Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:43

En waarom willen ze niet beoordeeld worden, meestal is dat toch een meetmoment
voor de meesten van ons hoe we er voorstaan in training.

Kijk persoonlijke smaak mag, maar om de door jou genoemde 2 te vergelijken met Anky is echt geen vergelijk!
Die 2 hebben echt niet tientallen paarden van groen tot GP op wereldbeker/olympisch nivo opgeleid.
En zeker niet zoveel plakken behaald......beetje respect mag wel voor deze grande dame, de koningin van de dressuursport!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:55

Electra63 schreef:
Vera schreef:
Je kunt voetbal niet met paardrijden vergelijken, voetbal is een prestatiesport en dressuur een jurysport.
Daarnaast ben je een topvoetballer omdat je zelf goed kunt presteren. Een ruiter is ook nog afhankelijk van het talent van het paard. En dan heb ik het nog niet eens over geld.
Daarmee is een ruiter die niet op Olympisch niveau presteert, niet per definitie een 'E-tje'. Sterker nog, ik denk dat er vele ruiters rondrijden die beter 'presteren' of zeer talentvol zijn maar worden niet door een jury beoordeelt en tellen dus niet mee.

Droom lekker verder

Lekker onderbouwd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:56

Nee, als topvoetballer heb je ook een heel elftal nodig om kampioen te worden. Het was maar een voorbeeld om het niveau verschil te vergelijken en het verschil in de lol die mensen hebben bij sportbeleving. Dat voetbal geen paardensport is hoef je mij niet uit te leggen. Ik zeg net dat elke niet-olympiër een e-tje is. Sterker nog, heb in mijn hele leven nog geen voet op het voetbalveld gezet dus weet niet eens wat het niveau van een e-tje is, behalve dat het kinderen zijn aan het begin van hun sportcarrière. En dat is dat getoonde paard ook, waarschijnlijk een jong dier, aan het begin van zijn opleiding....en dat is niet te vergelijken met olympisch GP niveau. Wat jij leuk vind om naar te kijken, zegt niets over het feit dat wat anky met haar paarden gepresteerd heeft oneindig veel knapper en unieker is dan wat deze meneer laat zien.

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:04

Het gaat hier toch niet over wedstrijdsport?
Het gaat hier toch om KR of AR?
Anky reed vroeger zeker klassiek. Nu echter niet meer.
Eeuwig zonde.
Er zijn heel veel niet wedstrijdrijdende ruiters die uitstekend KR beheersen en al heel wat paarden naar GP nivo getraind hebben.
Met een jong paard moet je daar de tijd voor nemen en is idd de 1e 2 jaar B L nivo prima (paard groeit nog)
Wat gebeurd er bij jullie met rijden, als je je handen loslaat (teugels loslaat) als je bv draaft? Gaat je paard door in hetzelfde tempo? valt het op de voorhand? of draaft het in hetzelfde tempo door?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:04

listiglistje schreef:
Die 2 hebben echt niet tientallen paarden van groen tot GP op wereldbeker/olympisch nivo opgeleid.
En zeker niet zoveel plakken behaald......beetje respect mag wel voor deze grande dame, de koningin van de dressuursport!

Amen. :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:05

Volgens mij is een onderdeel van talent, alles uit jezelf en je aanleg te willen halen. Anders is aanleg leuk en aardig, maar wordt het niet ten volle benut. Een vriend van mij kon toveren met een tennisracket, maar had totaal niet de ambitie om te trainen, tenniste voor de gezelligheid, vond het biertje achteraf belangrijker dan of hij de wedstrijd gewonnen had of niet. Heeft hij nog steeds heel veel balgevoel en aanleg en kan leuk tennissen, maar op Wimbledon hebben we hem niet gezien. Maar talent om de top te halen is veel meer dan alleen ruitergevoel en aanleg. Dat is totale toewijding, je hele leven voor dat doel omgooien, je 3 slagen in de rondte trainen, heel veel diepe dalen en toch doorgaan. Pijn durven leiden voor je doel. Je continue willen verbeteren, dus je laten beoordelen, veroordelen, door het stof gaan, en toch doorgaan. En nee, hoe veel ruitergevoel iemand misschien van moeder natuur ook heeft meegekregen, iemand die niet die opofferingen doet, die manier van leven kiest, die haalt gewoon niet dat niveau en krijgt geen toppaarden onder zijn/haar kont van sponsors.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:09

listiglistje schreef:
En waarom willen ze niet beoordeeld worden, meestal is dat toch een meetmoment
voor de meesten van ons hoe we er voorstaan in training.

