Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:18

Nu heb ik een lesgever klassieke dressuur en moet ik deze stretchoefening ook doen.

Vind het paard op de foto ergens ook wel kort in de hals (al kan een Spaanse hengstennek ook een vertekend beeld geven), maar toch vind ik het een fijn beeld, achterbeen treedt goed onder, en aanleuning is er vast wel op de buitenteugel, anders zou ie afwenden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:31

De ruiter zit scheef. Kijk maar eens naar zijn schouders. De ruiter heeft daardoor zijn buitenbeen te ver naar voor geplaatst. De binnenhand is teveel terug en het paard wordt niet van achter naar voren gereden. Het plaatje lijkt mooi en vriendelijk maar rijkunstig is het niet echt van goed nivo.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:49

Ben niet zeker of ie scheef zit in zijn onderlichaam, is niet duidelijk of hij draait in zijn lendenen.

En het is een oefening met een bepaald doel (idd stretchen), op het moment zelf gaan ze idd wel wat vertragen, maar als je ze daarna weer rechtstelt, lopen ze wel soepeler. Trouwens, paard heeft toch ondertredend achterbeen, en voorwaarts betekent toch ruimer, niet sneller? Dus mij lijkt ie voldoende voorwaarts.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:58

Anoniem schreef:
Simpelman schreef:
Dit is geen KD.
Nek 20 cm onder het hoogste punt, 12 cm achter de loodlijn, geen aanleuning, geen broekbespiering.
Het is overigens maar een moment opname, een foto.

En zowat 3 benen aan de grond. Waar is het zweefmoment gebleven?

Ik zie in jou profiel ook een foto van een paard wat als je een sec later gefotografeerd had ook 3 benen aan de grond zouden staan, dus ook bijna of geen zweefmoment, dus ja wat is daar wel goed aan dan?, ook erg kort in de nek, geen ruimte bij de kaak en op de voorhand, en er word niet met contact gereden maar met flinke druk op beide teugels, sorry maar er word zoveel afgegeven op de AR maar laat dan zelf het perfecte plaatje eens zien ,

Er word steeds maar gezegd dat een AR ruiter zijn paard tegen werkt, maar ik zie dat juist niet en voel dat niet, als je een paard met zoveel druk, ( jullie zeggen contact) rijd dan juist werk je hem toch tegen, zo leer je een paard niet op eigen benen in balans lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:41

Midgie en anderen.
Wanneer je steeds geen contact hebt en dan weer wel dan heb je dus een erg onrustige verbinding. Je laat het paard wanneer je het contact verbreekt, iedere keer weer in de steek om vervolgens wanneer je weer contact aanneemt hem weer te laten schrikken. Het is net als dat jij voor mij zou lopen en wanneer ik weer verbinding met je wil zoeken jou ineens een duwtje geef. Zo ervaart het paard dat ook. Het beste is een continue lichte aanleuning met de mond. Dat is moeilijk. Maar liever nog een wat zwaardere verbinding dan een los/vast verbinding. Dat is echt paardje pesten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:46

Veel mensen vergelijken de mond van hun paard intuïtief met die van henzelf.
Maar kijk bijvoorbeeld eens hoe ze een wilgenboom consumeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:49

midgie schreef:
Ik zie in jou profiel ook een foto van een paard wat als je een sec later gefotografeerd had ook 3 benen aan de grond zouden staan, dus ook bijna of geen zweefmoment, dus ja wat is daar wel goed aan dan?, ook erg kort in de nek, geen ruimte bij de kaak en op de voorhand, en er word niet met contact gereden maar met flinke druk op beide teugels, sorry maar er word zoveel afgegeven op de AR maar laat dan zelf het perfecte plaatje eens zien ,

Ik ga er vanuit dat je de eerste foto bedoeld? Het paard is niet te kort in de nek. Waarschijnlijk wil je zeggen dat het paard wat kort in de hals is? Maar dat ben ik niet met je eens. Het paard loopt in oprichting. Daarbij zie ik niet dat wanneer de foto een seconde later was genomen hij met 3 benen op de grond zou staan.
Als je er wat over te zeiken zou willen hebben dan is het dat het paard aan de voorkant wat openen zou mogen zijn. Het neusje had net wat meer voor de loodlijn gemoeten. Echter wordt hij op het fotomoment net teruggereden uit de uitgestrekte draf naar de verzamelde draf en komt op het teugeldrukje net even wat met de neus terug.
Dus helaas geen 10 maar nog wel een dikke 8 of 9. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:50

Simpelman schreef:

Sorry Simpelman, ik begrijp niet precies wat je hiermee wil zeggen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:55

midgie schreef:
Anoniem schreef:
En zowat 3 benen aan de grond. Waar is het zweefmoment gebleven?

