Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:38

Ik weet uit ervaring dat de opleiding CR niet veel voorstelt. Ook mensen zonder al te veel basiservaring kunnen een instructeurspapiertje bemachtigen en daarmee lesgeven. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:31

Vind ik zelf ook.
Investeer in les van goede instructeurs, die ook tevens letten op zit en houding. Dat scheelt je geld aan een opleiding waar je weinig mee kan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:26

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:38

Eens met Simpelman.
De CR vertrekt vanuit anatomie, biomechanica en de klassieke training van paard en ruiter.
Sally Swift heeft alleen andere manieren gevonden om het over te brengen.
Het is allemaal heel logisch en wetenschappelijk als je de achtergronden kent, maar helaas heeft het een beetje een stempel van 'vaag' omdat sommige mensen/instructeurs wel werken met de visuele aanwijzingen maar zich weinig verdiepen in de oorsprong en achtergrond ervan.

Alona (tweede link) organiseert inderdaad veel clinics met level IV instructeurs.
Overigens kun je van een level 2 of 3 en zelfs 1 ook best dingen leren hoor.
Er zijn level 3 en 4 instructeurs waar ik echt geen les van wil en level 2's waar ik graag van leer.
In nl is er 1 officiele level 4. En daar volg ik liever geen clinic meer bij...

Op de cr site staat duidelijk het verschil in competentie. Het hangt ook af van de achtergrond van de instructeur en diens didactische kwaliteiten of het bij je past, niet enkel van een level.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:50

Heb zelf ook een aantal CR lessen gevolgd en er zeker wel wat van opgestoken. Maar ook gezien dat er mensen zijn die nauwelijks zelf de basis beheersen en instructeursdiploma kunnen krijgen waarmee ze zichzelf als professioneel instructeur etaleren. En dat vind ik gewoon geen goede zaak; dat doet geen goed voor de naam uiteindelijk. Ik heb datzelfde gezien bij de Antoine de Bodt instructeurs.
Natuurlijk scheelt enige didactische kwaliteit ook een hoop. In het woud van de zichzelf aanbiedende professionele instructeurs en kijk ik dus idd naar het liever resultaat: wat presteren ze zelf, wat presteren hun leerlingen en vervolgens of het mijzelf past.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:41

Even een heel andere vraag. Wat vinden jullie goede boeken op het gebied van klassieke rijkunst? Ik moet nog een kerstkadootje en ik dacht dat is ook nog wel interessant.

Mijn voorkeur is nederlands en als het kan iets waar ook het werken op de grond in wordt behandeld.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:05

Heb boeken van Horst Becker, Radtke en Kyra Kirklund waar je zeker goede dingen uit kunt halen!

@ Babootje: helemaal met je eens wbt het halen van een papiertje.
Ik zou liever ook zien dat het minder makkelijk was om 'm via de cr-weg te halen en wat jij ziet (even een papiertje halen en je dan als prof.instructeur profileren) gebeurt inderdaad.

De cr-instructeurscursus is echt ontworpen als toevoeging op een reeds gehaald diploma en dan is het echt een goede aanvulling. Maar als enig diploma vind ik het persoonlijk ook te mager.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:22

Wat CR betreft, idd stellen ze weinig eisen, heb gewoon een intakegesprek gehad, ze heeft me nooit zien rijden of zo, en ik zit alles behalve op een instructeursniveau, integendeel, ik durf mezelf met moeite een halfgevorderde ruiter noemen. Maar ik zie dit eerder als een pluspunt: aangezien ik zelf 0,0 talent heb, moet ik echt heel bewust aan mijn houding gaan werken en voel ik ook sneller waar het hapert, en zal ik het ook makkelijker kunnen overbrengen dan een supertalent bij wie het allemaal vanzelf gaat.

Ik merk idd wel bij CR dat er soms te weinig dressuurmatig gewerkt wordt, maar anderzijds merk ik bij veel niet-CR lesgevers dat ze de houding en zit niet of verkeerd overbrengen, en da's voor mij een groot gemis. Ik wil me wel iets verder verdiepen in de klassieke dressuur (wordt in CR trouwens ook al meer aandacht aan besteed dan vroeger wist ze me te vertellen). En ik heb al behoorlijk wat achtergrond in NH, longeren, werk aan de hand, dus ik vertrouw erop dat ik toch wel ergens voor iemand een meerwaarde zal kunnen betekenen, al zullen het dan wss geen Z-ruiters zijn (maar je weet nooit, ik word er 40 in 2014, en Sally Swift heeft lesgegeven tot haar 94ste, dus ik heb nog alle tijd :) )

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:29

Veulen84 schreef:
Even een heel andere vraag. Wat vinden jullie goede boeken op het gebied van klassieke rijkunst? Ik moet nog een kerstkadootje en ik dacht dat is ook nog wel interessant.

