[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:30

En dat bedoel ik idd, Joceline Lachen

Daar komt toch ook ruitergevoel bij kijken. 't Is echt neit zo. tandarts erbij en je RT problemen zijn opgelost

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:31

Yamcha schreef:
En dat bedoel ik idd, Joceline Lachen

Daar komt toch ook ruitergevoel bij kijken. 't Is echt neit zo. tandarts erbij en je RT problemen zijn opgelost

Nee inderdaad..een tijd geleden toen ik net mn merrie overnam van mn zus, hoorde ik haar iets zeggen dat binnenkort de haken weer moesten worden gevijld. Ik (met zeer weinig rijervaring) schoof alles op dat feit dat het door de haken kwam. Nu voel ik zelf wanneer het tijd is om te gaan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:37

Idd, daar heb je gewoon ook een hoop gevoel bij nodig. De ruiter hoort die dingen imo ook aan te voelen.

Ok van, Goh, dat achterbeen komt er niet lekker onder, en ze buigt niet fijn, en houdt de rug vast..... wat kan je doen? Dan kun je eerst proberen los te werken, maar voel je teveel weerstand (da's ook zoiets, ik kan niet zeggen wanneer het normaal is, en wanneer het teveel is, maar voel het wel) dan kan je de fysio bellen.... maar dat moet je ook voelen.
En je moet sowieso altijd eerst kijken of het bij jezelf ligt.....

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:39

Ja in veel andere forums/fora??) wordt erg snel geroepen; laat je paard nakijken! Maar vaak zijn het problemen die bij de ruiter liggen. Probeer eens zn rug zelf los te maken met tips van de fysio en met de instructeur..dan pas dure scans e.d. laten doen vind ik. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:44

De ruiter moet eerst nagekeken worden, hoor Lachen

Je kunt door goed rijden zelfs een heleboel ellende voorkomen Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:48

Ik vind dat degene die de vraag roept wel weinig reageert in haar andere topic die nu is gesloten schreef ze dat het har instructrices ook niet lukte en die hadden al meerdere kampioenschappen gereden dus moesten het wel weten. Dan ga ik toch denken aan het gebit of misschien iets wat de fysio over het hoofd gezien heeft/niet binnen haar berreik ligt. Tja of een huis tuin en keuken zadelmaker die gewoon maar wat doet zonder er echt super veel verstand van te hebben. Maar mijn gevoel blijft dus een lichamelijk probleem en een probleem in de rijstyle van zowel instructeurs als ruiter zelf. Het lichamelijk gedeelte zegt mijn gevoel of gebit of blokkade in achterhand/heiligbeen.
Ik zou graag een foto zien van pony en pony met zadel en een met ruiter. Misschien wel een pony met een hele doorgezakte rug die het lichamelijk gewoon niet meer zou trekken. Lopen wij hier allemaal tips te geven is het helemaal niet nodig.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:52

Ja ik zou ook wel wat foto's willen zien. Als het haar instructrice ook niet lukt, geeft die hopelijk aan dat/wat er iets mis is met het beestje.. Iedergeval zal mijn instructrice alles wat ze weet/kan proberen (en dat is heel veel) en als het dan niet lukt dan ligt het zeker aan de gezondheid van het paard, ze zal me misschien kunnen vertellen wat het is en waarschijnlijk waar het zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:52

Volgens het berichtje van Klomp zat er wat in de schouder, eenzijdige overbelasting. Dat los je niet op met een ander bit, en eerste persoon die erbij moet komen, lijkt me een goede fysio.
Tandarts is veel later aan de orde.... dat er een blokkade zit, denk ik ook nu.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:20

Joceline schreef:
Ja ik zou ook wel wat foto's willen zien. Als het haar instructrice ook niet lukt, geeft die hopelijk aan dat/wat er iets mis is met het beestje.. Iedergeval zal mijn instructrice alles wat ze weet/kan proberen (en dat is heel veel) en als het dan niet lukt dan ligt het zeker aan de gezondheid van het paard, ze zal me misschien kunnen vertellen wat het is en waarschijnlijk waar het zit.

