[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:38

superwoman schreef:
Joceline schreef:
Zo natuurlijk is nageeflijk rijden niet voor een paard anders liep het zelf zo wel met het rijden en in de wei. Het is wel goed/het best voor een paard..toch zijn er een aantal duidelijke hulpen nodig om deze nageeflijkheid te verkrijgen voordat het paard nageeflijk loopt, ligt dus aan de ruiter. Het stukje van het dwingen wordt duidelijk uitgelegd door het stukje van de wereldbekende amazone..het is toch een soort dwang..maar die uit je niet in je handen/vingers/armen..je vraagt het paard iets maar dit kan niet door het in zn oor te fluisteren. Ik vind het een enorme belediging als jij denkt dat ik serieus dwing..het stukje lijkt me duidelijk zat.Tuurlijk moet een paard dingen leren..net als een kind met belonen en straffen..het is aan de ruiter consequent te zijn en het paard niet in verwarring te brengen. Het gaat niet vanzelf alles voor de ruiter doen, het is voor beiden een leerproces.

Als de ruiter het paard in de richting "stuurt", zal het paard gelijk door hebben dat dat een fijne houding is om in te lopen. Paard loopt van nature al zo (tenzij die aan het eten is Haha! )
Door het gewicht/balans van de ruitergaat en paard beroerd lopen (met een holle rug en het hoofd naar de sterren. Daarom moet je het paard enigsinds begeleiden, maar het komt als vanzelf als het paard vertrouwen krijgt door/in de ruiterhulpen.

Naja je hebt gelijk ja..een paard loopt in zijn vrije tijd ontspannen..maar niet nageeflijk omdat het geen bit in heeft en er niks gevraagd wordt. Veel paarden lopen met een lange nek neus recht vooruit, niet zozeer kop omhoog o.i.d. Dant komt de ruiter die er zo nodig op moet zitten.. Haha! Door vertrouwen en hulpen leert het paard en ruiter onder een goede instructrice/instructeur. Het rijden is een questie van vertrouwen van 2 kanten, rust, consequentie, plezier en eerlijkheid

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:43

sethlover schreef:
Dan zal die idd gevoeliger zijn in z'n mond en of igg met vertrouwen. Ach gut
Toch zou ik geen kneepjes geven aan de buitenhand, omdat dat simpelweg onduidelijke hulpen zijn voor het paard. Bij een onwijs scheef paard zou ik me nog enigsinds kunnen voorstellen dat je anders met de buitenteugel om gaat, maar in dit geval zie ik er geen voordeel in.

okee, heb je wel nog een andere manier die wel duidelijk is ? Bloos[/quote]

Zoals gezegd moet je buitenhand je aanleuning zijn. Je binnenteugel mag soms best eens (bewust) los hangen. Ik hoop dat je en beetje begrijpt waarom.
Vraag dan eens aan je instructrice waarom zij wil dat je met de buitenhand kneepjes geeft en vraag er in door. Waarom,waarom,waarom? Dáár leer je van rijden... Alles moet een duidelijke en simpele reden hebben.
Natuurlijk is het zo dat zij je ziet rijden in tegenstelling tot ons en zal je dus met haar een weg moeten vinden om het rijtechnisch nog beter te doen/leren. Wel kunnen we hier discuseren over het hoe en waarom. Om alles nóg duidelijker te maken en foutjes te ontdekken om te verbeteren.
Het hoe je aan de teugel; moet rijden is tig x uitgelegd. Het is een samenspel en een gevoel, dat je niet leert uit een boekje. In de meeste gevallen werkt de ruiter zichzelf gewoon tegenen dat is de reden waarom het niet lukt.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:54

superwoman schreef:
sethlover schreef:
Dan zal die idd gevoeliger zijn in z'n mond en of igg met vertrouwen. Ach gut
Toch zou ik geen kneepjes geven aan de buitenhand, omdat dat simpelweg onduidelijke hulpen zijn voor het paard. Bij een onwijs scheef paard zou ik me nog enigsinds kunnen voorstellen dat je anders met de buitenteugel om gaat, maar in dit geval zie ik er geen voordeel in.

okee, heb je wel nog een andere manier die wel duidelijk is ? Bloos

Zoals gezegd moet je buitenhand je aanleuning zijn. Je binnenteugel mag soms best eens (bewust) los hangen. Ik hoop dat je en beetje begrijpt waarom.
Vraag dan eens aan je instructrice waarom zij wil dat je met de buitenhand kneepjes geeft en vraag er in door. Waarom,waarom,waarom? Dáár leer je van rijden... Alles moet een duidelijke en simpele reden hebben.
Natuurlijk is het zo dat zij je ziet rijden in tegenstelling tot ons en zal je dus met haar een weg moeten vinden om het rijtechnisch nog beter te doen/leren. Wel kunnen we hier discuseren over het hoe en waarom. Om alles nóg duidelijker te maken en foutjes te ontdekken om te verbeteren.
Het hoe je aan de teugel; moet rijden is tig x uitgelegd. Het is een samenspel en een gevoel, dat je niet leert uit een boekje. In de meeste gevallen werkt de ruiter zichzelf gewoon tegenen dat is de reden waarom het niet lukt.[/quote]