Mijn voorkeur is nederlands en als het kan iets waar ook het werken op de grond in wordt behandeld.

Ik vind die van Leandra Theunissen "Van ruiter... naar trainer" best goed, en ook één van Arthur Kottas ( voormalig oberbereiter van Spaanse Rijschool in Wenen), maar gaat van beide toch vooral over het werk onder het zadel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:49

Die laatste 2 heb ik. Mis echt het weren aan hand in veel boeken inderdaad. Voor mij toch echt het verschil tussen klassiek eb modern.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:19

Ja, dat mis ik ook wel, al lukt dit bij mij op zich wel goed, al heb ik hierin alweer een paar jaar geen les meer gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:11

Veulen84 schreef:
Die laatste 2 heb ik. Mis echt het weren aan hand in veel boeken inderdaad. Voor mij toch echt het verschil tussen klassiek eb modern.

Hihi Veulen, ben je verkouden :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:15

hwn schreef:
Wat CR betreft, idd stellen ze weinig eisen, heb gewoon een intakegesprek gehad, ze heeft me nooit zien rijden of zo, en ik zit alles behalve op een instructeursniveau, integendeel, ik durf mezelf met moeite een halfgevorderde ruiter noemen. Maar ik zie dit eerder als een pluspunt: aangezien ik zelf 0,0 talent heb, moet ik echt heel bewust aan mijn houding gaan werken en voel ik ook sneller waar het hapert, en zal ik het ook makkelijker kunnen overbrengen dan een supertalent bij wie het allemaal vanzelf gaat.

Met alle respect hoor hwn, maar als je zelf nog zo onervaren bent, ben je dan niet bang dat je mensen verkeerde dingen gaat overbrengen? Wat Simpelman zegt CR kan een goed compliment zijn aan je basis dressuuropleiding. Een toevoeging. Het is niet de heilige graal zelf.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:49

Babootje schreef:
Hihi Veulen, ben je verkouden :+

Oh help, nu zelfs op de computer :)
(Ik ben inderdaad echt verkouden. Klink al 8 dagen echt hees en kuch me longen er haast uit. Echt heerlijk lesgeven ook zo.)

Kreeg via pb een tip voor een leuk boek. Helaas engels, en dat lees ik wel. Maar vind het nogal gewaagt om dat ik niet alle termen ken. Maar misschien iets voor andere? Richard Hinrichs gaat het om.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:55

Babootje schreef:
hwn schreef:

Met alle respect hoor hwn, maar als je zelf nog zo onervaren bent, ben je dan niet bang dat je mensen verkeerde dingen gaat overbrengen? Wat Simpelman zegt CR kan een goed compliment zijn aan je basis dressuuropleiding. Een toevoeging. Het is niet de heilige graal zelf.

Ik ben ook niet van plan om morgen al les te gaan geven hoor, is nog een weg van een jaar, en ik blijf intussen nog verder dressuren (heb trouwens wel al bijna 30 jaar ervaring in de paarden, alleen heeft rijden tijdje stilgelegen).

Het is ook niet zo dat ik van plan ben om fulltime lesgeefster te worden, alleen hoop ik, als ik bijv. bijrijders of pensionklanten heb hier op stal, dat ik me niet meer purper en groen hoef te ergeren aan hun rijstijl of hun instructeurs, dan kan ik gewoon hen zelf begeleiden en externe lesgevers niet toelaten (behalve enkele uitzonderingen waar ik zelf achter sta). Nu ben ik zelf gestopt met stallen te verhuren omdat die reden, maar zou dit wel weer willen opnemen mettertijd. En met dit papiertje kan ik dan hopelijk in de zomer es lesgeven op ruiterkampen aan beginnende ruiters, nu worden die hier in de omgeving zelfs gegeven door de "gewone" manegeruiters die vaak nog niet eens hun paard nageeflijk rijden.

