[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:16

Lijkt mij idd ook een goede manier Lachen
En wandelen, werken aan de lange lijnen, er zóveel wat je kunt doen......

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:57

Ik doe nu freestyle loswerken zegmaar en het is echt van zichzelf al een pony met afstandsbediening. Daarnaast longeren met touw op halster of kaptoom en lange teugel aan het halster kent ze ook. Ze is ook zadelmak. Ze is door een goede tandarts helemaal behandelt maar het is een pony waar mensen moeite mee hebben gehad en door gebrek aan ervaring niet veel mee konden. ze kan een uur vast staan en een andere keer ontploft ze en is het met 5 minuten raak (hangen en stijgeren tot de boel stuk ik en valt soms ook op haar rug enzo, eenmaal los is het weer goed. Ze slaat dus gewoon veel spanning op van zichzelf en haar omgeving. Dan wordt ze een bom en uit het niets kaboem! Geeft niets hoor maar is iets wat ze moet leren. Ikzelf heb weinig moeite met opzadelen etc, en doordat ik de hulpen goed kan vertrouwd ze mijn hand ook redelijk maar de mond blijft gespannen. En helaas is zij 1,25 en ik 1,73 en ga ik er dus niet opzitten. Ik wil haar ook eerst ernaast beter voor elkaar hebben voordat ik de ruiters ga helpen met het rijtechnische. Ik denk dus dat we aardig overeen komen. Ze is voor haar spanning in de hals al een keer losgemaakt (om een begin te maken) en nu dus lekker nhen en trainen ernaast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:09

Doe je prima dan Lachen

Zo jammer dat zo'n pony al zoveel narigheid mee heeft gemaakt.... fijn dat ze jou iig vertrouwt, maar wel lastig hoor, zo'n pony die zo onvoorspelbaar is Scheve mond
Sterkte iig met haar Ja

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:25

Ik zit met een probleem.

Ik rijd mijn bijrijdpaard nu bijna 2 jaar.
En ik krijg haar maar niet fijn naar beneden.

Ze is nu 5 jaar dus wel jong nog, maar ze loopt gewoon niet constant naar beneden.
Of ze loopt te diep, te hangen, omhoog of net niet voldoende naar benden, neusje eruit. Het gaat nooit een hele les helemaal goed.

Ze heeft een dubbelgebroken trensje en het zadel past ook. (Vrijdag komt zadelmaker passen)
Ik rijd zelf 13 jaar en bij andere paarden heb ik nooit geen problemen.

Iemand goeie tips? (Behalve les nemen want dat heb ik al 2 x in de week).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:33

Romytjuuh schreef:
Ik zit met een probleem.

Ze is nu 5 jaar dus wel jong nog, maar ze loopt gewoon niet constant naar beneden.
Of ze loopt te diep, te hangen, omhoog of net niet voldoende naar benden, neusje eruit. Het gaat nooit een hele les helemaal goed.

Ze heeft een dubbelgebroken trensje en het zadel past ook. (Vrijdag komt zadelmaker passen)

Wat doe jij zelf allemaal?
En wat zegt je instructrise ervan?

Ligt iig niet aan de leeftijd als je het paard al 2 bijna jaar rijdt.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:04

Heb door dit forum net een gigantische ontdekking gedaan:
Iedereen op onze manege zaagt Boos! Maar dan ook egt iedereen!
De eigenaar van de manege, die A- of B-trainer is (weet het
niet zeker) zegt dat je je pony moet losmaken in de mond.
Links, rechts, links, rechts, .. Dat is hetgene wat wij leren
in een manegeles.. En als je dan je vriendin op een pony
ziet zitten die haar pony helemaal in de krul heeft 'getrokken',
waarop je instructrice dan ook nog zegt hoe mooi haar pony
wel niet loopt, nou ja, daar krijg ik het dan ook van.. Zit ik
er nu helemaal naast of rijdt iedereen op onze manege verkeerd?
(Er zijn wel uitzonderingen hoor Clown )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:23

tja de bel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:16

Romytjuuh schreef:
Ik zit met een probleem.

Heeft het paard niet iets waar hij last van heeft? Rug (misschien onbedoeld verkeerd ingereden), last van de tanden (leeftijd).

