Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stalletje5 schreef:Ik meld me ook weer. Mijn paard houdt zijn kaken zo vast. In draf gaat z'n hoofd gelijk de lucht in, ik krijg hem niet naar beneden. Ik rij met een dubbel gebroken trens, ik vraag me weleens af of het met een ander bit beter zal gaan? Alleen heb ik geen idee welk bit ik dan moet nemen. Wie kan mij advies geven? Soms denk aan zo'n bit met appelsmaakje....
Peetstap schreef:Cas123:
waaraan voel je zelf dat ie niet ontspant ?
Wellicht heb je wat aan deze basisuitleg: http://home.online.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm ?
Is vrij simple, verwacht dat je dit alles wel weet, whalla dan daar niet verder lezen.
Op je foto lijkt het of je sper vrij strak zit (zie knikje bij onderkant mond) , die kun je er es helemaal afhalen en neusriem lekker losjes zodat paardje fijn kaken kan ontspannen.
(dit kan al heel veel goeds doen..)
Vanuit getoonde foto zou jou paardje je handen gewoon moeten volgen als je ruimte geeft naar helemaal lang en laag richting nekstrekken en verder en dat in alle basisgangen.
Niet losgooien dus maar em ontspannen meenemen naar het laag.
Vanuit nekstrekken kun je ook nog alla westernstyle lekker met losse teugels in een hand je paardje rondstappen en draven laten puur op zit, teugels tegen nek aan en op stem.
Is fijn stukje basis wat in elke training terug zou moeten komen.
Krijg ook de indruk dat je em stevig beet houdt, wat je waarschijnlijk niet eens bewust doet ?
Terug naar licht contact gaat niet in een keer, paardje moet daar aan wennen.
Peetstap schreef:Cas123:
Van mij "hoeft" niks hoor.
Het is wellicht nuttig als het tijdje uitprobeert samen met andere lesgever en je in topic terugkomt om je bevindingen te delen.
Ieder paardje reargeert weer anders.
Sowieso ie het leuk om te horen of er wat veranderd bij je nieuwe lesgever.
Hopenlijk gaan jullie samen de "goede" kant op, succes in ieder geval.
Rommel b.v. momenteel wat om met ander bitje, whalla mischien toch de oude er maar weer in...
Verschil is dermate klein dat ik het zelf ook effe niet meer weet.
Soms voel je ook dingen die je graag wilt voelen, terwijl iemand naast je dat totaal niet zo ziet.
CrazyIris schreef:Heeft iemand nog enkele tips om het neusje van je paard wat meer naar voren te krijgen(tijdens vwnw)? Van nature kropte hij zich al helemaal op in het begin, bij het minste contact liep hij zowel achter de loodlijn, en hield hij z' n hoofd erg hoog, dus niet ontspannen... Het is veel gebeterd al, enkel door zoveel mogelijk uit z'n mond te blijven. Maar al ik hem voorwaarts neerwaarts rijd, gaat hij eerder met z'n hoofd naar beneden richting borst, dan dat hij echt gewoon z'n hoofdje naar voren steekt (en zelf dus het bit wel vastneemt). Hoe bekom je die houding? Hij loopt actief genoeg, dus daar ligt het al niet aan
CrazyIris schreef:@Cas123: Dat doe ik zo veer mogelijk, hij loopt enorm vooruit, maar blijft achter loodlijn lopen...
LisaFaded schreef:Ik heb een vraag, ik heb een new forest van 4, bijna 5. Ik ben bezig met rechtrichten ik heb 1 keer in de week les. Nu is het zo dat ik de teugel helemaal los laat en Sammetje laat rond draven en dan laat hij zijn rug helemaal los en komt zijn neusje op de grond. Dat gaat heel goed, ik pak hem dan steeds iets op. Maar nadat ik hem op maat heb uiteindelijk en gewoon op contact heb gaat hij automatisch over in een ontspannen draf en loopt hij 'aan de teugel'. Hij gaat dan met zijn hoofd schudden. Ik doe verder niks met me handen en benen. Heb alleen contact. Waardoor ik weer de teugels geheel los laat en hij weer met zijn neusje in het zand rond draaft en zijn rug los laat. Wat gaat er fout? Ik weet dat ik geen filmpje heb etc. Maar misschien weten jullie het.
LisaFaded schreef:LisaFaded schreef:Ik heb een vraag, ik heb een new forest van 4, bijna 5. Ik ben bezig met rechtrichten ik heb 1 keer in de week les. Nu is het zo dat ik de teugel helemaal los laat en Sammetje laat rond draven en dan laat hij zijn rug helemaal los en komt zijn neusje op de grond. Dat gaat heel goed, ik pak hem dan steeds iets op. Maar nadat ik hem op maat heb uiteindelijk en gewoon op contact heb gaat hij automatisch over in een ontspannen draf en loopt hij 'aan de teugel'. Hij gaat dan met zijn hoofd schudden. Ik doe verder niks met me handen en benen. Heb alleen contact. Waardoor ik weer de teugels geheel los laat en hij weer met zijn neusje in het zand rond draaft en zijn rug los laat. Wat gaat er fout? Ik weet dat ik geen filmpje heb etc. Maar misschien weten jullie het.
Kan iemand op mijn vraag proberen antwoord te geven
LisaFaded schreef:@cas123 ik heb les staat ook in het stukje waar je op reageert. Figuren zoals slange voltes en veel overgangen rijd ik al.
@Amarylliss ja heb nog steeds dezelfde instructrice. Hij doet niet zijn hoofd helemaal in de lucht. Gelukkig ontspant ie zich nu beter. Ik zal het vanavond is proberen. Maandag heb ik weer les. Ik heb ook het gevoel dat hij er onderuit wil komen. Zijn tanden zijn nagekeken, en een zadel aangemeten op hem en hij ontspant zich wel gewoon.