[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

secretlover

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:30

ik vindt het wel leuk om te zien, ik ben in het bezit van een hele eigenwijze fjord. dus tips zijn welkom!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:44

Leiderschap verdienen Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:06

sethlover schreef:
heej,
mijn paard is weer begonnen met iritant zijn. Hij is echt zo ontzettend fris, in de zomer liep hij echt heel mooi laag (ook goed) alleen wat traag. Nu hebben we dat verandert in een goed tempo, en willen we ook weer aan het lage werken.
Nou is het probleem dat Seth heel snel is afgeleid. Daarmee bedoel ik als hij een mens uit de bak ziet weggaan begint hij al half te rennen. Kan je je voorstellen wat hij doet als er een paard weggaat.

Maar als ik nou gewoon alleen in de bak rij, en ik wil hem onderin vragen dan blijft hij gewoon met zijn kop omhoog. Of hij blijft even laag om vervolgens weer naar boven te komen. Als ik hem naar beneden vraag dan doe ik meestal in stap, rustig kneepjes geven op de buitenteugel en benen aan. In stap en galop gaat het nu redelijk maar in draf.... Echt heel moeilijk dus.

Misschien zijn hier nog tips voor???

Nu ben ik al gen voorstander van kneepjes geven, maar als je het dan toch doet, doe het dan met de binnenteugel en NIET met je buitenteugel.
Kneepjes geven is imo vaak hopen dat je wat druk geeft op het juiste moment.
Echter imo moet elke hulp duidelijk zijn (licht en kort) en direct effect hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:07

secretlover schreef:
ik vindt het wel leuk om te zien, ik ben in het bezit van een hele eigenwijze fjord. dus tips zijn welkom!

wat vind je leuk om te zien en waarover wil je tips ontvangen?

(aan de teugel rijden? -> dan moet je even wat blz door lezen, want daar kan je veel van leren... )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:56

Wat betreft kneepjes in je buitenteugel.
Je moet het vergelijken met als je door de suisbuis in het zwembad gaat. in de bocht wordt je tegen de zijkant aan gedrukt en ga je zelfs wat scheef. Zo loopt je paard ook in een bocht, naar de buitenteugel. Als we nu eens aan de buitenkant stukken uit de suisbuis gaan zagen en je gaat weer glijden lijkt me dat niet echt confortabel. zo ook met je buitenhand, die dient heel goed als rem maar verder is die er gewoon licht aan.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:08

lailapri schreef:
Wat betreft kneepjes in je buitenteugel.
Je moet het vergelijken met als je door de suisbuis in het zwembad gaat. in de bocht wordt je tegen de zijkant aan gedrukt en ga je zelfs wat scheef. Zo loopt je paard ook in een bocht, naar de buitenteugel. Als we nu eens aan de buitenkant stukken uit de suisbuis gaan zagen en je gaat weer glijden lijkt me dat niet echt confortabel. zo ook met je buitenhand, die dient heel goed als rem maar verder is die er gewoon licht aan.

Buitenteugel moet er wel goed aan zijn, maar het paard mag er niet op hangen of steunen. Als je een keer wat toegeeft dan zou het paard opeens geen steun meer hebben. Ik snap daarom de best wel overdreven overeenkomst met de glijbaan niet.. Kneepjes is zagen. Een lichte ophouding aan de buitenhand vraagt het paard naar beneden als het al nageeflijk loopt, handen gewoon ontspannen en gelijk en achterhand er goed onder dan zakt het paard van zichzelf al goed. Maar soms niet helemaal genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:11

Joceline, totaal eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:34

Zat nog even na te denken over die glijbaan.... er zit wel wat in, zeker bij jonge paarden die hun balans nog niet zo kunnen vinden, is een licht steunende buitenhand wel prettig, lijkt me zo. Maar niet zonder ook een begrenzend en steunend en activerend buitenbeen..... Al bepaalt het binnenbeen de buiging, stelling en tempo Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:47