Ik rijd zelf een jong paard dat snel de neiging heeft te diep te lopen. Ik moet dit oplossen door haar wat meer omhoog te vragen. Wannneer ze diep loopt lukt het haar makkelijker om het tempo wat op te hogen, maar dat is niet de bedoeling. Haar achterhand moet er meer bij en dat vind ze moeilijk, maar wel belangrijk.
Goed naar voren blijven rijden Lachen

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:35

lailapri schreef:

Daar ben ik ook niet echt veel mee he Knipoog
Maar is het dan waar wat ik zeg? Rijdt onze
hele manege dan gewoon op dat beeld dat
paarden in de krul trekken mooi is?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:43

xJuce schreef:
lailapri schreef:

Daar ben ik ook niet echt veel mee he Knipoog
Maar is het dan waar wat ik zeg? Rijdt onze
hele manege dan gewoon op dat beeld dat
paarden in de krul trekken mooi is?

blijkbaar wel he.. Paarden CONSTANT links, rechts, links, rechts kneepjes geven, waarbij het hoofd gewoon links, rechts, links, rechts meegetrokken wordt en hij vanwege de pijn zijn hoofd zoveel mogelijk naar z'n borst toetrekt om eruit te kunnen komen, is in de krul rijden ja. Helaas wordt dit op bijna alle maneges zo geleerd, de mijne ook. Ik rijd er al 15 jaar niet meer, maar ik heb vantevoren ooit gevraagd of het wel goed was. Zeiden ze zo; ja, hij loopt nou prachtig, rustig en relaxt.. Zo netjes blijven rijden.
Er werd alléén maar gezegd, links rechtslinks rechts met je teugel.. Nog geen been erbij, helemaal niks. :S

waar ik mijn eigen paardje mee naar beneden laat lopen, en ookal vinden veel mensen dit zagen, hem op de voorste grote volte zetten, en dan lekker aan het been, om mijn been heen laten lopen, en dan binnenhand ván de hals, buitenhand tégen de hals..
Hierbij loopt hij eigenlijk altijd al na 2/3 rondjes aan te teugel. (:
Natuurlijk werkt dat niet bij manege pony's, die worden daar veel te stijf voor..

Socheapje

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:51

aerdenhout schreef:
Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)

Dat kan je niet zeggen of anky dat gedaan heb.
Mischein wel maar zij is ook ooit jong geweest.
en ja je zegt het goed JE KAN GEEN TIPS GEVEN ALS JE DE COMBINATIE NIET KENT.
dus een INSTRUCTUUR / INSTRUCTRICE OOK NIET!!!
Die kunnen alleen een beetje aanwijzingen geven en niet zeggen zus en zo moet je het doen en nu doet tie het...
dus ik zal niet altijd op instructrice rekenen hoor.
Jij en Jou paard leren SAMEN.
Niet van een INSTRUCTRICE.
En ik dnek dat Anky ( heb ik zelf is een keer meegepraat mnijn zus der paard is van krack c) het heus zelf wel weet.
en dat ze het uit boeken over paarden heb geleert.

Bellissima_

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:03

Socheapje schreef:
aerdenhout schreef:
Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)

Dat kan je niet zeggen of anky dat gedaan heb.
Mischein wel maar zij is ook ooit jong geweest.
en ja je zegt het goed JE KAN GEEN TIPS GEVEN ALS JE DE COMBINATIE NIET KENT.
dus een INSTRUCTUUR / INSTRUCTRICE OOK NIET!!!
Die kunnen alleen een beetje aanwijzingen geven en niet zeggen zus en zo moet je het doen en nu doet tie het...
dus ik zal niet altijd op instructrice rekenen hoor.
Jij en Jou paard leren SAMEN.
Niet van een INSTRUCTRICE.
En ik dnek dat Anky ( heb ik zelf is een keer meegepraat mnijn zus der paard is van krack c) het heus zelf wel weet.
en dat ze het uit boeken over paarden heb geleert.

bespaar je de moeite, je kunt het zeggen maar mensen die komen toch hiernaartoe voor vragen. Lachen
ik vind dat je best wel wát info kunt geven hoor, maar natuurlijk gaat het dan echt niet helemaal wauw, toppieperfect.. Dat is gewoon een kwestie van oefenen oefenen oefenen, EN EEN INSTRUCTRICE. Zeg niet dat die niet werken; wanneer ze zelf genoeg ervaring hebben kunnen ze je echt wel helpen hoor.
en mag ik zeggen dat je als je uit boeken leest echt HELEMAAL niks leert? Iig niet met het rijden.. Er zijn meer dan een miljoen verschillende paarden, allemaal een eigen karakter, die staan echt niet stuk voor stuk in de boeken hoor. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:05

Margoot schreef:
waar ik mijn eigen paardje mee naar beneden laat lopen, en ookal vinden veel mensen dit zagen, hem op de voorste grote volte zetten, en dan lekker aan het been, om mijn been heen laten lopen, en dan binnenhand ván de hals, buitenhand tégen de hals..
Hierbij loopt hij eigenlijk altijd al na 2/3 rondjes aan te teugel. (:
Natuurlijk werkt dat niet bij manege pony's, die worden daar veel te stijf voor..