Mijn instructrise is daar ook goed in. Vaak weet ik wel ongeveer waar het zit als het paard niet normaal loopt of reageerd. Zij kan gelijk met haar vinger aanwijzen waar het zit en het paard reageerd daar gelijk op. Ik leer echt veel van haar OK dan!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:34

Yamcha schreef:
Volgens het berichtje van Klomp zat er wat in de schouder, eenzijdige overbelasting. Dat los je niet op met een ander bit, en eerste persoon die erbij moet komen, lijkt me een goede fysio.
Tandarts is veel later aan de orde.... dat er een blokkade zit, denk ik ook nu.

mijn pony liep rechtsvoor en linksachter slecht, zijn schouder zat helemaal vast, maar iedere keer. Probleem zat hem toch in het gebit. Ik heb het 2e topic niet gelezen, maar las wel dat er al een fysio was geweest, of die kon het probleem niet oplossen of het komt ergens anders vandaan

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:43

JennyQuirini schreef:
heey ,

ik heb een d pony die absoluut niet aan de teugel wil
we hebben al van alles geprobeerd .. het enigste wat we nog kunnen proberen is
het bit .. wat voor bit zou ik het beste kunnen proberen ?!
het ligt egt niet aan mij of aan de lessen die ik krijg !

groetjes jenny

Ik zit me trouwens te bedenken nu, dat mijn paard ook nooit wilde zakken in de hals, ze maakte zich ongelooflijk sterk. Uiteindelijk ben ik naar de dierenarts geweest voor onderzoeken en het probleem zit bij haar in de rug. Je hoeft het niet eens zo duidelijk te kunnen zien.
Ik begrijp dat er al een fysio moet komen?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:01

superwoman schreef:
Joceline schreef:

Mijn instructrise is daar ook goed in. Vaak weet ik wel ongeveer waar het zit als het paard niet normaal loopt of reageerd. Zij kan gelijk met haar vinger aanwijzen waar het zit en het paard reageerd daar gelijk op. Ik leer echt veel van haar OK dan!

Mijn instructrice dus ook, dat vind ik ook een heel goed teken als zij iets ziet of weet aan te wijzen. Dan hebben ze niet alleen verstand van rijden/paarden maar ook wat goed/slecht/anders is of hoort. Zelf voel ik het nu, na de overname van mijn merrie 2 jaar geleden, steeds beter of er iets mankeert of dat ze gewoon niet goed loopt door mij. Ik leer ook erg veel van haar, maar nog het meeste van mijn zus die dus haar erg goed kent en die als team op een ontspannen/fijne manier zeer hoogop is geklommen. Heb ik erg veel respect voor, de band en de manier van rijden is bij ons nu super en zo hoop ik samen op een leuke manier hogerop te komen Lachen

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:51

Dan moet je gwn les geven dat kan je niet 1 2 3 uitleggen!

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:52

les nemen bedoel ik Bloos

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:16

_Miesje_ schreef:
Dan moet je gwn les geven dat kan je niet 1 2 3 uitleggen!

Nee dat is hier ook al vaker verteld en inderdaad het allebelangrijkst. In dit topic wordt verteld hoe ieder te werk gaat (eigenlijk de meeste dingen hetzelfde) en worden kleine tips verteld. Bijvoorbeeld als je eenmaal per week les hebt en je zit doordeweeks met iets wat net niet helemaal lekker gaat of je bent gewoon benieuwd. Lachen

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:29

Heee. Ik heb ook even een vraagje.

