Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Springert schreef:Het probleem is toch wel dat voor een springparcours je in principe al genoeg hebt wanneer je paard 10 minuten achter elkaar kan galloperen, dus zodra ze dat kunnen ben ik ook al aan het springen. Hoe lang duurt een cross over het algemeen? In ieder geval ben je nu nog maar aan het begin, want een half uurtje per 2 dagen is nog niet veel natuurlijk.
Ja, ik ga je filmpjes bekijken, en dan zal ik je mijn bevindingen mailen. Een hangend voorbeen is in principe niet te verhelpen, dat is een techniek van het paard, en de enige die dat veranderen kan is het paard zelf. Nou hoeft dat geen probleem te zijn als het het onderste gedeelte is dat wat hangt, maar zodra is het de schouder dan vind ik het gevaarlijk worden.
Snoekiej schreef:Hoi Marcel,
Bedankt voor je antwoord. Ik stel het echt zeer op prijs om jouw mening te horen. Een cross duurt over het algemeen 4,5 minuut. Ik dacht ook aan het opbouwen naar iig 10 minuten galopperen (ze zit nu zeker op 6), maar ik denk wel meer. Of 10 minuten op crosstempo (ongeveer 400m per minuut). Ik wilde over twee weken graag weer een keer 'huppelen' op een crossterrein. Denk je dat dat kwaad kan? Gewoon niet te hoog en niet te lang. Maar dat ze het weer een keer gezien heeft. De fysio komt dinsdag dus die kan me er ook bij helpen. Ik ben erg benieuwd naar wat je zegt over de filmpjes/foto's. Volgens mij laat ze gewoon haar onderbeen hangen. Niet zo dat de balken eraf vliegen, maar ze moet nu natuurlijk wel hoger springen om dat te compenseren.
En of ze met rug springt ben ik ook benieuwd naar. Dan weet ik of ik daar ook aan moet werken of dat het springen iig weinig kwaad kan voor haar rug.
delfa schreef:hoi marcel,
ik heb een vraag. (zoals velen hier, haha) ik vindt het namelijk heel moeilijk om goed mee te gaan met mijn bovenlijf boven de sprong. zoals je op de foto ziet hinder ik mijn paard niet in de mond, maar mijn houding is heel erg belabbert. heb je tips om dit te verbeteren?
(o ja, ik heb les hoor. van Jan Vrieling, maar dat is vrijdag pas weer. haha)
alvast bedankt!
Springert schreef:delfa schreef:hoi marcel,
ik heb een vraag. (zoals velen hier, haha) ik vindt het namelijk heel moeilijk om goed mee te gaan met mijn bovenlijf boven de sprong. zoals je op de foto ziet hinder ik mijn paard niet in de mond, maar mijn houding is heel erg belabbert. heb je tips om dit te verbeteren?
alvast bedankt!
Ik zou je graag van alles willen zeggen, maar je krijgt les van een van de veste ruiters van ons land, dus ik heb alle vertrouwen dat hij jou dat perfect gaat leren. Het is gewoon een kwestie van doen. Maar het is iets waar je veel meer aan hebt als er iemand op de grond staat die dat steeds herhaalt tegen je. Dat is niet echt iets waar ik je een tip over kan geven waardoor je gelijk verandert. Dat kan Jur veel beter. Doe hem de groeten maar van me. Echt een wereldjockey (maar dat vindt 'ie van mij ook, haha). Wees echt blij dat hij je les geeft.
delfa schreef:hoi marcel,
alvast bedankt!
schoentje schreef:delfa schreef:hoi marcel,
alvast bedankt!
blijf zowiezo laag springen totdat je goed mee kunt gaan.
Zorg dat je verlichte zit in draf en galop goed is, dus dat je balans hebt zonder steun met je hand aan paard of teugels.
Ga in het begin overdreven plat op de hals liggen, pak desnoods een plukje manen vast, zodat je op die manier voelt hoe ver je mee moet gaan.
Het is in het begin het aller belangrijkste dat je je paard niet stoort op de sprong, daarna ga je je houding perfectioneren.
delfa schreef:dankje, ik heb les van Jan trouwenszijn vader
(maar goed die heeft het jur grotendeels geleerd allemaal)
dacht trouwens wel dat dit je antwoord zou zijn, maar toch misschien wist jij ook nog wat. haha