ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nann__

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:26

Ik rij Cure wel met een zweepje maar gebruik hem voor al om haar buiten schouder af te sluiten omdat ze erg graag op de volte bij a naar de uitgang wilt bij B en dan dendert ze door mijn been heen..

Ze is bijna 4 alweer. Tijd gaat hard! En ik denk dat we in november ongeveer echt zijn begonnen met rijden. Van de zomer reden we wel al eens een rondje bos, alleen stappen. We rijden twee keer in de week in de bak en 1 keer buiten soms erop soms ernaast en 1 keer per week gelongeerd aan de lange lijnen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:35

ik denk dat de oefenwedstijd niet zoveel impact zal maken, dat heb je al eens gedaan en je bent er relax onder toch?
en fotoshoot? Ik denk dat ze daar wat langer nodig heeft om over na te denken. andere omgeving? andere paarden, langere periode dan een oefenwedstrijdje..
schriktraining daar ook nog es achter aan dénk ik dat net te veel is.

maar ik kan natuurlijk niet helemaal zien hoe je paard het oppakt..
ik zou zo zeggen: oefenwedstrijd en shoot, of oefenwedstrijd en schriktraining. niet alle 3 omdat shoot en schriktraining 2 dagen achter elkaar zijn, toch?

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:42

Ja klopt alleen denk ik dat ze dat nog wel goed op pakt de shoot in ieder geval. De schriktraining heb ik geen idee maar ze is niet zo gauw onder de indruk dus vandaar dat ik denk dat die fotoshoot niet heel zwaar is voor haar. Maar wel een goede, heb daar nog niet zo over na gedacht eigenlijk..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:45

uiteindelijk ken jij haar het beste, als jij denkt dat de shoot niet zo veel indruk zal maken, dan kun je de schriktraining best ook doen. en daarna even rustig aan misschien?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:05

hier gaat het super, ze hebben heerlijk gespeeld gisteren en geshowt voor de camera met natuurlijk foto's als resultaat :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ook heeft gossa na een poosje weer heerlijk aan de longe gelopen :)
hij was echt enorm relaxt!

Afbeelding

Afbeelding

en hillie nog even parelli mee gedaan :)

Afbeelding

Afbeelding

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:07

Fijn dat het goed gaat Gossa!
Ik vind eerlijk gezegd je bijzetteugel wel erg strak staan, ik weet niet of meer mensen dat vinden?

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:20

Ziet er leuk uit Gossa!
Ja vind het er ook wel strak uit zien, maar kan in het echt anders zijn natuurlijk :)

Vandaag Maggy helemaal los gereden in mijn eentje! Zweep niet hoeven te gebruiken, wel weer paar keer terug gevallen, maar niet stilstaan, daarna kuiten aan en gewoon weer verder gedraafd! :) Ging super!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:35

Dat lijkt inderdaad zo maar is absoluut niet mogelijk! Dit is de enige longeer methode die tijdens het longeren verstel baar is, (op de foto de zwarte lijn) door middel van een katrol werking kan je je paard hoog of laag instellen wanneer je maar wilt :) dus als gossa lang en laag loopt dan glijd het touw automatisch door de katrol om in de touwen stappen te voorkomen maar in de werkelijkheid staat er totaal geen druk op, hij kan zijn hoofd naat boven gooien zonder een snok in zijn mond te krijgen, ideaal voor een jong paard vind ik zelf :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:14

mooie foto's, die steiger hihi.

elsenfox dat viel mij ook op: maar toen zag ik de 2e foto en die halsverlenging mogelijk, dus dacht ik dan zal het wel goed zijn :)
En gossa legt het ook even uit zie ik, gelukkig maar ;)

Mandy lekker bezig!! :D

Ik ook lekker bezig, weer met de haf gereden. maarre, ze was nu alweer veel schrikkeriger. weg springen was het uiterste. ze heeft dus nog steeds niet gesteigerd. maar wel constant alert, bang voor de kippen etc etc.
en we hebben voor het eerste de andere kant op gegaloppeerd, dat vond ze wat lastiger hihi.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:19

War een fijne verhalen! Wat ik nog niet heb terug kunnen vinden maar me wel afvraag hoe zijn Julie aan je zadel gekomen? Een zadelmaker op laten meten of down Julie dit later ivm nog groeien en spieropbouw?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:30

Ik heb een boomloos voor de africhtingspaarden, of een eigen zadel wat ze mee geven en goed ligt.

Moet wel zeggen dat de hannoveraan er de laatste week wat op reageert. of dat nu op het zadel is, of op haar tanden weet ik niet. Haar eigen zadel vond ik niet fijn liggen, en heb dus gekozen voor mijn eigen boomloze zadel. Maar nu lijkt ze wat moeite te krijgen met de galop, en zwaait ze wat met haar staart. Iemand ervaring?