Ik vind niet dat teugels mogen loshangen, altijd contact houden. Mijn instructrice heeft hele duidelijke argumenten gebruikt en zo heb ik er dus veel van geleerd..en ze is nou niet bepaald het onbekende domme instructricetje en heeft goede relaties met bijna alle nederlandse jury's. Zelf heeft ze veel goede prestaties geleverd en ik wil zeker niet zeggen dat ze zo ver is gekomen met foute "manieren". Het lijkt hier onderhand wel of jij alles weet. Ik wil graag naar je luisteren en heb al veel leer getrokken uit tips van je die erg bruikzaam waren maar ik vind het fout zulke halve-ophoudingen gelijk tot fout te roepen. Ik vertrouw niet blindelings op mijn instructrice en wil ook graag weten hoe en waarom maar zie ook zelf naast haar uitleg dat mijn paard er goed op reageert en helemaal niets oneerlijk gaat. Zagen is het al helemaal niet en het is ook geen miscommunicatie, kleine ophouding-handen bij het omhoog komen en weer handen ontspannen. Als ik dit 2x heb gedaan hoef ik de hele les verder alleen maar mijn handen ontspannen te houden en ze loopt soepel, nageeflijk, zo rond als ik wil en ook aan de lange teugel zo. Mijn paard blijft op een gegeven moment gewoon op zn makkelijke stand hangen..de achterhand is prima actief zo ook de overgangen prima..Maar ze is dus niet rond genoeg, ze zakt wel maar toch niet genoeg. heb jij een andere oplossing Lachen ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:01

Joceline schreef:
Ik vind niet dat teugels mogen loshangen, altijd contact houden. Mijn instructrice heeft hele duidelijke argumenten gebruikt en zo heb ik er dus veel van geleerd..en ze is nou niet bepaald het onbekende domme instructricetje en heeft goede relaties met bijna alle nederlandse jury's. Zelf heeft ze veel goede prestaties geleverd en ik wil zeker niet zeggen dat ze zo ver is gekomen met foute "manieren". Het lijkt hier onderhand wel of jij alles weet. Ik wil graag naar je luisteren en heb al veel leer getrokken uit tips van je die erg bruikzaam waren maar ik vind het fout zulke halve-ophoudingen gelijk tot fout te roepen. Ik vertrouw niet blindelings op mijn instructrice en wil ook graag weten hoe en waarom maar zie ook zelf naast haar uitleg dat mijn paard er goed op reageert en helemaal niets oneerlijk gaat. Zagen is het al helemaal niet en het is ook geen miscommunicatie, kleine ophouding-handen bij het omhoog komen en weer handen ontspannen. Als ik dit 2x heb gedaan hoef ik de hele les verder alleen maar mijn handen ontspannen te houden en ze loopt soepel, nageeflijk, zo rond als ik wil en ook aan de lange teugel zo. Mijn paard blijft op een gegeven moment gewoon op zn makkelijke stand hangen..de achterhand is prima actief zo ook de overgangen prima..Maar ze is dus niet rond genoeg, ze zakt wel maar toch niet genoeg. heb jij een andere oplossing Lachen ?

Het los laten van de biinnenteugel is een mooie hulp om te kijken of het paard de stelling houdt en niet op je binnenhand naar binnen kijkt. Ook is het een goede oefening voor een ruiter die steeds teveel aan de binnenteugel zit. Het is imo onschuldig als het paard lekker op de buitenteugel loopt.
Natuurlijk moet je gewoonlijk op 2 teugels rijden en tussen je 2 benen opsluiten....
Ik weet zeker niet alles, maar ben wel de L al ruimschoots gepasseerd. Juist in en onder de L komen veel dezelfde fouten voor en daarvan heb ik er natuurlijk zelf ook genoeg van gemaakt. Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:11

Het los laten van de biinnenteugel is een mooie hulp om te kijken of het paard de stelling houdt en niet op je binnenhand naar binnen kijkt. Ook is het een goede oefening voor een ruiter die steeds teveel aan de binnenteugel zit. Het is imo onschuldig als het paard lekker op de buitenteugel loopt.
Natuurlijk moet je gewoonlijk op 2 teugels rijden en tussen je 2 benen opsluiten....
Ik weet zeker niet alles, maar ben wel de L al ruimschoots gepasseerd. Juist in en onder de L komen veel dezelfde fouten voor en daarvan heb ik er natuurlijk zelf ook genoeg van gemaakt. Knipoog[/quote]

