[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:35

terpentijn schreef:
Het gaat er niet om "of hij naar beneden gaat" (want zo niet ga je "zagen"... o, o. o wat verkeerd...) het gaat er om of jij zelf correct rijdt want dan komt het paard ook wel naar beneden op een gegeven moment.
Al gaat hij helemaal niet naar beneden of wat jij er onder verstaat, dat zou je uitgangspunt helemaal niet moeten en zelfs niet mogen zijn.
Dat punt begint bij je eigen rijkunstige uitvoering.

Niks langzaam het zagen afbouwen, gewoon acuut met dat gezaag ophouden, zou een opluchting zijn voor het arme paard. En goede GOEDE(!) instructie nemen, die je leert hoe een paard wel goed door het lijf hoort te bewegen. Met gezaag leert het paard dat nooit, het is nog ernstig kwellend ook.

Heel erg bedankt voor deze reactie, maar een andere instructrice kan niet. Ik heb geen eigen paard en er is geen andere instructeur/instructrice in onze buurt. En anders moet ik stoppen met paardrijden, maar dat is gewoon geen optie! Dus met deze instructie moet ik het doen. Hebben jullie dan misschien tips hoe ik dit beter kan aanpakken, want het gaat echt helemaal de verkeerde kant op met het rijden.... ;(

LadyKim

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:28

Zagen vind ik absoluut niet de correcte manier van het nagefelijk te laten lopen . wel vind ik , in een paniek situatie van het paard , dat je dan best die ophouding mag maken om meer controle te krijgen

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:46

Ik weet niet goed waar het hoort, maar ik denk dat het hier nog het beste past. Af en toe rij ik op een pony die best wat spanning in zich heeft. Dit uit zich tijdens het rijden in de rug wegdrukken, onderhals er flink op zetten en vrij hectisch met haar hoofd op en neer bewegen. Wanneer dit gebeurt probeer ik dit voorwaarts op te lossen. Na verloop van tijd wordt ze rustiger in heer hoofd/halshouding, maar ik heb het gevoel dat ze er nooit écht doorheen is. Mijn doel bij het rijden is niet om haar netjes aan de teugel te laten lopen (dus misschien is dit niet het juiste topic :+), maar wél dat ze ontspannen loopt en zeker niet in een valse knik (en hier hebben jullie misschien weer ervaring mee). Daarom vroeg ik me af hoe jullie dat stukje zouden oplossen. Wat doen jullie als een pony zijn onderhals opzet, niet echt nageeft (valse knik) en daarbij veel spanning heeft?

Uiteraard heb ik les en krijg ik hulp, maar extra input kan nooit kwaad :)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:56

LadyKim schreef:
Zagen vind ik absoluut niet de correcte manier van het nagefelijk te laten lopen . wel vind ik , in een paniek situatie van het paard , dat je dan best die ophouding mag maken om meer controle te krijgen

Dat is dus precies mijn mening, maar het is bij hem gewoon super moeilijk om het op te lossen. Er komt dat de hele les gewoon geen ontspanning in... Nu is het wel zo dat ik alleen in het begin zaag en later zet ik mijn handen stil en af en toe tussen door gewoon heel zacht met kneepjes. Maarja paarden horen natuurlijk na te geven op je handen stil houden en goed naar voren rijden.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 00:26

Ik ben erg blij met dit topic! Veel dank voor al die leerzame berichten, voor mij zeker helpend en ik ben hard aan het leren samen met mijn paard en instructrice. Maar ik bemerk ook enige twijfel na al die kritische opmerkingen... het aan de teugel leren rijden, de aanleuning, het blijkt zo moeilijk. Vraag me inmiddels af of ik niet beter kan gaan kantklossen :P Met andere woorden; het valt niet mee om de moed niet te laten zakken. Maar dankzij dit topic en de heldere stapsgewijze uitleg (echt knap hoe een aantal mensen al dat voelen toch kan verwoorden) weet ik nu wel waar te beginnen en dat is natuurlijk al heel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:59

xIrlijn schreef:
Ik weet niet goed waar het hoort, maar ik denk dat het hier nog het beste past. Af en toe rij ik op een pony die best wat spanning in zich heeft. Dit uit zich tijdens het rijden in de rug wegdrukken, onderhals er flink op zetten en vrij hectisch met haar hoofd op en neer bewegen. Wanneer dit gebeurt probeer ik dit voorwaarts op te lossen. Na verloop van tijd wordt ze rustiger in heer hoofd/halshouding, maar ik heb het gevoel dat ze er nooit écht doorheen is. Mijn doel bij het rijden is niet om haar netjes aan de teugel te laten lopen (dus misschien is dit niet het juiste topic :+), maar wél dat ze ontspannen loopt en zeker niet in een valse knik (en hier hebben jullie misschien weer ervaring mee). Daarom vroeg ik me af hoe jullie dat stukje zouden oplossen. Wat doen jullie als een pony zijn onderhals opzet, niet echt nageeft (valse knik) en daarbij veel spanning heeft?

Mij is geleerd dat je dan wanneer paard te hard gaat dat je hem op je zit moet terug rijden en niet met teugels moet gaan oplossen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:18

Tobbes schreef:
xIrlijn schreef:

Mij is geleerd dat je dan wanneer paard te hard gaat dat je hem op je zit moet terug rijden en niet met teugels moet gaan oplossen.

Dat heb ik ook altijd geleerd ja (tenzij ze echt onder je uitlopen, dan is een keer een duidelijke ophouding soms niet verkeerd :+). Maar als je pony niet zozeer hard gaat, maar gewoon opgekropte spanning heeft? Dus er wordt niet onder je uit gelopen, maar er is veel spanning in de rug/hals waardoor je een valse knik krijgt..

