[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:06

En met kneepjes ga je dus in de mond zitten klooien, net zolang deze af buigt.
Met elke andere Hulp, verwacht je toch ook dat 1 x genoeg is? (Zoals met been geven bijv... )

de rest van de punten vind ik ook minder prettig omschreven. Krijg dan het gevoel dat er veel op druk wordt aangestuurd.
Paard die dan je hand zoekt... vind ik raar in die volgorde.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:18

Rene_vt schreef:
Mijn doel is ook niet in de krul te rijden of te trekken. Op de eerste plaats rij ik voor mijn plezier. Zou het wel fijn vinden als ik aan de teugel rijden doorkrijgt zodat ik juist kan reageren als paard dat zelf opzoekt.

Wanneer het vaker lukt om het paard te laten nageven, krijg je het vanzelf ook onder de knie om het "niet meer kwijt te raken". Juist het aanvoelen wanneer je wat lichte spanning en juist ontspanning moet geven, zorgt ervoor dat jij het onder controle krijgt.
De houding houden is dus totaal onnodig wanneer je nog aan het leren aanvoelen bent.

jij moet dus volgens je verhaal vooral leren om te oontspannen.
Veel mensen denken te snel Dat ze ontspannen na spanning, terwijl ze dus nog een restje spanning "bewaren". Dat werkt tegen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:38

Het ontspannen in het nageven doe je niet alleen met je handen, maar vanuit je bovenlijf.
Het paard dat nageeft... "geeft" je dit kado in vertrouwen.

Wat je veel leest en helaas onwijs veel ziet dat het wordt afgedwongen, is fake en slecht voor paard zijn lijf.
Het echt ontspannen laten nageven beheersen helaas maar weinig ruiters.

Goeie oefening is kijken naar hoe een paard loopt en daarbij bewust niet te kijken naar die hoofdhouding maar alleen naar het hele lijf paard achter nek.
Desnoods hand ervoor houden als je kijkt naar mederuiter (yep, is maf gezicht :7 )
Verhipte moeilijk om dan dingen te zien, maar nuttig, want oh jee wat zijn we toch doorlopend met die voorkant aan het prutsen. _/-\o_

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:02

Rene_vt schreef:
Het is me nu 2 lessen gelukt om aan het einde ervan aan de teugel te rijden. Daardoor om hem zo te houden ontstaat er wat spanning in mijn bovenlichaam. Ik heb denk ik wat meer ervaring ermee nodig en mijn bovenlichaam moet zien te ontspannen zonder verbinding te verliezen.

Voor veel manegepaarden helaas terugkomend iets dat ze soms pas halverwege les wat gaan loslaten, na veel loswerk oefeningen.
Soms heb ik ze pas bitje los na drie kwartier.....

Hoop voor je dat je veel kansen krijgt op iemands getrainde paard te mogen rijden, je zult genieten hoe fijn dat voelt *\o/* .
Op je vraag, geef je zelf al antwoord: het ontspannen in je bovenlijf, schouderpartij.
Ik vindt dat ook heel moeilijk, ( man eigen ???) en instructie geeft me regelmatig hint om schouders es los te maken door bv handen te lossen, schudden met handen laag en armen naar buiten te draaien.
Moet je maar es proberen op zo'n moment als paardje wat zakt op vraag van je buitenteugel en je ontspant vanuit je schouder je binnenhand, hopsa: daar zakt paardje meteen mee met je.
Vandaar uit kun je de aanleuning gaan beantwoorden, en pas daarna geeft paardje jou het kado van het nageven.
Hou je echt niet lang vol maar is niet erg, knoop alle fijne korte stukjes aan elkaar.
Jammer dat je niet steeds zelfde paard mag rijden in je lessen ?, dat maakt het extra lastig dit aan te voelen.
Zijn maar weinig manegepaarden die fijn loslaten, en voor zover ze binnenkomen als nieuweling en dit in vertrouwen nog doen, zijn ze dat vlot kwijt...

