Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:48

Een instructeur die een half uur blijft proberen zegt me ook al genoeg..... Das gewoon dom en snap je er niks van.
je moet immers begrijpen waarom het niet lukt en als je dat niet begrijpt kun je het blijven proberen en hopen dat je een x per ongeluk iets doet waardoor het wel lukt.

Tja als er geen goede instructeurs in de buurt zitten zou ik ook eerder minder lessen, maar voor goed les wat meer doen zoals met de trailer op weg. Is in nl ook miet ongebruikelijk trouwens.

Je vergelijk met een manegeruiter vind ik bijzonder gekozen...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:54

Maar waar het me dus vooral om draait is dat je afgeeft op slechte instructeurs en zelf ook nog aan het begin staat en denkt aan lesgeven..... Dat vind ik dus tegenstrijdig

Als kind heb ik er ook aan gedacht hoor, maar dan wel met het idee dat ik dan net zo goed kon rijden als mijn toemalige instructeur....
En nee, ik geef nog steeds geen les...

Maar hier gaat het topic natuurlijk niet over. Vind het een bijzondere gedachte, laten ik het dan maar daarbij laten...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:03

hwn schreef:
@Sneeuwpop, voor de zoveelste keer: ik weet nog totaal niet wanneer ik ga lesgeven, dat kan ook binnen 10 jaar zijn, waarom zou ik dan onvoldoende kennis hebben? Heb nu (theoretisch gezien) al heel wat meer kennis dan de doorsnee manegeruiter hier in de buurt, ook qua anatomie en spieren van het paard (heb opleiding sportmassage voor paarden gevolgd)

Hwn, niet om onaardig te doen hoor, maar uit jouw antwoorden blijkt nu juist dat het aan theoretische kennis schort. Dat is "tussen de regels door" te lezen. En juist een manegeruiter moet op een goede manier leren rijden (sterker nog, ik vind dat manegelessen in NL sterk tekort schieten in vergelijk met bijvoorbeeld Duitsland). Iets dat in het begin niet goed wordt aangeleerd, is ontzettend moeilijk weer af te leren.
Mijn grote probleem met op die manier een"onderwijspapiertje" halen, is dat mensen die zelfs de basisbeginselen van het paardrijden niet beheersen dus zomaar kunnen gaan lesgeven. En daar ook nog eens geld voor vragen (in sommige gevallen zelfs veel geld). De gedachte dat je altijd nog meer weet dan degene aan wie je lesgeeft is echt geen goede basis en eigenlijk misleiding, want een leerling mag verwachten van zijn/haar leraar dat ie weet waar ie het over heeft.

Om even een vergelijk te maken: De opleiding Deurne namen op een gegeven moment ook iedereen aan en leverden uiteindelijk afgestudeerden af die beneden de maat waren. Alhoewel je voor je aan Deurne kunt beginnen wel op L niveau bewezen moet rijden. Vroeger was Deurne een gedegen opleiding. Als je nu zegt Deurne gedaan te hebben, gaat men nog net niet lachen. Ik heb ze ook gezien hoor, degenen die "Deurne hadden gedaan" maar geen paard kunnen rijden zonder het dier te storen. Aspiraties hebben om een opleiding in de paardensport te doen is echt niet genoeg. Je moet er ook talent voor hebben. Het heeft de naam echt geen goed gedaan en inmiddels moet Deurne de deuren sluiten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:00

@Babootje, is niet omdat ik het niet altijd eens ben met de meerderheid hier op het forum, dat ik daarom noodzakelijk ongelijk heb hé. Ik heb ook een andere achtergrond (meer kennis ivm academisch dan klassiek), en als je ervan uitgaat dat academisch "fout" is, ben ik in jouw ogen natuurlijk onwetend.

Ik ben wel iemand die opensta om te veranderen van mening, die zoekende blijf en dat ook durf toegeven, in tegenstelling tot sommige mensen hier op het forum die maar blijven hun "klassieke principes" verdedigen terwijl ze overduidelijk modern bezig zijn, wij Belgen zijn ook minder hardnekkig in onze mening.

En ik volg dit CR omdat ik het zelf interessant vind, niet voor het papiertje, want hier in de regio zal ik er wss geen klanten mee halen, de mensen kijken hier alsof ze het in Keulen horen donderen als ik die term uitspreek. Zoals ik al zei: mijn hoofddoel is niet lesgeven, maar weer stallen kunnen verhuren zonder me rot te moeten ergeren aan de lesgevers die de paarden verknoeien, en zo externe lesgevers kunnen weigeren of beperken.