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:33

Hi, heeft het, in het kader van aan de teugel leren lopen, zin om het paard mbv longersingel en hulplijnen te longeren? Train je dan bijvoorbeeld belangrijke spieren die het aan de teugel lopen kunnen ondersteunen/bevorderen?

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:03

Ik rij op manegepony's en daar hoeven we niet aan de teugel te rijden, dus ik kan het ook niet. Maar dat maat me niet zo veel uit want dat zou het rijden voor mij niet leuker maken ofzo :D

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:46

Bora2013; Ik denk van wel. Nee je moet je paard niet helemaal opknopen maar je kunt je paard wel soepeler maken als je een paard op een goede manier longeert en zo dus ook goede spier(groepen) trainen

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:53

maaikefanfan schreef:
Ik rij op manegepony's en daar hoeven we niet aan de teugel te rijden, dus ik kan het ook niet. Maar dat maat me niet zo veel uit want dat zou het rijden voor mij niet leuker maken ofzo :D
goed de managepaardjes proberen te rijden , maakt het misschien voor jou niet leuker ;( , voor pony of paardje onder je wel degelijk....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:57

Bora2013 schreef:
Hi, heeft het, in het kader van aan de teugel leren lopen, zin om het paard mbv longersingel en hulplijnen te longeren? Train je dan bijvoorbeeld belangrijke spieren die het aan de teugel lopen kunnen ondersteunen/bevorderen?

Vrijwel alle paarden lopen uit hunzelf heel lekker te swingen zonder de balast en onbalans van een ruiter erop.
Heb je in longeren niet echt veel hulplijnen voor nodig , geen enkele is de basis.
Met een longeersingel en dubbele lounge kun je al prima trainen.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:41

Ankimo en Peetstap dank voor jullie antwoord, al weer wijzer geworden!!

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:04

Mijn paard heeft een tijdje stil gestaan vanwege een blessure (nouja "stil" hij heeft 5 dagen op stal gestaan en daarna gewoon weer 24/7 buiten). Waardoor ik nu een maand niet heb kunnen rijden. Ik ben nu weer begonnen met longeren met longeerhulp, in stap en draf zakt hij al goed met zijn hoofd (soms wel ten koste van het achterbeengebruik helaas) maar in galop niet terwijl hij vroeger juist in de galop en stap sneller zakte en in draf soms na een tijdje pas of helemaal niet. Heeft iemand tips hoe ik hem aan de longeerlijn ook gewoon met zijn hoofd laag kan laten lopen in galop of is dit gewoon een kwestie van oefenen met de longeerhulp?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:11

Bora: effe hulp vragen van iemand in je buurt, met dubbele lounge moet je niet zomaar beginnen.
Het is tof om te doen en nuttig voor paard, maar wat opstart begeleiding is wel nodig.

Eerst moet je paardje lekker aan de normale lijn kunnen ontspannen en sjouwen en perfect reargeren op jou stem, lijf en lijnsignalen.
Pas dan kun je em laten wennen aan lijnen over zijn lijf en achter zijn poepert.
Niet alle paardjes vinden dat zomaar prima.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:22

Hi Peetstap,
Heel duidelijk. Met basis onder begeleiding reeds begonnen en gaat goed (ze is het gewend). De volgende stap(pen) ga ik zeker doen met mijn instructrice. Dank voor je reactie!

Fjelle8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:58

Hai! Ik rij op de manege, en daar rijd ik vaak op een ponyTJE ik denk B ofzo haha maar die rijd ik altijd aan de teugel maar, na een seconde flipt ie m uit met zn hoofd. Dan loopt hij weer 1 minuut aan de teugel, en dan weer gek doen. En dan vervolgens Niét meer aan de teugel lopen!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:29

Hou je zelf de verbinding met de mond rustig genoeg?

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:50

ik heb het meesstal niet eens inde gaten als hij aan de teugel loopt doet hij het dan zelf of doe ik dan iets waar door hij dat gaat doen???
ik heb nog niet zo veel evaring :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 00:49

Ik heb echt een probleempje (probleem is groot woord).
Mijn sinds drie weken eigen verzorgpaard, heb ik pas drie keer gereden.
Paspoort:
Naam: Raymond
Schofthoogte: 1.80 m
Het is wen warmbloed tuiger. Een zware warmbloed dus.

Ik begin nu al met hem aan de teugel te rijden (dit leer ik nu voor het eerst). Alleen hij is het zelf ook niet echt gewend ofzo, steeds als ik hem ontspannen krijg doet hij met een ruk zijn hoofd omhoog. Mijn zit is dan niet veranderd. Hij doet het alsof hij aan de teugel rijden vreemd vindt. Heeft iemand tips om hem zijn hoofd langer naar beneden en ontspannen te houden?

Alvast bedankt!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:49

Een paard kan niet zo maar even aan de teugel lopen. Dat kost een tijdje werk. Om dat te bereiken moet hij eerst ontspannen zijn en zijn hals willen strekken. Daarna moet de impuls van de achterhand erbij komen en wordt er voorwaarts gereden. En als je het goed doet krijg je het aan de teugel lopen er dan gratis bij. Een paar stapjes is prima. Langzaam elke keer een pasje uitbouwen.

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:34

Leuk topic heb ik veel aan :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:18

hallo!
mijn pony loopt veel te diep. ik heb mijn teugels altijd op contact. ik rij veel overgangen en als hij begint te duiken dan rij ik naar voren. ik krijg les.
hier de foto's: ik heb mijn teugels te lang. puntje om aan te werken. :o

hier kan je goed zien dat hij te diep loopt.
Afbeelding
hier loopt niet met zijn hoofd omhoog.
Afbeelding
hier vind ik hem fijn lopen alleen niet zo actief.

Afbeelding
groetjes!!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:29

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:31

Oh oke