Klopt en daarom krijg ik ook regelmatig van mijn zus die op hetzelfde paard dezelfde pittige fases door is gekomen t/m Z2. Dit alles op een trens en met totale ontspanning en rust. Er zijn al veel discussies over dat paarden niet express niet willen luisteren en niet te slim zijn voor iets maar ik weet dus dondersgoed dat ze me niet gaat helpen. Ik ben nog een L-ruiter en heb geen makkelijke aan haar, helemaal niet zelfs. Toen ik een tijd geleden eindelijk de rust en ontspanning vond in mijn handen/armen en mijn zit zijn we een stuk gevorderd. Natuurlijk ligt het aan de ruiter dus aan mij, maar ze is wel erg slim. Zolang ik de juiste hulpen niet geef en haar niet aanpak op de juiste momenten steekt ze de draak met me. Mijn zus stapt erop en moet haar eerst weer even rechtwijzen en dan doet ze alles weer voor mijn zus, mn zus heeft er nu voor gekozen mij vanaf de grond alles te leren i.p.v dat ze er zelf op zit. Pas heeft ze ons aangepakt met de overgangen en de actieve achterhand..we hebben flink gezwoegd en ze begon te zakken en was prachtig soepel en actief. Ik was vergeten wat echte galop, draf en stap was. Nu krijg ik snel reactie en gebruikt ze de boven-halsspier en loopt mooi nageeflijk. Soms wil ze niet helemaal door of houd ze vast aan de buitenteugel ik geef dan een halve ophouding buiten en geef weer toe, er gebeurt helemaal niks met het tempo want ze komt terug op mijn zit heb daar geen teugels voor nodig. Ze zakt meteen zo diep als ik wil. De binnenteugel is altijd los en ontspannen in haar mond. Binnenkort gaan we weer naar de tandarts voor het tanden slijpen..dan zal het nog fijner rijden worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:44

Leuke en boeiende discussie weer om te lezen Lachen

Ik heb er niets aan toe te voegen, ben het volkomen met de reacties van superwoman eens Lachen
Over dat het nageeflijk zijn wel een natuurlijk iets is: ik heb eens op een jong paard gereden, wat echt voor de 6e keer onder het zadel was. Verder dan stappen, draven (galop in de bak was echt nog te moeilijk, dat deden we dan op een lang zandpad, wat nog redelijk hard was, dan was het niet te zwaar) en wat enorme voltes, en een klein beetje buigen kom je dan echt niet.
Er zat gas, rem, en een klein beetje stuur op, en dat was het wel Lachen En toch...... liep die kleine donder heerlijk nageeflijk, en niet 'ingeknikt' maar met de hals in een mooie boog..... ze zag eruit als een volleerd dressuurpaard in de houding waarin ze liep.

En zonder hulpmiddelen, zonder gepluk, zonder kneepjes..... gewoon op heel licht contact, en een voorwaartse hulp, en ontspannen meezitten in de beweging. Ik kan niet zeggen wat een geweldig gevoel dat was.....

Ik had het zelfde gevoel op één van jouw paarden, superwoman, ook zo'n heerlijk onbedorven paard. Suikerzacht mondje, en heerlijk door het lijf.....
Volgens mij léren paarden om zich vast te zetten, en worden ze hard gemaakt in de mond. Van nature zijn ze los en soepel, en zacht en vriendelijk en nageeflijk.
Ik heb meer jonge paarden gereden, niet zo groen als de eerste waarover ik het had, en steeds kreeg ik hetzelfde gelukzalige, 'perfecte' gevoel van ze.....
Ik kán niet anders dan concluderen dat de ruiters moeten leren van de paarden ipv andersom.....
Hoe langer ik in de paardenwereld rondloop, hoe meer ik het gevoel krijg dat ik nog zoveel te leren heb..... paarden zijn zulke wonderlijke dieren. Ik probeer te leren de taal van de dieren te spreken, zowel lichamelijk als geestelijk..... omdat ik besef dat ik zoveel van ze kan leren.
Weer een heel verhaal geworden Bloos

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:47

Yamcha schreef:
Leuke en boeiende discussie weer om te lezen Lachen

Ik heb er niets aan toe te voegen, ben het volkomen met de reacties van superwoman eens Lachen
Over dat het nageeflijk zijn wel een natuurlijk iets is: ik heb eens op een jong paard gereden, wat echt voor de 6e keer onder het zadel was. Verder dan stappen, draven (galop in de bak was echt nog te moeilijk, dat deden we dan op een lang zandpad, wat nog redelijk hard was, dan was het niet te zwaar) en wat enorme voltes, en een klein beetje buigen kom je dan echt niet.
Er zat gas, rem, en een klein beetje stuur op, en dat was het wel Lachen En toch...... liep die kleine donder heerlijk nageeflijk, en niet 'ingeknikt' maar met de hals in een mooie boog..... ze zag eruit als een volleerd dressuurpaard in de houding waarin ze liep.