Kijk persoonlijke smaak mag, maar om de door jou genoemde 2 te vergelijken met Anky is echt geen vergelijk!

Ik vergelijk niks, ik zeg alleen dat ik PERSOONLIJK veel liever naar hen kijk. Ik zie niet in waarom ik dat niet mag zeggen.
Wat ik niet begrijp is waarom je alleen meetelt als je wereldbeker/olympisch ruiter bent. Je kunt toch niet ontkennen dat jureren aan mode onderhevig is, prestaties die nu bejubeld worden, werden 30 jaar geleden met heel andere ogen bekeken, maar de regelementen zijn niet gewijzigd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:17

Persoonlijke smaak is eerder onderhevig aan mode....
Zo te horen heb je weinig kaas gegeten van jureren, bijscholingen, seminars etc., daar laat ik het maar bij.

Nombardo in stap veranderd er niets, draf blijft hij hetzelfde tempo lopen zolang ik been geef,
maar wordt hij na 1 minuut een meter langer, in galop kan ik uberstreichen, iets wat ik vaak doe, en blijft alles bij hetzelfde.

Maar ik ben niet van de waslijnen dressuur, dus het blijft bij uberstreichen/ff luchten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:27

listiglistje schreef:
Persoonlijke smaak is eerder onderhevig aan mode....
Zo te horen heb je weinig kaas gegeten van jureren, bijscholingen, seminars etc., daar laat ik het maar bij.

Wat voel je je aangevallen en wat een bijzondere conclusies trek je .... :?
Omdat ik een andere visie heb die niet conform 'het systeem' is, ben je meteen een nul? Bijzonder....

Oji, daar heb je zeker gelijk in, alleen zijn er mensen die daar niet voor kiezen, die geen prestatiebehoefte hebben. Dat maakt het niet tot mindere ruiters.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:34

Oh ja ik voel mij persoonlijk aangevallen :+ NOT!

De regels en visie van de FEI zijn leidend, niet jou persoonlijke visie en smaak.
ik proef alleen dat je geen flauw benul hebt wat er allemaal in het jurysysteem omgaat op dat nivo.
Misschien eens tijd om je daarin te verdiepen hoe het een en ander tot stand komt i.p.v klakkeloos te roepen dat het systeem niet deugt.
(wat klinkt als alle jury´s zijn bagger en hebben er totaal geen verstand van,
ook dat is erg respectloos als je weet welke staat van dienst deze mensen hebben)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:35

oji schreef:
Volgens mij is een onderdeel van talent, alles uit jezelf en je aanleg te willen halen. Anders is aanleg leuk en aardig, maar wordt het niet ten volle benut. Een vriend van mij kon toveren met een tennisracket, maar had totaal niet de ambitie om te trainen, tenniste voor de gezelligheid, vond het biertje achteraf belangrijker dan of hij de wedstrijd gewonnen had of niet. Heeft hij nog steeds heel veel balgevoel en aanleg en kan leuk tennissen, maar op Wimbledon hebben we hem niet gezien. Maar talent om de top te halen is veel meer dan alleen ruitergevoel en aanleg. Dat is totale toewijding, je hele leven voor dat doel omgooien, je 3 slagen in de rondte trainen, heel veel diepe dalen en toch doorgaan. Pijn durven leiden voor je doel. Je continue willen verbeteren, dus je laten beoordelen, veroordelen, door het stof gaan, en toch doorgaan. En nee, hoe veel ruitergevoel iemand misschien van moeder natuur ook heeft meegekregen, iemand die niet die opofferingen doet, die manier van leven kiest, die haalt gewoon niet dat niveau en krijgt geen toppaarden onder zijn/haar kont van sponsors.

