[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:33

SaskiaStar schreef:
Hé, is dit topic van naam veranderd?
"stel u vragen aan Joolien"

Met alle respect maar ik neem de antwoorden van ervaren springruiters als Schoentje en Marcel toch iets serieuzer.

Ik geef alleen mijn mening, je hoeft niks aan te nemen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:44

plukjes123 schreef:
Helaas werkt halthouden averechts bij mijn paard. Hij wordt dan nog heter!
Balkjes lopen: de eerste gaat ie mooi rustig ook in een tempo. daarna gaat ie weer snel.
Balkje achter de hindernis, haalt bar weinig uit. Gelukkig is ie heel voorzichtig en ziet ie t balkje altijd!
Met dressuren in t algemeen gaat ie erg goed. Overgangen en schijnovergangen doet ie gewoon. Middengalopje daarna weer mooi verzameld terug nemen, gaat allemaal perfect!
Dubbelsprongen en inuitjes gaat op de eerste gewoon prima! daarna wil ie weer hard gaan!
Voor de eerste sprong is ie ook wel heet maar kan ik m nog wel bij me houden!
Iemand nog ideeen?

Zelf ben ik geen voorstander van paarden stilzetten na de hindernis. Het is iets dat in mijn ogen niets oplost, omdat je dat in een parcours nooit doet. Meer ben ik voorstander om na de hindernis ook weer 4 a 5 balken op de grond te leggen, zodat een paard echt leert om steeds dezelfde galopsprongen te maken. Ik hou ook niet van een balkje vlak achter de hindernis, omdat ik altijd bang ben dat om wat voor rare reden dan ook dat paard op het balkje terecht komt, en dan ben ik mn paard voorgoed kwijt.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:23

Ik vind het leuk dat je steeds spreekt van 4 a 5 balken voor en zelfs ook na de hindernis. Galopbalken en dus op 2.90 m. Ik weet niet wat iedereen hier voor accomodaties heeft maar in een 20x40 bak kan je dat echt niet kwijt!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:27

Lami schreef:
Ik vind het leuk dat je steeds spreekt van 4 a 5 balken voor en zelfs ook na de hindernis. Galopbalken en dus op 2.90 m. Ik weet niet wat iedereen hier voor accomodaties heeft maar in een 20x40 bak kan je dat echt niet kwijt!

Makkelijk toch!! Als je er 4 voor en 4 na de hindernis hebt liggen, dan nog ben je maar een meter of 24 kwijt.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:27

Springert schreef:
plukjes123 schreef:
Helaas werkt halthouden averechts bij mijn paard. Hij wordt dan nog heter!
Balkjes lopen: de eerste gaat ie mooi rustig ook in een tempo. daarna gaat ie weer snel.
Balkje achter de hindernis, haalt bar weinig uit. Gelukkig is ie heel voorzichtig en ziet ie t balkje altijd!
Met dressuren in t algemeen gaat ie erg goed. Overgangen en schijnovergangen doet ie gewoon. Middengalopje daarna weer mooi verzameld terug nemen, gaat allemaal perfect!
Dubbelsprongen en inuitjes gaat op de eerste gewoon prima! daarna wil ie weer hard gaan!
Voor de eerste sprong is ie ook wel heet maar kan ik m nog wel bij me houden!
Iemand nog ideeen?

Zelf ben ik geen voorstander van paarden stilzetten na de hindernis. Het is iets dat in mijn ogen niets oplost, omdat je dat in een parcours nooit doet. Meer ben ik voorstander om na de hindernis ook weer 4 a 5 balken op de grond te leggen, zodat een paard echt leert om steeds dezelfde galopsprongen te maken. Ik hou ook niet van een balkje vlak achter de hindernis, omdat ik altijd bang ben dat om wat voor rare reden dan ook dat paard op het balkje terecht komt, en dan ben ik mn paard voorgoed kwijt.

Dit is mij dus eens overkomen jaren geleden. Paard probeerde het balkje ook te halen en sprong erbovenop. Einde paard. Daarom durf ik het absoluut niet meer wordt dan zo gespannen dat er allerlei andere effecten bijkomen en de uitwerking alleen negatief is

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:32

Springert schreef:
Lami schreef:

Makkelijk toch!! Als je er 4 voor en 4 na de hindernis hebt liggen, dan nog ben je maar een meter of 24 kwijt.

heb ik nog 16 meter over voor 2 wendingen in galop. Das volte 8 meter in galop. Beetje veel gevraagd voor B nivo.
B-parcours aanrijwendingen tenminste 15 meter! ik ben parcoursbouwer en zo opgeleid tenminste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:33

Lami schreef:
Springert schreef:

heb ik nog 16 meter over voor 2 wendingen in galop. Das volte 8 meter in galop. Beetje veel gevraagd voor B nivo.
B-parcours aanrijwendingen tenminste 15 meter! ik ben parcoursbouwer en zo opgeleid tenminste

Zo staat het 'in het boekje', maar het is niet zo dat het onmogelijk is...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:34

Lami schreef:
Springert schreef:

Gaat echt makkelijk hoor...probeer het maar eens, en dan zul je het zien. Ook voor B ruiters.
ja...maar parcoursen zijn geen training natuurlijk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:36

Lami schreef:
Springert schreef:

Dit is mij dus eens overkomen jaren geleden. Paard probeerde het balkje ook te halen en sprong erbovenop. Einde paard. Daarom durf ik het absoluut niet meer wordt dan zo gespannen dat er allerlei andere effecten bijkomen en de uitwerking alleen negatief is

Ik heb het al te vaak zien gebeuren, dus ik begin er ook niet aan.

LetsgoKelly

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:39

Als je de oefening doet met galopbalken zodat elke galopsprong even groot wordt, kun je dit dan opbouwen met bv eerst 2 balken op 2 galopsprongen? Of eerst maar 2 balken?