Er word steeds maar gezegd dat een AR ruiter zijn paard tegen werkt, maar ik zie dat juist niet en voel dat niet, als je een paard met zoveel druk, ( jullie zeggen contact) rijd dan juist werk je hem toch tegen, zo leer je een paard niet op eigen benen in balans lopen?

Wanneer er correct gereden wordt, van achteren naar voren is het het paard zelf dat de hoeveelheid druk in de mond reguleert.
Het paard neemt aanleuning, dat wil zeggen het reikt naar het bit en leunt daar op aan.
Wanneer het daarin op een juiste manier met voorwaarts druk gereden wordt vindt het zijn evenwicht in de voorwaarts/opwaartse stuwing van de achterhand en het paard kan van daar uit nageven aan het bit, dat wil zeggen het loslaten en er slechts een constant contact mee onderhouden.

Heden ten dage worden erg veel paarden van voren naar achteren in de krul gezet, bij de kop gepakt, opgerold. Dit geeft hun ruiters een goed gevoel van beheersing en zekerheid.
Dit is géén Klassieke Dressuur.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:55

midgie schreef:

Nee je vangt/regelt de energie van achteruit door je eigen lichaam,
de mond/hand is slecht een doorgeefluik van die opgewekte energie.
KD gaat altijd uit van voorwaarts denken, hoe hoger het nivo, hoe groter de energie/impuls.
Simpelman heeft dit al tig x uitgelegd!

Bij deze combinatie is de teugeldruk gemeten en kwam uit op 500 gram per teugel, een halve pak suiker dus.
En dit heeft dus niets te maken met trekken, hangen en dat het paard niet op eigen benen kan lopen.

Zooist had daar een heel mooie plaatje voor

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:56

Anoniem schreef:
Simpelman schreef:

Sorry Simpelman, ik begrijp niet precies wat je hiermee wil zeggen.

In de sfeer van wat gij niet wilt dat U geschiedt doet dat ook en ander niet.
Paarden zijn niet zo kwalijk nemend in de mond als veel mensen denken.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 15-12-13 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:00

Dat heb je gelijk in Simpelman. Je hoeft alleen maar te kijken naar wat paarden allemaal accepteren van hun ruiters. Maar ondanks dat ze niet kwalijknemend zijn moet je een paard niet willen pijningen of treiteren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:01

Met zachtheid bouw je zachte paarden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:02

Hebben ze de teugeldruk bij haar in deze proef gemeten? Want ik vind dit geen voorbeeld van hoe het hier wordt voorgesteld. Ik vind het in de proef namelijk wel trekkend, hangend en terugwerkend uit zien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:06

vur schreef:
Hebben ze de teugeldruk bij haar in deze proef gemeten? Want ik vind dit geen voorbeeld van hoe het hier wordt voorgesteld. Ik vind het in de proef namelijk wel trekkend, hangend en terugwerkend uit zien.

Jij mocht willen dat je zo de baan doorgaat :7

Ik zie een meeverende hand en af en toe verpakt ze haar teugels.
daarnaast zie ik een paard met enorm veel voorwaartse drang wat geregeld-gecontroleerd moet worden!

Een halve kilo per teugel is best veel, maar ik begrijp waar dat vandaan komt....ENERGIE!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-12-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:08

Ik heb zo'n paard niet, dus zou nooit zo de baan rond kunnen gaan. Maar dan nog, ik vind de hand eerder terugwerkend dan meegevend. Ik ken wel betere voorbeelden.
En ik weet ook wel waar die halve kilo vandaan komt. }>

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:10

Ik heb haar als voorbeeld genomen omdat bij deze combinatie de teugeldruk eens gemeten is.

En dus uitleg waarom/hoe je aan die halve pak suiker komt.

