ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nann__

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:19

Dan weet ik het even niet meer. :')

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:22

haha :) mijn merrietje had ik het nog helemaal niet over gehad.. mijn plan is eig om haar pas volgend jaar in te rijden... maar omdat ze toch iets sneller aant ontwikkelen is nu wilde ik het nog een keertje proberen op erop te kruipen :) en dat ging zonder problemen :) nu gaan we een beetje kijken voor een zadeltje en kijken hoe ze zich begin van de zomer gaat ontwikkelen en dan kijken we verder of we door gaan met inrijden ja of nee :)

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:23

Fijn dat het bij iedereen goed gaat! Gossa, je zit dus nog wel ff in het jonge spul ;-)

met mijn arabiertje gaat het op het moment super. Het schudden is bijna weg, komt soms nog iets omhoog maar niet meer zo heftig. Als iemand een arabiertje zoekt, dit is echt een toppaardje. Heerlijk aanhankelijk en mensgericht. Super fijn te rijden, heerlijke gangen en kan lekker showen.
Hierbij een filmpje:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:26

vandaag plannen gemaakt voor flint zijn eerste 'grote' buitenrit en dan nog in een redelijk grote groep
we zouden (dat alle paarden meemogen, zijn van een centrum waar ze hippoterapie geven, maar die zijn zondags gesloten) in totaal met 7 paarden zijn, zowel aan de hand (aangezien er een shetter meegaat) als ohz

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:37

Leuk chalinka wanneer ga je?
Word dan in ieder geval een rustig ritje, of diegene die gaat lopen moet heel hard kunnen rennen ;-)

Hier gaat het ondertussen super, meneer begint al een beetje na te geven. Dit vind hij alleen nog erg moeilijk dus daardoor word hij ook weer wat drukker met zijn hoofd. Maar we gaan vooruit en daar gaat het om!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:03

Sas27: Leuk paardje! Ik ben al voorzien haha sorry. Maar ik vraag me af in hoeverre je het tempo onder controle hebt? Het lijkt erop of zij het meer bepaald dan jij, maar dat kan ik ook fout hebben hoor. Wel super dat het schudden zo goed als weg is!

Spannend Chalinka! Wanneer ga je rijden?

Ik ben nog steeds aan het wachten op de zadelmaker helaas dus wij hebben al een tijd niet gereden. Wel aan de longe met dubbele lijnen dat gaat wel goed. We gaan volgende week 4 dagen naar de Veluwe. Erg veel zin in!

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:25

Nann__ tempo controle was daar nog een probleem ja, maar hier zat ik er voor de tweede keer op.
Ze is door een ander ingereden vandaar. it gaat nu een stuk beter waardoor het ook beter gaat met het hoofd schudden.

Balen dat je nog steeds op je zadel moet wachten. Ik rijd deze met een boomloos zadel kan dat iig niet fout gaan (behalve de pommel maat in de gaten houden)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:27

Oh sorry dat wist ik niet! Maar fijn dat het nu goed gaat. :) Dat is wel een voordeel van boomloos rijden. Ik heb van de zadelmaker toen ik mijn zadel kreeg punten mee gekregen waar ik op moest letten dat als dat zo was het niet goed lag dus ik was er zeker op tijd bij. Het is nog een jong paard dus het is geen probleem dat ik haar nu niet dressuurmatig rij. Ik baal alleen dat ik ruim een maand moest wachten op de zadelmaker..

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:01

Hoop dat ik mag binnenvallen in dit topic, ben momenteel bezig met het inrijden van onze 4 jarige Bonte Willem zoon. Ik had totaal geen ervaring met paarden zadelmak maken, dus wilde het graag aan een deskundige overlaten. Ben wel begonnen met een (hele lieve) instructrice met freestyle, vond het heel mooi om op die manier met Balou vertrouwd te worden. We hebben rustig opgebouwd, longeren, zadel, hoofdstel, en uiteindelijk dat ik zelf op het zadel kon liggen, en in de beugel kon staan.
Toen dus het moment van opstappen, en ja, dat liet ik dus graag aan een prof over. Wel aan huis, zodat ik mee kon kijken.
De man stapte op Balou, was geen probleem. Maar toen moest Balou lopen, en ja, dan kan je hem wel in zijn flanken duwen, maar dat kende hij nog niet. Hij bleef dan ook onbeweeglijk staan, tot hij het "gepor" zo zat was dat hij met een paar flinke bokken de ruiter op de grond gooide.
De volgende dag weer hetzelfde, nu gebruikten ze de longeerzweep om hem aan te drijven. Ondertussen Balou van voren wel heel kort houdend, zodat hij niet weer zou kunnen bokken. Balou snapte er totaal niets van, wilde weg, kon niet weg, kwam vervolgens omhoog en landde achterover op zijn ruiter. Ben me echt rot geschrokken, gelukkig kwam de ruiter er met slechts wat kneuzingen vanaf. Hij zag het alleen niet zitten om ermee door te gaan, en ja, daar sta je dan met je jonge paard.