Yamcha schreef:
Zat nog even na te denken over die glijbaan.... er zit wel wat in, zeker bij jonge paarden die hun balans nog niet zo kunnen vinden, is een licht steunende buitenhand wel prettig, lijkt me zo. Maar niet zonder ook een begrenzend en steunend en activerend buitenbeen..... Al bepaalt het binnenbeen de buiging, stelling en tempo Lachen

Daar ben ik het mee eens..alleen moeten ze niet leren om op die buitenteugel altijd te steunen en moet de ruiter zo veel mogelijk op de binnenhoefslag rijden om het jonge paard op eigen benen te laten lopen..geldt natuurlijk ook voor alle andere paarden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:53

Klopt, hoor.
Die buitenhand is echt om te 'helpen', het paard moet leren om op eigen benen te lopen, maar je kunt ze zo fijn leren hoe het hoort Lachen
Je krijgt er een ontspannen paard voor terug, duidelijkheid in je rijden is efg belangrijk, en zéker met de jonkies! Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:02

Dan blijf ik er evengoed bij dat kneepjes in de buitenteugel (de hand waar het naartoe looopt en dus moet kunnen vertrouwen) niet oke is. Het blijft altijd een kwesti van voelen en leren.

Ik neem aan dat als je kneepjes op je buitenteugel geeft je binnenhand eraan is, je het paard dus snel op de binnenschouder "trekt" en daarom het binnenachterbeen slecht kan ondertreden.

Nog een vraagje, hoe vraag je je paard dan nagevelijk op een recht stuk want dan heb je niet echt een buitenteugel als je paard goed recht is. En kneepjes is bij mij iet heel anders als een ophouding of halve ophouding.

Wat betreft nagevelijk, meestal op het moment dat ik mijn binnenbeen aanleg en op mijn teugels een goed contact heb zakken ze. Mijn binnenbeen hoeft ook niet perse mijn kuit te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:12

Ik ben sowieso van mening dat kneepjes niet de beste optie zijn Knipoog
Je hoort te rijden van binnenbeen naar buitenteugel imo Lachen
Op het rechte stuk heb je idd geen binnen- of buitenhand, dan rijd je van achter naar voor Lachen Wat je sowieso altijd moet doen.

Als je aan de lange zijde op de (binnen) hoefslag rijdt, heb je trouwens wel een binnen en buitenbeen, en hand Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:13

lailapri schreef:
Dan blijf ik er evengoed bij dat kneepjes in de buitenteugel (de hand waar het naartoe looopt en dus moet kunnen vertrouwen) niet oke is. Het blijft altijd een kwesti van voelen en leren.

Ik neem aan dat als je kneepjes op je buitenteugel geeft je binnenhand eraan is, je het paard dus snel op de binnenschouder "trekt" en daarom het binnenachterbeen slecht kan ondertreden.

Nog een vraagje, hoe vraag je je paard dan nagevelijk op een recht stuk want dan heb je niet echt een buitenteugel als je paard goed recht is. En kneepjes is bij mij iet heel anders als een ophouding of halve ophouding.

Wat betreft nagevelijk, meestal op het moment dat ik mijn binnenbeen aanleg en op mijn teugels een goed contact heb zakken ze. Mijn binnenbeen hoeft ook niet perse mijn kuit te zijn.

Het paard moet iets leren, dat tegen zijn natuur ingaat. Zijn natuurlijke reactie is terugduwen en dan doet hij automatisch zelf zijn mond pijn. Als reactie op deze pijn ontstaan allerlei mondproblemen en vervolgens meestal ook nog een vastgezette rug. Een methode om het paard te leren nageeflijk te worden is het weerstand bieden met de hand.
Dit betekent dat de ruiter tijdelijk, door het sluiten (dichtknijpen) van de vingers de spanning op de teugel gaat vergroten. Het doel hiervan is het paard (te dwingen is een lelijk woord, dus zeggen we:) "uit te nodigen" de druk terug te brengen en dus "nageeflijk" te worden. De weerstand die de hand biedt is net iets groter dan de weerstand die het paard terug geeft. Let erop dat je niet teveel druk op de teugel zet. Een paard is erg sterk en paarden die in paniek raken kunnen hele rare dingen doen. Geef hem even de tijd om uit te zoeken wat je bedoelt. Hij moet leren begrijpen dat het niet jouw bedoeling is om zijn mond pijn te doen, maar dat hij moet nageven. Zodra het paard nageeft, moet de hand onmiddellijk ontspannen (= beloning), anders vraag je om verzet. Probeer dit in eerste instantie tijdens het halt houden. Wanneer het paard nageeft beloon hem dan en maak hem zo duidelijk dat dit is wat je bedoelt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:45