En ik wil me ook verder ontwikkelen (dressuurmatig en ook af en toe es een sprongetje, want mijn ex-probleemmerrie was een springpaard), maar daarvoor heb ik wel een goede zit nodig, en dat kan ik absoluut leren via centered riding. Zondag een les CR gehad zonder paard, gewoon oefeningen op de bok en de zitbal, en nu ik me op die tips focus, loopt mijn paard super lekker, vandaag ook weer. Een verzorgster die hier was, zei ook dat ze enorm verschil merkt zodra ik er echt op ga letten, en zelfs op haar slechte kant liep ze direct en constant nageeflijk. Toeval? Ik hoop van niet. Een verzorgster hier zei ook dat ze super mooi liep en dat je ziet dat ze graag werkt voor mij (was al duidelijk bij het opzadelen: paard met vroeger extreme singeldwang los opzadelen vind ik ook al een fijne prestatie)

Ik voel me goed bij het pad dat ik ingeslagen ben, en ik zal nooit iets doen wat goed is voor mijn portemonnee maar slecht voor het paard. En word ik nooit goed genoeg om les te geven, dan geef ik geen les, maar dan heb ik er toch in ieder geval wat uit geleerd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:31

Bij ons op stal mocht je wel zelf een instructeur uitzoeken, maar sommige waren niet welkom. Dat is toch veel simpeler dan ze afhankelijk maken van enkel jou ervaring?

Erg open vind ik je niet staan hoor, in tegenstelling van wat je zelf vind.
Je hebt zeker de deur op een kier ipv dicht, dus dat vind ik wel positief.

Over je ervaring, denk ik dat je er iets te positief over denkt. Dat heeft helemaal niks te maken met academisch of klassiek of whatever...
Met cr heb ik geen ervaring, maar denk daar ook wel positief over.
We zoeken allemaal naar een weg om meer te leren.zo herken jij het niveau van manegeruiters en zie je hun fouten omdat jij al verder bent. Zo herken ik ook dingen die jij schrijft en is dat al een poosje geleden voor mij.
Hoe beter ik leer rijden,hoe meer ik het gevoel krijg dat ik nog zoveel meer moet leren voor ik les zou kunnen geven.
Beetje helpen lukt wel, maar bij sommige problemen zie ik de juiste oplossing niet direct. Net zoals de instructeur waar jij het over hebt gehad, die een half uur blijft aanklooien - die zou imo niet les mogen geven...dat is echt een basisfout. Het probleem niet zien en toch aan de slag gaan bedoel ik.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:02

Ik ben (was) idd erg radicaal, ik bedoel: ik zal naar alle meningen luisteren, maar zelf zal ik bijv. wss altijd anti hulpteugels blijven (behalve mss pessoa) (en hierover zou ik liever hier en nu geen discussie starten, is gewoon een voorbeeld dat ik aanhaal, en hierin heb ik dezelfde mening als bijv. Anja Beran), en ik wil dat dan ook in mijn stalreglement inbrengen, tenzij ik me hier intussen overdenk (in de cr opleiding zit ook een stuk over hulpteugels en hun invloed, dus ofwel zal ik daar leren argumenteren waarom niet, ofwel zal ik zelf mijn mening wat nuanceren). Op dat vlak ben ik er nog niet helemaal uit of ik even radicaal blijf als ik van plan was, of dat ik de situaties individueler bekijk (maar is dan natuurlijk moeilijker overbrengen naar de mensen, zo van: jij mag wel en jij mag niet). Maar ik heb nog tijd...

En ik wil idd wel bepaalde externe lesgevers toestaan (wil zelf trouwens ook nog af en toe clinics organiseren), maar hier zou de lijst met geweigerde lesgevers ellenlang zijn (tenzij de kwaliteit de laatste jaren erg verbeterd is en ik mss meer es moet buitenkomen), terwijl de lijst toegestane lesgevers ongeveer leeg zou zijn of van minstens 50 km ver moet komen (heb nog een lesgeefster in de buurt waar ik achtersta, maar die is stilaan aan het uitbollen, neemt geen nieuwe leerlingen meer aan).

