[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rambobo

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:15

haha ja is nog steeds een vriendin, is een jonge meid en zij nam het uiteindelijk wel van mij aan ... maar in dit geval ging het meer om de mensen die erbij stonden

Paard heeft eerst nog een half uur als een giraffe door de baan gesjeeest en daarna ging hij toch ietsjes zakken
ben bang dat ze het niet snel genoeg vindt gaan end at ze toch weer aan die teiugels gaat zitten hannsuse

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:18

Bibah schreef:
haha ja is nog steeds een vriendin, is een jonge meid en zij nam het uiteindelijk wel van mij aan ... maar in dit geval ging het meer om de mensen die erbij stonden

Paard heeft eerst nog een half uur als een giraffe door de baan gesjeeest en daarna ging hij toch ietsjes zakken
ben bang dat ze het niet snel genoeg vindt gaan end at ze toch weer aan die teiugels gaat zitten hannsuse

Dan moet ze hem niet laten sjeesen Knipoog Aan haar zit werken, consequent met de hulpen, actieve achterhand door veel duidelijke overgangen en op de voorkant lichtjes contact..ook veel inbuigen maar zeker niet onder haar uit laten lopen zonder enkel contact met de teugels.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:25

Yamcha schreef:
SW heeft gesproken OK dan!

dankzij een goede voorzet van Yamcha Bloos Tong uitsteken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:22

Haha!

Teamwork heet dat Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:32

Bibah schreef:

Kan tegenvallen hoor, hoe mensen het aannemen.....

Veel mensen luisteren goed en gaan vervolgens weer hun eigen gang Lachen

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:41

ja daarom zeg ik al "ben bang dat als het haar niet snel genoeg gaat dat ze weer aan die teugels gaat hanusse"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:14

Daar moet je niet bang voor zijn.
Ik denk dat je dat zeker weet, eigenlijk.......

Dan moet je haar ongelooflijk op haar donder geven.
Beter nog: geef haar op haar donder, enleg een bit op haar schenen (even vasttapen) en ga eens aan die teugels hannesen..... en niet te voorzichtig he, dat been móet inknikken Duivel Duivel
Geef er een paar goede rukken aan, en zeg haar dan dat ze dat bij het paard ook doet...... en dat ze zich niet zo moet aanstellen Duivel

Wss leert ze daar meer van.....

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:19

whaha oww geweldig!
ja misschien idd een goed idee Knipoog

ach ja eigenwijsheid is iets merkwaardigs Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:20

Moet er toch wel bijzeggen (al ben ik het roerend eens met het laatste bericht van Yamcha Whoosh! ) dat ik ook vind dat instructie ook beter gecontroleerd moet worden, bedoel, de lessen die op sommige maneges worden gegeven zijn ook niet altijd even euh..informatief?!
Verder vind ik ook dat instrucies sneller moeten ingrijpen als ze iemand in hun les zien zagen of andere onverantwoorde bezigheden.
Ik ken een handelstal waar ze dit wel doen, al ben je voor jezlef aan het rijden, als ze je betrappen op rare dingen, dan wordt er direct een flnke brul gegeven, ik kan dat echt wel waarderen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:58

Ik ook, daar leer je wel van rijden, hoor!

Ooit een verhaal gehoord van iemand wiens instructeur haar knopspoortjes in de zij jaste. Hij vroeg haar: en wat vond je ervan?
Zij vertelde dat ze direct haar buikspieren introk en zich helemaal spande...
Instructeur: "Ja, dat doet het paard ook..... die vindt het net zo lekker als jij Ja Werd je er ook voorwaarts van?"
Zij: "Nee, was alleen maar gespannen..... "

Ze was daarna veel voorzichtiger met haar sporen. De paarden liepen overigens daarna stukken fijner...... misschien is het wel goed, hoor, dat mensen echt eens vóelen hoe die dingen werken..... wat ze nu echt doen......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:51

Zweep heb ik ook op mezelf geprobeerd - au Bloos
wil niet zeggen dat het geen goed hulpmiddel is, maar je moet er wel voorzichtig mee zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:54