Heb toen besloten om het zelf te doen, het heeft me heel eerlijk slapeloze nachten gekost. De eerste keer heeft mijn instructrice hem met mij erop laten rondstappen aan het halstertouw. Toen op de volte, zonder zweep, maar met het freestyle wat hij kent (drijvende hand/uitnodigende hand). Vervolgens de eerste draf, ging ook zonder problemen, wel wat onregelmatig maar geen gebok. Ik was alleen buiten adem omdat ik de hele tijd mijn adem had ingehouden. :D

We zijn nu een maandje verder en ik ben zo trots op hem. Het is een paard wat graag wil leren, als hij maar begrijpt wat je bedoelt. Inmiddels draven we los, en galopperen we ook zonder longeerlijn.
Gister hebben we voor het eerst "alleen" gereden, dus met de instructrice buiten de bak, en hij heeft netjes overgangen en figuren gereden op mijn hulpen. <3

Nou, heel verhaal, maar misschien zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen? Wist totaal niet wat ik kon verwachten, zag zoveel verschillende dingen op internet. Maar heb nu gemerkt hoe belangrijk het vertrouwen van een paard in de ruiter is.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:47

Ik ben ook van mening dat het vertrouwen het belangrijkste is en daarom vind ik het zo fijn als je zelf je paard kan inrijden wat absoluut niet makkelijk is en meer tijd kost dan dat je het door een prof laat doen. Naar mijn idee dus goed dat je het zelf opgepakt hebt. :j En dat je bent begonnen met grondwerken dat is natuurlijk een hele fijne manier van vertrouwen opbouwen. Dat heb ik ook gedaan.
Ik vind het juist goed dat je zonder zweep met freestyle manieren hem aan het lopen hebt gekregen. En juist goed dat je lekker bent gaan rondstappen met iemand ernaast. Zo went hij aan gewicht op zijn rug en heeft hij het vertrouwen van iemand die ernaast loopt.

Fijn dat het nu zo goed gaat! Ik denk dat je ook echt wel trots op jezelf kunt zijn. :j Zo te horen komt het helemaal goed met jullie!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:03

Pinto_1 , wat een verhaal zeg!!! ik ben bij nader inzien ook zeker een voorstander van zelf inrijden...
voorheen wilde ik het ook door een prof laten doen... maar kwam er zelf ook achter dat het beter was om het vertrouwd te doen... wat overigens super verloopt!! dus ik vind het heel knap van je dat je het zelf bent gaan oppakken :j heb je foto van hem? ben wel heel erg benieuwd naar een nakomeling van bonte bart ^^

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:43

Bedankt voor jullie reacties... :)

Ik kreeg juist te horen dat je het beter niet zelf kon doen als je geen ervaring had. Was ook heel bang dat het niet goed zou gaan, en ik het vertrouwen in hem kwijt zou raken. Of dat ik het zelf niet zou kunnen.
Maar ervaring zegt dus ook niet alles. ;)

@Gossa: ik heb wel wat (oudere) foto's in mijn profiel, zal kijken of ik nog een paar recentere kan vinden. En of ik een filmpje van het inrijden op youtube kan zetten.
Overigens is hij van Bonte Willem, niet van Bonte Bart. ;)

Hier de foto dat ik er voor het eerst op zit, zoals je ziet heel ontspannen :o (haha, niet dus, zit helemaal in elkaar gedoken, kijk ook wel heel angstig). :D

Afbeelding

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:00

ik zoek altijd uitdagingen en heb al vaker paardjes ingereden, nu heb ik sinds 2 weken een nieuw projectje, een echte uitdaging, een mishandeld geweest paard weer vertrouwen geven en inrijden.
ben begonnen met grondwerk en vertrouwen opbouwen en alles stapje voor stapje, het gaat super goed en ze pakt het heel goed op! inmiddels accepteerd ze het bit al en loopt ze netjes aan de longe, ik laat haar nog 1 week wennen aan het bit en volgende week (als ze het goed doet) kijk ik hoe ze reageert als ik er een zadel op doe.
jammer dat het mij nooit lukt om foto's te plaatsen:P ik weet echt niet hoe het moet xD anders had ik een paar leuke foto's!