En zonder hulpmiddelen, zonder gepluk, zonder kneepjes..... gewoon op heel licht contact, en een voorwaartse hulp, en ontspannen meezitten in de beweging. Ik kan niet zeggen wat een geweldig gevoel dat was.....

Ik had het zelfde gevoel op één van jouw paarden, superwoman, ook zo'n heerlijk onbedorven paard. Suikerzacht mondje, en heerlijk door het lijf.....
Volgens mij léren paarden om zich vast te zetten, en worden ze hard gemaakt in de mond. Van nature zijn ze los en soepel, en zacht en vriendelijk en nageeflijk.
Ik heb meer jonge paarden gereden, niet zo groen als de eerste waarover ik het had, en steeds kreeg ik hetzelfde gelukzalige, 'perfecte' gevoel van ze.....
Ik kán niet anders dan concluderen dat de ruiters moeten leren van de paarden ipv andersom.....
Hoe langer ik in de paardenwereld rondloop, hoe meer ik het gevoel krijg dat ik nog zoveel te leren heb..... paarden zijn zulke wonderlijke dieren. Ik probeer te leren de taal van de dieren te spreken, zowel lichamelijk als geestelijk..... omdat ik besef dat ik zoveel van ze kan leren.
Weer een heel verhaal geworden Bloos

Ben het grotendeels met je eens, maar bij andere dingen blijf ik. Merk ook dat jullie samen erg hetzelfde denken en elkaar ontmoet hebben? Zo staan er achter mij ook enorm veel ruiters.. Maar het blijft leuk zo discussieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:12

Yep, superwoman en ik zijn vriendinnen IRL.

Je mag best bij dingen blijven, hoor Lachen Het is fijn om te discussieren zo, ik leer er veel van, en zonder gekat discussieert het fijn Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:56

aan die jonge paarden wil ik nog wel wat toevoegen, bouw en vorm van de mond spelen daarin wel een grote rol. Zo heb een een hengstje die loopt van zichzelf al bijna goed, en een merrie die kan ook nageven van zichzelf maar heeft snel last van spanning en daarbij een zeer klein en kort mondje, weinig ruimte voor het bit doordat ze erg gespannen is weinig speeksel. Zodra ze het bit in krijgt beginnen de irritatie's en weg nagevelijkheid. Verder is ze zo goed als medisch in orde en gebit ook, maar haar bouw zit haar ene stuk minder mee als de hengst. Toch zijn ze kwa type redelijk hetzelfde.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:50

lailapri schreef:
aan die jonge paarden wil ik nog wel wat toevoegen, bouw en vorm van de mond spelen daarin wel een grote rol. Zo heb een een hengstje die loopt van zichzelf al bijna goed, en een merrie die kan ook nageven van zichzelf maar heeft snel last van spanning en daarbij een zeer klein en kort mondje, weinig ruimte voor het bit doordat ze erg gespannen is weinig speeksel. Zodra ze het bit in krijgt beginnen de irritatie's en weg nagevelijkheid. Verder is ze zo goed als medisch in orde en gebit ook, maar haar bouw zit haar ene stuk minder mee als de hengst. Toch zijn ze kwa type redelijk hetzelfde.

Hé, dat is wel leuk om eens te lezen..heel logisch klinkt het maar toch wel bijzonder Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:33

lailapri schreef:

Met de bouw ben ik het idd met je eens. Ik beb het geluk dat ik best goede paarden heb ( en gehad) waardoor ik heb ervaren dat het "vanzelf" goed gaat als de ruiter niet tegen werkt.
Ik ga dus niet uit van paarden met een slechte bouw voor basisdressuur, omdat veruit de meeste paarden niet veel moeite hebben met L niveau

De mond heb ik andere ervaringen mee, want mijn hengstje (3.5) heeft ook een kort klein mondje en geeft eigenlijk normaal speeksel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:38

Joceline schreef:
Ben het grotendeels met je eens, maar bij andere dingen blijf ik. Merk ook dat jullie samen erg hetzelfde denken en elkaar ontmoet hebben? Zo staan er achter mij ook enorm veel ruiters.. Maar het blijft leuk zo discussieren!