Oh, dat vind ik best cool eigenlijk Lachen

Je weet dan wel veel beter hoe je de hulpen moet doseren, daar gaat het mij eigenlijk om Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:55

eh longeerzweep ook goed....na 6 jaar, als ik eraan denk...kan ik hem nog voelen...auch!!! ik wilde alleen maar een knalletje in de lucht maken maar kwam plezierig hard tegen mijn been!! Clown

Jay_Jay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:34

Voor iedereen hier,

Ik heb jaren lang les gehad van "profesionals" hier in de buurt,
het enige wat ze gedaan hebben is mijn paarden verneuken,

Overal, het niveau ligt zo ontzettende laag, elke mafkees kan een instructeur worden, een jury enzovoort,

Dat iemand Z dressuur rijd of Z springt zegt zo weinig, ben ik nu achter gekomen,
ze zijn ontzettend arrogant en rijden kunnen velen ook nog niet eens, er zijn dus wél mensen die het wel kunnen, voordat daar iemand over begint,

maar ik heb het zelf mee gemaakt.. nu voor het eerst ben ik bij iemand in opleiding die echt verstand heeft van het echte rijden,
dus ik zou eerst heel grondig uitzoeken wie er goed weten hoe een paarden lichaam werkt en hoe ze dit goed kunnen gebruiken,
en die van een mens natuurlijk!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:04

Jay_Jay schreef:
Voor iedereen hier,

Overal, het niveau ligt zo ontzettende laag, elke mafkees kan een instructeur worden, een jury enzovoort,

Dat iemand Z dressuur rijd of Z springt zegt zo weinig, ben ik nu achter gekomen,
ze zijn ontzettend arrogant en rijden kunnen velen ook nog niet eens, er zijn dus wél mensen die het wel kunnen, voordat daar iemand over begint,

maar ik heb het zelf mee gemaakt.. nu voor het eerst ben ik bij iemand in opleiding die echt verstand heeft van het echte rijden,
dus ik zou eerst heel grondig uitzoeken wie er goed weten hoe een paarden lichaam werkt en hoe ze dit goed kunnen gebruiken,

Ben ik het met je eens, ik ken ook veel van die 'gevallen'. Ik heb ook wel eens bedacht of mijn instructrice echt wel goed was..maar hoefde daar maar heel kort over na te denken. Behalve dat ze mijn zus hoogop heeft geholpen met mijn merrie heeft ze ook veel problemen opgespoord. Nadat ze met deze problemen de oplossing ging zoeken was het rijden hemels. Ze weet wanneer het tuig niet goed ligt/niet goed is/ nagekeken moet worden en ze weet ook veel van het paardenlichaam. Ze geeft niet alleen eerlijk les tegenover het paard maar ze is een keiharde. Ze laat ons allebei flink zwoegen maar met ontzettend veel resultaat; mijn paardje kickt op het trainen omdat ze weet dat ze al veel kan en ze voelt steeds soepeler en ontspannender aan. Als ik wil weten waarom ik iets moet doen krijg ik een duidelijke uitleg op of naast het paard. Ik speur ook veel rond op internet/bokt om dus te kijken hoe anderen aan het werk gaan en de belangrijke basis zie ik in mijn lessen terug. Ze is flink streng voor mij en wil haar opdrachten nauwkeurig uitgevoerd zien, maar dat vind ik alleen maar fijn. Als ze ook maar iets van een strenge binnehand of iets anders gemeens ziet, krijg ik zeker een flinke brul. Als het paard daarintegen niet optimaal zijn best doet laat ze me dit ook weten. Ze kent mijn merrie ook door en door en die heeft ook met mijn zus veel fasen doorlopen die ik nu weer doorloop. Ik twijfel dus niet over mijn instructrice Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:53