Ik vind het voor mezelf bijvoorbeeld ook helemaal niet erg als mijn instructeur niet direct het juiste antwoord heeft (al had ie dat met die ruin wel, alleen dacht het paard er net eventjes anders over. Hij zocht de oorzaak elders, maar het probleem en de aanpak blijven wel hetzelfde), ik vind het juist fijn als een lesgever durft toegeven als ie iets ook niet direct weet (dat mis ik nu wel een beetje, maar ja, die jonge gasten willen zich nog iets teveel bewijzen natuurlijk). Met mijn vorige lesgeefster (die nochtans heel wat ouder en ervarener was dan ik) had ik zo een fijne wisselwerking: ik vertelde haar wat ik geleerd had uit clinics, boeken..., leende haar wel es een boek of dvd, en ze nam de nuttige tips hierin zelf ook wel over. Zo'n verstandhouding vind ik fijn, da's ook één van de reden waarom ik gekozen heb voor mijn huidige instructeur en niet zijn oudere collega, in de hoop van niet te veel in het kader leraar-leerling te belanden, maar nog ruimte te laten voor onderhandeling en eigen principes. Helaas is dit momenteel (nog) niet het geval, maar ik hoop dit toch te kunnen bereiken.

Het is natuurlijk allemaal moeilijk te beoordelen, nu kan je je natuurlijk een beeld vormen op basis van mijn posts, maar mocht ik hier bijvoorbeeld een filmpje posten van hem met één van die Spaanse hengsten in een correcte piaffe, dan zou het hier ongetwijfeld "aahs" en "oohs" en "wauw"s regenen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:03

er zijn hier in de buurt een aantal instructeurs waar ik ook geen les van zou willen. Echter merk ik wel dat hun basis gewoon goed is. Daarna liggen we niet meer op 1 lijn.....
Dus "anders denken" heeft imo niks met de basis te maken.

Een instructeur kan natuurlijk niet alles weten. Soms is een paard medisch niet in orde en dat kun je lang niet altijd aan de buitenkant zien. Het is wel zo prettig wanneer een instructeur dat ook aan geeft.
Echter moet hij/zij de basis wel onder de knie hebben voor men les gaat geven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:07

Lesgeven en rijden is niet gelijk. Een instructeur hier in de buurt kan naar mijn idee super goed rijden. mooie los bewegende paarden, goed van achter naar voren gereden. Echter vind ik zijn leerlingen, die het overgens ook goed doen in de sport, weer niet zoals hij zelf rijdt - daarbij mis ik de lossigheid in de lijven van de paarden.

Maar als men zelf niet goed kan rijden, missen ze ook een stuk gevoel en daar kun je imo niet zonder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:31

sneeuwpop schreef:
Maar als men zelf niet goed kan rijden, missen ze ook een stuk gevoel en daar kun je imo niet zonder.

Dat ben ik helemaal met je eens. Zonder dat stuk gevoel kun je goed paardrijden niet overbrengen. Andersom, met dat stuk gevoel is het helemaal niet gezegd dat je het wel goed kunt overbrengen. Daar is ook enig didactisch talent voor nodig.
Persoonlijk ben ik altijd allergisch voor stallen die instructeurs van buitenaf weren. Ze zijn dan bang eigen lesklantjes te verliezen. Ik vind dat een brevet van onvermogen. Als je zelf goed lesgeeft hoef je niet bang te zijn dat lesklanten overlopen. Als ze dat wel doen moet je jezelf achter de oren krabben denk ik.
Verder vind ik ook, dat als je pensionklanten hebt je ze wel iets te kiezen moet geven en niet alleen iets waarvan jij vind dat dat goed is. Een ander kan dat weleens helemaal niet met je eens zijn.
Ik heb ook eens op zo'n stal gestaan waar de eigenaresse zelf les gaf en instructeurs van buiten werden geweerd. Ik heb ook geprobeerd of ik me kon vinden in haar lessen, maar die waren gewoon echt niet goed. Gelukkig had ik een trailer en kon "buiten de deur" lessen, maar dat gaf wel scheve gezichten. Inmiddels staan er nu alleen nog beginners en half gevorderden. De wat meer ervaren ruiters/amazones zijn vertrokken of lessen ergens anders. Het land der blinden maakt eenoog koning natuurlijk -O-

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:19

Ben ik het in zoverre wel mee eens: een zeer goede en gevorderde, ervaren praktijk-ruiter hoeft nog niet de didactische kwaliteiten te bezitten, om dat ruiterschap/gevoel over te kunnen brengen aan leerlingen.
Aan de andere kant: een lesgever die zelf geen flink rijd/ervaringsniveau heeft, daar zou ik dan ook geen les van willen hebben, want die kan onmogelijk inschatten/invoelen wat IK te paard voel.