Wij hebben veel dezelfde dingen ervaren en denken daarom over veel dingen hetzelfde. Dáárdoor zoijn we ook eigenlijk in contact gekomen...
Op andere vlakken kunnen we soms best aardig verschillen van mening,(gelukkig!) maar over paarden komen we "altijd" op hetzelfde uit (niet altijd gelijk, omdat het uitleggen niet altijd duidelijk (genoeg) is Bloos )

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:25

superwoman schreef:
Joceline schreef:

Wij hebben veel dezelfde dingen ervaren en denken daarom over veel dingen hetzelfde. Dáárdoor zoijn we ook eigenlijk in contact gekomen...
Op andere vlakken kunnen we soms best aardig verschillen van mening,(gelukkig!) maar over paarden komen we "altijd" op hetzelfde uit (niet altijd gelijk, omdat het uitleggen niet altijd duidelijk (genoeg) is Bloos )

Je hebt het over lailapri en jij samen toch, in RL? Ik heb zelf vaak moeite om dingen uit te leggen, vaak bedoel ik precies hetzelfde als iemand maar gebruik een slechte term waardoor het verhaal omslaat. Mijn zus heeft me erg veel wijze dingen bijgebracht en wijst me nog vaak op foutjes..ze zit hier ook op bokt met acountnaam ' Patos' als je geinteresseerd bent in hoe ze denkt en rijdt Lachen. Ik discussier ook vaak met haar, wring me soms in alle bochten maar ze heeft altijd de juiste oplossing/uitleg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:31

Joceline schreef:
Je hebt het over lailapri en jij samen toch, in RL? Ik heb zelf vaak moeite om dingen uit te leggen, vaak bedoel ik precies hetzelfde als iemand maar gebruik een slechte term waardoor het verhaal omslaat. Mijn zus heeft me erg veel wijze dingen bijgebracht en wijst me nog vaak op foutjes..ze zit hier ook op bokt met acountnaam ' Patos' als je geinteresseerd bent in hoe ze denkt en rijdt Lachen. Ik discussier ook vaak met haar, wring me soms in alle bochten maar ze heeft altijd de juiste oplossing/uitleg.

Nee, met Yamcha.
Met lailapri ben ik het niet altijd eens. Grote lijnen vaak wel Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:47

superwoman schreef:
lailapri schreef:

Met de bouw ben ik het idd met je eens. Ik beb het geluk dat ik best goede paarden heb ( en gehad) waardoor ik heb ervaren dat het "vanzelf" goed gaat als de ruiter niet tegen werkt.
Ik ga dus niet uit van paarden met een slechte bouw voor basisdressuur, omdat veruit de meeste paarden niet veel moeite hebben met L niveau

De mond heb ik andere ervaringen mee, want mijn hengstje (3.5) heeft ook een kort klein mondje en geeft eigenlijk normaal speeksel.

Maar heeft die ook zo'n geknepen gespannen mond? Doe het namelijk maar eens na, dan trek je al je speeksel naar achter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:16

lailapri schreef:
Maar heeft die ook zo'n geknepen gespannen mond? Doe het namelijk maar eens na, dan trek je al je speeksel naar achter.

nee dank je Tong uitsteken en het paard zal z'n mond in een voor hem/har normale vorm houden, dus "na doen" werkt imo niet.
Tuurlijk zijn verschillende paarden en ook paarden met en normale mond die minder speeksel laten zien..
Toch zie ik die als uitzonderingen.
Mensen met rijtechnische problemen geven vaak hun paard de schuld, terwijl het in de meeste gevallen gewoon aan de ruiter ligt, jammer voor de mensen met echte 'probleem'paarden Knipoog . Minder speeksel heb ik ervaring mee, maar niet dat het paard moeilijker nageeflijk werd ofzo...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:53

een ruiter met rijtechnisch minder ervaring (of verkeerde manier van rijden) kan met zo'n paard soms wel extra moeite hebben. En wat betraft het nadoen, jij hebt toch ook een mond en kan daar ook alles in aanspannen, een paard kan dat ook. En wij maken het dan maar even mee zonder bit en zonder ruiter (gelukkig want zou voor een mens stuk minder te doen zijn als voor een paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:52

Ik vind het een onzinnige vergelijking, spijt me wel. Een mensenmond is anatomisch TOTAAL anders als een paardenmond (alleen al omdat wij alleseters zijn, en paarden planteneters), dus die vergelijking kun je niet eens maken! Verder heb jij het over een gespannen mondje, de oorzaak daarvan ligt in slecht rijden, niet de mond van het paard...... met een goed passend bit zou de ruiter daar niks van mogen merken...... en oh wacht, dat geldt voor ALLE paarden Pling

Verder: er zijn paarden die een iets afwijkende mondvorm hebben, dat is dan iets meer zoeken wat voor optoming erbij past. Echter: dat de ruiter daar moeite mee heeft, heeft te maken met de vaardigheden van de ruiter, niet met de vorm van de mond van het paard. Overigens zijn dat uitzonderingen, lijkt me weinig relevant voor dit topic.
Vind dat altijd zoiets belachelijks in discussies, dat de uitzonderingen worden gebruikt om tegenstellingen te bewijzen, wat een nonsens zeg. Het spreekwoord: de uitzondering bevestigt de regel, bestaat niet voor niets.