Het kan ook spieropbouw zijn, en ze is natuurlijk wat scheef (zoals alle paarden) dus wellicht is het gewoon spierpijn?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:55

Heb je de pommelmaat goed gecontroleerd FahyaFemke? Als die te krap of te wijd is kan het paard natuurlijk ook reageren.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:50

ja daar houd ik altijd wel rekening mee, en mag er van de zadelmaker dan een bontje onder doen. Ik had een dubbel dekje, vandaag met bontje gereden en leek al minder nukkig! dus de maat kleiner gemaakt zogezegd!
Heb dr gister ook een dagje rust gegeven, ze moet natuurlijk best veel werken voor een jong paard dat altijd lekker in de wei gestaan heeft.

edit: maar, ik ben geen zadelmaker dus vind het lastig beoordelen of het nu écht goed zit. Want dacht dat mijn zadel ook goed lag op mn fries: maar blijkbaar was hij te groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:25

volgende week word er een afspraak gemaakt met een evt. verzorgster voor flint
het meisje komt bij haar vader wonen (ouders zijn gescheiden en problemen bij haar moeder) en zit al van kleins af bij de paarden, heeft al jaren een halve stal gehad, maar het is te ver voor haar om daar nog heen te gaan als ze naar haar papa verhuist
haar papa is een kennis van mijn ouders, daardoor is ze bij flint gekomen, ze verhuist maar pas volgende week, dus we moeten nog afspraken maken ;)

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:07

Leukleuk!

Vandaag op Maggy gegalopeerd! Alleen maar een rondje beide kanten op, genoeg voor nu :) Verder gaat het super! We zijn al los aan het rijden en alles gaat goed, soms staat ze nog wel eens stil uit het niets, maar daar zijn we mee bezig! Ook vandaag buiten erop een heel heel klein stukje het erf afgegaan het fietspad op, helemaal niks aan de hand, superbraaf! Die pony is echt te lief voor deze wereld haha! Nouja wel beter natuurlijk :')!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:14

spannend chalinka!

Mandy klinkt goed! Dat stilstaan deed t vosje hier ook, is er nu alweer uit!

Hier gaat alles rustig aan. Vos is hier in de laatste week training, daarna blijft ze in pension hier staan. Dus ik zal eigenaresse hier verder kunnen begeleiden, dat is erg fijn.

Haflinger gaat al iets beter, maar nog erg onzeker. Vorige week was ze ineens doodbraaf. het was ook mooi weer, geen wind dus alles ging heel goed.
Vandaag waaide het en was alles eng, wegspringen, en ook 1x gesteigerd want ze wilde er vandoor schieten, dus ik hield haar in; en weer en nog eens meer inhouden; waarop ze steigerde. Pure wanhoop, omdat ze echt als de dood is dan voor de heg, en ze dan min of meer gedwongen wordt door mij om er rustig onder te blijven of op zn minst gewoon in stap te blijven; doet haar in paniek tot steigeren leiden. Maar daarna gewoon afgestapt en samen met haar er langs gelopen; dan doet ze het beter.

Verder de training op de volte gebleven, en dan gaat het beter. wel wat uitschietertjes, en scheef lopen, maar vooruit maar weer. Voor zo'n waaidag als vandaag, vond ik haar al een stuk meer gegroeit dan paar weken terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:50

het zal goed zijn voor flint als hij terug veel aandacht krijgt
gister en vannacht had rahere even een deken opgehad, omdat het echt koud was, ging het vanmiddag van hem afhalen op de wei en flint liep mij heel de tijd te stalken :P

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:32

Heb een erg drukke week gehad dus sorry voor mijn afwezigheid.

Wat fijn dat het bij iedereen zo goed gaat! Lekker gevoel geeft dat he?! :)

Mirka1994: Ik heb een zadelmaker erbij laten komen. Hij heeft mij verteld waar ik op moet letten en zo kan ik zien als het zadel niet meer goed ligt. Hij heeft mij wel een zadel verkocht waar nog aan bewerkt kan worden dus niet dat ik met een half jaar weer een nieuw zadel moet kopen.

FahyaFemke: Zadels zijn ook lastig.. Ik denk dat wij best kunnen zien als een zadel écht niet goed ligt. Maar de kleine dingen kunnen wij niet zien ben ik van mening als je er geen verstand van hebt in ieder geval. Ik weet niet hoe dat met boomloos zit. En van ja haflinger, zal inderdaad wel te maken hebben met het weer. Veel paarden bij ons op stal hadden er ook last van. Ook oudere paarden. Wel goed dat je er dan naast gaat lopen, dat geeft als hij echt bang is wel vertrouwen lijkt mij. :)

Chalinka: Spannend! Maar zo te horen wel iemand die er verstand van heeft.