Joceline schreef:
Buitenteugel moet er wel goed aan zijn, maar het paard mag er niet op hangen of steunen. Als je een keer wat toegeeft dan zou het paard opeens geen steun meer hebben. Ik snap daarom de best wel overdreven overeenkomst met de glijbaan niet.. Kneepjes is zagen. Een lichte ophouding aan de buitenhand vraagt het paard naar beneden als het al nageeflijk loopt, handen gewoon ontspannen en gelijk en achterhand er goed onder dan zakt het paard van zichzelf al goed. Maar soms niet helemaal genoeg.

nee, een lichte ophouding aan de buitenkant = een ophouding en dus een vraag om in tempo te zakken.
Een kneepje aan de binnenkant kun je meer zien als stelling vragen..
De buitenteugel moet er idd gewoon "aan" zijn en geen steun zijn.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:46

superwoman schreef:
Joceline schreef:

nee, een lichte ophouding aan de buitenkant = een ophouding en dus een vraag om in tempo te zakken.
Een kneepje aan de binnenkant kun je meer zien als stelling vragen..
De buitenteugel moet er idd gewoon "aan" zijn en geen steun zijn.

Hmm, oke maar als je deze HALVE ophouding buitenteugel maakt en benen erbij houd zakt het paard niet in tempo terug, het is een attentmaking.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:56

Joceline schreef:
Het paard moet iets leren, dat tegen zijn natuur ingaat. Zijn natuurlijke reactie is terugduwen en dan doet hij automatisch zelf zijn mond pijn. Als reactie op deze pijn ontstaan allerlei mondproblemen en vervolgens meestal ook nog een vastgezette rug. Een methode om het paard te leren nageeflijk te worden is het weerstand bieden met de hand.

oh Verward
gaat dit over nageeflijk rijden, want dat is namelijk juist heel natuurlijk

Citaat:
Dit betekent dat de ruiter tijdelijk, door het sluiten (dichtknijpen) van de vingers de spanning op de teugel gaat vergroten. Het doel hiervan is het paard (te dwingen is een lelijk woord, dus zeggen we:) "uit te nodigen" de druk terug te brengen en dus "nageeflijk" te worden.

Sorry, maar dit is echt niet mijn manier.
Met lichte druk kun je het paard sturen(stelling) en daarna lengte geven,mocht dit nodig zijn als hij niet vanzelf al zakt.
Niks dwingen!

Citaat:
De weerstand die de hand biedt is net iets groter dan de weerstand die het paard terug geeft. Let erop dat je niet teveel druk op de teugel zet. Een paard is erg sterk en paarden die in paniek raken kunnen hele rare dingen doen. Geef hem even de tijd om uit te zoeken wat je bedoelt. Hij moet leren begrijpen dat het niet jouw bedoeling is om zijn mond pijn te doen, maar dat hij moet nageven. Zodra het paard nageeft, moet de hand onmiddellijk ontspannen (= beloning), anders vraag je om verzet. Probeer dit in eerste instantie tijdens het halt houden. Wanneer het paard nageeft beloon hem dan en maak hem zo duidelijk dat dit is wat je bedoelt.

imo hoeft een paard niks te leren, het paard zal vanzelf je hand op zoeken als je van achter naar voren rijdt, door de lichte aanleuning zal deze vanzelf zakken in de hals...
Het is juist iets natuurlijks.
Wanneer je een paard zadelmak maakt, zal deze bij een goede ruiter ook gelijk zakken in de hals. Niks moeilijks aan. Wat moeilijk is voor een paard is z'n balans met een ruiter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:03

Joceline schreef:
Hmm, oke maar als je deze HALVE ophouding buitenteugel maakt en benen erbij houd zakt het paard niet in tempo terug, het is een attentmaking.