Als een keer paardje echt losgelatenen bij je en swingend hebt gevoeld, verlang je hier steeds weer na.

Lucy_121

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:25

ik lees nu al een tijdje mee en op de manege waar ik rij (ga daar stoppen met les ivm privelessen op eigen paard) leer je het ook met halve ophoudingen. als ik het zo lees hebben sommige het over heel de tijd kneepjes geven tot hij in de krul loopt, bij de manege leer je eerst alles ontspannen te rijden en met je been naar de hand toe rijden tot het paard de hand ook daadwerkelijk opzoekt (beetje stom gezegd maar wetn even niet hoe ik het duidelijker moet verwoorden) en dan op stelling vragen door bijv een volte en daarbij een halve ophouding op de buitenhand geven, de meeste paarden gaan dan direct "aan de teugel" lopen. ik vroeg me af of dat wat je op de manege bij ons leert beter is dan continu kneepjes of dat het even slecht is?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 08:43

Een kneepjes is een halve op houding.
1x een halve ophouding geven, waarbij het paard ook direct reactie geeft is prima.
Kneepjes blijven geven is gewoon onduidelijk en vervelend voor het paard.

Wanneer het paard wat "uit elkaar" loopt En je een halve ophouding maakt, komt hij iets meer "bij elkaar" (opvangen) en wordt hij daardoor wat makkelijker rond in de hals

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:00

Oké 't wat voor mij even onduidelijk maar ik ben blij dat het dus niet zo erg is.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:25

Een halve of hele ophouding is veel meer dan alleen de hand of vingers sluiten, "kneepjes"

Lees es mee wat Pien bv heeft te vertellen hierover in dit topic :
pien_2010 @ [RT-D] Achter de verticale lijn

In alle bescheidenheid:
Dit fijne rijwerk ben ikzelf nog lang niet aan toe, voor zover ik er ooit aan toe kom. :z
maar het zit wel in mijn koppie als doel en te volgen weg.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:42

Mijn instructrise zegt tegen mij dat ik meer druk moet zetten als mijn pony omlaag moet komen van haar. Is dit goed of fout??? Ik zelf vind dit fout. Ik rij op deze manier niet fijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:13

Ik verwacht dat dit fout is.
Nu heb ik je niet zien rijden, dus al zou je een los-vaste verbinding hebben, zou iets meer druk je wel kunnen helpen.
Echter is het in de meeste gevallen gewoon harstikke fout. Vooral wanneer het met de reden is om hem "aan de teugel" te krijgen. Wsl krijg je dan ook pijn in je armen en schouders daarvan (spanning ipv ontspanning)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:17

Ja klopt helemaal! Als mijn pony omhoog komt met zijn hoofd zegt zij al meteen: " nee nee dat mag ie niet, spelen met de teugels!"

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:22

Snel mee stoppen. Zonde van je geld en daarbij is afleren moeilijker dan aanleren en kost het je dus dubbel.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:20

Oke bedankt!

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:26

Bedankt voor de tips. Ik werk eraan als de situatie dat toestaat en het paard ook nagevelijk is. In de lessen volgen we meestal vaste oefeningen. Ik heb trouwens een rijinstructeur die je zo veel mogelijk op een vaste paard in een blok, dat is ook fijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:08

Is dit goed???
Afbeelding
Nu hebben we een dipje.....
Hij komt maar niet omlaag en ontspant niet...
Tips??
:)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 08:48

Daar is een foto topic voor, speciaal voor het aan de teugel gaan.

Ik zie aan de been zetting dat het paardje achter niet actief is. Daar zou je mee moeten beginnen. Verder zie je idd veel spanning wat je zelf al aan geeft en ook een logisch gevolg is.
Ik denk dat het verstandig is om op zoek te gaan naar wat theorie, aangezien ik het idee hebt dat je nog wat kennis mist. Als je weet wat en waarom de bedoeling is, kun je van daaruit gaan oefenen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:18

Oke bedankt

Pippavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:09

Ik kan van uit je foto niet precies zien hoe je rijd maar probeer aan je binnenland niet te streng te zijn en hou je buitenland er goed aan

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:45

Oke bedankt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:25

Cas123:

waaraan voel je zelf dat ie niet ontspant ?

