[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:14

Lang en laag loopt mijn paard na een minuut of 15/20 en sneller als ik balkjes draaf.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:43

Hoi, ik heb een vraag.
Om nagevelijk te rijden moet je er toch eerst voor zorgen dat je paard zijn bekken kantelt, zodat de achterbenen ondergebracht kunnen worden en de rug kan ontspannen? Hoe zorg je ervoor dat je paard zijn bekken kantelt? groetjes! :)
Ps: ik weet niet of ik alle termen heb goedgeschreven/ 100% correct heb gebruikt sorry daarvoor!

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:01

Het bekken kantelt (goed) als het paard zijn buikspieren gebruikt. Een constante afwisseling van aanspanning en ontspanning van zowel buik- als rugspieren zorgt voor het ondertreden van het achterbeen en het voorwaarts-neerwaarts laten vallen van de hals. Dit bereik je door actief met een lichte contactteugel voorwaarts te rijden en het paard zichzelf te laten dragen. Vanuit het voorwaarts-neerwaarts ontwikkeld op den duur de aanleuning en naarmate het paard er aan toe is, meer oprichting.
http://www.atletischerijkunst.nl/fysiek ... lemen.html

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:21

Oke dankjewel!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:26

Hallo! Ik heb een hele lieve pony van 11 jaar alleen hij is in de winter heel stijf en maakt met moeite een kleine volte. Mijn instrictrice zegt: "je moet meer druk op de teugels zetten!" Dan komt hij wel omlaag alleen mijn gevoel is niet goed hierbij! Ik wil mijn plezier in het rijden terug hebben met een ontspannen pony. Ik rijd geen wedstrijden en dat ga ik ook nooit doen ivm met operatie aan rug en ik mag niet veel doorzitten. Hij heeft bij de vorige eigenaar gesprongen. Die jongen heeft hem altijd heel erg in zijn mond getrokken. Mijn gevoel is niet fijn bij hoe mijn instrictrice mij les geeft. Ik probeer zelf ook dingen uit maar ik weet niet of dit werkt. Kan iemand mij helpen door terug te schijven over hoe ik het het beste kan aanpakken? Ik vind dat een goede instrictrice ook moet kijkem hoe de ruiter zich erbij voelt...... Alvast bedankt!
Mvg.

spielbergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:57

Hallo!

Mijn paard is nu 5 en een jaar onder het zadel en we hebben alles heel rustig aangedaan, lekker laag gereden. Sinds een paar weken houdt ze heel erg vast op links waardoor ze rechts te los word en te veel stelling krijgt. Gister heb ik geprobeerd haar helemaal los te maken in de stap, en dat hielp ook wel een beetje. Ik houd mijn buitenteugel er goed bij. In de galop zie je het probleem heel erg terug, want dan gaat ze met haar hoofd helemaal naar rechts en ben ik de controle helemaal kwijt, dit heeft ook met de balans te maken. Hoe kan ik dit oplossen? veel voltes en overgangen enz. rijden doe ik al, en ik laat ook los op links maar het helpt niks.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:02

Cas123 schreef:
Hallo! Ik heb een hele lieve pony van 11 jaar alleen hij is in de winter heel stijf en maakt met moeite een kleine volte. Mijn instrictrice zegt: "je moet meer druk op de teugels zetten!" Dan komt hij wel omlaag alleen mijn gevoel is niet goed hierbij! Ik wil mijn plezier in het rijden terug hebben met een ontspannen pony. Ik rijd geen wedstrijden en dat ga ik ook nooit doen ivm met operatie aan rug en ik mag niet veel doorzitten. Hij heeft bij de vorige eigenaar gesprongen. Die jongen heeft hem altijd heel erg in zijn mond getrokken. Mijn gevoel is niet fijn bij hoe mijn instrictrice mij les geeft. Ik probeer zelf ook dingen uit maar ik weet niet of dit werkt. Kan iemand mij helpen door terug te schijven over hoe ik het het beste kan aanpakken? Ik vind dat een goede instrictrice ook moet kijkem hoe de ruiter zich erbij voelt...... Alvast bedankt!
Mvg.

cas123, zie verhaal hierover van Askja, gaat hierin je huidige lesgeefster niet mee , wordt het tijd om een andere te zoeken die met jou en je pony meedenkt iov haar eigen wil op te leggen aan jullie.