Ik heb een eigen paard. Hij is nogal stijf en is dus moeilijk naar beneden te rijden. Ik krijg het daarom ook nauwelijks voor elkaar aangezien ik niet zo groot ben en mijn paard best wel groot is. Ik rijd nu af en toe met thiedeman. En dan af en toe martingaal. Verder rijd ik wel eens gewoon zonder hulpteugels. Maar het heeft bijna geen effect. Als ik de thiedeman eraan doe na een poosje zonder deze hulpteugel gereden te hebben gaat het meestal wel redelijk. Maar zodra je er vaker mee gaat rijden gaat hij eraan hangen. Dit probeer ik te voorkomen maar het lukt niet. Nou heb ik ook les, en mijn instructeur zegt dat ik dan eens een stangbit moet gaan proberen. Maar ik wil daar erg voorzichtig mee zijn, want het is niet zomaar wat wat je in de mond van je paard stopt. Hij vertelde me dat ik dan zou moeten gaan afwisselen met het stangbit en de thiedeman. ik wil hier goed over nadenken en tips zijn zeker altijd welkom!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:59

Hoi, ik ben het niet eens met jouw instructeur. Er wordt een soort naar een hulpmiddel gezocht..een bit een hulpteugel, weg ermee! Ga eens beginnen met je rijstijl en dat begint met jou. Begin eens met aan de langere teugel in te stappen en te draven op een lekker actief tempo. Met deze lossere teugel ga je eens lekker inbuigen, veel (slangen) voltes en andere bogen. Stel hem eens om naar de andere hand en vraag op de voltes eens verschillende stellingen zonder je binnenbeen en buitenteugel te vergeten. Tijdens dit alles tempo erbij houden, hangen doet hij dus aan de hulpteugel maar later ook aan jouw handen..voorwaarts drijven dus. Flink veel duidelijke overgangen rijden 1,2,3 en weg in een flinke middendraf en weer rustig opvangen. Zo ook actief in galop flink naar voren rijden. Als het paard een actieve achterhand heeft zal het vanzelf gaan zakken en ontspannen over de rug lopen. Jouw handen moeten ook ontspannen net als je zit. Hoe groot je paard ook is, sporen/hulpteugels/bitten er niet bijhalen. Geef hem benen, geen reactie dan een rotschop met je laars en laat hem maar eens een paar passen flink middendraf persen zonder eerder terug te zakken in tempo dan jij dat wil. Consequent zijn..wakker schudden en bezig houden. Ik zie vaak dat mensen hun stap/draf/middendraf/galop heel wat vinden, net als ik eerst, maar vaak is het te braafjes/sloom en onactief. Maak hem wakker en actief zonder te racen natuurlijk daar zorgt je hand en je zit voor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:15

xLauraax schreef:

Ik heb een eigen paard. Hij is nogal stijf en is dus moeilijk naar beneden te rijden. Ik krijg het daarom ook nauwelijks voor elkaar aangezien ik niet zo groot ben en mijn paard best wel groot is. Ik rijd nu af en toe met thiedeman. En dan af en toe martingaal. Verder rijd ik wel eens gewoon zonder hulpteugels. Maar het heeft bijna geen effect. Als ik de thiedeman eraan doe na een poosje zonder deze hulpteugel gereden te hebben gaat het meestal wel redelijk. Maar zodra je er vaker mee gaat rijden gaat hij eraan hangen. Dit probeer ik te voorkomen maar het lukt niet. Nou heb ik ook les, en mijn instructeur zegt dat ik dan eens een stangbit moet gaan proberen. Maar ik wil daar erg voorzichtig mee zijn, want het is niet zomaar wat wat je in de mond van je paard stopt. Hij vertelde me dat ik dan zou moeten gaan afwisselen met het stangbit en de thiedeman. ik wil hier goed over nadenken en tips zijn zeker altijd welkom!

snel een andere instructeur nemen!
Als je gewoon met je benen onder het zadel uit komt, dan kun je de hulpen gewoon geven. Paardrijden doe je niet op kracht, dus je grootte maakt niet uit. Te lang is storender voor het paard, omdat hij dan snel uit balans gehaald wordt.
Een hulpteugel is ook altijd voor tijdelijk. Wees blij dat je paard dit ook zelf aangeeft. Een hulpteugel zou je moeten helpen, om het daarna alleen te kunnen. (martingaal met springen blijft een fijne hulp, maar moet ook niet onmisbaar zijn)
Neem een andeere instructeur die je wel echt kan helpen. Dit is zonde van je geld en tijd.

