[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:18

CrazyIris, om te beginnen: je spiegelt zelf perfect de houding van je paard, je kijkt nl voortdurend naar beneden. Voor je kijken, rechtop gaan zitten en voorwaarts rijden! Niet zo focussen op de voorkant maar voelen of je paard voldoende impuls heeft, dus goed aan je been houden en op die manier 'achter je hand aan rijden'. Probeer vanuit een licht maat duidelijk contact heel geleidelijk iets meer teugel te geven zonder dat je paard te licht wordt.

CrazyIris

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:46

Bij verruimen van passen heb ik inderdaad wel de neiging om naar beneden te kijken, geef ik toe :) Meestal kijk ik nog wel in de richting waar ik naartoe moet rijden, ik zal er op letten, bedankt!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:08

Hoi, ik heb een vraagje:

De pony waar ik op rijd in mijn lessen (1x per week) Gaat nooit makkelijk rond. Ik moet hem altijd in de houding dwingen dus eerst trekken links dan rechts. Nu weet ik dat dit dus totaal niet goed is, maar de vorige eigenaren van coen (Niet mijn instructrice nu, het is nu haar pony) die hebben hem dus aangeleerd dat hij zo aan de teugel moest. Hij is zo ingereden, maar ik wil het er heel graag uitkrijgen, want het is niet goed en hij is dan zo zwaar in de hand en het duurt heel lang om hem rond te krijgen. Weten jullie misschien een manier om dit er met 1x in de week er een beetje uit te rijden, of zou ik dan vaker moeten rijden? Alvast bedankt!!

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:33

Ik heb een vraagje... Na ontzettend veel kilimeters gemaakt te hebben loopt mijn verzorgpony heel nagevelijk en ontspannen. Nu hadden we een behoorlijk onrustuge aanleuning omdat ik de teugels te weinig in gevoel had. Nu heb ik ze in gevoel alleen vind ze het heel lastig om rond en laag te lopen... Dus mijn vraag is wat is beter? Heel rond en laag laten lopen en soms neusje heel iets achter de loodlijn of het hoofd wat hoger instellen en dan wel aan de teugel (op de loodlijn) maar minder rond en neusje er iets uit.
En Wat accepteert een jurie ? Ik word veel begleid en heb les maar ik vroeg het me af omdat vaak in de hogere sport er ook niet heel rond word gereden. (Ik rijd nu b met deze pony maar vroeger heeft de pony m/z gelopen, ze is ontzettendd sterk en doet pas iets als je precies de hulp geef)
Laatst bijgewerkt door matedor op 30-01-15 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:37

gabixcoen schreef:
Hoi, ik heb een vraagje:

De pony waar ik op rijd in mijn lessen (1x per week) Gaat nooit makkelijk rond. Ik moet hem altijd in de houding dwingen dus eerst trekken links dan rechts. Nu weet ik dat dit dus totaal niet goed is, maar de vorige eigenaren van coen (Niet mijn instructrice nu, het is nu haar pony) die hebben hem dus aangeleerd dat hij zo aan de teugel moest. Hij is zo ingereden, maar ik wil het er heel graag uitkrijgen, want het is niet goed en hij is dan zo zwaar in de hand en het duurt heel lang om hem rond te krijgen. Weten jullie misschien een manier om dit er met 1x in de week er een beetje uit te rijden, of zou ik dan vaker moeten rijden? Alvast bedankt!!

Ik denk dat het wel veel fijner en sneller gaat als je vaker rijd maaar probeer heel laag en rond in te stellen en als hij ontspannen loopt heel rustig oppakken en wachten tot hij zelf nageeft en dan je hand heel rustig houden. Ik snap hoe moeilijk het is ik heb er zelf ook veel moeite mee...

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:26

Ik ga vaker rijden als ik wedstrijden mag rijden dan 2x per week trainen en 1x per maand of minder op wedstrijd, dan kan ik er meer aan werken! Maar moet ik hem laag en rond instellen als ik hem zaag of moet ik mijn handen gewoon neerzetten, want dan gaat hij namelijk niet rond...

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:37

begin maar eens met stoppen met zagen!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:05

Heb je dan misschien een tip, hoe ik dat zou kunnen doen, want ik rijd hem 1x per week en hij gaat niet rond als je een beetje druk geeft op beide teugels of je zet je handen stil enz.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:39

Waarom zaag je?! Wie heeft je dat geleerd!? Ik ben van menig dat als jij je pony veel overgangen laat maken en hij het bit aan pakt dat ie dan lekker ontspannen omlaag komt. Dus stoppen met zagen en veel overgangen gaan rijden. Stop maar eens een lepel dwars in je mond en ga daar maar eens links en rechts aan trekken. Ik bedoel het niet verkeerd :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:43

Ik heb ook een vraagje.
Ik rijd mijn paard nu al ongeveer drie kwart jaar, maar ze blijft niet nageeflijk rijden. Ze loopt niet op de voorhand, we rijden veel overgangen, schakelen etc maar ze wil maar niet zakken. Zijn er nog meer tips? Ze is ontzettend braaf, heeft Z gelopen maar het lijkt wel alsof ze het niet meer kan...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:59

M_nouska schreef:
Ik heb ook een vraagje.
Ik rijd mijn paard nu al ongeveer drie kwart jaar, maar ze blijft niet nageeflijk rijden. Ze loopt niet op de voorhand, we rijden veel overgangen, schakelen etc maar ze wil maar niet zakken. Zijn er nog meer tips? Ze is ontzettend braaf, heeft Z gelopen maar het lijkt wel alsof ze het niet meer kan...