Ik heb ook eventjes de 'gewone' opleiding hier in België overwogen, was qua afstand beter haalbaar (20 minuten hier vandaan), maar echt, als ik die mensen zie rijden, er is er niet één die de neus voor de loodlijn rijdt, allemaal 'slecht' modern ipv klassiek, sorry, heb geen zin om het eerst helemaal verkeerd te leren en dan nog es te moeten afleren, daar ben ik te oud voor. Maar als je me kan vertellen waar je een klassieke (niet moderne) (instructeurs)opleiding kan volgen, dan hoor ik het graag (mogen gerust heel wat academische accenten in zitten). Maar dat CR heb ik sowieso zelf nodig om mijn rug en spieren nog een beetje heel te houden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:43

hwn waar zit je in Belgie?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:23

hwn schreef:
maar anderzijds merk ik bij veel niet-CR lesgevers dat ze de houding en zit niet of verkeerd overbrengen, en da's voor mij een groot gemis.

Hmm, das toch juist een makkelijke aanwijzing dat het geen goede instructeurs zijn.
Hoe kan het paard nu correct lopen als de ruiter hem uit balans haalt... Juist.

Vind het wel bijzonder dat je denkt aan zelf les geven. Uit je berichten neem ik een hoop onervarenheid op en dat zal/kan niet in een jaar onwijs veel veranderen.
Dat er volgens jou nog slechtere instructeurs zijn vind ik nou niet zo'n goede reden eigenlijk.. Met alle respect hoor. Misschien toch iets om over na te denken.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 19-12-13 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:28

sneeuwpop schreef:
hwn schreef:
maar anderzijds merk ik bij veel niet-CR lesgevers dat ze de houding en zit niet of verkeerd overbrengen, en da's voor mij een groot gemis.

Hmm, das toch juist een makkelijke aanwijzing dat het geen goede instructeurs zijn.
Hoe kan het paard nu correct lopen als de ruiter hem uit balans haalt... Juist.

Centered Riding wordt geacht houding, zit, balans en voelen te zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:30

Ja en ze had het over niet- cr lesgevers

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:40

sneeuwpop schreef:
Ja en ze had het over niet- cr lesgevers

Hm.. :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:09

@Midgie, ben van regio Kortrijk, dus tegen de Franse grens.

@Sneeuwpop, lees es mijn laatste post net voor jouw post, denk dat je die niet gezien hebt. En trouwens, Sally Swift is maar beginnen lesgeven op haar 62ste, ik zit daar nog een goede 22 jaar vandaan, dus tegen dan lukt het wel :)

Ik ben mss geen super goede ruiter, maar anderzijds kan ik wel omgaan met paarden waar de ervaren ruiters dan moeite mee hebben (bijv. mijn "probleemmerrie" die nu heel braaf is, of een jong paard waarvan 3 anderen - waaronder een "professional" - er niet in slaagden die zadelmak te maken, en die ik wel zonder één bok onder het zadel gekregen heb en nu zelfs te berijden is door beginners).

Ik vind trouwens de band met een paard belangrijker dan het rijden zelf, dus mocht ik willen lesgeven, dan zou ik me eerder hierop profileren, en niet op wedstrijdambities of zo. Ik heb zelf al 27 jaar eigen paarden, heb 10tal veulens gefokt, heb een "wilde" fokmerrie gehad (had 14 jaar in vrijheid geleefd), twee hengsten...

Mijn laatste pensionklante bijv. is na 20 dagen opgestapt omdat ik vertikte haar paard alleen te zetten op de wei (ze stond nochtans maar bij 1 paardje dat makkelijk op afstand bleef) omdat ze haar paard niet uit de wei durfde halen als er een ander paard bij stond. Toen ik zei dat ik haar gerust over die angst heen wou helpen, kreeg ik als antwoord: "ik wil geen horsemanship woman worden, maar een goede dressuuramazone" Deeeuh, paard uit de wei halen lijkt me toch basis voor elke discipline?

Maar ik heb dit toppic hier behoorlijk "gekaapt" blijkbaar, we dwalen af hé (maar 'k vind het wel gezellig).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:36

Hwn wat jij nu schrijft vind ik heel dubbel.
Je geeft aan dat de kwaliteit instructeurs laag is in je omgeving... En geeft zelf aan indien je les zou gaan geven ook meer zal richten op de band met het paard maar ook rijtechnisch of begrijp ik dat nu verkeerd?
Naar mijn idee is dat dus beide voor de helft.