Verder heb ik erg veel moeite met de neiging om rijtechnische problemen op ALLES behalve de ruiter te gooien..... tandarts, fysio, zadelmaker, osteopaat, alles wordt er bijgesleept, terwijl in de meeste gevallen de ruiter gewoon niet kan rijden, en verdorie dat eens onder ogen zou moeten zien. Imo worden veel lichamelijke problemen zelfs door het slechte rijden veroorzaakt.

Echt he, je kunt je paard wel elke MAAND laten losmasseren als je wilt, maar als jij niet meegaat in de beweging, en maar op die rug blijft bonken, of teveel naar voren of naar achter zit, of in je heupen niet fijn loslaat, helpt het geen bal.
En je kunt de tandarts wel elke week bij je paard laten komen, maar als jij nooit eens leert om je handen gewoon eens stil te houden, wordt je paard heus niet nageeflijk......
En je paard steigert heus niet omdat hij rugproblemen heeft (ja, uitzonderingen wel ja, en ik verwijs alvast maar naar eerder genoemd spreekwoord), hij steigert, omdat hij naar voren moet en de ruimte niet krijgt.

Echt he, ik wou dat mensen eens ophielden met al die slappe excuses, en gewoon eens leerden rijden...... Boos!
Sorry, moet dit even kwijt, ik begin behoorlijk geïrriteerd te raken door al dat gemiep over die monden....

Leer gewoon rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:55

Yamcha schreef:
Verder heb ik erg veel moeite met de neiging om rijtechnische problemen op ALLES behalve de ruiter te gooien..... tandarts, fysio, zadelmaker, osteopaat, alles wordt er bijgesleept, terwijl in de meeste gevallen de ruiter gewoon niet kan rijden, en verdorie dat eens onder ogen zou moeten zien. Imo worden veel lichamelijke problemen zelfs door het slechte rijden veroorzaakt.

Hier ben ik het volkomen mee eens!
Wel vind ik dat de basis goed moet zijn (dus de tanden,zadel,en een redelijk "los in het lijf"-paard)
Als dat nog niet in orde is, moet je niet rijden.
Ook dierenartsen zeggen dat de meeste lichamelijke klachten van paarden door het verkeerd rijden komt....

Dus eerst de basis en dan de rijtechnische basis onder goede begeleiding..
Te vaak mis je beide en dan de "schuld" bij het paard leggen....

En nu "we" toch lekker op dreef zijn Knipoog De mensen die zeggen dat jonge paarden moeilijker zijn om te rijden, die kunnen al helemaal niet rijden Tong uitsteken
Een jong paard is nog lekker eerlijk en neemt slechts de ruimte die die krijgt. Het is dus de ruiter die het paard niet goed begeleid als deze "moeilijker" wordt. Tuurlijk gaan jonge paarden puberen, maar een goede leider zorgt ervoor dat het paard het leuk vindt, zich niet hoeft te vervelen en ook geen gedwongen gevoel krijgt...

Clown

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:46

ik heb een vraag: vriendin van mij rijd op een 4jarige die absolut niet voorwaarts is en die vecht tegen haar handen (die ze overigens veel te vastzet) nu was mijn tip aan haar: laat dat hoofd en ga eerst eens je paard voorwaartser krijgen, je ziet en voelt duidelijk dat hj tegenaan de hand ingaat ... laat hem dan maar met zn kop in de lucht lopen maar ga eerst aan die motor werken en probeer hem zo ontspannen te krijgen.

Nouuuu toen stond bijna heel de bakrand me aan te kijken o dat ik misschien te hard van het paard was gevallen en op mn hoofd terecht was gekomen .. want ja je paard met zn kop in de lucht dat kan natuurlijk niet he Verdrietig Slapen

Op dit punt heb ik toch gelijk? Het paard trekt zich er letterlijk gewoon uit ... als je hem eerst achter gaat "activeren" zakt ie (evt. met een paar LICHTE ophoudinkjes) vanzelf wel uiteraard gaat dit niet in 3x rijden ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:47

superwoman schreef:
Yamcha schreef:

Hier ben ik het volkomen mee eens!
Wel vind ik dat de basis goed moet zijn (dus de tanden,zadel,en een redelijk "los in het lijf"-paard)
Als dat nog niet in orde is, moet je niet rijden.
Ook dierenartsen zeggen dat de meeste lichamelijke klachten van paarden door het verkeerd rijden komt....

