Rene_vt schreef:Het is me nu 2 lessen gelukt om aan het einde ervan aan de teugel te rijden. Daardoor om hem zo te houden ontstaat er wat spanning in mijn bovenlichaam. Ik heb denk ik wat meer ervaring ermee nodig en mijn bovenlichaam moet zien te ontspannen zonder verbinding te verliezen.
Voor veel manegepaarden helaas terugkomend iets dat ze soms pas halverwege les wat gaan loslaten, na veel loswerk oefeningen.
Soms heb ik ze pas bitje los na drie kwartier.....
Hoop voor je dat je veel kansen krijgt op iemands getrainde paard te mogen rijden, je zult genieten hoe fijn dat voelt
.
Op je vraag, geef je zelf al antwoord: het ontspannen in je bovenlijf, schouderpartij.
Ik vindt dat ook heel moeilijk, ( man eigen ???) en instructie geeft me regelmatig hint om schouders es los te maken door bv handen te lossen, schudden met handen laag en armen naar buiten te draaien.
Moet je maar es proberen op zo'n moment als paardje wat zakt op vraag van je buitenteugel en je ontspant vanuit je schouder je binnenhand, hopsa: daar zakt paardje meteen mee met je.
Vandaar uit kun je de aanleuning gaan beantwoorden, en pas daarna geeft paardje jou het kado van het nageven.
Hou je echt niet lang vol maar is niet erg, knoop alle fijne korte stukjes aan elkaar.
Jammer dat je niet steeds zelfde paard mag rijden in je lessen ?, dat maakt het extra lastig dit aan te voelen.
Zijn maar weinig manegepaarden die fijn loslaten, en voor zover ze binnenkomen als nieuweling en dit in vertrouwen nog doen, zijn ze dat vlot kwijt...
Als een keer paardje echt losgelatenen bij je en swingend hebt gevoeld, verlang je hier steeds weer na.