Met die halve ophouding maak ik een tempowisseling in een gang als ze niet (genoeg) op m'n zit terug komt. Tis wel moeilijk als je verschillende dingen bedoeld met dezelfde hulp Verward
en met je been erbij vraag je dus rem en gas en dat is omhoog.... Dat veel paarden dat niet gelijk doen = mazzel, maar een sensibel paard zal dat zéker doen Ja en dat is ook volkomen terecht

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:48

Okee Lachen bedankt voor tips. Ik heb het zo geleerd van instructrice en hij loopt er nu weer goed mee. Als hij echt vastzit geef ik toch kneepjes,
Ik denk ook dat hij zo vast zit af en toe dat hij last heeft van een kies, die moet er binnenkort uit. Maar de tandarts wil wachten tot een ontsteking zodat hi hem zo eruit wipt. Maar dan word het even ietsje moeilijker met rijden (dacht ik net aan Tong uitsteken )dus ik heb de oorzaak te pakken. Maar normaal gaat hij ook zonder kneepjes netjes laag. (zoals gisteren Lachen )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:56

sethlover schreef:
Okee Lachen bedankt voor tips. Ik heb het zo geleerd van instructrice en hij loopt er nu weer goed mee. Als hij echt vastzit geef ik toch kneepjes, (hij heeft vroeger problemen gehad daarom) en dat gaat allemaal weer goed maar toch bedankt Knipoog

Maar wat hebben de vroegere problemen te maken met rijtechnische logica?
Er zijn idd uitzonderingen hoe paarden op hulpen reageren, maar in de meeste gevallen zijn het toch echt ruiterfouten die er voor zorgen dat een paard niet goed reageerd.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:00

superwoman schreef:
sethlover schreef:
Okee Lachen bedankt voor tips. Ik heb het zo geleerd van instructrice en hij loopt er nu weer goed mee. Als hij echt vastzit geef ik toch kneepjes, (hij heeft vroeger problemen gehad daarom) en dat gaat allemaal weer goed maar toch bedankt Knipoog

Maar wat hebben de vroegere problemen te maken met rijtechnische logica?
Er zijn idd uitzonderingen hoe paarden op hulpen reageren, maar in de meeste gevallen zijn het toch echt ruiterfouten die er voor zorgen dat een paard niet goed reageerd.

hij heeft voor we hem kochten 6 jaar lang pijn gehad en hele erge tandvleesontsteking. Daardoor is hij anders in zijn mond geworden, de vorige eigenaar(s) die hebben hem toen heel bot in zijn mond gemaakt waardoor hij steeds de druk wilde ontvluchten (kop omhoog). Het is zo uit de hand gelopen dat toen we hem kochten hij doodziek was, en een kies was uitgevallen. Zo had hij allle onderkiezen los, en de ergste tandvleesontsteking die de tandarts ooit had gezien.
Heel *** maar goed, we hebben hem niet laten afmaken (wat wel het advies was) en nu is hij weer redelijk beter, alleen hij reageerd wat anders op hulpen dan andere paarden.

Mijn advies voor mezelf op dit moment, niet ergeren rustig blijven met handen Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:26

Zo natuurlijk is nageeflijk rijden niet voor een paard anders liep het zelf zo wel met het rijden en in de wei. Het is wel goed/het best voor een paard..toch zijn er een aantal duidelijke hulpen nodig om deze nageeflijkheid te verkrijgen voordat het paard nageeflijk loopt, ligt dus aan de ruiter. Het stukje van het dwingen wordt duidelijk uitgelegd door het stukje van de wereldbekende amazone..het is toch een soort dwang..maar die uit je niet in je handen/vingers/armen..je vraagt het paard iets maar dit kan niet door het in zn oor te fluisteren. Ik vind het een enorme belediging als jij denkt dat ik serieus dwing..het stukje lijkt me duidelijk zat.Tuurlijk moet een paard dingen leren..net als een kind met belonen en straffen..het is aan de ruiter consequent te zijn en het paard niet in verwarring te brengen. Het gaat niet vanzelf alles voor de ruiter doen, het is voor beiden een leerproces. Alsnog even,,ik bedoel niet dat men doormiddel van halve ophoudingen een paard naar beneden moet vragen. Ik heb het erover als een paard al nageeflijk loopt ietwat dieper ronder vragen.
Laatst bijgewerkt door Joceline op 18-11-08 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:27