Yup, dat moet idd in orde zijn Lachen
Maar ik ga er wel vanuit eigenlijk dat het zadel regelmatig opgevuld wordt, dat de tanden gewoon regelmatig nagekeken worden, en dat de DA om de zoveel tijd een bezoekje brengt Ja

Grappig (nouja) dat DA's dat ook zeggen..... geeft wel te denken, toch?
Citaat:
Dus eerst de basis en dan de rijtechnische basis onder goede begeleiding..
Te vaak mis je beide en dan de "schuld" bij het paard leggen....

Zo waar!
Imo is de basis (beide) ook de verantwoordelijkheid van de ruiter, an als je die behoorlijk bijhoudt, zou je maar zelden klachten moeten hebben (wat ook idd het geval is). Alleen moet vooral de rijtechnische basis er wel ingestampt worden. En ruiters moeten echt afleren om met domme smoesjes (zoals: hij wil niet aan de teugel, hij moet het leren) aan te komen.
Alles ligt aan de ruiter, alles is de schuld van de ruiter. Nederigheid is een eigenschap die ruiters zeer zou sieren, en die ik helaas erg vaak mis.... veel vaker zie ik een totaal gebrek aan zelfkritiek, en een enorme zelfoverschatting......
Citaat:
En nu "we" toch lekker op dreef zijn Knipoog De mensen die zeggen dat jonge paarden moeilijker zijn om te rijden, die kunnen al helemaal niet rijden Tong uitsteken
Een jong paard is nog lekker eerlijk en neemt slechts de ruimte die die krijgt. Het is dus de ruiter die het paard niet goed begeleid als deze "moeilijker" wordt. Tuurlijk gaan jonge paarden puberen, maar een goede leider zorgt ervoor dat het paard het leuk vindt, zich niet hoeft te vervelen en ook geen gedwongen gevoel krijgt...

Clown

SW heeft gesproken OK dan!

Ben het totaal met je eens, juist het werken met jonge paarden is zo geweldig leuk, omdat ze het werk en het leren zo geweldig mooi vinden! Het enige wat de ruiter hoeft te doen is het zo te houden......
Juist jonge paarden zijn fijn te rijden, die doen het nog zoals het in het boekje staat Haha!

Oudere paarden zijn dat basisvertrouwen vaak kwijt, zitten vast in het lijf en hebben zere monden....... en dat ligt niet aan de fysio en ook niet aan de tandarts................ Verdrietig

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:54

Bibah schreef:
ik heb een vraag: vriendin van mij rijd op een 4jarige die absolut niet voorwaarts is en die vecht tegen haar handen (die ze overigens veel te vastzet) nu was mijn tip aan haar: laat dat hoofd en ga eerst eens je paard voorwaartser krijgen, je ziet en voelt duidelijk dat hj tegenaan de hand ingaat ... laat hem dan maar met zn kop in de lucht lopen maar ga eerst aan die motor werken en probeer hem zo ontspannen te krijgen.

Nouuuu toen stond bijna heel de bakrand me aan te kijken o dat ik misschien te hard van het paard was gevallen en op mn hoofd terecht was gekomen .. want ja je paard met zn kop in de lucht dat kan natuurlijk niet he Verdrietig Slapen

Op dit punt heb ik toch gelijk? Het paard trekt zich er letterlijk gewoon uit ... als je hem eerst achter gaat "activeren" zakt ie (evt. met een paar LICHTE ophoudinkjes) vanzelf wel uiteraard gaat dit niet in 3x rijden ...

Zo zie je maar weer hoe andere mensen je zo doen twijfelen..terwijl je harstikke gelijk hebt. Zolang de achterhand niet actief genoeg is, zo ook de overgangen dus en de reactie op de hulpen, moet je zeker niet aan de voorkant gaan zitten. Eigenlijk moet je niet eens aan de voorkant 'zitten' . Daar moet je zoiezo van afblijven, maarja dan merken veel ruiters dat er niet veel gebeurd..omdat dus de achterhand niet actief is en het beestje amper actief reageert en goede gangen loopt. Vastzetten is erg slecht, handen/armen ontspannen, wat je vriendin doet is een strijd houden met het paardje..zij zal veel pijn in haar handen en armen hebben en het paard in zijn mond! Zelfs de eerste keer zal ze al verschil merken als ze eens goed op haar zit let, ontspannen armen, aan de lange teugel beginnen, veel inbuigen (slangenvoltes) goed tempo erbij en actieve achterhand. Het paardje zal zelf haar hand opzoeken en dat met amper druk op de teugels.. zelfs in 1x rijden zal ze dus verschil merken..maarja ik weet niet of dit voor sommige mensen qua geduld gaat lukken. Sommige hebben geen rust en moeten het beestje zelf in de krul trekken..terwijl het binnen 10 minuten opgelost kan worden. Het paard zal na goede hulpen en met een actieve achterhand lekker gaan zakken in de lange teugel zo stap je het paard ook weer uit. In het midden van de training kan je hem oppakken en zo rond laten lopen met amper druk op de teugels ook weer. Lekker veel buigen ook, houd het paard soepel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:55