1 belangrijk en essentieel is Geld!
Verder kan ik prima genieten van een getalenteerd ruiter, die een paard fijn rijdt. Daar hoeft ie echt niet voor naar wedstrijd om dat te bewijzen.
Een ruiter die meerdere paarden richting GP traint, verkoopt ze veelal daarna. Zo kan hij zijn hobbie/passie blijven bekostigen. Paarden kost nu eenmaal geld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:36

listiglistje schreef:
Oh ja ik voel mij persoonlijk aangevallen :+ NOT!

De regels en visie van de FEI zijn leidend, niet jou persoonlijke visie en smaak.
ik proef alleen dat je geen flauw benul hebt wat er allemaal in het jurysysteem omgaat op dat nivo.
Misschien eens tijd om je daarin te verdiepen hoe het een en ander tot stand komt i.p.v klakkeloos te roepen dat het systeem niet deugt.
(wat klinkt als alle jury´s zijn bagger en hebben er totaal geen verstand van,
ook dat is erg respectloos als je weet welke staat van dienst deze mensen hebben)

Als de FEI nu de regels ook eens toepast in de beoordeling? (jurering) dan was deze discussie op bokt niet eens noodzakelijk geweest zijn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:42

De fei regels worden door jou wel heel vreemd en bijzonder geinterpreteerd Nombrado. Jij hebt volgens mij jouw eigen geschreven versie.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:46

Anoniem schreef:
De fei regels worden door jou wel heel vreemd en bijzonder geinterpreteerd Nombrado. Jij hebt volgens mij jouw eigen geschreven versie.

wellicht dat ze kan solliciteren als 5-sterrenjurylid, alleen ik vrees dan dat alle pre´s bovenaan staan :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:49

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:51

Ja in mijn ogen maakt ze dat wel tot mindere ruiters, niet tot mindere mensen, niet tot mindere paardenliefhebbers, wel tot mindere paardensporters. Maar omdat zij niet hun talent niet tot het uiterste benutten, niet tot het gaatje gaan om alles eruit te halen wat er in zit, zijn het geen slechte ruiters, maar niet het niveau van een Anky, een Charlotte Dujardin. Gewoon omdat ze in de achtertuin blijven, dus niet die begeleiding/bevestiging zoeken, niet dat paardenmateriaal tot zich krijgen, dat het gewoon op een ander niveau blijft. Niets mis mee. Iedereen moet paardensport beleven op de manier die hem/haar en het paard past. Ik heb ook helemaal niets met Western bijvoorbeeld, maar er zijn hele groepen mensen die daar enorm veel plezier aan beleven. Prima toch. Mijn persoonlijke passie ligt bij de SGW, zullen velen in dit topic ook totaal geen interesse in hebben. Maar terug naar het AR/KD verhaal. Ik als SGWer zie voor het lenig, sterk, recht en gehoorzaam maken van mijn paard, KD/het scala als de meest ultieme methode. KD biedt mij een basis die ik gebruik in het springparcours, die ik gebruik in de cross. Die het beste de lossigheid en controle in mijn paard traint, die de grootste atleet van mijn paard maken, die ik ook in die disciplines heel hard nodig heb. Dat zie ik mij met AR gewoon echt niet bereiken. Daar zie ik matte niet atletische paarden, ik wil gretigheid, impuls, snelheid op de hulpen, en buiging in het lijf in de wending naar de hindernis, niet buiging in de hals. AR is voor mij vergelijkbaar met iets als western. Prima als aparte sportbeleving, maar ik denk eigenlijk dat de uitgangspunten en datgene wat men wil zien, zo anders zijn, dat je het eigenlijk gewoon niet moet vergelijken met KD. Net zoals we western niet vergelijken met KD maar gewoon als iets anders zien. De pech is alleen dat in AR veel zaken (figuren/bewegingen) wel dezelfde benaming hebben als in de KD. Maar veel van wat ik in de AR filmpjes zie als draf, vind ik bv meer vergelijkbaar met de western jog als met de KD arbeidsdraf of verzamelde draf. Ook het contactloos/aanleuningsloos rijden vind ik bv veel meer overeenkomsten hebben met de western (pleassure tak geloof ik dat dat heet) als met de KD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:54