Les nemen :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:51

Cas123 schreef:
M_nouska schreef:
Ik heb ook een vraagje.

Les nemen :)

Dat heb ik ook, alleen die zegt dus dat ik rustig op mijn linkerteugel druk moet geven en dan op mijn rechterteugel. Ik weet niet of dit nou de goede manier is?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:57

Er zijn zoveel manieren. De een zegt zus en de ander zo..... Maar als dit niet werkt dan een andere manier proberen dus alleen maar kneepjes en dan veel naar voor rijden. Als je maar niet gaat zagen want dat is fout :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:01

Een andere instructrice zoeken. Uit je post blijkt al dat je het niet helemaal zeker weet en dat je niet helemaal tevreden bent. Zoek een instructrice die aansluit bij jouw verhaal :). En inderdaad, kneepjes geven is niet de manier. Je wil je paard zijn buikspieren gaat aanspannen, dan gaat zijn hoofd vanzelf naar beneden. Door hem naar beneden te kneden krijg je een valse krul.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:02

Ja, maar dit is nu mijn 5de andere instructrice en mijn ouders worden ook een beetje gek van het continue wisselen. We zijn ook bezig met buikspieroefeningen. Overgangen in stap, draf, galop, van stap naar galop, achterwaarts etc.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:14

Dat is Idd best wel veel. Probeer dit probleem nog een keer bij je instructrise bij te leggen

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:17

Dat heb ik gedaan, zei zegt dat ik gewoon geduld moet hebben en het wel komt... Iemand nog tips?

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:32

Hoi allemaal!
M_nouska, ik heb een soort gelijk probleem.
Mijn paard kan vierkant stilstaan, heeft buikspieren, bij het rijden heeft ze haar staart mooi in een "boogje" en zwiept er niet veel mee, ze is goed aan het been, ze knabbelt op het bit maar ze vertikt het om te gaan zakken.
Ik rijd er nu zo'n 2 jaar en heb in die 2 jaar geen enkele andere instructrice gehad omdat ik het paardje zelf op zijn 4 overnieuw zadelmak heb gemaakt (Verpest door de vorige eigenaar) de instructrice kent mijn paard en mij beter dan wie dan ook, weet onze zwakke plekken etc. Maar ze vertikt het om te zakken. Iemand ideeën hoe ik haar kan laten zakken?

Anoniembreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:17

Mijn paard bokt altijd ontzettend erg, hebben jullie tips?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:45

Logisch dat ie "bokt" je zit immers op bokt .nl *\o/* :D :D _O- _O-

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:49

hmmm bij mij bok(t) ik meer dan mijn paard :') ahahahah

nee flauw...uhm been geven zodra je merkt dat ie wilt bokken.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:50

been geven heeft niet altijd nut bij bokken want dat kunnen ze ook in galop. ik zou proberen z'n hoofd omhoog te houden en te kijken wanneer en waarom hij bokt, anders ook even zijn zadel na laten kijken misschien?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:30

Cas123 schreef:
Waarom zaag je?! Wie heeft je dat geleerd!? Ik ben van menig dat als jij je pony veel overgangen laat maken en hij het bit aan pakt dat ie dan lekker ontspannen omlaag komt. Dus stoppen met zagen en veel overgangen gaan rijden. Stop maar eens een lepel dwars in je mond en ga daar maar eens links en rechts aan trekken. Ik bedoel het niet verkeerd :)

Ik heb het geleerd van mijn instructrice, en ben hier ook zeker niet blij mee -O- . Hierdoor wordt ik boos op mijn pony, omdat hij niet omlaag wil enz. Ik zal proberen het langzaam af te bouwen en ik ga ook echt mijn best doen, maar ik weet niet zeker of hij wel naar beneden gaat als ik mijn handen stil zet. Hij wordt namelijk al bijna 20 jaar zo gereden...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:53

Het gaat er niet om "of hij naar beneden gaat" (want zo niet ga je "zagen"... o, o. o wat verkeerd...) het gaat er om of jij zelf correct rijdt want dan komt het paard ook wel naar beneden op een gegeven moment.
Al gaat hij helemaal niet naar beneden of wat jij er onder verstaat, dat zou je uitgangspunt helemaal niet moeten en zelfs niet mogen zijn.
Dat punt begint bij je eigen rijkunstige uitvoering.

Niks langzaam het zagen afbouwen, gewoon acuut met dat gezaag ophouden, zou een opluchting zijn voor het arme paard. En goede GOEDE(!) instructie nemen, die je leert hoe een paard wel goed door het lijf hoort te bewegen. Met gezaag leert het paard dat nooit, het is nog ernstig kwellend ook.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:22

Ik heb eigenlijk wel een interessante vraag :)

Is het zo dat paarden met een kortere en dikkere hals (oud type fjord en haflinger vb) minder snel nageeflijk lopen dan sportpaarden? Ik heb namelijk het idee dat als mijn haflinger ontspant, hij nog niet zakt met zijn hoofd omdat hij naar mijn idee relaxter loopt als hij 'recht op' blijft lopen. Hij is actief aan het been en ik rijd veel overgangen. Ik ga komende week kijken bij een lesgeefster die zelf een fjord rijdt, wellicht dat zij het korte-nek-probleem ook heeft ervaren.
Bij mijn warmbloed pony hoef ik enkel contact te maken, lekker door te rijden en zakt ze vanzelf :j

Wie o wie? Longeren met pessoa wil ik graag nog eens proberen maar die heb ik momenteel niet liggen.