[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:37

:wave: Alo.

Vandaag laatste parcours gereden, heb echt genoten onderweg :D
Alleen had mn paard moeite met achter overspringen, zou dat door de zware bodem kunnen komen?
Achteraf had ik m beter niet kunnen corrigeren, want ik kwam steeds uit mn ritme. Verder wel foutloos maar dat heb ik bij de jongens gister afgekeken ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:09

Joolien schreef:

Alleen had mn paard moeite met achter overspringen, zou dat door de zware bodem kunnen komen?
Achteraf had ik m beter niet kunnen corrigeren, want ik kwam steeds uit mn ritme. Verder wel foutloos maar dat heb ik bij de jongens gister afgekeken ;)

paarden horen ook niet achterover te springen! _O-
Of bedoel je omspringen van achter, hahaha.
Goed gedaan, op naar de volgende!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:11

Springert schreef:
Joolien schreef:

Zit me niet te fokken ja. Ja hij wilde achter niet in de goede galop overspringen!!!!!!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:19

Joolien schreef:
Springert schreef:

Zit me niet te fokken ja. Ja hij wilde achter niet in de goede galop overspringen!!!!!!!

Ja..Halloo....druk je dan duidelijker uit mekaar!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:22

Springert schreef:
Joolien schreef:

Dat doe ik toch! Maar eh, ach laat maar, hij was foutloos en had alles passend dus boeiend wat ie onderweg uitvreet :P

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:42

Joolien schreef:
Springert schreef:

Dat doe ik toch! Maar eh, ach laat maar, hij was foutloos en had alles passend dus boeiend wat ie onderweg uitvreet :P

_O-

Martenique

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:02

Gisteren heb ik redelijk fanatiek gesprongen, vandaag had paard links achter een beetje dikke kogel. Maar liep geen pas verkeerd en vandaag na de rustige dressuurtraining was kogel ook weer normaal.
Afgelopen maandag had ze ook dit zelfde en had ik zaterdag daarvoor gesprongen en had ze zondag rust gehad. Het lijkt dus alsof ze de dag na het springen hier last van heeft. Zou dit kunnen (dat de dikke kogel achter te maken heeft met het springen)? Zo ja, waar zou dit aan kunnen liggen, overbelasting, slechte warming up en/of cooling down? (zelf dacht ik dat de belasting op de voorbenen groter is tijdens het springen dan achter, maar dit kan ik fout hebben)
Ik ben benieuwd naar jullie meningen :)

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:07

Mijn pony heeft ook wel eens wat dikkere kogels, maar dat is na het rijden ook weer weg.
Maar dan heeft ze het wel gewoon bij alle voeten. Ik weet niet of het wel goed is als het maar bij 1 kogel is. :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:11

Kan gewoon een irritatie zijn.
Kijk het een aantal dagen rustig aan en spring even niet. Als hij dit steeds blijft houden na het springen dan moet je er toch even een DA naar laten kijken

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:42

Hallo,

Mee lezer meld zich :D

rij sinds kort een 6 jarige hengst.
heb hem nu 2x mee gehad op concours.
Eerste x met knevel trens, kon hem niet houden.
2x x met pelham,had als nog me handen vol aan hem.
Hij begint in het parcours zo ontzettend heet te worden,
wil alleen maar snel, hij kan best springen.
maar als je hem iets terug neemt, gaat hij zo stuiteren en blijft daar zo in vast hangen.
Je kan dan vaak geen normale afstand rijden.

wat is hier een goede oplossing,tip,training voor?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:43

Gister weer gesprongen. Deze keer ging het al beter. Ze blijft nog wel erg fel op de sprong af gaan en ze gaat er over heen als of er 1.60 staat. (zoals afgesproken alleen laag werk) maar nu wel was ze na een half rondje netjes terug te nemen en bleef ze ook weer in relaxt ontspannen drafje. We hebben dus wel elke keer wat voor uit gang waar ze donderdag niet te houden was, was ze nu wel weer ontspannen te krijgen na wat moeite. Ik ga het doorzetten om toch zo rond de 4 x per week een klein sprongetje in de bak neer te zetten voor de routine