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:37

superwoman schreef:
xLauraax schreef:

snel een andere instructeur nemen!
Als je gewoon met je benen onder het zadel uit komt, dan kun je de hulpen gewoon geven. Paardrijden doe je niet op kracht, dus je grootte maakt niet uit. Te lang is storender voor het paard, omdat hij dan snel uit balans gehaald wordt.
Een hulpteugel is ook altijd voor tijdelijk. Wees blij dat je paard dit ook zelf aangeeft. Een hulpteugel zou je moeten helpen, om het daarna alleen te kunnen. (martingaal met springen blijft een fijne hulp, maar moet ook niet onmisbaar zijn)
Neem een andeere instructeur die je wel echt kan helpen. Dit is zonde van je geld en tijd.

Oke bedankt! Het zou inderdaad beter zijn om misschien te doen. Ik heb al een andere instructrice op het oog waar ik betere verhalen van hoor. Zo hoop ik uiteindelijk ook toch wedstrijden te kunnen gaan starten!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:53

Laura, ik wil het je absoluut afwijzen. Een ander bit lost niets op.
Heeft je paard geen pijn, bijvoorbeeld in zijn rug? Goede rughouding?
Ik ben zelf ook maar een ukkie en het paard wat ik rijd is 1.68 meter, een echte olifant. Maar het lukt me wel Knipoog
Ik zou ook een andere instructeur nemen, want dit is toch niets? Gooi die hulpteugels aan de kant en begin met naar voren rijden, vanaf daar zou je het steeds wat meer op kunnen pakken.

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:31

Marchador schreef:
Laura, ik wil het je absoluut afwijzen. Een ander bit lost niets op.
Heeft je paard geen pijn, bijvoorbeeld in zijn rug? Goede rughouding?
Ik ben zelf ook maar een ukkie en het paard wat ik rijd is 1.68 meter, een echte olifant. Maar het lukt me wel Knipoog
Ik zou ook een andere instructeur nemen, want dit is toch niets? Gooi die hulpteugels aan de kant en begin met naar voren rijden, vanaf daar zou je het steeds wat meer op kunnen pakken.

Inderdaad. Ik ben zelf absoluut niet van plan om het te op te gaan lossen met een ander bit. Ik ga binnenkort maar eens naar de paardentandarts, en misschien is de fysio ook geen verkeerd iets om eens heen te gaan. Ik heb mijn paard gekocht bij iemand die de mond van mijn paard eigenlijk helemaal verpest heeft door hem alleen maar in te houden waardoor hij nu heel erg hard is in zijn mond. Sindsdien ben ik begonnen met gewoon alles rustig opbouwen. Goed naar voren rijden, gewoon lekker actief. Hier zal ik dus ook mee doorgaan.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:27

Hallo.
Ik heb ook nog even een vraagje over mijn lieve paardje.
Zij heeft l2 gelopen, maar is daarna een jaar niks wezen doen.. hééééél af entoe mocht ze 2 rondjes in de bak met een kleutertje erop, dus dat betekent nog niks. Boos!
maar nou heb ik haar gekocht en ik wil ook wedstrijden en gedoetjes gaan rijden.
Maar natuurlijk wil ik hierop wachten tot we er allebei klaar voor zijn. Ik rijd gewoon thuis bij ons de bak, heel af en toe een flinke buitenrit =) Maar mijn paard wil heel graag vooruit in de draf, en ik moet hem dan heel erg bijhouden.. Ook heeft hij eens in de 2 weken (SERIEUS!) z'n aanstelleritusdag. :| Dan vind hij zogenaamd ALLES eng, moet overal omheen. Die dag kan ik helemaal niks met hem bereiken, nog geen fatsoenlijke volte kunnen we dan lopen..
Ik haat het als hij zo is, dus ik neem er altijd een zweepje bij; 1 tik en hij weet weer dat hij normaal kan doen.
maar zoals ik al zei, hij loopt dan de hele les verschrikkelijk.. Ik weet echt niet wat ik hiertegen zou moeten doen..
maar de dagen dat hij dat niet heeft loopt hij nog wel hard, maar met teugels op maat, en best wel flinke druk op zn mond:$ is dat wel bij te houden..
Verder geef ik links-rechts kneepjes, en vraag hem daardoor lief naar beneden.
In de stap en draf zakt hij meteen, en begint bijna altijd flink te briesen.
Hij loopt dan lekker vlot, niet te hard en niet te zacht. Wanneer ik voel dat we er klaar voor zijn, ga ik in galop..
Die druk op zn teugels hou ik gelijk en ga diep zitten..
maar hij gooit z'n hoofd in de lucht, gaat wat rond racen..
Na één rondje heb ik hem meestal wel terug, en ga dan op een A-X volte.
Hij zakt na een stuk of 10 voltes wel, maar is dat niet een beetje laat?
het is zo al precies 16 weken lang, en nog steeds niet eerder..
wta moet ik hieraan doen?
ik heb 3 keer in de week les. =)