Ben het met je eens Oji.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:03

nombrado schreef:
1 belangrijk en essentieel is Geld!
Verder kan ik prima genieten van een getalenteerd ruiter, die een paard fijn rijdt. Daar hoeft ie echt niet voor naar wedstrijd om dat te bewijzen.
Een ruiter die meerdere paarden richting GP traint, verkoopt ze veelal daarna. Zo kan hij zijn hobbie/passie blijven bekostigen. Paarden kost nu eenmaal geld.

Een echt getalenteerd ruiter, die niet veel geld heeft, maar wel die toewijding, die wordt opgemerkt. Die volgt een route waarbij hij/zij steeds betere (en dus duurdere) paarden toegeschoven krijgt. Die krijgt op een gegeven moment sponsoring. Maar dat is dus precies wat ik bedoel. Dat is een lange harde route, niet voor iedereen weggelegd maar die mensen met ook dat extra talent om dieper te kunnen gaan dan anderen. Daarvoor moet je eerst door diepe dalen, door het stof. Dat is maar weinige gegeven, die echt die toewijding hebben, en die ook daadwerkelijk die aanleg hebben. Iedereen is in zijn dromen potentieel olympische ruiter. Voordeel van de paardensport is dat je voor jezelf dat excuus kan aanwenden...tja, geen goede paarden hè...maar dat is in mijn ogen onzin. Tuurlijk zijn er onder de topruiters voorbeelden van mensen die het makkelijker krijgen...de kinderen van topruiters...maar ook daarvoor geldt dat die misschien niet aan de top gekomen zijn door hun oneindige toewijding (hoewel ook voor hun is het gewoon bikkelen en keihard willen werken, op je bek gaan en weer opkrabbelen) maar dat zij gewoon een betere opleiding hebben gehad omdat zij van kinds af aan hun ruitergevoel hebben mogen ontwikkelen op de topppaarden van hun ouders....en ja, sneu, maar ook dat maakt je een betere ruiter als in de achtertuin op gemiddelde paarden leuk rondhobbelen en achtertuin passages en piaffes oefenen en je paard als instructeur zien ipv die toptrainer die alles uit je perst en perfectie eist.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:16

Ben nog niet helemaal bijgelezen, maar deze post eerst even beantwoorden. Mijn antwoorden staan in vetjes, anders zit ik teveel te knoeien met de quotes

Babootje schreef:
hwn schreef:
Verschilt van paard tot paard, als er eentje er vandoor fietst uit schrik om op zijn bek te gaan, dan schiet je met je tempo ook je doel voorbij.

Nu vergelijk je appels met peren. Ik heb het hier natuurlijk niet over hoe je het oplost als een paard ergens van schrikt.

Nee, ik bedoel dat sommige paarden juist sneller en sneller gaan als ze uit balans zijn, heb het niet over schrikken
hwn schreef:
En stel dat je AR dan in een sneller tempo gaat rijden? OK, binnenteugel=rem, dat klopt wel. Anderzijds moet ik van mijn klassieke lesgever wel regelmatig rechtuit met stelling rijden, juist om haar te gymnastiseren.

Binnenteugel is geen rem. Je remt dmv halve ophoudingen zit (aantrekken kruis) en drijvend been voor een van achter naar voren gereden overgang.