ik rijd dus (probleem) paarden (in) en begeleid mensen met problemen met hen paard.. (dressuur of western) meestal ligt het probleem bij te veel vragen en te weinig geduld, hier werk ik dan met oefeningen mee. als ik een paard in rijd (ookal zegt men dat hij verder alles al kan) dan begin ik helemaal bij het begin.. en dat begint al bij de stal.. en stapje voor stapje ga ik dan te werk...

dus als iemand nog vragen ofzo heeft of nog een leuke uitdaging kun je me altijd pb'en.
op deze manier heb ik inmiddels al 2 paarden kunnen redden van de slacht..

ps. wat leuk om iedereen zn ervaringen te lezen! en ook een leuke topic!!:D en inderdaad, ik ben ook een voorstander van je paard zelf inrijden, dan kun je hem helemaal naar je eigen been zetten en in principe kun je onder begeleiding alles zelf doen, dit is ook de manier om echt alles super snel te leren en een echt team te worden met je paard:)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:37

pinto_1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties... :)

Ik kreeg juist te horen dat je het beter niet zelf kon doen als je geen ervaring had. Was ook heel bang dat het niet goed zou gaan, en ik het vertrouwen in hem kwijt zou raken. Of dat ik het zelf niet zou kunnen.
Maar ervaring zegt dus ook niet alles. ;)

@Gossa: ik heb wel wat (oudere) foto's in mijn profiel, zal kijken of ik nog een paar recentere kan vinden. En of ik een filmpje van het inrijden op youtube kan zetten.
Overigens is hij van Bonte Willem, niet van Bonte Bart. ;)

Hier de foto dat ik er voor het eerst op zit, zoals je ziet heel ontspannen :o (haha, niet dus, zit helemaal in elkaar gedoken, kijk ook wel heel angstig). :D

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SVLBJT6Y.jpg

Ik denk dat onder goede begeleiding het beter is om zelf in te rijden dan te laten doen. Ook omdat er dan geen geld/tijdsdruk achter zit. En als je al vanaf stap 1 begeleiding hebt, dan denk ik dat het geen kwaad kan. Maar wat ik al zei, het kost wel meer tijd doordat je zelf te laat reageert met dingen of te snel tevreden bent ed. Maar dat zie ik ook als een instructreur/instructrice gaat rijden op iemands paard. Die weet vaak gelijk de goede 'knopjes' te vinden waardoor een paard anders gaat lopen dan bij de eigenaar.

Interessant werk Lissie_zigor! Leer je zelf ook veel van. Een foto kan je uploaden daar als hij al op internet staat de afbeeldingsurl te kopiëren en deze tussen te plakken en als de foto nog niet op internet staat up te loaden via bijvoorbeeld http://tinypic.com/

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:56

aaah oke super bedankt!! ik ga ff wat proberen XD dan zal ik proberen een foto te plaatsen:)

vaak willen mensen die paarden inrijden, het zo snel mogelijk doen (tijd= geld) daarom heb ik ook nog niet zo heel veel animo voor wat ik doe, want wat ik doe, kost heeel veel tijd xD daarom zijn het vaak de paardjes die 'problemen qua gedrag hebben' omdat 'normalen' paarden wel snel alles op pakken en leren en dan ook snel ingereden zijn en de paarden met 'problemen' niet.

dus voor de meeste paarden is deze manier van snel inrijden perfect, en super goed. maar sommige paarden kunnen er echt niet tegen en voelen zich dan echt overdonderd..

daarom ben ik er echt van overtuigd dat het voor jou én je paard eigenlijk het beste is om zelf lekker aan de slag te gaan en tuurlijk zal het niet gelijk lukken, maar als je stapje voor stapje te werk kunt gaan, dan is jullie vertrouwingsband inmiddels zo groot dat je de hele wereld aan kan:P en je leert ontzettend snel van je fouten! hihi zo heb ik het ook geleerd xD de meeste mensen zeggen je moet je paard vertrouwen, maar ik zeg: je moet jezelf vertrouwen, dan straal je dat ook uit naar het paard en zal het paard jou ook vertrouwen. maar het begint bij jezelf...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:28

