Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hwn schreef:@Sneeuwpop, voor de zoveelste keer: ik weet nog totaal niet wanneer ik ga lesgeven, dat kan ook binnen 10 jaar zijn, waarom zou ik dan onvoldoende kennis hebben? Heb nu (theoretisch gezien) al heel wat meer kennis dan de doorsnee manegeruiter hier in de buurt, ook qua anatomie en spieren van het paard (heb opleiding sportmassage voor paarden gevolgd)
sneeuwpop schreef:Maar als men zelf niet goed kan rijden, missen ze ook een stuk gevoel en daar kun je imo niet zonder.
sneeuwpop schreef:Het weren van bepaalde instructeurs kan wel rust geven. Bij ons gaf de pensionhouder zelf geen les, maar was blij dat hij in "mijn tijd" er 1 van het terrein af heeft gestuurd. Was zo'n rare
terpentijn schreef:Ben ik het in zoverre wel mee eens: een zeer goede en gevorderde, ervaren praktijk-ruiter hoeft nog niet de didactische kwaliteiten te bezitten, om dat ruiterschap/gevoel over te kunnen brengen aan leerlingen.
Aan de andere kant: een lesgever die zelf geen flink rijd/ervaringsniveau heeft, daar zou ik dan ook geen les van willen hebben, want die kan onmogelijk inschatten/invoelen wat IK te paard voel.
sneeuwpop schreef:Hier werd geen bakhuur gerekend voor lesgeven hoor. Pensionklant betaald toch al bakhuur.
sneeuwpop schreef:Ik kreeg een koper voor mijn paard, die vertelde dat haar vorige paard dressuur niet leuk vond.... Dus ondanks of juist omdat ze van het paard hield der paard verkocht aan een familie voor recreatie.
Dus zij op mijn paard proefrijden. Beetje helpen, want ze moest meer loslaten....en ja mijn paard liep dan vanzelf...(b proefje winst waardig)
Haar doel was m1 te behalen en had nog nooit winst in de b behaald...
2e x kwam ze met instructrise. Paard moest in de krul (letterlijk) lopen.
Toen mocht ze na even rijden van mij toch direct afstappen, want daar verkoop ik geen paard aan. Vroeg nog wat het doel was om zo diep "aan de teugel" te rijden aan de instructrise en daar kwam als antwoordt uit dat het paard dan nog meer ging nageven....hoezo nog meer?
Vond het ongelooflijk dat die instructrise een klant had gevonden.....
Maar goed er zijn er meer die naar mijn idee geen les moeten geven of zadels verkopen
Hermelientje schreef:Ik weet dat het een geweldig paard is en de ruiter (ooit begonnen als springruiter) doet met minder kwaliteitsvolle paarden al goed mee in de internationale dressuursport. En al zal hij met zijn andere paarden nooit dit soort percentages halen het blijft evengoed hele mooie dressuur wat hij laat zien.
Ik plaatste dit juist om te laten zien dat het in de wedstrijdsport aan de wereldtop echt niet alleen hectisch en spektakel is zoals sommige mensen schijnen te denken. Het paard is spectaculair maar het rijden is juist rustig. LL ik vind jouw vosreus trouwens ook heel mooi!
Ik kan zelf even goed genieten van paarden met minder kwaliteiten. En zo'n paard hebben als Farouche en zo kunnen rijden dat zal in mijn wildste dromen voor mij niet weggelegd zijn. Maar ik kan wel zoals vur zegt streven naar het optimale binnen onze/mijn grenzen en gewoon genieten van anderen die mooie dingen laten zien met kampioenspaarden. Maar elk paard kun je verbeteren met goede training, ook een Tinker, Haflinger of wat voor paard/pony dan ook. Ik kijk met evenveel genoegen naar iemand die zo'n paard perfect heeft afgericht en mooie overgangen rijdt. Dat de jury daar dan een puntje (of twee) minder voor geeft dan een spectaculair paard dat hetzelfde toont is een gegeven. Maar elk paard is in staat om mooie vloeiende overgangen te maken met de juiste training, al zal mijn eigen paard daarbij dan nooit zo wegschrijden in stap als dit kampioenspaard kan. Ik bedoelde het dus precies zoals vur zegt als inspiratiebron voor de training.
Er stond eens een filmpje van Zooist die hier ook even meedeed aan de discussie in een topic waar iedereen kon meejureren, een L2 proef geloof ik. Ik herinner me dat ik dat ook een hele fijne proef vond en ook een mooi voorbeeld uit de reguliere dressuur.
En onlangs nog was er een topic over een Tinker in Engeland die de nationale B dressuur had gewonnen (soort klasse voor beginnende wedstrijdruiters geloof ik). Ze lieten maar een klein stukje van de proef zien maar ook dat kon me bekoren. En natuurlijk kreeg dat geen 83% maar evengoed leuk om te zien binnen de grenzen van die combinatie.
Ik zie dat Simpelman inmiddels inderdaad al prachtig heeft verwoord wat ik tracht te zeggen.
sneeuwpop schreef:Babootje, de bak wordt niet minder van een les meer of meer als de pensionklant daar toch al in rijdt.
Vind het niet logisch om daar nog extra op te moeten verdienen..
Vind het iig klantvriendelijk om dat niet te rekenen aangezien het de pensionhouder ook niks kost.