[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:54

Springert schreef:
plukjes123 schreef:
Helaas werkt halthouden averechts bij mijn paard. Hij wordt dan nog heter!
Balkjes lopen: de eerste gaat ie mooi rustig ook in een tempo. daarna gaat ie weer snel.
Balkje achter de hindernis, haalt bar weinig uit. Gelukkig is ie heel voorzichtig en ziet ie t balkje altijd!
Met dressuren in t algemeen gaat ie erg goed. Overgangen en schijnovergangen doet ie gewoon. Middengalopje daarna weer mooi verzameld terug nemen, gaat allemaal perfect!
Dubbelsprongen en inuitjes gaat op de eerste gewoon prima! daarna wil ie weer hard gaan!
Voor de eerste sprong is ie ook wel heet maar kan ik m nog wel bij me houden!
Iemand nog ideeen?

Zelf ben ik geen voorstander van paarden stilzetten na de hindernis. Het is iets dat in mijn ogen niets oplost, omdat je dat in een parcours nooit doet. Meer ben ik voorstander om na de hindernis ook weer 4 a 5 balken op de grond te leggen, zodat een paard echt leert om steeds dezelfde galopsprongen te maken. Ik hou ook niet van een balkje vlak achter de hindernis, omdat ik altijd bang ben dat om wat voor rare reden dan ook dat paard op het balkje terecht komt, en dan ben ik mn paard voorgoed kwijt.

Hallo Marcel,
Zou je dit willen verduidelijken? Bedoel je 4 a 5 balken na de hindernis maar wel op een aantal meter afstand van de sprong? Zo ja welke afstand?
Of wel de eerste balk al op 2.90 van de sprong? Maar wat is dan een balk vlak achter de hindernis?

Daarnaast heb ik nog een vraag over de zeiltjes waar een paar bladzijden geleden over gesproken werd. Een makkelijke en goedkope manier om je paard aan 'gekke' hindernissen te wennen. Ik snap alleen niet over wat voor zeiltjes jullie het daar hebben? Koop je die bij de ruitersportzaak of zijn het de blauwe en oranje zeilen die je bij de bouwmarkt kunt kopen?

Kitty

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:10

Wij gooiden landbouwplastic over de hindernis, dus ook die blauwe en oranje zeiltjes zouden heel geschikt zijn.
Maar ook een zeiltje onder de hindernis, als ware een waterbak, zijn handig om paarden te laten wennen aan andere hindernissen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:32

Snoekiej schreef:
Hoi Marcel.
Ik heb een vraag over het opbouwen van het springen (en evt. crossen).
Mijn paard heeft vanaf oktober licht gewerkt vanwege een blessure, en vanaf kerst heb ik haar helemaal niet meer gereden. Ze had een rugblessure door een verkeerd zadel. De rug drukte ze weg en haar achterhand zette ze er niet voldoende onder. Voor de blessure reed ik vrij fanatiek, 5x per week dressuur, 1x per twee weken springen en ik cross erg veel. Nu is Vorstin inmiddels weer een maandje onder het zadel. Ik rijd haar om de dag ongeveer een half uurtje. Mijn vraag is: Wanneer kan ik weer gaan opbouwen met springen/crossen en hoe doe ik dit? En hoe bouw ik de conditie weer op? Mijn doel is om eind mei mijn eerste cross weer te rijden, maar ik moet natuurlijk ook trainen. Een cross rijden zonder training is niet fair. Ik overleg natuurlijk ook met mijn fysio, maar ik ben wel benieuwd hoe jij erover denkt. Het paard is trouwens 8 jaar oud.

(ik begrijp dat jij als springruiter weinig kunt zeggen over crossen, maar de trainingen zijn iig te vergelijken met een springles. Ik rijd gewoon op normaal basistempo).

edit: Ik vraag me ook af of je de foto's/filmpjes in mijn profiel zou willen bekijken om te zien of mijn paard met ruggebruik springt of niet. Ik ben er zelf niet zeker van namelijk, maar het is wel heel belangrijk om te weten, aangezien haar rug een zwakke plek is. En heb je misschien tips om wat aan haar techniek te doen (voornamelijk die hangende benen)?

Het probleem is toch wel dat voor een springparcours je in principe al genoeg hebt wanneer je paard 10 minuten achter elkaar kan galloperen, dus zodra ze dat kunnen ben ik ook al aan het springen. Hoe lang duurt een cross over het algemeen? In ieder geval ben je nu nog maar aan het begin, want een half uurtje per 2 dagen is nog niet veel natuurlijk.
Ja, ik ga je filmpjes bekijken, en dan zal ik je mijn bevindingen mailen. Een hangend voorbeen is in principe niet te verhelpen, dat is een techniek van het paard, en de enige die dat veranderen kan is het paard zelf. Nou hoeft dat geen probleem te zijn als het het onderste gedeelte is dat wat hangt, maar zodra is het de schouder dan vind ik het gevaarlijk worden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:35

Martenique schreef:
Springert schreef:

Zelf ben ik geen voorstander van paarden stilzetten na de hindernis. Het is iets dat in mijn ogen niets oplost, omdat je dat in een parcours nooit doet. Meer ben ik voorstander om na de hindernis ook weer 4 a 5 balken op de grond te leggen, zodat een paard echt leert om steeds dezelfde galopsprongen te maken. Ik hou ook niet van een balkje vlak achter de hindernis, omdat ik altijd bang ben dat om wat voor rare reden dan ook dat paard op het balkje terecht komt, en dan ben ik mn paard voorgoed kwijt.