Mijn ideale lesgever is iemand die vooral veel rij-ervaring op vele verschillende paarden heeft (jong, net OHZ, correctiepaarden, verschillende types en rassen), en daarbuiten ook nog zelf op een flink niveau rijdt.
Ook wil ik geen les van een lesgever die niet bereid is, ook eens zelf op mijn paard te stappen, om eens theorie en praktijk aan elkaar te toetsen, en daarbij het betere voorbeeld te geven.

Dat dergelijke lesgevers/sters met een inieminie lampje te zoeken zijn, is duidelijk. Toch had ik er eentje: Mark van de Donk, waar ik tijdenlang zeer goede prive-lessen van heb gekregen, en die ook niet te beroerd was om op mijn paard te stappen en van daaruit eea inzichtelijk te maken, of na te voelen.
Helaas... echt talent vliegt verder want blijft niet onopgemerkt, zo dus ook Mark, die naar het midden des lands verhuisde met z'n eigen bedoening...

Maar een goede basis is daarmee voor mij en mijn paard wel door gelegd... best bijzonder, want ik heb een Tinker x Fries kruising waar ik GEEN wedstrijdambities mee had, maar die ik wel betaald eens per week door Mark dressuurmatig liet doorrijden. Buiten de priveles eens per week.
Waarom zou je een verschil maken, je wil de BESTE instructeur voor jezelf en je paard, niet de goedkoopste, en ook niet iemand die alleen maar van de kant af technische of theoretische verhalen loopt af te steken, lijkt me.

Ook vond ik het juist belangrijk dat Mark een "reguliere" instructeur was (en is), dus Klassiek, waarbij er een helder en realistisch plan kon komen, m.b.t. met mijn paard (want geen KWPN-er ).
Juist omdat mijn paard niet in het kader "wedstrijd/sport" paard qua dressuur viel, wilde ik dat hij juist WEL op die wijze werd opgeleid, zonder stiekeme minachting voor zijn afkomst. Uiteraard heeft het regulier trainen van een barok paard zoals het mijne wel beperkingen: maar in de basis blijft een Klassieke opleiding voor elk paard hetzelfde: je gaat uit van ten eerste voorwaarts, ontspanning, tactmatige beweging in alle gangen, ook op de voltes, en hetgeen je ook verderop in de training tegenkomt los je bij voorkeur voorwaarts op (even simpel en in vogelvlucht geroepen).

DAT is een aspect waar ik daadwerkelijk de AR niet in kan volgen. Want indien geen voorwaarts, geen achterhandgebruik. Jazeker, de achterhand kan wel degelijk op laag(lager) tempo tot meer draagkracht komen, maar daar begin je toch niet mee?
Je wil toch eerst en vooral dat een paard (ook aan de longe) van achter overtuigend doorkomt?
Om maar een dommig cliche te roepen "de motor zit achter".
Dan lijkt het me zo krampachtig om die motor op de pruttelstand te zetten, langzamer en langzamer te laten draaien, bevordert dat nu dan de soepelheid en het door het lijf komen zoals een paardenlijf zich evolutionair beweegt: voorwaarts van achteruit?Nee, het wordt dan toch van voren tegenhouden/extreem afbuigen via de hals, wat nog te meer de voorwaartse beweging belemmert.

Dat is iets waarvan ik de achterliggende gedachtengang niet in de grip krijg, ook niet na alle uitleg hierover in dit topic, het strookt helemaal niet met de natuurlijke bouw, drang en biomechanica van een paard op zich.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:15

Het weren van bepaalde instructeurs kan wel rust geven. Bij ons gaf de pensionhouder zelf geen les, maar was blij dat hij in "mijn tijd" er 1 van het terrein af heeft gestuurd. Was zo'n rare :-)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:21