Ik bedoel dat de binnenteugel afremmend/vertragend werkt, niet dat die standaard gebruikt wordt om te remmen natuurlijk

Babootje schreef:
Je begrijpt niet wat ik bedoel: Zoals Ylvi het omschrijft (komt bij mij over) begrijpt ze het hele principe van rechtrichten niet. Ze gaat het paard namelijk eerst aan beide kanten even soepel maken en dan pas rechtrichten. Maar een paard dat aan beide kanten even soepel is, is al rechtgericht.
En dat is juist de essentie van AR: als je je paard langs beide kanten even soepel kunt plooien, hoef je verder niet meer recht te richten, is dan al gebeurd

Verder legt ze niet wat je moet doen als een paard op de binnenschouder valt, door je been heen.
Jij lost dat op door ernaast te gaan lopen, maar wat moet je doen als je erop zit. De hulp daarvoor in klassiek/modern is het paard weer "van de schouder" te halen door binnenbeen en twee handen naar buiten (buiten teugel van de hals, binnenteugel tegen de hals). Verder vraag je nooit meer buiging dan het paard op dat moment kan verwerken om hem niet uit balans te krijgen.
De nieuwsbrief ging over de buitenteugel, ze kan daarin natuurlijk niet alle oplossingen aandragen, anders verkoopt ze ook geen lessen meer. Maar ik zal het haar zaterdag a.s. es vragen, ik ga er dan wss heen voor een lesdag

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:27

listiglistje schreef:
ik ben afgelopen zomer beoordeeld door een 5 sterrenjurylid http://dewolffvanwesterrode.nl/

toch echt KD :D

Goh, wat grappig! Daar heb ik les van gehad....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:37

hwn schreef:
Nee, ik bedoel dat sommige paarden juist sneller en sneller gaan als ze uit balans zijn, heb het niet over schrikken

Ik pak nu even 1 antwoord hwn: niet om vervelend te doen hoor. Maar een paard zal altijd sneller gaan als ze uit balans zijn. Dat is een natuurlijke reactie. Wat is er dan op tegen om - wat ik zei - voorwaarts te rijden om balans te houden?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:42

Omdat ze dan heel hard gaan stuwen en uit elkaar gaan vallen en helemaal hun balans niet vinden, toch? Toen de mijne dit deed, was er niets meer aan te zeggen, behalve met halve ophoudingen kon je haar dan uiteindelijk wel doen vertragen, maar met snel laten gaan werd ze gewoon maar schever en paniekeriger, en dan gaan ze zich zo lang en hol maken dat het lijkt alsof je stijgbeugels 4 gaten te lang zijn. Heb hetzelfde gevoel trouwens eens gehad met iemand anders paard in een les van Antoine De Bodt.

Ik zeg niet dat dat 'te' voorwaarts voor geen enkel paard werkt, maar ik geloof niet in één kant en klare oplossing voor alle paarden. Maar we zijn nu de discussie eigenlijk aan het overdoen, terwijl we het er al over eens waren dat voorwaarts niet sneller, maar ruimer was.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 01:42

Grappig dat de discussie van die filmpjes dus voornamelijk gaat over de lusitano. Een behoorlijk jong paard, waar zeker wel talent in zit. En de ruiter op z'n rug ook. Het is wel is waar niet jorge zelf, maar toch.

Het is de absolute basis. Voorwaarts met impuls gereden en gebogen op kleine oefeningen als schouderbinnenwaarts en degelijk. Ik heb nog geen AR-gereden paard kunnen vinden in dat stadia van africhting. Ben daar nog wel zo benieuwd naar.

Wat betreft GP ruiters die KR doen: Jorge Gabriel dus, met meerdere paarden. Kan niet van zijn vast paard ene goed filmpje vinden. Maar deze is ook niet verkeerd: http://www.youtube.com/watch?v=HueJ9tOhPWM

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:51

Ik vind dit filmpje ook best goed en netjes ,maar vraag me af wat jullie dan van de teugels vinden, die zijn soms ook mooi los zonder druk, valt me vooral op dat ook de stang teugel heel los hangt en dat zie ik graag, want vaak zie je ruiters met s&t rijden met heel veel druk op beide teugels,

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:06