Hallo Marcel,
Zou je dit willen verduidelijken? Bedoel je 4 a 5 balken na de hindernis maar wel op een aantal meter afstand van de sprong? Zo ja welke afstand?
Of wel de eerste balk al op 2.90 van de sprong? Maar wat is dan een balk vlak achter de hindernis?

Daarnaast heb ik nog een vraag over de zeiltjes waar een paar bladzijden geleden over gesproken werd. Een makkelijke en goedkope manier om je paard aan 'gekke' hindernissen te wennen. Ik snap alleen niet over wat voor zeiltjes jullie het daar hebben? Koop je die bij de ruitersportzaak of zijn het de blauwe en oranje zeilen die je bij de bouwmarkt kunt kopen?

De zeiltjes die ik heb heb ik gekocht bij een springmaterialenleverancier. Dat zijn bedrukte zeiltje met bijv een regenboog, muurtje en eigenlijk allerlei patronen die je normaal aan hout ziet in een hindernis.

Ja, precies zoals jij het zegt, zo bedoel ik dat met die balkjes. Een balkje vlak achter de hindernis plaatsen ze vaak op 2.00, maar ik hou daar helemaal niet van, en vind het eerder gevaarlijk dan nuttig.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:54

Springert schreef:
Martenique schreef:
Hallo Marcel,

De zeiltjes die ik heb heb ik gekocht bij een springmaterialenleverancier. Dat zijn bedrukte zeiltje met bijv een regenboog, muurtje en eigenlijk allerlei patronen die je normaal aan hout ziet in een hindernis.

Ja, precies zoals jij het zegt, zo bedoel ik dat met die balkjes. Een balkje vlak achter de hindernis plaatsen ze vaak op 2.00, maar ik hou daar helemaal niet van, en vind het eerder gevaarlijk dan nuttig.

Maar op welke afstand plaats je dan de eerste balk? Moet ik dan denken aan 6 meter of bijv 9/10 meter?

Voor de zeiltjes ga ik even googlen, als die niet zo duur zijn, lijkt dat mij ook wel een handige oplossing, vandaag voor het eerst een 'zonnetje' onder de hindernis gezet. En wij proberen zowieso niet altijd dezelfde kleur balken te gebruiken (gelukkig heel veel keuze).

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:11

wat heb je een leuk onderschrift marcel & leuk filmpje! :=
denk je zo over de vrouwen/meiden hier op bokt? :')

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:19

ziamara schreef:
wat heb je een leuk onderschrift marcel & leuk filmpje! :=
denk je zo over de vrouwen/meiden hier op bokt? :')

iedereen heeft er wel 1 of 2 in zn leven waar die zo over denkt. Toch?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:41

klopt, vast ook wel meer.
maar je laat het tenminste goed merken haha :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:44

Ik hou van duidelijkheid, en dit is vrij duidelijk.
Maar de kans dat ze het leest is klein, dus was ook meer baldadigheid, hoor.
En ook wel aardig dat ik het een lovesong noem..., dat dan weer wel. _O-

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:47

hahahaha, agh ligt eraan als ze op bokt zit, zal ze je topic vast wel volgen

tja wat je een lovesong noemt, :')
ik zou wel is willen weten wat voor jou dan geen lovesong is, ik denk dat ik het geen eens wil horen :')

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:50

Ik ga er wel van uit dat ze ook op Bokt komt, en zij weet precies dat het over haar gaat. Maar eigenlijk is het een echte lovesong....zo hoor je je te voelen als aan iets een einde is gekomen, vind ik. Al dat zoetsappige gedoe...niks ervan...this is the oliebol what it's al about. hahaha
Wat wel weer banketstaaf is, is dat er ook eentje zal zijn die denkt dat het voor haar bedoeld is, terwijl dat niet het geval is. }>

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:08

nou kan je geen hint er bij zetten, dat het NIET voor haar is, maar voor die andere haha?

hahaha, je moet nu juist naar een liefdesfilm gaan, met veel ijs en chocola :')

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:20

Eeeeeecht niet...allebei hebben ze verdiend dat ze denken dat het over hen gaat...als ze het precies willen weten dan vragen ze het maar, en zolang ze het niet vragen gaat het over hen.
Niks liefdesfilm en chocola en ijs.....Eminem met Whiskey en Cola...dat zet pas zoden aan de dijk!! hahaha

