ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:23

gossa leuk, wat shinen je paarden mooi, vooral gossa op die fotos!!

mandy gefeliciteerd wat een cutiiee!! Die foto van in de wind haha schattig.

topic is te openen door de m. er van voor te halen, tenminste, dat deed t em bij mij :D
zo: [KS-ITP] Geen 1 april grapje!

sas ik zou maar eens goed kijken of je zadel wel past. het feit dat hij na zon kop'stoot' daarna ging bokken kan heel goed betekenen dan hij pijn in zijn rug heeft.
of b.v. pijn in de mond: omdat door zon kop'stoot' omhoog je vanzelf wat in de mond trekt: en dat juist weer pijn doet.

Nann wauw mooie fotos, stoer zo door het water!!
en met de plu, stoer paard!

bij mij is de vos nu echt klaar, ik weet niet of ik nog een eind foto had laten zien, maar anders nog maar een keer hih:
Afbeelding

en wij hebben ook met een zeiltje geoefend, daar moest ze niks van hebben. het viel uiteindelijk wel mee haha en toen stonden we zo:
Afbeelding

en haflinger heeft 2 lesklantjes ondertussen. Kan er nog geen beginner opzetten omdat ze nog flink door dr knieën zakt en opzij springt voor de heg soms, maar de gevorderde heeft hier een leuke uitdaging aan.
We hebben zelfs al 1 buitenrit gemaakt, dan ga ik mee op Fahya, en klant mee op Amy.

Uiteraard heb ik dat eerst zelf gedaan en geoefend! Haffie begint lekker te wennen hier, nog wel wat schrikkerig maar ze is nog jong!! Nu hopen dat er ook eens iemand langs komt om haar te bezichtigen voor de verkoop :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:24

sas27 schreef:
Hij heeft idd wat gebits problemen, heeft een hoog gehemelte ofzo....
Hij is een tijdje bitloos gereden maar hij bleef deze kuren houden.
Vanwege de verkoop willen we hem toch met bit kunnen rijden vandaar dat ik weer met bit rijd..
Maar wil idd ook naar het bit gaan kiijken.
Rug is na gekeken en is ok, zadel is boomloos dus kan geen problemen geven.

ook een boomlooszadel kan problemen geven, zeer zeker. Als hij te klein of te groot is, kan dit flink pijn doen.
ik heb ervaring helaas met dat het zadel te groot was voor mijn paard, hierdoor zakte hij dus te ver over de schouders en zat ze daar vast. en te klein kan ook niet lekker zijn voor ze..

En een ander bitje proberen?

sas27

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:29

@fahya, ik heb de pommelmaat goed gechecked en aangezien het een erg smalle arabier is een extra dekje eronder gedaan en hij lijkt nu goed te liggen.
Correctie op mijn omschrijving: hij ing eerst heel hard rennen en daarna enorm bokken.
Nou heeft hij zowiezo een tik met het hoofd. Toen hij nog niet ingereden was deed hij dit ook al aan de hand. Nu nog steeds en ook tijdens het longeren met of zonder zadel/hoofdstel.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:50

hmmm en is de lengte ook goed? arabieren hebben vaak een korte rug meen ik?

en tsja, alstie een tik heeft met zn hoofd haha..dan weet ik het ook niet dan blijft het misschien wel.. daar heb ik geen ervaring mee.
wel lastig!!

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:30

k weet dat jij ook flink wat paarden in hebt gereden dus had de hoop dat jij nog een tip had Fahya. Maar het lijkt idd een tik te zijn. Ik heb een kleine barefoot, geloof 1na kleinste maat en hij is zeker niet te lang....
Maar misschien komt het toch bij het gebit vandaan, dan toch maar bitloos zien te verkopen...
Maar toch raar als hij die tik ook aan de hand heeft!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:33

Knap werk Fahya! Ziet er netjes uit. :j En wat goed dat ze zo goed op het zeil reageerde. Ik hoop dat Cure er binnekort ook zo bij staat haha.

En Sas27: Een tik lijkt mij ook erg lastig. Dat zou van het begin af aan goed gecorrigeert moeten zijn eigenlijk. Als je zeker weet dat het paard lichamelijk verder nergens last van heeft in ieder geval.