Succes.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:48

Hallo! Ik heb eens enkele meningen nodig? Mijn bijrijdpaard kruipt nogal fel wel achter de teugel. Hij is in S*tal D*oorstap opgeleerd maar helemaal in oprichting, zonder ontspanning, waardoor hij een enorm dikke onderhals had. Het is wel al veel verbeterd als in het begin, maar tijdens de groepslessen op de club is hij wel wat stressy, waardoor hij wel heel vooruit is, maar toch achter de teugel kruipt ofwel met z'n neus in de lucht.
Al velen hebben gezegd om teugels wat losser te laten, dat hij zelf wel contact gaan zoeken, maar dit doet hij echter niet. Zelf contact houden, dus teugels wat oppakken heeft als gevolg dat hij zich nog feller opkropt. Ik rijd dus vooral veel voorwaarts neerwaarts, en van daaruit begin ik contact te zoeken, maar dat lukt ook niet altijd evengoed... Iemand hier nog raad bij? Van de ene lesgever hoor ik oppakken, van de andere loslaten, dus ik weet het niet meer zo goed...

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 01:28

Zelf dacht ik ook nog aan verandering van bit? Nu heeft hij een enkel gebroken watertrens. Zijn er mensen die een verbetering zagen bij hun paard met hetzelfde probleem, met een ander bit?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:29

Gaat het om special-paint uit je profiel? , daar loopt ie anders best fijn hoor.

Een enkel,gebroken heeft sterkere inwerking als dubbel gebroken, maar als je twijfeld over de invloed van bit op zijn gedrag, waarom leen je niet es een ander bit ?
Of haak je teugels ipv aan bit, aan de ringen van je hoofdstel.
Het klinkt of heeft ie soort angst voor bit ipv het aan te nemen, lekker op af te kauwen en te ontspannen in zijn kaken, want dat wil je graag gaan voelen.
Vanuit de voorwaarts neerwaars heb je wel fijne basis houding om em te vragen, heb veel geduld hierin om hem zelf comfortzone op te laten zoeken meer horizontaler.
Belonen dmv stem, ontspannen handen en jou lijf kan em daarbij helpen.
Dat ie uit zichzelf vlot teruggaat naar lang en laag is een pluspunt en teken dat ie wel durft los te laten.

Doet ie hetzelfde wegkruipen ook aan de longe met kaptoom of halster ?

Ps: kan de momentopname zijn, maar vindt bit vrij ver uit mond komen, ondanks je hele zachte binnenhand op deze foto.
En zitten je stijgbeugel blokjes bewust andersom ?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:39

Ja, het gaat over hem! Als ik alleen rijd heeft hij het wel minder, vooral in groep tijdens de training. Hij wordt trouwens ook 2x per week bitloos gereden tijdens lesjes (van kleine kindjes). Daar durft hij wel te gaan 'hangen' in z'n hoofstel en sloft hij op een rustig tempo verder. Ook als ik hem bitloos rijd geeft heb ik het gevoel dat ik meer vast heb. Als hij moet werken is hij wel een pak vlotter, maar hij durft geen contact zoeken (zie je ook op die foto, teugels hangen door) ik heb niets van gewicht in mijn handen dan... Teugels wat langer, dan zakt hij soms wel, maar heb ik geen contact, teugels korter: dan kropt hij zich nog meer op...
Bij een goede voorwaarts neerwaarts zoekt hij af en toe wel een beetje contact en gaat hij ook echt wel met zijn neus tot op de grond, maar dat is dus het enige.
Aan de longe heb ik geen idee, als hij wordt gelongeerd, is dat meestal met een halstertje.

Nu heeft hij een ander bit als op de foto in mijn profiel, dat bit was inderdaad wat te groot! Dat zadel is van de eigenaresse, ik heb geen idee waarom ze haar stijgbeugelblokjes zo hangt.. ik heb er in elk geval gewoon rechte stijgbeugels aan mijn zadel hangen ;)
Ik zal morgen anders even een recente foto plaatsen, en mijn les van zondag eens laten filmen, beeldmateriaal is altijd gemakkelijker om te beoordelen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:58

Dit is dus wat ik bedoel: hij durft geen contact zoeken. (hier ben ik overigens te streng op mijn binnenhand...)
Afbeelding

Hier zie je dan duidelijk die 'valse knik' (foto is gedraaid)
Afbeelding

Dit is wat ik meestal probeer te bereiken, maar dat duurt meestal enorm lang, eer hij een beetje contact gaat zoeken en met zijn hoofd niet zo hoog gaat lopen...
Afbeelding

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:20

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:45

Bedankt voor de link!

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:16

geen idee of dit al eens gevraagd is, maar mijn verzorgpony (3 jaar) , kent het nageefelijk lopen nog niet, hoe kan ik haar het beste dit leren? of is er iets waar ik erg op moet letten waardoor je het stimuleerd ofzo?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:18

Jij kent het niet, dat is wat anders. Maar begin eens bij het begin, door dit topic te lezen..