Mag ik me hier ook melden? Ik ben sinds augustus 2012 de trotse eigenaresse van Amando, een haflinger ruin van nu 3 jaar en 2 maanden oud. Ik ben begonnen met grondwerk en lekker tutten om vertrouwen op te bouwen, en heb hem zo spelenderwijs kennis laten maken met zadel en hoofdstel, dit pakt hij allemaal super op! Ik heb er in maart ook een paar x kort opgezeten, en heb er ook al een x naast gelegen omdat hij niet begreep wat ik wou en daardoor in "paniek" raakte. Erop zitten was geen enkel probleem, maar loen met iemand op je rug (en niemand ernaast) dat begreep hij echt niet. Ik herken dus wel wat in jou verhaal pinto_1!

Bij mij is het gelukkig niet "uit de hand" gelopen daarna, dat was namelijk voor mij het moment dat ik het gevoel kreeg dat het misschien wel een beetje te snel voor hem ging. Ik ben wel meteen weer opgestapt en na 3 passen vooruit weer afgestapt. Een paar dagen daarna nog een x opgestapt en toen heeft er iemand naast gelopen. Wederom na een klein stukje afgestapt. Dit om het wel positief te houden :) daarna heb ik er nog niet weer op gezeten. Ik heb wel besloten om in tegenstelling tot wat ik eerder van plan was eerder de hulp van een instructrice in te schakelen. Zij gaat het samen met mij vanaf de grond opbouwen. We gaan eerst om de 3 weken lessen en zijn in de eerste les begonnen met de dubbele longe en het werken aan de hand. We krijgen namelijk les in rechtrichten/klassieke dressuur :)

Op dit moment kunnen we helaas niet oefenen omdat mijn lieverd 23 april voor het eerst is behandeld door een gebitsverzorger, die zijn wolfskiesjes heeft getrokken. Hij kan dus even geen bit in. Heb nu lekker een weekje met hem omgetut en wil hem morgen weer eens wat aan het werk zetten, even longeren zonder lijn o.i.d.

Het lijkt me leuk om hier ervaringen te kunnen delen, en om mee te genieten van al jullie jonkies!

Tot slot nog een foto:
Afbeelding

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:35

Wat een schatje superliesje, mooie foto ook van jullie! :)

En herkenbaar om te lezen dat hij met een stukje onduidelijkheid even de communicatie kwijt was. Mooi dat je het samen met een instructrice gaat oppakken, het heeft bij ons echt een wereld van verschil gemaakt. Plus dat we al samen oefenden met freestyle, hij kent haar, hij kent mij, dus dat was zo'n verschil met een vreemde ruiter waarvan hij niet wist wat de bedoeling was.

Ben benieuwd hoe het verder gaat met jullie, wanneer kan Amando weer verder met rijden?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:48

Hij mag officieel dinsdag weer een bit in, dan zijn de 2 weken voorbij :) je leert wel geduld hebben met zon jonkie hoor :D echt rijden wacht ik nog even mee, wil hem nu eerst vanaf de grond " goed voor elkaar" hebben. Wil er binnenkort wel weer eens opstappen en gewoon een rondje stappen met iemand ernaast zodat hij daar vast rustig aan kan wennen :)

Ook tijdens onze eerste les liep de communicatie niet helemaal soepel, ben absoluut niet trots op onderstaande foto maar ben wel heel "blij" dat hij dit (vluchten als hij het niet snapt) ook een x deed met mijn instructrice erbij, zodat ze me kon helpen het op te lossen. Het was wel heel mooi om te zien dat als ik rustig bleef, en het gewoon opnieuw probeerde het kwartje viel :D

Afbeelding

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:59

Lissie_zigor: Is het al gelukt? Ik ben nieuwsgierig naar een foto! En ik ga helemaal met je post mee. :j

SuperLiesje: Natuurlijk mag je je melden. :) Wat een leuke haflinger heb je! Het is nooit erg om rustig aan te doen toch? Liever wat langer dan te snel. Ik zag laatst een foto op facebook hoe een paards gewrichten eruit zien als ze te jong te 'zwaar' worden belast. Gaat het longeren nu goed? Waarom longeer je niet in een longeerbak/afgezet stukje bak? Ik hoef het niet te proberen met mijn paard hoor te longeren zonder een afrasting. Kan het natuurlijk wel doen maar dan moet ik behoorlijk trekken in haar mond. (Het is gewoon een vraag hoor, bedoel het niet banketstaaf)