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:57

Weer eventjes een vraagje van mij:

Een paar pagina's terug had ik al een vraag gesteld over longeren als training en dat vonden meer mensen iets positiefs.
Maar hoe vaak trainen jullie in de week?
Bv elke dag een half uurtje, 5x in de week..
En wat doen jullie dan? Dressuur, springen, longeren, cross..
Ik zou graag mijn paard zijn conditie een beetje opkrikken maar weet ook niet goed hoe te beginnen.
Ik train hem gemiddeld 4 of 5 keer in de week. waarvan 1 of 2 maal longeren, en het overige dressuurwerk ( van een half uur varierend tot een uur), balkjeswerk en heb ik 1x of springles of dressuurles van een uurtje, ook af en toe een buitenritje van een uur tot 2 uurtjes.
Iemand tips?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:26

Typhoon schreef:
Hallo,

maar als je hem iets terug neemt, gaat hij zo stuiteren en blijft daar zo in vast hangen.

Er is maar een ding in de training dat je kunt doen, en dat is de rust bewaren, proberen em zowat in slaap te werken. En dan maar hopen dat het invloed gaat hebben op zijn gedrag. Het is best wel een vaak voorkomend probleem, paarden die te heet zijn om mee te springen. En, buiten medicatie, is er eigenlijk geen klip-en-klare oplossing voor.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:27

Marcella_e schreef:
Gister weer gesprongen. Deze keer ging het al beter. Ze blijft nog wel erg fel op de sprong af gaan en ze gaat er over heen als of er 1.60 staat. (zoals afgesproken alleen laag werk) maar nu wel was ze na een half rondje netjes terug te nemen en bleef ze ook weer in relaxt ontspannen drafje. We hebben dus wel elke keer wat voor uit gang waar ze donderdag niet te houden was, was ze nu wel weer ontspannen te krijgen na wat moeite. Ik ga het doorzetten om toch zo rond de 4 x per week een klein sprongetje in de bak neer te zetten voor de routine

Heel goed...zo ga je in ieder geval toch wel binnen een paar weken grote vooruitgang boeken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:33

Yontheke schreef:
Weer eventjes een vraagje van mij:

Een paar pagina's terug had ik al een vraag gesteld over longeren als training en dat vonden meer mensen iets positiefs.
Maar hoe vaak trainen jullie in de week?
Bv elke dag een half uurtje, 5x in de week..
En wat doen jullie dan? Dressuur, springen, longeren, cross..
Ik zou graag mijn paard zijn conditie een beetje opkrikken maar weet ook niet goed hoe te beginnen.
Ik train hem gemiddeld 4 of 5 keer in de week. waarvan 1 of 2 maal longeren, en het overige dressuurwerk ( van een half uur varierend tot een uur), balkjeswerk en heb ik 1x of springles of dressuurles van een uurtje, ook af en toe een buitenritje van een uur tot 2 uurtjes.
Iemand tips?

Ik moet zeggen dat zoals jij het doet, er wel redelijk uitziet. Zelf longeer ik een paard maximaal 1 x per week, want te veel op een korte cirkel draven en galloperen, veroorzaakt toch wel te veel belasting en slijtage bij de paarden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:07

Springert schreef:
Heel goed...zo ga je in ieder geval toch wel binnen een paar weken grote vooruitgang boeken.

Ik zal binnenkort eens kijken voor een filmpje zodat je kan zien wat ik bedoel met dat weg drukken rug erg uit gooien hals er op zetten en gaan. Vind het zelf niet zo'n fijn plaatje nog, maar oefening baard kunst en het komt vast goed. Heb helaas geen filmpjes van het aller begin dan is er toch wel duidelijk verschil te zien.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:12

Marcella_e schreef:
Springert schreef:

Ik zal binnenkort eens kijken voor een filmpje zodat je kan zien wat ik bedoel met dat weg drukken rug erg uit gooien hals er op zetten en gaan. Vind het zelf niet zo'n fijn plaatje nog, maar oefening baard kunst en het komt vast goed. Heb helaas geen filmpjes van het aller begin dan is er toch wel duidelijk verschil te zien.

