superwoman schreef:Joceline schreef:Zo natuurlijk is nageeflijk rijden niet voor een paard anders liep het zelf zo wel met het rijden en in de wei. Het is wel goed/het best voor een paard..toch zijn er een aantal duidelijke hulpen nodig om deze nageeflijkheid te verkrijgen voordat het paard nageeflijk loopt, ligt dus aan de ruiter. Het stukje van het dwingen wordt duidelijk uitgelegd door het stukje van de wereldbekende amazone..het is toch een soort dwang..maar die uit je niet in je handen/vingers/armen..je vraagt het paard iets maar dit kan niet door het in zn oor te fluisteren. Ik vind het een enorme belediging als jij denkt dat ik serieus dwing..het stukje lijkt me duidelijk zat.Tuurlijk moet een paard dingen leren..net als een kind met belonen en straffen..het is aan de ruiter consequent te zijn en het paard niet in verwarring te brengen. Het gaat niet vanzelf alles voor de ruiter doen, het is voor beiden een leerproces.
Als de ruiter het paard in de richting "stuurt", zal het paard gelijk door hebben dat dat een fijne houding is om in te lopen. Paard loopt van nature al zo (tenzij die aan het eten is)
Door het gewicht/balans van de ruitergaat en paard beroerd lopen (met een holle rug en het hoofd naar de sterren. Daarom moet je het paard enigsinds begeleiden, maar het komt als vanzelf als het paard vertrouwen krijgt door/in de ruiterhulpen.
Naja je hebt gelijk ja..een paard loopt in zijn vrije tijd ontspannen..maar niet nageeflijk omdat het geen bit in heeft en er niks gevraagd wordt. Veel paarden lopen met een lange nek neus recht vooruit, niet zozeer kop omhoog o.i.d. Dant komt de ruiter die er zo nodig op moet zitten..