Dit kan ik niet aanraden Nagelbijten / Gniffelen

- mensen in je omgeving noemen het zagen wat jij doet...
- Je gaat 2 a 3 rondjes rijden om het paard aan de teugel te krijgen

Ach gut

Misschien doe je het toch niet helemaal goed Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:10

xJuce schreef:
Heb door dit forum net een gigantische ontdekking gedaan:
Iedereen op onze manege zaagt Boos! Maar dan ook egt iedereen!
De eigenaar van de manege, die A- of B-trainer is (weet het
niet zeker) zegt dat je je pony moet losmaken in de mond.
Links, rechts, links, rechts, .. Dat is hetgene wat wij leren
in een manegeles.. En als je dan je vriendin op een pony
ziet zitten die haar pony helemaal in de krul heeft 'getrokken',
waarop je instructrice dan ook nog zegt hoe mooi haar pony
wel niet loopt, nou ja, daar krijg ik het dan ook van.. Zit ik
er nu helemaal naast of rijdt iedereen op onze manege verkeerd?
(Er zijn wel uitzonderingen hoor Clown )

Zoals jij het schrijft is het niet best.

Echter geloof ik ook, omdat je er nog maar net achter bent gekomen, dat jij ook nog niet zo ervaren bent en dus echt verder kán kijken.
Ik kan dus als een mening geven als ik het daadwerkelijk heb gezien. Knipoog

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:43

superwoman schreef:
Zoals jij het schrijft is het niet best.

Echter geloof ik ook, omdat je er nog maar net achter bent gekomen, dat jij ook nog niet zo ervaren bent en dus echt verder kán kijken.
Ik kan dus als een mening geven als ik het daadwerkelijk heb gezien. Knipoog

Ja ik vermoed het ook alleen maar, zie gewoon veel mensen zo rijden..
Vorige week nog, een jongen met zijn paard. Paard doet zijn hoofd niet
mooi in de krul. De jongen stopt zijn paard vlak voor mij, trekt links-rechts,
paard duikt naar beneden en jongen rijdt met grote glimlach weg.. Verdrietig
Nou ja ik kan het nog wel aan, alleen stoort het mij dan dat de instructrice
tegen mij zegt dat ik mijn pony niet genoeg los maak in de mond.. Clown
(Ik heb trouwens erg veel van Bokt geleerd sinds ik aangemeld ben Haha!)

MarliesP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:01

Je moet vooral zorgen dat je paard lekker aan het been is. Als dit niet het geval is kun je er sowieso niks mee want dan kan je paard overstrekt gaan lopen. Dat had ik in ieder geval bij mijn andere paardje en die is daardoor ook onregelmatig gaan lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:22

MarliesP schreef:
Je moet vooral zorgen dat je paard lekker aan het been is. Als dit niet het geval is kun je er sowieso niks mee want dan kan je paard overstrekt gaan lopen. Dat had ik in ieder geval bij mijn andere paardje en die is daardoor ook onregelmatig gaan lopen.

huh?
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zou je me dat uit kunnen leggen?

Trouwens, veel mensen denken dat hun paard wel aan het been is, terwijl dat helaas niet het geval is Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:58

superwoman schreef:
MarliesP schreef:

huh?
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zou je me dat uit kunnen leggen?

Trouwens, veel mensen denken dat hun paard wel aan het been is, terwijl dat helaas niet het geval is Knipoog

Voel me aangesproken haha Bloos Een flinke tijd geleden kwam mn zus kijken en vertelde dat ik hem eens goed aan het been moest gaan rijden. Ik was verbaas want hij ging toch lekker. Als ik een schopje gaf ging hij netjes in draf en iets sneller en in galop ging ook prima. Maar de reactie kon nog veel vlotter en de gangen konden ook actiever. Toen ik op mijn manier actiever ging rijden liep mn paardje of onder me uit te rennen of we vielen bijna om. Contact op de teugels niet kwijtraken en hem bij je houden was het advies. Nu snap ik wat actieve achterhand/achterhand eronder betekent en ik weet hoe dit te verkrijgen is. Ik hoef alleen maar mijn been aan het leggen en ik kan zo wegwezen in galop/actieve draf. Verder heb ik het nu ook fijner bij het wijken en andere oefeningen..ze zakt gelijk lekker in de hals en als ik haar na het losrijden oppak loop ze heerlijk nageeflijk en met haar achterhand er aardig onder. Afentoe lukt het niet optimaal maar zeker beter dan eerst Lachen