Wellicht heb je wat aan deze basisuitleg: http://home.online.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm ?
Is vrij simple, verwacht dat je dit alles wel weet, whalla dan daar niet verder lezen.

Op je foto lijkt het of je sper vrij strak zit (zie knikje bij onderkant mond) , die kun je er es helemaal afhalen en neusriem lekker losjes zodat paardje fijn kaken kan ontspannen.
(dit kan al heel veel goeds doen..)
Vanuit getoonde foto zou jou paardje je handen gewoon moeten volgen als je ruimte geeft naar helemaal lang en laag richting nekstrekken en verder en dat in alle basisgangen.
Niet losgooien dus maar em ontspannen meenemen naar het laag.

Vanuit nekstrekken kun je ook nog alla westernstyle lekker met losse teugels in een hand je paardje rondstappen en draven laten puur op zit, teugels tegen nek aan en op stem.
Is fijn stukje basis wat in elke training terug zou moeten komen.

Krijg ook de indruk dat je em stevig beet houdt, wat je waarschijnlijk niet eens bewust doet ?
Terug naar licht contact gaat niet in een keer, paardje moet daar aan wennen.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 01:37

Hey,
ik rij op een manegepony, en ze kan super lopen, maar ik wil toch even weten of ik haar op de goede manier nagevelijk rij :)

Met het losrijden laat ik haar altijd lekker los worden in haar lijf en ik stap en draaf wat figuren aan de lange teugel voor zo'n 10-15 minuten.
Daarna maak ik mijn teugels op maat en zorg ik er voor dat ik zelf ook helemaal ontspannen ben. Als ik niet ontspannen ben doe ik mijn ogen even dicht en adem ik diep in en uit. Als we allebei dus helemaal ontspannen zijn ga ik serieus bezig met nagevelijk rijden. Meestal rij ik wat figuren, ik zorg ervoor dat ik niet teveel in haar mond zit te spelen en denk er ook om dat ze actief door blijft lopen. Na zo'n 5 minuten loopt ze meestal wel nagevelijk. In de galop raakt ze altijd nogal opgefokt, maar daar werken we nog aan en ze loopt nu steeds vaker ook nagevelijk in de galop omdat ik steeds meer durf te ontspannen in de galop.
Ik hoor haar trouwens altijd lekker knabbelen op het bit.

En soms hebben we een dipje en ik ga haar niet tot iets dwingen, want we moeten er wel allebei plezier in hebben. Dus als we een dipje hebben denk ik, zolang ze maar ontspannen loopt en haar rug niet vast zet en naar de lucht/het dak gaat kijken.

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:36

Hey misschein niet een lange uitleg bij mijn vraag maar: "hoe hou je je paard aan de teugel, altijd als ik rij is hij zoon 5 minuten goed bezig maar dan valt hij d'r ineens uit en komt niet meer terug

Nimisha24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:40

mijn pony gaat gespannen worden als ik kneed.
ze wil alleen in stap maar als ik dan ontspannen aandraaf komt e omhoog.
maar ze wil wel over de rug lopen dus wat is heet probleem?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:07

Wat versta je onder over de rug en wat versta je onder aam de teugel?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:08

Malou en Nimisha, voor beiden geldt hetzelfde: ga lekker rijden en blijf van dat hoofd af. Je hoeft geen kneepjes te geven om die kop omlaag te krijgen, dan krijg je nl alleen maar het zogenaamde krulletje, wat helemaal niks te maken heeft met aan de teugel, nageven/nageeflijk, of zelfs maar over de rug..

Het is al heel vaak beschreven in dit topic, dus genoeg leesvoer. Een ander topic met foto's is ook erg leerzaam, in de begin post staan nog meer linkjes:

[RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V