sethlover schreef:
hij heeft voor we hem kochten 6 jaar lang pijn gehad en hele erge tandvleesontsteking. Daardoor is hij anders in zijn mond geworden, de vorige eigenaar(s) die hebben hem toen heel bot in zijn mond gemaakt waardoor hij steeds de druk wilde ontvluchten (kop omhoog). Het is zo uit de hand gelopen dat toen we hem kochten hij doodziek was, en een kies was uitgevallen. Zo had hij allle onderkiezen los, en de ergste tandvleesontsteking die de tandarts ooit had gezien.
Heel *** maar goed, we hebben hem niet laten afmaken (wat wel het advies was) en nu is hij weer redelijk beter, alleen hij reageerd wat anders op hulpen dan andere paarden.

Mijn advies voor mezelf op dit moment, niet ergeren rustig blijven met handen Lachen

Dan zal die idd gevoeliger zijn in z'n mond en of igg met vertrouwen. Ach gut
Toch zou ik geen kneepjes geven aan de buitenhand, omdat dat simpelweg onduidelijke hulpen zijn voor het paard. Bij een onwijs scheef paard zou ik me nog enigsinds kunnen voorstellen dat je anders met de buitenteugel om gaat, maar in dit geval zie ik er geen voordeel in.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:29

superwoman schreef:
sethlover schreef:

Dan zal die idd gevoeliger zijn in z'n mond en of igg met vertrouwen. Ach gut
Toch zou ik geen kneepjes geven aan de buitenhand, omdat dat simpelweg onduidelijke hulpen zijn voor het paard. Bij een onwijs scheef paard zou ik me nog enigsinds kunnen voorstellen dat je anders met de buitenteugel om gaat, maar in dit geval zie ik er geen voordeel in.

okee, heb je wel nog een andere manier die wel duidelijk is ? Bloos

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:32

okee, heb je wel nog een andere manier die wel duidelijk is ? Bloos[/quote]

Ik zou toch naar je instructrice luisteren want die kent jouw paard en jouzelf. Die ziet je rijden en die ziet ook wat er van moment tot moment gebeurd Lachen Niet opeens gaan veranderen door dingen die hier worden gezegd, het zijn alleen maar suggesties/tips die we geven en doen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:34

Joceline schreef:
Zo natuurlijk is nageeflijk rijden niet voor een paard anders liep het zelf zo wel met het rijden en in de wei. Het is wel goed/het best voor een paard..toch zijn er een aantal duidelijke hulpen nodig om deze nageeflijkheid te verkrijgen voordat het paard nageeflijk loopt, ligt dus aan de ruiter. Het stukje van het dwingen wordt duidelijk uitgelegd door het stukje van de wereldbekende amazone..het is toch een soort dwang..maar die uit je niet in je handen/vingers/armen..je vraagt het paard iets maar dit kan niet door het in zn oor te fluisteren. Ik vind het een enorme belediging als jij denkt dat ik serieus dwing..het stukje lijkt me duidelijk zat.Tuurlijk moet een paard dingen leren..net als een kind met belonen en straffen..het is aan de ruiter consequent te zijn en het paard niet in verwarring te brengen. Het gaat niet vanzelf alles voor de ruiter doen, het is voor beiden een leerproces.

Als de ruiter het paard in de richting "stuurt", zal het paard gelijk door hebben dat dat een fijne houding is om in te lopen. Paard loopt van nature al zo (tenzij die aan het eten is Haha! )
Door het gewicht/balans van de ruitergaat en paard beroerd lopen (met een holle rug en het hoofd naar de sterren. Daarom moet je het paard enigsinds begeleiden, maar het komt als vanzelf als het paard vertrouwen krijgt door/in de ruiterhulpen.