Ja, is goed...want beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:06

Gisteravond heeft mijn man meegereden in de springclinic van Pieter Kersten....
Tja wat zal ik ervan zeggen...
Idd elke goede springruiter heeft punten die bij je kunnen passen inde trainig.

Ikzelf vind dat Pieter ze graag erbovenin heeft lopen (dus niks stofzuigen)..
Aretto heeft wat moeite om in het begin in draf in tact te lopen, dus wij gaan stofzuigen en naar voren rijden,dan is dit probleem na 2 rondes weg.
Nu hij bovenin moest lopen was hij zeer slecht in de aanleuning en erg rommelig met zijn hoofd,duurde het ruim 10min voor hij in tact wilde gaan draven.
Het springwerk bestond uit 2 balkjes galoperen met 5 galopsprongen ertussen,dat kan Aretto perfect.
Verder een kruisje springen zonder enige druk (de gehele les trouwens) en een oxertje(denk zo'n 100cm) en dan zo goed als paralel en breed.
Het ging voornamelijk over afstanden rijden uit (zoals het ook hoord :D ).

Dus dit(bovenin) vond ik bij Aretto een min punt kwa training dan mag wel maar eerst fijn ontspannen losrijden vind ik.. (bij zijn andere paard had de gehele les perfect gepast)!

Ik meen altijd dat de ruiter zich aan moet passen aan het paard (tenminste dat heeft George Remmen me vroeger wel geleerd) Ben ook van mening dat je dan de beste combi wordt samen...

Ja wat zijn tip was voor Aretto,veel overgangen van draf naar stap (om beter in de aanleunig te worden) en 1x in de week in uitjes op ruim 3mtr zodat hij leert om te rekken want...hij heeft enorm veel vermogen maar op het 2e gedeelte van de sprong breekt hij af en dáár moet hij juist rekken dan heeft hij het nóg gemakkelijker.
Ow haha ene een balkje links achter de hindernis verticaal...ja mijn mannetje heeft er een handje van aan om de paarden te veel naar links te laten springen ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:35

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:09

Als ik jou was, zou ik eerst dit topic eens doorlezen. Daar staan diverse tips in wat betreft springtraining.
Beetje jammer trouwens dat je je vraag niet gewoon hier stelt maar een link naar je topic plaatst.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:58

Springert schreef:
Typhoon schreef:
Hallo,

Er is maar een ding in de training dat je kunt doen, en dat is de rust bewaren, proberen em zowat in slaap te werken. En dan maar hopen dat het invloed gaat hebben op zijn gedrag. Het is best wel een vaak voorkomend probleem, paarden die te heet zijn om mee te springen. En, buiten medicatie, is er eigenlijk geen klip-en-klare oplossing voor.

Bedankt voor je antwoord.
Zal morgen weer een poging wagen :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 01:04

ietjelover schreef:
hallo
ik hoop dat jij mij verder kan helpen.
je kan het beste even in dit topic kijken!
ietjelover @ [RT-P] Dressuur is goed, nu springen maar hoe?

Kitty heeft helemaal gelijk. Stel een vraag over wat je precies weten wilt. Dan heb niet alleen jij, maar anderen in dit topic er ook wat aan.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:12

* ook een stille meelezer meld zich *

ik heb een hele hete pony met springen die ik vaak in het parcours voor geen mogelijkheid terug krijg, daardoor een beetje angst opgebouwt, vooral omdat ik helaas een aantal keer met hem samen in een oxer gevallen ben. springen gaat nu niet zo goed, hoewel we het altijd wel leuk gevonden hebben! :j ik heb eens in de tijd springles. maar écht de gouden tip helaas nog niet gevonden :n

groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:15

Voor de lezers hier; Marcel is vandaag jarig dus misschien weer een beetje (gr)w-ijzer geworden.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:23

De hoop dat Marcel wijzer word is toch al lang geleden opgegeven ;-)

Maar Marcel gefeliciteerd. Als je langs komt krijg je een handje en 3 kussen ;-)
Neem je de vlaai dan mee?