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:20

Ik heb hulp nodig :P
Ik rij altijd op de manege dus op verschillende paarden.
Ik probeer altijd voorwaarts te rijden en dan korte kneepjes op de binnen teugel
Maar het duurt bij mij altijd heel lang voordat ze nagevelijk worden. en ik hou het ook nooit lang
maar als ik halt heb ik geen enkel probleem met aan de teugel (staan)
Hulp zou fijn zijn :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:38

Waarom geef je kneepjes?
Waarom denk je dat het paard daarvan aan de teugel gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:42

Het klopt idd dat ze dat niet doen, want zo werkt het ook niet ;)
Een paard is nageeflijk door het hele lijf, niet alleen maar door te zagen of kneepjes te geven aan de voorkant. Ik zou je eens wat gaan verdiepen in het topic wat hierboven genoemd wordt, daar heb je meer uitleg, hier in het topic trouwens ook wel.

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:34

Het is me nu 2 lessen gelukt om aan het einde ervan aan de teugel te rijden, maar ik heb een vraagje.
Is het normaal dat in het begin aan de teugel rijden wat moeizaam gaat? Dat om hem aan de teugel te houden jezelf in een bepaalde houding zet en die probeert te bewaren. Aan de ene kant is het fijn dat het lukt, aan de andere kant ontzettend wennen.

De manege paard zoek zelf het een beetje op, maar mijn onervarenheid erin zit me een beetje in de weg. Mijn rijinstructeur had me geholpen met hem aan de teugel te krijgen de eerste keer. Maar als ik hem dan heb, heb ik het idee dat als ik de teugels ook maar een beetje losser houd dat ik hem dan verliest, wat een paar keer gebeurde. Daardoor om hem zo te houden ontstaat er wat spanning in mijn bovenlichaam. Ik heb denk ik wat meer ervaring ermee nodig en mijn bovenlichaam moet zien te ontspannen zonder verbinding te verliezen.
Laatst bijgewerkt door Rene_vt op 18-12-14 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:34

Kun je uitleggen hoe het je gelukt is? En hoe je instructeur heeft geholpen de vorige keer?

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:41

Ik probeer het alleen als hij zelf al een beetje zijn hoofd naar beneden doet. Ik heb gemerkt door wat rechter te zitten en gewicht een ietsje naar voren te zetten dat hij zijn rug dan omhoog doet en zijn hoofd wat lager en daardoor zelf ook een beetje aanzet kan geven. Mijn instructeur hielp me om aan te geven wanneer mijn handen te sluiten en te ontspannen wanneer hij nageeft. Eigenlijk nageven dus, deed me wat denken aan halve ophoudingen maken. Wat been te geven als hij langzamer gaat.

Daarvoor had ik daar wat moeite mee, paard deed zijn hoofd naar beneden maar daarmee verloren we verbinding en ging hij weer omhoog met neus naar voren. Ik probeerde constante teugeldruk te geven maar verloor hem steeds als hij dat deed.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:45

Nee, dat is niet normaal.

Je moet niet bang zijn om hem te verliezen, want dan leer je niks of eigenlijk leer je dus verkeerd rijden aan.

Paard gaat vanzelf rond lopen wanneer je paard goed aan het been is (stap 1) en Waneer de aanleuning goed constant is(stap 2).
als dit een paar x lukt moet je tevreden zijn, de krul is het resultaat, niet het doel.

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:17

Je heb gelijk ik moet niet bang zijn om hem te verliezen. De spanning is zeker niet normaal en zou ik weg moeten nemen. Ik vroeg me af of het normaal zo is de eerste keren dat er even wat spanning is tot je het door heb en alles wat gemakkelijker gaat.

Mijn doel is ook niet in de krul te rijden of te trekken. Op de eerste plaats rij ik voor mijn plezier. Zou het wel fijn vinden als ik aan de teugel rijden doorkrijgt zodat ik juist kan reageren als paard dat zelf opzoekt.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:53

Joolien schreef:
Het klopt idd dat ze dat niet doen, want zo werkt het ook niet ;)
Een paard is nageeflijk door het hele lijf, niet alleen maar door te zagen of kneepjes te geven aan de voorkant. Ik zou je eens wat gaan verdiepen in het topic wat hierboven genoemd wordt, daar heb je meer uitleg, hier in het topic trouwens ook wel.

apart, mijn instructeur leert het me op die manier :(. Ik ga wel verder lezen in het andere topic
bedankt voor de tip +:)+. Ik leer het trouwens op deze manier
1. Paard voorwaarts houden en dan tegen de hand aanrijden
2. Goed op je houding letten.
3. Juiste druk opzoeken
4. Paard zoekt dan de hand op
5. En dan met kneepjes nageefelijk vragen
(ik zeg niet dat dit de juiste manier is hoor, maar zo word het bij mij in de les geleerd :/ )