Ik wil jullie graag een foto delen. Ik ben zo verliefd. <3
Afbeelding

Dinsdag komt de zadelmaker, ze heeft deze week erg weinig gedaan staat nu elke keer halve dagen op het land en daar naar toe is ongeveer 20 minuten stappen dus ze heeft vakantie haha. Ook wel lekker voor haar. Donderdag lekker naar de Veluwe! Ben erg benieuwd hoe dat gaat! :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:49

Wat een mooi paard zeg, kan me voorstellend dat je verliefd bent... :D

Heb even in je profiel gespiekt en terug gelezen, maar hoe ver zijn jullie nu? (had ik er niet helemaal uit kunnen halen).

Vandaag weer op Balou gereden. Gister voor het eerst in de "hele" bak, dus zonder afscheidingen. (we hadden de bak eerst gehalveerd, toen de omheining een paal opgeschoven, en nu dus de hele bak). Hij ging in de vrije galop even heel erg snel, maar ben achterover gaan zitten en hij kwam gelijk terug. Hij galoppeerde netjes 3 of 4 rondes, daarna was hij moe en ging het allemaal wat rustiger. ;)

Vandaag dus weer, alleen stapte hij bij het begin van de les in het longeertouw. We deden oefeningen met over balkjes lopen, tussen balkjes door stappen, en aangezien het allemaal zo soepel verliep hebben we even niet op het touw gelet. Na wat idiote sprongen "help, er zit een slang tussen mijn benen" :brr: , bleef hij ook wel rustig staan kijken naar de instructrice, die heel kalm bleef en rustig het touw tussen zijn benen haalde.
Tja, hoort er ook bij toch? Af en toe iets geks of onverwachts.. :+

Voor de rest netjes gestapt, gedraafd en gegaloppeerd, balkjes in stap en later in draf gelopen, dus ik ben weer super tevreden.

Morgenochtend 9 uur mogen we weer... :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:13

Netjes opgelost! En zulk soort dingen gebeuren altijd. Niks aan te doen. Daarna ging het nog wel goed? Cure is na de galop ook altijd erg moe. Daar moet nog goed aan getraind worden haha.

Dankjewel! :D Wij gaan eigenlijk wel heel goed, staan nu alweer een maand stil van rijden omdat we geen zadel hebben.. De zadelmaker komt dinsdag dus dan kunnen we weer aan de gang maar we gaan eerst donderdag tm zondag naar de Veluwe. :D Ze was net naar de masseuse geweest en wilde niks verpesten. Vind een goed passend zadel erg belangrijk. Dus in deze maand erg veel gelongeerd aan de dubbele lijnen, nooit langer als 25 minuten en dat is al erg lang. We stappen wel altijd in en uit buiten, dit is niet meegeteld. En we hebben wel buiten gereden, voornamelijk gestapt want ik zat zonder zadel.
Maar voor die tijd rijden wij 2 keer in de week in de bak, gaat het erg goed we zijn voornamelijk bezig met 1 tempo te rijden en dan wel mijn tempo. En wat meer buiging in haar lichaam, dus niet een rechte volte etc. En we zijn licht bezig met reageren op druk op de teugels. Dit pakt ze allemaal erg goed op tot nu toe!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:43

Nann_: wat een prachtige foto! Leuk paard heb je! Ik zie je vraag absolutist als aanval hoor! Ik heb geen longeercirkel tot mijn beschikking, maar kan wel de bak afzetten. Er is dan een grote en een wat kleinere "helft". Longeren doe ik tot nu toe steeds in de kleinste helft van de bak. Als je heel goed kijkt zie je het draadje lopen aan de linkerkant op de 2e foto die ik plaatste! Loswerken doe ik of in de grootste helft, of in de hele bak zodat hij wat langere lijnen kan lopen :)

Pinto1, super dat het rijden zo goed ging!!