Jay_Jay schreef:
Voor iedereen hier,

Je moet altijd zelf blijven nadenken en de schuld geven aan een instructeur vind ik nogal laag.
Jij bent verantwoordelijk voor je rijgedrag en een instructeur volledig vertrouwen vind ik dom, om het maar even bot te zeggen. Daarbij gaat het ook om de klik tussen ruiter en paard en instructeur.
Hogere instructeurs kunnen soms maar slecht een B ruiter les geven,omdat zij zoveel verder zijn en ook het paard willen trainen, terwijl de ruiter nog lang niet zo ver is. Ook mensen met een diploma kunnen soms slecht lesgeven, want je moet hét zien en het gewoon over kunnen brengen, zodat de leerling het snapt. En ervaring met verschillende soorten paarden (lui,loperig,heet,schrikkerig, braaf) is een must als je les wil geven, dat mis je ook vaak.
Toch kan een instructeur de ene wel goed helpen en de ander niet, dat moet gewoon klikken.

Ik heb zelfs iemand weggestuurd die mijn paard wou kopen. Die instructrice van der, die mee was, zou m'n paard volledig stuk laten rijden. Nu kon zelfs mijn (niet paard rijdende) vriend dat zien, dus zo veel hoef je daar niet over na te denken... Mijn paard loopt uit zichzelf prima, het was gewoon knap om dát nog te verzieken. imo erg dom, zeker omdat zij niet wou horen wáárom ze er af moest stappen.Dáár had ze van kunnen leren. Schijnheilig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:03

Yamcha schreef:
Echt he, ik wou dat mensen eens ophielden met al die slappe excuses, en gewoon eens leerden rijden......
Sorry, moet dit even kwijt, ik begin behoorlijk geïrriteerd te raken door al dat gemiep over die monden....

Leer gewoon rijden.

oke houden we erover op. Jammer dat het zo zwart-wit moet want dan mondje heeft ze al ver voor ze bereden is, dus enkel iets waar ik rekening mee kan houden met het inrijden. En heel vreemd dat paarden wel hun mond kunnen spannen maar wij mensen niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:10

lailapri schreef:
Yamcha schreef:
Echt he, ik wou dat mensen eens ophielden met al die slappe excuses, en gewoon eens leerden rijden......
Sorry, moet dit even kwijt, ik begin behoorlijk geïrriteerd te raken door al dat gemiep over die monden....

Leer gewoon rijden.

oke houden we erover op. Jammer dat het zo zwart-wit moet want dan mondje heeft ze al ver voor ze bereden is, dus enkel iets waar ik rekening mee kan houden met het inrijden. En heel vreemd dat paarden wel hun mond kunnen spannen maar wij mensen niet.

Dan heb je haar niet goed begrepen óf de verkeerde zin gequote.
Er staat namelijk ook dat er uitzonderingen zijn, echter in de meeste gevallen gaat het om verkeerd rijden, terwijl de meeste mensen liever uit gaan van de uitzondering om het niet bij zichzelf te zoeken.
De basis moet in orde zijn voordat je met de basis van het rijden kunt beginnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:23

Ik had het ook over een gespannen mond Pling

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:28

Een paard zal gerust z'n mond kunnen spannen, maar als deze dat doet, dan is dat een uitzondering én komt dat meestal door stress (of trauma(=stress))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:46

En dat bedoelde ik idd Ja

Maar jij snapte me toch al wel Ja

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:04

Helemaal kloppend, maar dan ga ik dus eerst daar aan werken voor ik rijtechnisch aan de gang ga, heb haar via een handelaar die er niets mee kon dus geeft allemaal niets ze is al een heel eind. We komen er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:14

Zou er eerst rijtechnisch aan werken.....
Eerst alle ruiterfouten (meestal de oorzaak) uitsluiten voor je er een heel bataljon aan mensen bijhaalt Ja

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:54

dus ik moet eerst gaan rijden voor het grondwerk en vertrouwen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:45

lailapri schreef:
dus ik moet eerst gaan rijden voor het grondwerk en vertrouwen?

nee, dat lijkt me ook niet nee Knipoog

Lekker longeren aan het halster met het hoofdstel eronder en zoeken welk bitje het beste werkt. Wat "troep" (stroop/appelmoes etc) op het bit, kan ook al helpen om het bit meer als vriend te gaan zien. Lijkt mij iig een slimme manier. Of het probleem moet nog groter zijn?