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:35

Professor schreef:
Denk dat het verstandig is, om eens het boek van A.Paalman te kopen, daarin staan met behulp van vele tekeningen, oplossingen in hoe men bepaalde dingen kan oplossen.
Daarin staan maten en afstanden in die men opbouwen kan, voor verschillende typen paarden.
Dan ook nog het boekje Parcoursbouw&Springtraining van Marinus Vos, Daan Nanning en Christel ter Horst.
Ook zo´n duidelijk boekwerk, waarin men veel afbeeldingen ziet, en afstanden vind, en ook en waarom dit zo is.
Daarbij de dressuur oefeningen, die Springer niet in zijn reportoir heeft, maar wel degelijk nodig zijn om een paard op te leiden.
Daan Nanning heeft internationaal zowel Eventing als gesprongen en heeft ervaring in Dressuur, Springen en springen in het terrein, dus niet zo eenzijdig.
Marinus Vos in een bekend Parcourbouwer, CSI Twente, Jumping Amsterdam, CSA Wierden, GSI Goes, enz....
Dus echte "vaklui".Die werkelijk verstand van lesgeven hebben en hun sporen verdiend hebben.

Het kan zeker nuttig zijn om eens een boek van een van deze heren te lezen, maar de veel mensen hebben daar niet do mogelijkheid toe. Ook staan daarin niet alle antwoorden voor deze mensen.
Ik denk dat het daarom heel mooi is dat bokt.nl bestaat, zo kunnen mensen snel antwoorden krijgen door mensen met ervaring zoals Springert. Ik denk dat we dankbaar moeten zijn dat zo iemand als hij daar de tijd voor wil nemen.
Er zijn nou eenmaal veel paardrij systemen. Als (jonge) ruiter moet je open staan voor de verschillende systemen en daar het beste uitnemen.
Want er is geen een systeem dat geschikt is voor alle paarden, ook niet dat van Daan, Marinus, Christel of Marcel.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:43

Springert schreef:
Eeeeeecht niet...allebei hebben ze verdiend dat ze denken dat het over hen gaat...als ze het precies willen weten dan vragen ze het maar, en zolang ze het niet vragen gaat het over hen.
Niks liefdesfilm en chocola en ijs.....Eminem met Whiskey en Cola...dat zet pas zoden aan de dijk!! hahaha

hahahaha, oke dan moet je het gewoon zo laten staan inderdaad. :+

nou met whiskey lijkt alles wel mooi ja
dus ik wed ook die liefdesfilm wel! _O-

en hoezo die cola er nou weer bij hahaha?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:56

Pure whiskey is dan weer voor de hele echte kerels. Ik zit daar iets onder. Nee, ik ben niet van de liefdesfilms....hier hoort meer Saw bij...alle 6. :-)
Misschien was deze iets minder hatelijk geweest, maar vooruit maar.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:42

jaaaa deze is wel leuk!
Eminem ook wel, maar die zijn wel heeeel hard denk ik voor deze dames van jou.

jaa alle saws zijn zeker leuk, maar in je eentje dan weer niet

aah wil je zeggen dat je geen echte kerel bent dan?!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:50

Niet wat de pure whiskey betreft. Dat is echt voor de mannen met haar op hun borst, en dat heb ik inderdaad niet.
Dan ga ik toch voor die van Eminem, want ik wil geen zoete koekies bakken. Stel dat ze nog gaan twijfelen en denken dat het een grapje is! _O-
Kende je dit nummer van Eminem trouwens?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:58

jupp! puke, heet die toch?

mockingbird, cleaning out my closet & like toy soldier vind ik wel de mooiste.
maar ze zijn allemaal best depri!

dus je meent het wel serieus met ze lijkt me haha..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:59

Niet echt, hoor, is ook een beetje baldadigheid.
Eigenlijk mag ik ze allebei heel graag, maar ze zijn allebei heel stout geweest...hahaha.
Ik ben gek op Eminem, de enige rapper die ik verdragen kan.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:03

hahaha, nouja passen/paste jullie goed bij mekaar, want volgens mij ben je precies hetzelfde.

ik vind 50cent ook wel leuk, en hahaha ken je die antwoord? is een zuid afrikaanse groep, moet je maar is opzoeken enter the ninja _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:12

Hé, blijven jullie wel on-topic anders gaat het definitief naar de HK

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:13

Is mij een beetje te druk...heb hem net geluisterd.
Ik hou vooral van de manier van rijmen wat Eminem doet,
maar inderdaad, 50cent heeft ook wel wat. Vooral deze, samen met Eminem.

Laatst bijgewerkt door Springert op 27-03-10 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:13

het was toch al naar HK gegaan?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:14

Ja...rustig maar...anders waren we behoorlijk off-topic...hahaha