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:41

Ik vind t een beetje flauw dat iedereen zo reageert over tips uit boekjes en op internet e.d.
Waarom worden er dan nog boeken gekocht? En les gegeven? Want instructrices geven ook uitleg.
Ze begeleiden dat dan wel, maar nog. Natuurlijk moet je het gevoel te pakken krijgen maar dat gaat natuurlijk niet zonder dat je er iets van af weet Knipoog Mijn mening. En idd, zonder goed voorwaarts te rijden kun je je paard niet aan de teugel rijden Clown Mijn pony zet zich vast op de horizontale lijn zegmaar, maar met losrijden wil ik haar net iets dieper rijden. Dat is best moeilijk omdat ik niks in mijn handen heb, dus ik rijd haar goed voorwaarts en wat dieper. Het lukt steeds beter omdat ik steeds wat toegeef met de teugel als ze het goed doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:59

CCindy schreef:
Ik vind t een beetje flauw dat iedereen zo reageert over tips uit boekjes en op internet e.d.
Waarom worden er dan nog boeken gekocht? En les gegeven? Want instructrices geven ook uitleg.
Ze begeleiden dat dan wel, maar nog. Natuurlijk moet je het gevoel te pakken krijgen maar dat gaat natuurlijk niet zonder dat je er iets van af weet Knipoog Mijn mening. En idd, zonder goed voorwaarts te rijden kun je je paard niet aan de teugel rijden Clown Mijn pony zet zich vast op de horizontale lijn zegmaar, maar met losrijden wil ik haar net iets dieper rijden. Dat is best moeilijk omdat ik niks in mijn handen heb, dus ik rijd haar goed voorwaarts en wat dieper. Het lukt steeds beter omdat ik steeds wat toegeef met de teugel als ze het goed doet.

Boeken etc zijn leuk voor de ondersteuning.
Echter een instructeur kan jouw corrigeren bij fouten die je zelf niet door heb.
Ook moet de instructeur laten weten wanneer het gevoel wat jij voelt goed is en wanneer het fout is.
Bijv: een paard achter de teugel, voelt echt niet verkeerd, als je niet weet hoe dat moet voelen én het paard loopt wel in de krul.... En dat is een grote duidelijke fout, maar er zijn kleinere fouten die voor veel tegenwerking zorgen.

niets in je handen hebben is dus niet goed. Het vastzetten van het paard, komt vaak door het vastzetten van de ruiter óf het is spierpijn of een blokkade. In uitzonderlijke gevallen komt het door te weinig of (erg)verkeerde bespiering en te veel vragen, dan is longeren een betere optie om het langzaam te verbeteren. Bij bijv manege paarden zie je dat het komt doordat ze zich altijd krampachtig beschermen voor wat in de meeste gevallen gaat komen, bij hen duurt het vaak even voordat je vertrouwen krijgt en ze zich los gaan laten.Door die krampachtige manier van de spieren gebruiken, moeten de spieren ook iets opgerekt worden voor en correcte buiging - dit moet dus zeer voorzichtig gebeuren en geeft veel kans op spierpijn.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:07

iedereen geeft andere tips.. maar je kan het toch proberen.. waarom niet? als het je zelf niet lukt kan je toch iets van andere aannemen.. je kan mij echt niet vertellen dat je daar niets van kan leren!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:10

aatjuh12 schreef:
iedereen geeft andere tips.. maar je kan het toch proberen.. waarom niet? als het je zelf niet lukt kan je toch iets van andere aannemen.. je kan mij echt niet vertellen dat je daar niets van kan leren!

Maar wel met regelmatige begeleiding!
Kans is groot dat je in je eentje de tips ook niet goed uit voert en dus verkeerde conclusies trekt.

Loves_xyoup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:26

elk paard is anders.
maar wat is nou de basis van je paard aan de teugel laten lopen het lukt mij niet Boos! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:01

Voorwaarts rijden, goed zitten en je handen stil houden Lachen

That's all Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:03

Yamcha schreef:
Voorwaarts rijden, goed zitten en je handen stil houden Lachen

That's all Lachen

Het klinkt makkelijk, en in feite is dat ook zo Haha!