Babootje, dat met niveau zie je wel vaker op stallen. Dat de goede ruiters verhuizen en dat dan de mindere ruiters en instructeurs denken dat het heel goed gaat... met recht het land van de blinden..
.
Je word niet met ervaring geboren, dus daar geen kritiek op. Gaat mij meer om hoe gevaarlijk het soms is dat sommige instructeurs de paarden van klanten gewoon kapot laten rijden door hun "hulp".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:54

sneeuwpop schreef:
Het weren van bepaalde instructeurs kan wel rust geven. Bij ons gaf de pensionhouder zelf geen les, maar was blij dat hij in "mijn tijd" er 1 van het terrein af heeft gestuurd. Was zo'n rare :-)

O, haha ja dat herken ik ook wel, moet ik zeggen.
In denk dat, als ik een eigen pensionstal zou hebben, ik ook niet iedereen zou toelaten als instructeur (het moet wat mij betreft wel een instructeur zijn met een goede basisopleiding). Maar ik vind wel dat je een keuze zou moeten bieden, om naar een ander te kunnen als het niet past. En als je de discipline niet in huis hebt, zoals AR of CR dan vind ik ook dat je dat vrij moet laten. Het is niet meer dan normaal dat als mensen op jouw accomodatie lesgeven je daar een bedrag (bakhuur) voor rekent. Zo krijgt je vanzelf een prijsverschil; je ziet dan mensen "het even proberen" maar dan toch weer teruggaan naar hun oude lesgever (omdat ze eigenlijk best tevreden waren). Dus als je het goed doet, denk ik dat je toch altijd aan het langste eind trekt. Ik denk dat mensen het erg waarderen als de ze keuze hebben om te lessen waar ze zich prettig bij voelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:05

terpentijn schreef:
Ben ik het in zoverre wel mee eens: een zeer goede en gevorderde, ervaren praktijk-ruiter hoeft nog niet de didactische kwaliteiten te bezitten, om dat ruiterschap/gevoel over te kunnen brengen aan leerlingen.
Aan de andere kant: een lesgever die zelf geen flink rijd/ervaringsniveau heeft, daar zou ik dan ook geen les van willen hebben, want die kan onmogelijk inschatten/invoelen wat IK te paard voel.

Sterker nog, ik wil een instructeur die OP mijn paard stapt om eens te voelen wat ik voel. De instructeurs waar ik het fijnst bij heb gereden deden dat vrij in het begin al.
Ik vind ook dat je als instructeur iemand moet kunnen helpen met een probleem en als het niet kan daar eerlijk over moet zijn.
De "in-het-land-der-blinden-is-eenoog-koning" instructrice deed dat niet, en zeker niet op probleempaarden. Zo heb ik 1 meisje haar pony zien verkopen omdat het niet paste, dat niet nodig was geweest als ze de juiste begeleiding had gehad. En zo erg was ie helemaal niet (hij heeft later met een 14 jarige de sterren van de hemel gelopen) alleen tja, een jong beest en instructrice stapte er echt niet op en liet leerlinge maar aanmodderen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:06

Hier werd geen bakhuur gerekend voor lesgeven hoor. Pensionklant betaald toch al bakhuur. Wanneer er les wordt gegeven heeft die persoon wel voorrang, maar rijdt wel met de andere pensionklanten...
Verder vind ik het idd normaal om die vrijheid te krijgen.
Nu weet ik wel dat er bij een bepaalde stal geen andere instructeurs mogen/mochten komen (ben al heel lang niet meer geweest) en de pensionhouder zelf les geeft. Maar die heeft dan ook klanten die juist voor zijn lessen daar gaan staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:12

sneeuwpop schreef:
Hier werd geen bakhuur gerekend voor lesgeven hoor. Pensionklant betaald toch al bakhuur.

Dat kopt, de pensionklant betaalt al, maar de instructeur komt lesgeven op een accomodatie waar hij/zij niets voor hoeft te investeren. Dus of de instructeur moet wat van zijn prijs afdoen, of de lesklant betaalt wat extra. Het beste is om dat via de instructeur te regelen (dus dat de instructeur wat meer rekent dan dat ie normaal zou doen). Ik vind dat wel zo netjes en voor iedereen duidelijk en dan verdient de manege eigenaar ook nog wat aan zijn eigen accomodatie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:18