Mandy: Wat goed! Ik deed ook maar 1 rondje de eerste keren. Nu ongeveer 3 per hand.

Met Cure gaat alles heel goed. Maandag voor het eerst 2 balkjes gelopen onder het zadel. Dit deed ze ontzettend goed! Nu zijn we vooral bezig met wat figuurtjes te rijden, ze denkt als we 1 keer een gebroken lijn gemaakt hebben dat ze dat de elke keer moet doen. Dit zijn we een beetje aan het afleren. Verder conditie opbouwen door de galop. Nu ca 3 rondjes per hand. En we zijn gister begonnen in de les met wat nageven. Ook dit pakt ze super op! Ben erg trots. :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:19

ja het weer speelt wel mee. dan is ze nog nét wat heftiger/schrikkeriger hihi.
Maar vandaag deed ze het weer súper, terwijl er ook wind was, en kipjes door de heg liepen. Ze had een goede dag, én: ik heb het bit er uitgelaten. Vind het helemaal niks bij dr, veelste gevoelig er op. Lekker op touwhalstertje rondgereden, stap draf en galop. Echt, vandaag was super!!

Ik organiseer 6 april bij mij op stal een workshop: paardenmassage + zadelpasservice. Dus dan hoop ik ook weer een hoop te leren hoe het zadel écht moet liggen!
Mijn paarden worden gebruikt voor de massage praktijk. en ik wil er ook een paar beschikbaar stellen voor t zadel natuurlijk ;) En de vos staat hier dan ook nog, dus misschien ook wel een goede.

Mochten er nog mensen interesse hebben, er zijn nog enkele plaatsen vrij:
http://www.natuurlijkmetjepaard.nl/work ... paard.html

Fijn dat Cure het zo goed doet! hihi grappig dat er al een automatische piloot op zit :+

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:57

Gossa ik vond het er onvriendelijk uitzien tot ik na je uitleg foto 2 beter bekeek en daar zag je idd meer lengte en de katrol. Ik had hier al eens over gehoord maar snap hem nu ook. Altijd fijn ;-)

Ik ben pas begonnen met longeren en wil binnenkort beginnen met dubbele lijnen vind ik er ook vriendelijker uitzien dan de pasoa.

Nann ik denk er idd ook aan eerst een zadelmaker te laten komen. Maar dat is dan oom gelijk voor mijn oude paard.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:56

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:14

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:28

Ik ben op dit moment een arabiertje aan het doorrijden, hij is ingereden door iemand anders.
De bedoeling is dat hij zo snel mogelijk verkocht word. Nu is het probleem dat hij enorm schud met zijn hoofd, maakt niet uit of ik stap of draaf zo om de paar meter vliegt zijn hoofd de lucht in. Zo hoog dat hij zowat mij een kopstoot geeft.
Nu heb ik behoorlijk wat paarden zadel mak gemaakt en ook vaker hoofdschud problemen gehad maar dit slaat alles.
Ik heb geprobeerd voorwaarts te rijden om dit op te lossen, zonder succes.
Ik heb geprobeerd veel overgangen en bochten te rijden om voor afleiding te zorgen, zonder succes.
Afgestraft met de stem, dit werkt even maar uiteindelijk doet hij het weer net zo vaak.
Druk op bit als hij schud en rust als hij rustig is, werkt ook niet...

Dinsdag deed hij het zo erg dat hij van zichzelf schol en een behoorlijke rodeo inzette -O-

Heeft iemand voor mij de tip!?

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:55

Leuke foto's Gossa! Vind vooral Gossa erg gaaf. :j

Mandy: Wat leuk! Gefeliciteerd! Ik kan alleen je topic niet openen?

Sas27: Heb je al gekeken naar het zadel of zijn gebit?

Zondag waren wij naar het strand geweest en wat was het fantastisch! Ben ook erg blij met de foto's natuurlijk. We hadden geoefend met trailer laden en tijdens het oefenen ging het erg goed maar zondag was het echt een ramp.. Beide keren gingen echt niet goed. Dit wordt dus weer oefenen. De schriktraining maandag ging ook super, alleen een zeil vind ze erg eng. Hier gaan we mee aan de slag.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 5023_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 4228_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 0764_n.jpg

En van de schriktraining:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 2247_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 0200_o.jpg

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:12

Hij heeft idd wat gebits problemen, heeft een hoog gehemelte ofzo....
Hij is een tijdje bitloos gereden maar hij bleef deze kuren houden.
Vanwege de verkoop willen we hem toch met bit kunnen rijden vandaar dat ik weer met bit rijd..
Maar wil idd ook naar het bit gaan kiijken.
Rug is na gekeken en is ok, zadel is boomloos dus kan geen problemen geven.