Zo'n probleemmerrie heeft vast veel tijd gekost... Ik ben er zelf namelijk ook bekend (probleempaardje) mee en zegt me niet zoveel behalve dat vertrouwen daar een grote rol in speelt en niet zozeer een techniek. Of vergis ik me en heb je wel een goede techniek welke vrij uitzonderlijk is.

Mocht ik bot over komen is dat totaal niet mijn bedoeling!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:06

Het is vooral de stijl van de instructeurs die me tegenvalt (teveel modern), niet dat het daarom slechte ruiters zijn, en sommigen durven idd hun paard wel overvragen. En wat mij bijv. ook stoort aan mijn eigen lesgever: hij zal ook snel zeggen dat een paard lui of koppig is, terwijl er vaak (meestal) een onderliggende oorzaak is. Mijn ruin die uitbreekt op de cirkel: zijn interpretatie is dat ie niet wil werken, mijn interpretatie: hij is scheef (want breekt maar uit op één kant). Oké, verandert weinig of niks aan de aanpak, maar wel aan het gevoel waarmee je het paard dan benadert.

Tja, een echte "techniek" heb ik niet, wel "snap" ik een paard nogal snel (al heb ik dat ook maar geleerd door dat probleempaard, heb er ook een heel eind mee aangemodderd).

Nu ja, maakt niet uit wat ze op .nl ervan denken, op .be zijn ze enthousiaster, en daar ligt mijn doelgroep :)

En het is geen wiskunde hé, is niet omdat ik 50% belang hecht aan de band, dat ik daarom maar voor 50% meer zal lesgeven. Trouwens, hangt allemaal sterk aan elkaar, heb dit vandaag nog gemerkt: puur CR tips toegepast in het rijden, was van plan niet aan het paard te werken, en ze liep vanzelf heel netjes nageeflijk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:19

Gaat mij erom dat je dan iets gaat doen waar je ook op tegen bent....
Dus met te weinig kennis les geven.

Zoals jouw instructeur les geeft, zou ik ook niet tegen kunnen. Paard is niet de schuldige en wil niet onder het werk uit komen als de ruiter zorgt voor de juiste motivatie. (leuk houden dus) Maar jou redenatie hoeft ook zeker niet kloppend te zijn. Want ondanks dat hij scheef kan zijn,kan het ook zo zijn dat jij een foutje maakt. Dat je net de verkeerde timing een hulp geeft of je houding minder is. Op de makkelijke kant kun je je vaker een fout veroorloven zonder dat het compleet de mist in gaat...

Er zijn echt wel betere instructeurs te vinden, misschien wat duurder. Kwaliteit kost meestal wel wat,al kun je mazzel hebben.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:34

@Sneeuwpop, voor de zoveelste keer: ik weet nog totaal niet wanneer ik ga lesgeven, dat kan ook binnen 10 jaar zijn, waarom zou ik dan onvoldoende kennis hebben? Heb nu (theoretisch gezien) al heel wat meer kennis dan de doorsnee manegeruiter hier in de buurt, ook qua anatomie en spieren van het paard (heb opleiding sportmassage voor paarden gevolgd)

Paard brak uit met verzorgster die er nog nooit mee gereden had, met mij doet ie het idd minder (hij zal op 5 keer 1x hard proberen, 1x minder en 3x niet), en met andere verzorgster ook minder, maar met lesgever (die er dan een halfuur mee gereden heeft omdat het meisje hem duidelijk niet de baas kon) bleef ie keihard proberen, een halfuur aan een stuk, hoewel ie geen enkele keer "gewonnen" heeft. Ik rij hem momenteel weinig of niet omdat ie te breed is voor mij.

En ik kijk niet bepaald naar de prijs qua instructie, heb hier al lesgeefsters gehad van 60 à 65 euro per uur. Ik denk dat je moeilijk vanuit Nederland kan oordelen welke lesgevers er hier bij mij in de buurt zitten die aan mijn eisen voldoen, heb er al af en toe van verder (ook uit Nl) laten overkomen voor een clinic, maar da's dan natuurlijk eenmalig, daar kan je niet op verder bouwen.