Ik kreeg een koper voor mijn paard, die vertelde dat haar vorige paard dressuur niet leuk vond.... Dus ondanks of juist omdat ze van het paard hield der paard verkocht aan een familie voor recreatie.
Dus zij op mijn paard proefrijden. Beetje helpen, want ze moest meer loslaten....en ja mijn paard liep dan vanzelf...(b proefje winst waardig)
Haar doel was m1 te behalen en had nog nooit winst in de b behaald...
2e x kwam ze met instructrise. Paard moest in de krul (letterlijk) lopen.
Toen mocht ze na even rijden van mij toch direct afstappen, want daar verkoop ik geen paard aan. Vroeg nog wat het doel was om zo diep "aan de teugel" te rijden aan de instructrise en daar kwam als antwoordt uit dat het paard dan nog meer ging nageven....hoezo nog meer?
Vond het ongelooflijk dat die instructrise een klant had gevonden.....
Maar goed er zijn er meer die naar mijn idee geen les moeten geven of zadels verkopen ;-)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:22

Babootje, de bak wordt niet minder van een les meer of meer als de pensionklant daar toch al in rijdt.
Vind het niet logisch om daar nog extra op te moeten verdienen..
Vind het iig klantvriendelijk om dat niet te rekenen aangezien het de pensionhouder ook niks kost.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:56

sneeuwpop schreef:
Ik kreeg een koper voor mijn paard, die vertelde dat haar vorige paard dressuur niet leuk vond.... Dus ondanks of juist omdat ze van het paard hield der paard verkocht aan een familie voor recreatie.
Dus zij op mijn paard proefrijden. Beetje helpen, want ze moest meer loslaten....en ja mijn paard liep dan vanzelf...(b proefje winst waardig)
Haar doel was m1 te behalen en had nog nooit winst in de b behaald...
2e x kwam ze met instructrise. Paard moest in de krul (letterlijk) lopen.
Toen mocht ze na even rijden van mij toch direct afstappen, want daar verkoop ik geen paard aan. Vroeg nog wat het doel was om zo diep "aan de teugel" te rijden aan de instructrise en daar kwam als antwoordt uit dat het paard dan nog meer ging nageven....hoezo nog meer?
Vond het ongelooflijk dat die instructrise een klant had gevonden.....
Maar goed er zijn er meer die naar mijn idee geen les moeten geven of zadels verkopen ;-)

Wel, dat is nu exact wat ik bedoel, en is ook de reden waarom ik gestopt ben/was met verhuur van piste en stallen: mijn piste ligt hier quasi vlak achter mijn huis, en de meeste instructeurs of pistehuurders die ik hier over de vloer had, lieten de paarden zo lopen (en kan nog wel enkele andere schandaliger voorbeelden geven), en de ruiters vonden dat allemaal prima en bleven er maar bij lessen ( met alle gevolgen van dien), en ik zat me maar rot te ergeren ofwel vluchtte ik weg om het niet te moeten zien, is zeker niet uit egotripperij dat ik bepaalde lesgevers zou weren (ik reed in die periode niet eens zelf, laat staan lesgeven).

De lesgever die indertijd mijn merrie (toen nog niet van mij) verknoeid heeft, wou er ook es opstappen om haar het steigeren af te leren, en na 2x loodrecht met de voorbenen vooruit, is ie er weer afgestapt "omdat ie de laatste jaren niet genoeg gereden had" maw hij durfde niet meer. Dus moest dat kind van 14 (toenmalig eigenaresje) er weer op. Kind heeft haar les nog uitgereden, maar is 's avonds huilend thuisgekomen dat ze niet meer op haar paard durfde. Was pas haar derde les bij die lesgever, terwijl het paard voordien wel behoorlijk gestresst en als een kameel liep, maar nog niet gebokt of gesteigerd had in die 8 maanden dat ze haar had. Vorige eigenaar heeft haar dan es "aangepakt" met zijn sporen en daarna kreeg ze les van de vroegere lesgeefster, viel dan mee, maar helaas, het kwaad was geschied, maand later zwaar agressief in de omgang, paard te koop, einde verhaal voor hen, en begin van een lang (en momenteel heel gelukkig :D ) verhaal voor mij.

Klopt wel dat ik idd nog het juiste "gevoel" mis om het te kunnen overbrengen. Vaak zie ik hier ook bij verzorgsters fouten in hun houding, maar weet ik niet hoe ik het moet corrigeren. Ofwel zie ik zaken die ik als "fout" zie, maar die blijkbaar normaal zijn voor mensen met een bepaalde lichaamsbouw. Dat gevoel wil ik zeker ontwikkelen, ben ik druk mee bezig, en heb ik gelukkig een ideaal paardje voor, ongelooflijk wijze merrie.

