Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
), maar wél dat ze ontspannen loopt en zeker niet in een valse knik (en hier hebben jullie misschien weer ervaring mee). Daarom vroeg ik me af hoe jullie dat stukje zouden oplossen. Wat doen jullie als een pony zijn onderhals opzet, niet echt nageeft (valse knik) en daarbij veel spanning heeft?
Met andere woorden; het valt niet mee om de moed niet te laten zakken. Maar dankzij dit topic en de heldere stapsgewijze uitleg (echt knap hoe een aantal mensen al dat voelen toch kan verwoorden) weet ik nu wel waar te beginnen en dat is natuurlijk al heel wat. xIrlijn schreef:Ik weet niet goed waar het hoort, maar ik denk dat het hier nog het beste past. Af en toe rij ik op een pony die best wat spanning in zich heeft. Dit uit zich tijdens het rijden in de rug wegdrukken, onderhals er flink op zetten en vrij hectisch met haar hoofd op en neer bewegen. Wanneer dit gebeurt probeer ik dit voorwaarts op te lossen. Na verloop van tijd wordt ze rustiger in heer hoofd/halshouding, maar ik heb het gevoel dat ze er nooit écht doorheen is. Mijn doel bij het rijden is niet om haar netjes aan de teugel te laten lopen (dus misschien is dit niet het juiste topic), maar wél dat ze ontspannen loopt en zeker niet in een valse knik (en hier hebben jullie misschien weer ervaring mee). Daarom vroeg ik me af hoe jullie dat stukje zouden oplossen. Wat doen jullie als een pony zijn onderhals opzet, niet echt nageeft (valse knik) en daarbij veel spanning heeft?
Uiteraard heb ik les en krijg ik hulp, maar extra input kan nooit kwaad
Tobbes schreef:xIrlijn schreef:Ik weet niet goed waar het hoort, maar ik denk dat het hier nog het beste past. Af en toe rij ik op een pony die best wat spanning in zich heeft. Dit uit zich tijdens het rijden in de rug wegdrukken, onderhals er flink op zetten en vrij hectisch met haar hoofd op en neer bewegen. Wanneer dit gebeurt probeer ik dit voorwaarts op te lossen. Na verloop van tijd wordt ze rustiger in heer hoofd/halshouding, maar ik heb het gevoel dat ze er nooit écht doorheen is. Mijn doel bij het rijden is niet om haar netjes aan de teugel te laten lopen (dus misschien is dit niet het juiste topic), maar wél dat ze ontspannen loopt en zeker niet in een valse knik (en hier hebben jullie misschien weer ervaring mee). Daarom vroeg ik me af hoe jullie dat stukje zouden oplossen. Wat doen jullie als een pony zijn onderhals opzet, niet echt nageeft (valse knik) en daarbij veel spanning heeft?
Uiteraard heb ik les en krijg ik hulp, maar extra input kan nooit kwaad
Mij is geleerd dat je dan wanneer paard te hard gaat dat je hem op je zit moet terug rijden en niet met teugels moet gaan oplossen.
). Maar als je pony niet zozeer hard gaat, maar gewoon opgekropte spanning heeft? Dus er wordt niet onder je uit gelopen, maar er is veel spanning in de rug/hals waardoor je een valse knik krijgt..
maaikefanfan schreef:goed de managepaardjes proberen te rijden , maakt het misschien voor jou niet leukerIk rij op manegepony's en daar hoeven we niet aan de teugel te rijden, dus ik kan het ook niet. Maar dat maat me niet zo veel uit want dat zou het rijden voor mij niet leuker maken ofzo
, voor pony of paardje onder je wel degelijk.... Bora2013 schreef:Hi, heeft het, in het kader van aan de teugel leren lopen, zin om het paard mbv longersingel en hulplijnen te longeren? Train je dan bijvoorbeeld belangrijke spieren die het aan de teugel lopen kunnen ondersteunen/bevorderen?