liefs.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:33

Als ik jou was zou ik eens een goede prive-instructrice vragen om eens stap voor stap je les te geven en je elk moment te verbeteren/helpen. Er hoort geen druk op de mond te zijn en je moet al helemaal niet links/rechts kneepjes geven, dit is een vorm van zagen. Hoogstens als je het paard actief (niet snel) en nageeflijk hebt lopen maar je vraagt het iets lager/ronder met een kleine kneepje aan de buitenteugel (dit is geen zagen). Maar ik raad je aan om goed op je zit te letten..goed met je kont achterin het zadel, geen spanning in je handen of benen, veel tempowisselinge en hem eens flink aan het werk zetten. Hij heeft volgensmij erg veel tijd om dingen te gaan bedenken en jij moet hem voor zijn. Ontspan in je armen en houd geen druk op de teugels..liever wat toegeven en weer wat oppakken als de druk er constant is gaat hij zeker racen. Houd hem actief bezig met voltes/kleine voltes en veel schakelen. Doe eens een paar keer een flinke galop op de voltes en ook op de hoefslag moet hij gewoon de hoeken meenemen..blijven rijden dus altijd bezig zijn en wees hem voor. Zodra jij die druk op de teugels kwijt bent en je armen gewoon ontspannen zijn zul je zien dat hij ontspant en zijn energie kwijt kan aan jouw oefeningen. Desnoods laat je hem even aan de longe uitrennen voor het rijden in het begin.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:20

misschien kan je eens werkan aan je ademhaling? adem via je buik, het liefst naar je tenen. ook moet je niet vergeten om te ademen. Misschien kun je je eens verdiepen in harde en zachte ogen. Is vast wel wat over te vinden, en nog een goede, een goede zit en daarbij ook goed voor je kijken (met zachte ogen) ipv naar de oren. De leider moet immers meer in de gaten houden dan de oren van 1 kudde-genoot. en voor het rijtechnische goed les.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:29

heej,
mijn paard is weer begonnen met iritant zijn. Hij is echt zo ontzettend fris, in de zomer liep hij echt heel mooi laag (ook goed) alleen wat traag. Nu hebben we dat verandert in een goed tempo, en willen we ook weer aan het lage werken.
Nou is het probleem dat Seth heel snel is afgeleid. Daarmee bedoel ik als hij een mens uit de bak ziet weggaan begint hij al half te rennen. Kan je je voorstellen wat hij doet als er een paard weggaat.

Maar als ik nou gewoon alleen in de bak rij, en ik wil hem onderin vragen dan blijft hij gewoon met zijn kop omhoog. Of hij blijft even laag om vervolgens weer naar boven te komen. Als ik hem naar beneden vraag dan doe ik meestal in stap, rustig kneepjes geven op de buitenteugel en benen aan. In stap en galop gaat het nu redelijk maar in draf.... Echt heel moeilijk dus.

Misschien zijn hier nog tips voor???