Vindt het paard het onpretttig in de mond...NEE, paard loopt energiek en zeer werkwillig voorwaarts met de oortjes er steeds op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:11

Ik vind het ook niet zo'n fijn beeld Listiglistje. Vergeet niet dat je hier naar een klein beeld zit te kijken waar de (teugel) hulpen klein lijken. Maar in werkelijkheid zal je denk ik schrikken van de grote hulpen die worden gegeven. Ik vind Toots erg op de hand lopen waardoor hij ook op de voorhand gaat. Ik heb alleen het eerste stukje van de proef gezien overigens.
Maar met wat ik zie mis ik de 'lichtheid'' .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:14

Heb de proef van Imke net afgekeken maar vind het eigenlijk niet zo'n fijn beeld. :n
Het paard loopt niet naar de hand maar blijft in de beweging achter. Dat zie je goed in de piaffe/ passage tour.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:23

Ik wil anders wel ruilen :D :z

Ik zeg toch dat een halve kilo best veel is, maar dat ik snap waar het vandaan komt.

Verder zie een paard in opleiding en ook nog lang niet op topnivo, volgens mij was dit een van zijn eerste GP wedstrijden.
Vergis je niet dat het niet niks is om in zo´n entourage en voor veel publiek geheel 100% ontspannen
proef neer te zetten, daar komt altijd spanning bij kijken, zowel van het paard als de ruiter.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:26

Dat er spanning bij zo'n proef komt kijken en dan ook nog eens in zo'n omgeving weet ik en dat daarmee de teugeldruk hoger kan zijn, begrijp ik. Maar nogmaals de vraag, werd de teugeldruk daar gemeten of thuis op de Academy?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:33

vur schreef:
Dat er spanning bij zo'n proef komt kijken en dan ook nog eens in zo'n omgeving weet ik en dat daarmee de teugeldruk hoger kan zijn, begrijp ik. Maar nogmaals de vraag, werd de teugeldruk daar gemeten of thuis op de Academy?

Thuis, maar dan weet je wat de normale teugeldruk thuis is bij zo´n combinatie. (in training)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:27

Ach so. Dank je. Ik zou wel eens willen weten wat het bij mij is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:33

listiglistje schreef:
Dat dacht ik ook Gast5428 :D Hij zit nog net niet aan de grond vastgenageld!

Daar kan nooit geen sprake zijn van impuls ook al is het een foto...
hier op Bokt HAW zie ik vaak dezelfde houding, maar dan zonder vadsige Pre/Anda hals (waardoor het voor Nombrado heel wat lijkt)

Ik heb dit paard zelf ook mogen rijden.
Overigens voor mij het meest talentvolle paard wat ik ooit heb gereden en is pas 6 jaar.
wb de halslijn (speknek) is typisch PRE hengstenhals. (kijk naar olympisch Fuego die heeft dat ook)
Zoveel balans en makkelijk en licht vind je maar weinig . Paard is kampioen beweging in regio spanje van het ras. Dit paard kan je met gemak en lichtheid op een trensje alle kanten opbuigen. Dat is wat ik zelf prettig vind alvorens je een paard verder gaat trainen. Lenige krachtige spieren. Daar krijg je dansers van.
De afdruk krijg je vanzelf , als je met dit paard verder traint (hij is pas 6 en in spanje beginnen ze pas met 5 meestal)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:36

listiglistje schreef:
midgie schreef:

Nee je vangt/regelt de energie van achteruit door je eigen lichaam,
de mond/hand is slecht een doorgeefluik van die opgewekte energie.
KD gaat altijd uit van voorwaarts denken, hoe hoger het nivo, hoe groter de energie/impuls.
Simpelman heeft dit al tig x uitgelegd!

Bij deze combinatie is de teugeldruk gemeten en kwam uit op 500 gram per teugel, een halve pak suiker dus.
En dit heeft dus niets te maken met trekken, hangen en dat het paard niet op eigen benen kan lopen.

[ Video ]

Zooist had daar een heel mooie plaatje voor

[ Afbeelding ]

het lijkt me toch echt geen pak suiker van 500 gram.
Afbeelding

wat wel mooi aan deze still te zien is, dat met het trekken (hangen) van de ruiter het paard een knik krijgt achter zijn lendenen en zijn rug wegdrukt.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 15-12-13 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt