaas geen zin, daarnaast zit ze ook nog eens links vast. Iemand tips? Ik rijd haar nu al een half jaartje, ze loopt zeker niet gespannen, maar aan de teugel is gewoon nog niet gelukt(soms stukjes ja).
Aan de leeftijd ligt het zeker niet, ze is nog fit genoeg en heeft totaal geen moeite met intensief rijden en buiging, ze neemt me denk ik eerder in de maling en vind het wel makkelijk zo
Hoe zit het met les?
en sterk paard komt 99% door een sterke ruiter. Ook het vast zitten op 1 kant is vaak vast gereden óf het paard heeft een blokkade of het tuig is niet in orde.
Voor een paard is aan de teugel lopen juist fijn (als het goed gebeurd) dan trekt hij z'n rugspieren aan en kan hj de ruiter beter dragen.. Hij neemt je dus niet snel in de maling, maar je heb je hulpen gewoon niet goed voor elkaar.
Tips kan ik niet echt geven, omdat er veel dingen zijn waar je problemen mee heb. Het 1 zal door het ander komen etc, dus moet je weten waar de grootste fout ligt en niet de symptomen willen bestrijden.
Clairtjuh schreef:Misschien iemand anders nog wat tips?
superwoman schreef:korte ophoudingen maken ipv 1 lange.
Margoot schreef:superwoman schreef:korte ophoudingen maken ipv 1 lange.
tja, hier ben ik het half mee eens. Leer je dat ook kleine kinderen ofniet?
superwoman schreef:Ik leer niks aan kleine kinderen![]()
Maar waarom ben je daar half mee eens?
Ook kleine kinderen moet niet gaan hangen aan de teugels om te willen stoppen....
Margoot schreef:superwoman schreef:Ik leer niks aan kleine kinderen![]()
Maar waarom ben je daar half mee eens?
Ook kleine kinderen moet niet gaan hangen aan de teugels om te willen stoppen....
ja, ik ben het er wel mee eens, maar toch ook niet.
Kleine kinderen hoef je zoiets niet te leren, die gaan zagen en gemeen doen.
Natuurlijk moeten ze er niet aan gaan hangen, maar je moet ze leren wat ze moeten doen, alleen dan laat je ze niet kneepjes geven, het wordt echt veel te snel zagen..
Ik zelf geef wel kneepjes hoor, maar al die kleine kindjes die ik rijles geef krijgen geen kneepjes van mij meegegeven.
superwoman schreef:Margoot schreef:
ja, ik ben het er wel mee eens, maar toch ook niet.
Kleine kinderen hoef je zoiets niet te leren, die gaan zagen en gemeen doen.
Natuurlijk moeten ze er niet aan gaan hangen, maar je moet ze leren wat ze moeten doen, alleen dan laat je ze niet kneepjes geven, het wordt echt veel te snel zagen..
Ik zelf geef wel kneepjes hoor, maar al die kleine kindjes die ik rijles geef krijgen geen kneepjes van mij meegegeven.
Nu ben je in de war met aan de teugel rijden denk ik?
Want een ophouding om halt te houden is heel wat anders dan kneepjes geven en zagen...
Daarbij moet je kinderen (net als volwassenen) goed begeleiden, dan kan dat niet gebeuren...
Ik ben tegen kneepjes geven!
Wanneer ik het wel doe, is wanneer mijn paard iets eng vind en daardoor niet meer op mij let.
Wat ik me af vraag is wat jij voor niveau heb gereden, aangezien je kinderen les geeft?
cara_mimi schreef:Hoe werk je nu precies een pony/paard aan de teugel ?
Joceline schreef:cara_mimi schreef:Hoe werk je nu precies een pony/paard aan de teugel ?
Nouja..eigenlijk 'werk' je een paard niet aan de teugel. Dit verkrijg je. Je rijdt eerlijk en consequent. Je handen zijn mooi stil, zet je niet vast, draag je en zijn ontspannen. Je rijdt op de buitenteugel maar houdt natuurlijk met beide teugel contact en mag dit zeker niet verliezen. Je rijdt veel overgangen, voltes en figuren zodat je paard soepel en actief wordt. Niet alleen actief aan het been maar ook actief in de achterhand. Als deze achterhand er mooi onder zit zal je paardje vanzelf over de rug gaan lopen en mooi nageeflijk lopen. Met de binnenhand geef je de lengte van de hals aan. Zelf zit je mooi meegaand en rechtop. Je hakken zijn uitgedrukt en je armen draag je in een hoek naast je lichaam.
Paardje_13 schreef:ik rijd op manege ponys, en dan goed voorwaarts houden contact met de mondhouden, en dan veel stelling en voltes rijden tot ze mijn hand opzoeken, als ze er geen zin in hebben moeten zij dat weten... manege pony's zijn toch lastiger aan de teugel te rijden
Yamcha schreef:Ook ik heb daar wat moeite mee......