Anderzijds ken ik wel een aantal ruiters die technisch correct rijden, maar die een "harde" energie uitstralen en daardoor hun paard in de stress rijden, al kan je er de vinger niet echt op leggen waar het probleem juist zit. Buurjongen moest hier ook paar keer pensionpaard te koop voorrijden, paard was normaal altijd erg braaf, maar iedere keer hij reed, werd het paard erg hevig en lag kandidaat-koper wel eens in het zand. Heb met hem ook geprobeerd een paard zadelmak te maken, en hij mocht nauwelijks bij dat paard in de buurt komen, terwijl ik (en later mijn voormalige lesgeefster en ook de eigenaresjes) dan wel zonder problemen ermee wegreed.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:48

Als instructeur irriteer ik me erg aan stallen waar andere instructeurs niet welkom zijn. Elk mens en paard heeft z'n eigen benadering nodig. Sommige mensen hebben een theoretische uitleg nodig, soms moet iemand het zien en soms moet iemand het gevoel omschreven hebben. Er zijn maar weinig instructeurs die aan al die voorwaarde kunnen voldoen. Daarnaast zijn er verschillende stijlen.
Niet elke stijl is percee fout, anders maakt hem niet meteen slechter. Misschien minder mooi, of pijnlijk voor een bepaald type paarden of mensen. Maar niet meteen slecht. Het is aan de combinatie van paard en ruiter om de instructeur te kiezen.

Ik sta op een stal zonder instructeurskeuze en het irriteert me nu nog meer dan ooit. Ik heb keuze uit 6 instructeurs. Waarvan 1 in de subtop en 2 in de zz-licht, 1 die springt en 1 die jonge paarden in rijd... Bevallen ze me? Nee, en dan ook letterlijk geen van de 6. Niet alleen omdat ze voor mij niet klassiek genoeg zijn, of omdat ze niet de juiste rijstijl hebben. Maar ze bevallen me kwa lesgeven gewoon niet.

Zo'n stal denkt misschien dat ze het goede doet. Maar eigenlijk is het geen ze doet niet slim. Nieuwe instructeurs brengt ook nieuwe inspiratie met zich mee voor bestaande ruiters. Dat drijft de sport en hobby naar een hogere dimensie. En dat nodigt mensen uit om te blijven leren en daardoor blijven het ook betere ruiters en instructeurs.

Het is overigens aan de ruiters en paardenhouders om niet zomaar elke rijstijl die afwijkt van hun standaard naast zich neer te leggen. Van alles kun je iets leren, al is het alleen maar wat je niet mooi vind. Ik kijk geregeld naar ruiters die ldr toepassen, ik vind het vreselijk lelijk. Maar ik kan het niet nalaten om het onderwerp te onderzoeken en me af te vragen wat het nut is en de waarom. En juist daardoor zie ik meer en beter wat me bevalt in mijn 'klassieke' van achter naar voor rijden.
Maar mijn ldr tegenhanger ziet in mijn eeuwige herhalen van babystapjes en geduld ook waarom ze kiest voor ldr. Zij vind mijn iets te weinig ronde hals en eeuwige voltes maar raar en weinig mooi.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 02:09

Hermelientje schreef:
Ik weet dat het een geweldig paard is en de ruiter (ooit begonnen als springruiter) doet met minder kwaliteitsvolle paarden al goed mee in de internationale dressuursport. En al zal hij met zijn andere paarden nooit dit soort percentages halen het blijft evengoed hele mooie dressuur wat hij laat zien.
Ik plaatste dit juist om te laten zien dat het in de wedstrijdsport aan de wereldtop echt niet alleen hectisch en spektakel is zoals sommige mensen schijnen te denken. Het paard is spectaculair maar het rijden is juist rustig. LL ik vind jouw vosreus trouwens ook heel mooi!

Ik kan zelf even goed genieten van paarden met minder kwaliteiten. En zo'n paard hebben als Farouche en zo kunnen rijden dat zal in mijn wildste dromen voor mij niet weggelegd zijn. Maar ik kan wel zoals vur zegt streven naar het optimale binnen onze/mijn grenzen en gewoon genieten van anderen die mooie dingen laten zien met kampioenspaarden. Maar elk paard kun je verbeteren met goede training, ook een Tinker, Haflinger of wat voor paard/pony dan ook. Ik kijk met evenveel genoegen naar iemand die zo'n paard perfect heeft afgericht en mooie overgangen rijdt. Dat de jury daar dan een puntje (of twee) minder voor geeft dan een spectaculair paard dat hetzelfde toont is een gegeven. Maar elk paard is in staat om mooie vloeiende overgangen te maken met de juiste training, al zal mijn eigen paard daarbij dan nooit zo wegschrijden in stap als dit kampioenspaard kan. Ik bedoelde het dus precies zoals vur zegt als inspiratiebron voor de training.