Bibah schreef:

Lees even mijn post......

Gut, wat erg dit, een 4-jarige nu al het vertrouwen kwijt...... Ach gut
Vind je het raar dat het dier niet naar voren wil, als het dat niet mag?

Vind je het raar dat het dier niet loslaat, als het de hand waaraan het zich moet overgeven niet vertrouwt? Rolleyes

Een jong paard loopt NIET met de kop in de lucht, van nature. Er zijn geen paarden die gemakkelijker te rijden zijn als jonge paarden, want ze hebben nog niet geleerd dat de ruiterhand verdomde pijn doet.......
Ze geven zó makkelijk na. Lovers

Maar die domme (ik weet nog wel andere woorden, maar ik hou me even in) vriendin van jou, moet leren op oudere paarden aan te voelen wanneer het paard nageeft. Moet leren niet zo lomp in de mond te trekken dat een 4- jarige het vertrouwen al kwijt is...... Boos!
Moet leren inschatten wat ze kan, en vooral wat ze neit kan. Jonge paarden zijn nog veel te moeilijk voor haar....... ze kan beter gaan lessen op een ervaren leerpaard, en het jonkie door een goede ruiter weer vertrouwen bij laten brengen......

Daarna kan ze beter het jonge ding verkopen aan iemand met veel meer gevoel als zij (en zo iemand moet niet moeilijk te vinden zijn).

Sorry, word hier even heel pissig van...... snap werkelijk niet wat zulke lompe mensen met gevoelige jonge paarden moeten...... weer zo'n geval vvan grenzeloze zelfoverschatting en een totaal gebrek aan zelfkritiek Boos!

Natuurlijk heb je gelijk, Bibah. Het zakken op de goede manier gaat zelfs in een minuut of 10...... kan nog wel sneller. Maar het paard laat pas los als de ruiter dat doet. Daar zit het probleem. Het probleem zit er ook in, dat het paard pijn doen in de mond, nu niet de beste manier is om zijn vertrouwen te winnen, en dat die niet zo slimme vriendin van jou dat niet lijkt te snappen.
Het probleem zit er ook in, dat zij niet begrijpt, dat een paard er helemaal niet op uit is om een mens ieder ogenblik een rotstreek te leveren, en dat je geen controle krijgt door maar krampachtig vast te houden..... echte controle heb je pas, wanneer je paard vrijwillig alles doet waar je om vraagt, en juist die mensen zijn helemaal niet bezig met controleren..... die hebben gewoon een goede verstandhouding met hun paard, waarbij het paard een soort partner is. Die ondergeschikt is, en dat heel prettig vindt, omdat die de mens volledig vertrouwt.

Alleen kan zij beter de ophoudinkjes achterwege laten (btw handen gewoon stil werkt donders goed) in haar geval wordt dat wss zagen...... triest dit..... Boos!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-08 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:03

tjah ik ook, maar helaas is dit wel de werkelijkheid ...
Zelfs mensen die ook altijd roepen dat de motor achter zit zitten zelf altijd van voor te friemelen de rest boeit niet zolang hij maar niet als een giraffe loopt!

ik heb het als volgt geleerd:
Voorwaarts rijden, GOED OP JE ZIT LETTEN, zelf lekker ontspannen, vervolgens de teugels oppakken, licht druk op je buitenteugel en goed je binnenbeen, evt. wat lichte ophoudinkjes met je binnenhand en METEEN LOSLATEN

maarf het allerbelangrijkste is toch wel eerst je paard aanvoelen ... laat hem dan maar even met zn hoofd in de wolken lopen ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:10

Ik weet dat dit de werkelijkheid is, en daarom word ik ook zo kwaad om dit soort dingen. Dit soort mensen zouden helemaal neit in de buurt van een dier mogen komen, omdat ze de meest basale dingen nog niet begrijpen.
Is het nog steeds een vriendin van je?

Persoonlijk zou ik haar rappies dumpen.....