Zo liep Cure er vanmiddag bij. Als ik haar met dubbele lijnen longeer doe ik altijd de lijn tussen haar benen zodat ze lang en laag loopt. Nu zijn we in de les begonnen met licht nagevelijk te lopen, of beter gezegd reageren op druk en aan de longe doet ze dit erg goed!
Afbeelding

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:21

Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:52

sas ja sorry haha, ik heb dat met het koppie nog niet meegemaakt. wel een klein bekkie, dikke tong dus geen bit in te krijgen; of wel maar dan stikte ze in haar eigen kwijl. die hebben we verder gewoon bitloos ingereden.

ik weet niet wat voor paard het precies is, en als wat voor paard ze verkocht wordt. maar tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die het bitloos ook aan durven. Alleen als ze voor het wedstrijdrijden gekocht wordt dan heb je een probleem... (stomme!!!! KNHS). maar als het bitloos wel goed gaat, zou ik persoonlijk daar voor kiezen. Dat doe ik nu met die haf ook; maar, ik heb het wel makkelijker dan jij; want mijn haf kán wel met bit maar dan moet je gewoon heel voorzichtig zijn...

en het is ook vreemd in jou verhaal, dat ie t ook los doet, aan de hand. heeftie geen pollenallergie? Of gaat het het hele jaar rond zo.

Nann ziet er goed uit! Lukt dan onder het zadel ook al?

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:03

Onder het zadel doet ze het ook maar een stuk minder constant en nog niet in de draf. We zijn er de vorige les pas mee begonnen en hebben het dus ook nog maar 1 keer geoefend dus mag absoluut nog niet klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:47

vandaag na 3 maand nog eens op flint gestapt (volgende week 4 jaar) veel stap en even gedraaft, geen problemen met hem gehad :D (alleen het bekende probleem: stilstaan met opstappen)

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:55

Het is een arabiertje (egyptisch) van 4,5 jaar oud. Nu 2 maanden onder het zadel en bij een arabierenkenner ingereden, helaas heeft de eigenaar er voor gekozen hem eerst daar heen te brengen anders had ik het gewoon zelf gedaan. Degene die hem ingereden heeft is niet meer te bereiken voor vragen hierover. Zijn neemt gewoon de telefoon niet meer op. Erg slordig maarja.
Paardje heeft daarvoor in de opfok gestaan in Frankrijk. Er is een osteopaat bij geweest en het SI gewricht (heet geloof ik zo) zat vast. Deze is los gemaakt. Eigenaar gaf vandaag aan dat we die anders nog eens langs laten komen en ik ga een bitloos hoofdstel proberen morgen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:55

SI gewricht hebben veel paarden dat die vast zit. Misschien geen slecht idee een oshteopaat inderdaad. Cure is ook geweest voor ik haar ging inrijden en in augustus komt ze weer voor controle. Vandaag wordt ze gemasseerd, vind ik ook belangrijk om geregeld te doen. Geeft mij zelf in ieder geval een goed gevoel.

Wij hebben gister onze tweede oefen wedstrijd gehad en we zijn eerste geworden met 191 punten! Het was op een andere locatie, we hebben hier 1 keer eerder gelongeerd verder is ze er nog nooit eerder geweest. En ze deed het zo ontzettend goed! Met inrijden werd ik wel zenuwachtig omdat ze heel erg vast hield met rechts. Ik kon geen fatsoenlijke figuren rijden want ze was eigenlijk gewoon onbestuurbaar.. Toen kreeg ik wel de zenuwen wat ik daarvoor totaal niet had. Maar me proef ging eigenlijk boven verwachting goed. Van hand veranderen was ze niet in balans terwijl dat thuis erg goed gaat maar ze was ook erg onrustig met haar hoofd. Het is gefilmd alleen heb ik geen flauw idee hoe je dat hier kan neer zetten.
Wel interessant om gefilmd te worden! Zo zie je een heleboel terug ook van jezelf waar je aan moet werken. Worden jullie wel eens gefilmd? Ook leuk voor later als je ziet dat je paard zo voor uit is gegaan.

Hoe gaat het bij jullie?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:25

@Nann_ gefeliciteerd, super dat hij zo braaf was.