Er stond eens een filmpje van Zooist die hier ook even meedeed aan de discussie in een topic waar iedereen kon meejureren, een L2 proef geloof ik. Ik herinner me dat ik dat ook een hele fijne proef vond en ook een mooi voorbeeld uit de reguliere dressuur.

En onlangs nog was er een topic over een Tinker in Engeland die de nationale B dressuur had gewonnen (soort klasse voor beginnende wedstrijdruiters geloof ik). Ze lieten maar een klein stukje van de proef zien maar ook dat kon me bekoren. En natuurlijk kreeg dat geen 83% maar evengoed leuk om te zien binnen de grenzen van die combinatie.

Ik zie dat Simpelman inmiddels inderdaad al prachtig heeft verwoord wat ik tracht te zeggen.

[EV] Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (3/3)

Dat was dit topic! Ben even aan het bijlezen!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:14

@Veulen, jouw post zou ik me helemaal in kunnen vinden, op voorwaarde dat:
1. we met een fiets reden, en niet met een levend wezen
2. de mensen het "juiste" willen leren, en ook zien en voelen wat goed en niet goed is, en beseffen wat hun paard fysiek en mentaal aankan. Sommigen gaan zich bijvoorbeeld teveel focussen op sportprestaties en willen tegen dan dit of dat niveau van wedstrijden rijden, en gaan zo de boel forceren, met alle gevolgen van dien.

Heb het hier helaas te erg zien fout gaan om deze aanpak nog aan te durven, ik zou op zijn minst een lesgever moeten hebben zien lesgeven (is pas sinds dit jaar dat ik met mijn eigen paard les durf nemen van lesgevers die ik nog niet aan het werk gezien heb, vroeger durfde ik haar daar niet aan blootstellen). Iedereen beoordeelt de situatie natuurlijk vanuit zijn eigen achtergrond en ervaringen, wie al wat negatieve bagage meesleurt, gooit dit niet zo snel overboord.

En de ideale lesgever kan zich natuurlijk perfect aanpassen qua stijl en qua uitleg aan ruiter en paard, maar helaas, zo'n lesgevers zijn idd maar dun gezaaid. Hier ook het probleem dat ik meer visueel ingesteld ben, en de technische hulpen die ik krijg van been hier en hand daar, dat werkt slecht voor mij, vertraagt me enorm.

@Zooist, ik ga ook even bijlezen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:19

Hwn, ik ben gewoon geen goede paardenverkoper..... en ook geen goede pensionhouder denk ik.(niet geprobeerd,maar wil dat ook niet thuis) Er komen altijd mensen op je pad waar je het niet mee eens bent en als je daar niet tegen kunt, dan kun je beter wat anders gaan doen.
Ik ben er van overtuigd dat het weren van de meeste instructeurs niet gaat werken namelijk en ondanks strenge regels zullen er altijd mensen zijn die zich daar niet aan houden of wat vreemds verzinnen waar je boos van wordt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:37

sneeuwpop schreef:
Babootje, de bak wordt niet minder van een les meer of meer als de pensionklant daar toch al in rijdt.
Vind het niet logisch om daar nog extra op te moeten verdienen..
Vind het iig klantvriendelijk om dat niet te rekenen aangezien het de pensionhouder ook niks kost.

Niks kost? De pensionhouder heeft toch geinvesteerd in zijn accomodatie? In een goede bak? Bakbodem? En dan mag de instructeur zomaar geld komen verdienen op zijn acomodatie zonder dat ie daar wat voor hoeft te betalen? Dat vind ik pas raar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:05

@Sneeuwpop, ben het in theorie met je eens, probleem is wel... dat ik gewoon niks anders wil doen, bij mij kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en ik heb de ruimte en de accommodatie, en is financieel natuurlijk interessanter dan de boel vol te proppen met eigen paarden (want qua verkoop ben ik idd ook zoals jij)