Ik had vrijdag een vriendin mee naar Amando en daar heb ik mooi even "misbruik" van gemaakt! Eerst even losgewerkt met het zadel op, want dat had ie al een maandje niet opgehad en daarna ben ik erop gestapt! Vriendin had m aan het halster en zo hebben we mooi 2 voltes gestapt :D

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:23

Ik neem aan dat je bedoelt dat je het absoluut niet als aanval ziet. :+ En dank je wel.
Sorry ik had het touwtje niet gezien, mijn excuses! En ging het goed? Leuk als ze zo braaf zijn he.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:08

ik hoop dat het nu met mijn foto's lukt dus laat even weten of je de foto kun zien nu:

Afbeelding
eerste paar dagen heb ik haar lekker geborsteld en een beetje leren kennen, hierbij liet ik haar in de kudde staan, ik zou haar er pas uit halen als ze het niet meer zo eng vind om geborsteld te worden, deze foto is de 4e dag dat ik haar ging borstelen gemaakt. ze was in het begin nog erg angstig maar op deze foto is ze er wel al aan gewend gelukkig.. :) (voor de mensen die het nog niet gelezen hadden, dit is een mishandeld geweest paardje dus vandaar dat ik erg veel tijd neem om haar in te rijden en alles stapje voor stapje doe)

Afbeelding
de volgende stap was de bak verkennen en grond werk. ze vond alles heel spannend maar was wel braaf, als ze iets eng vond dan kroop ze gelijk helemaal tegen mij aan xD lekkerding... ze heeft tijdens het grondwerk 1 keer gestijgerd uit protest, ik wilde met haar aan de hand draven en dat wilde ze niet toen trok ik aan het halstertouw en ging ze stijgeren en gek doen, toen kwam ik er gelijk achter dat ze dus niet tegen druk kan :+

Afbeelding
de stap daarna was gewoon lekker simpel aan het halstertje longeren met behulp van lichaamstaal, het was wel even afwachten want ze kan dus niet goed tegen druk dus was benieuwd hoe ze om zou gaan met het longeertouw maar ik was trots op haar. tuurlijk ging ze eerst heel ff crossen, maar dat was al gauw over deze foto was met uitstappen, dat deed ze heel netjes en ze reageerde goed op lichaamstaal de eerste keer longeren kon ze al draaien:) alleen ze is heel gevoelig, als ik maar even een vliegje bij mijn hoofd weg wil halen dan schrikt ze.. maar ze blijft wel bij je dus dat is wel fijn:)

Afbeelding
heb even zitten twijfelen wat de volgende stap zou zijn, ik wilde haar laten wennen aan sturen en druk , bijzet leek mij niet verstandig, want als ze dan in paniek zou raken dan kon ze niet weg van de druk dus dat durfde ik niet aan, toen dacht ik pasoa, maar dan zit ze al helemaal onder druk , dus voor haar ook niet zo verstandig, toen kwam iemand met dit systeem, als ze haar hoofd omhoog doet krijgt ze druk en als ze hem normaal doet dan gaat de druk weg, dus ik dacht dan probeer ik dat wel:) (aan halster natuurlijk) dit deed ze beter dan ik had verwacht, zoals je ziet ging ze gelijk nageeflijk lopen terwijl dat niet eens nog de bedoeling was xD je ziet ook dat die touwen helemaal los hangen, ze had veel meer ruimte dan dat ze zichzelf geeft..

de stap waar we nu zijn is een hoofdstel indoen, had appelstroop op het bit gesmeerd zodat ze het gelijk kan assosieren met iets goeds/fijns en dat doet ze nu ook:) heb dat touw weer gebruikt met hoofdstel, ik heb dan het hoofdstel om met bit, een halster erover heen, mijn longeertouw zit aan het halster omdat als ik het touw aan het bit doe, ze eenzijdige druk krijgt waarbij ze niet leert te 'sturen' want dan zou sturen gewoon trekken ijn en dat wil ik niet, daarom heb ik dat witte touw aan het bit gedaan, dan heeft ze zelf alles in de hand en kan ze zelf bepalen wat ze met haar hoofd doet, als ze naar rechts kijkt, krijgt ze van dat witte touw druk links en daarom hoop ik op deze manier haar al een beetje te leren wennen aan het sturen, als ik er dan uiteindelijk op zit, wil ik de teugels alleen als laatste hulpmiddel gebruiken en voor de rest alles met zit doen. dus ik ben benieuwd:) hou jullie op de hoogte!!

ps wat wel ff raar was, was dat de eigenaresse pas geleden kwam en die wilde haar aaien en heel haar neusgaten gingen open , ze ging 'knorren' en stond te trillen op haar benen... was een beetje apart...

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:31

Wat een leuk paardje zeg en wat een verhaal! Lijkt mij best lastig maar vind dat je het goed aanpakt allemaal en dat zij het ook enorm goed doet! _/-\o_ En van de eigenaresse, dat is inderdaad vreemd.. Misschien accosieert ze dat met iets vervelends?