Ik heb gisteren weer eens op het arabiertje gereden, aangzien ik nog geen goed passend bitloos hoofdstel heb gewoon met bit, en het ging super. Bijna niet met het hoofd geschud en zelfs een heerlijk galopje gedaan. Misschien was het gewoon even wennen voor hem met een nieuwe ruiter op zijn rug!
Hoop dat dit zo door blijft zetten! Helaas lukt het me alleen niet om hm naar mijn hand toe te rijden, dan gaat hij hangen in mijn teugels en daarna zijn hoofd omhoog gooien.
Zit er aan te denken om drafbalkjes te gaan gebruiken om de ontspanning er meer in te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:37

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:10

Wat goed! Ik zou volgende keer alleen iets meer ontspannen zitten en hem wat meer ruimte geven aan de voorkant om de sprong te kunnen maken. Maar hé niemand is perfect. Commentaar leveren is altijd makkelijker dan t zelf perfect doen. :)

Mijn zadel ligt niet meer goed, binnenkort komt de zadelmaker zo snel mogelijk in ieder geval hij ging me nog bellen. Verder is ze gemasseerd vandaag dus we kunnen er weer tegen aan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:11

ja ik weet dat ik niet perfect zat, maar de galop er voor crosste hij even ineens de hoek in, maar 2de keer gelukkig niet

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:17

Oke een foto is natuurlijk ook maar een moment opname. Het was ook absoluut niet als een aanval bedoelt of iets dergelijks. Wilde je er alleen maar op attenderen zodat je er op kon letten.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:24

Wat een goede ervaringen weer! Maakt mij ook wAt ongeduldig haha. Maar ik wacht tot nog een klein jaartje (A). Welke zadelmaker heb je laten komen Nan?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:54

afgelopen week voor het eerst met mijn fjordje iejoor een paar kleine stukjes galop gedaan.
het gaat steeds beter.
Afbeelding

veder niet zo actief op dit moment dit omdat ik met het probleem zit dat ik mijn haflinger merrie heb moetten laten inslapen. en hierdoor is iejoor een maandje bij mijn lesgeefster op stal geweest.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:06

Mag ik me hier ook melden? :) Ik heb een nu bijna 4 jarig paard (nog tien nachtjes, jeej) en hem ook zelf zadelmak gemaakt maar wel laten inrijden door mijn instructrice!
Hier een recente foto, niet een super goede foto (hij is uit een filmpje geknipt)

Afbeelding

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:22

mensen ik heb vandaag voor de 1ste keer op mijn merrie gezeten *\%/*

ze was in het begin wel erg gespannen ^^ maar ze ontspande al snel omdat ze mocht kijken wat ik deed... op een duur stond ze rustig en ben ik gaan hangen... ze vond het wel spannend dus dr oortjes gingen alle kanten uit, maar met wat kriebeltjes op dr manen kam ontspande ze goed *\o/*
toen ben ik weer op de grond gaan staan, en heel erg overdreven beloont! wat was ik trots op haar... <3

ter bevestiging ging ik nog een keertje hangen maar ze was echt ontspannen :):) en voor ik het wist zat ik!! heel eventjes werd madam een brok spieren maar toen we haar knuffelde en kriebelde was het al snel goed :) toen was het moment, opa vroeg haar heel zachtjes om om te gaan en een volte om hem heen te lopen, wellis waar aan de longeerlijn maar ik ben echt super trots <3

ik had echt nooit verwacht dat ik zo makkelijk op haar zou mogen opstappen aangezien ze best een naar verleden heeft gehad plus ze erg lastig is qua karakter maar wat ben ik blij ^^

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:49

Natuurlijk mag je je hier melden Floor, iedereen is hier welkom. :)

Gossa: Wat goed en wat gaaf dat je er voor het eerst op hebt gezeten! Fijn dat ze het zo goed op pakt en het makkelijk toe laat! Is dat je andere fries of ben ik nu even in de war?

Cure haar zadel past helaas niet meer en de zadelmaker kan pas 7 mei komen.. Dus nu longeren we, rijden buiten zonder zadel en doen wat aan grondwerk en dergelijke. Ik baal er wel echt van want ik had zo graag lekker verder gegaan want het ging zo goed!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:09

ja klopt is hillie mn merrie.. gossa mijn ruin is al ong 10 keer onder het zadel geweest :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:19

Ja van Gossa wist ik maar dit gaat over die waar je laatst longeer foto's van had geplaatst? Om er even een beeld bij te hebben. :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:07

uhm nee dat was ook gossa :)