Zodat als ze te hard gaan ze niet 2 balken in 1 sprong nemen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:50

LetsgoKelly schreef:
Als je de oefening doet met galopbalken zodat elke galopsprong even groot wordt, kun je dit dan opbouwen met bv eerst 2 balken op 2 galopsprongen? Of eerst maar 2 balken?

Is niet de bedoeling, omdat het dan niet meer goed uitkomt. Beter leg je dan erst een balkje neer, net zolang tot ze er normaal overheen gallopeert, dan doe je er 2, enz...tot je er 4 hebt liggen, en dan pas bouw je een hindernisje.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:50

Ik heb een jong paard gekocht en die is nog niet voorwaarts genoeg.
Als ik meerdere balken achter elkaar leg heeft hij moeite mee.
Maar als ik er 2 neerleg op ongeveer 6 meter, merk ik dat hij meer aantrekt op het tweede balkje.
Hij word er meer voorwaarts door.
Als je paard genoeg voorwaarts is lijkt het mij verstandiger om het met meerdere balken te doen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:58

Springert schreef:
LetsgoKelly schreef:

Is niet de bedoeling, omdat het dan niet meer goed uitkomt. Beter leg je dan erst een balkje neer, net zolang tot ze er normaal overheen gallopeert, dan doe je er 2, enz...tot je er 4 hebt liggen, en dan pas bouw je een hindernisje.

Oke bedankt, proberen we dat eerst.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:59

Elsskippy schreef:
Ik heb een jong paard gekocht en die is nog niet voorwaarts genoeg.
Als ik meerdere balken achter elkaar leg heeft hij moeite mee.
Maar als ik er 2 neerleg op ongeveer 6 meter, merk ik dat hij meer aantrekt op het tweede balkje.
Hij word er meer voorwaarts door.
Als je paard genoeg voorwaarts is lijkt het mij verstandiger om het met meerdere balken te doen.

maar dan redeneer je dus andersom. De zaak is juist dat jij je paard leert welke galopsprongen nodig zijn om parcoursen te kunnen rijden, en niet dat je paard dat bepaalt. Ieder paard moet over een lijntje van balken op de grond kunnen galloperen..als ze dat niet kunnen, ga je in het parcours toch vroeg of laat problemen tegenkomen.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:29

Vanavond ga ik het weer eens proberen met 3 balkjes.
Met het rijden is hij al wel meer voorwaarts, maar als ik met de balken begin valt hij terug.
Ik deed het met 2 balken daarom ook, om blessures te voorkomen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:32

Elsskippy schreef:
Vanavond ga ik het weer eens proberen met 3 balkjes.
Met het rijden is hij al wel meer voorwaarts, maar als ik met de balken begin valt hij terug.
Ik deed het met 2 balken daarom ook, om blessures te voorkomen.

En als je over die balkjes rijdt, doe je dat dan zittend of in de verlichte zit?

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:47

Ik ga wel in verlichte zit en heb er een slof aan wel heel los.
Normaal rijd ik nooit met een slof.
Want hij gooide eerst het hoofd ook nog heel hoog erbij tijdens de balken.
Hij heeft nu wel meer begrepen om in balans te lopen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:07

Hoi Marcel ik heb nu een tijdje "dresuur" gereden zoals jij aangaf en dit gaat super. Paard loopt super ontspand schiet niet meer zo weg en loopt lekker over haar rug. Ik ben nu een maand bezig en dat gaat super!

Om deze reden gister weer eens een sprongetje geprobeerd. Rond uit drama helaas. de eerste twee gingen uit netjes rustig tempo en daarna ben ik haar helemaal kwijt. drukt de rug eruit kop erop en als ik wil zitten trekt ze me het zadel uit. Als ik haar eindelijk bij elkaar heb en we gaan rustig op het kruisje af dan stopt ze blaast zicht en laat bij een schop de lucht weer uit d'r longen lopen. om af te sluiten ben ik in de andere bak gaan rijden zodat ze geen hout ziet en dan is het weer goed en is ze weer rustig.

Nu was ze met gewoon rijden ook erg heet en dat gaat nu goed. Zal het nu zo zijn dat ik ook in het spring werk gewoon routine moet opbouwen? en dat ik gewoon elke keer een kruisje in de bak moet zetten om te blijven oefenen? zodat ze ook hier haar rust in gaat vinden?

Met gewoon rijden is ze echt 180 graden gedraaid en ik het nu een fijn paard dat graag de hand volgt en eindelijk lekker op de zit reageerd. Nu met springen nog!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:08

Ok...dan kan het daar niet aan liggen. Soms blijven mensen wel gewoon in het zadel zitten over die balkjes, en dat scheelt gelijk al een behoorlijk stuk in de ruimte van de galopsprong.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:10

Marcella_e schreef:
Hoi Marcel ik heb nu een tijdje "dresuur" gereden zoals jij aangaf en dit gaat super. Paard loopt super ontspand schiet niet meer zo weg en loopt lekker over haar rug. Ik ben nu een maand bezig en dat gaat super!

Om deze reden gister weer eens een sprongetje geprobeerd. Rond uit drama helaas. de eerste twee gingen uit netjes rustig tempo en daarna ben ik haar helemaal kwijt. drukt de rug eruit kop erop en als ik wil zitten trekt ze me het zadel uit. Als ik haar eindelijk bij elkaar heb en we gaan rustig op het kruisje af dan stopt ze blaast zicht en laat bij een schop de lucht weer uit d'r longen lopen. om af te sluiten ben ik in de andere bak gaan rijden zodat ze geen hout ziet en dan is het weer goed en is ze weer rustig.

Nu was ze met gewoon rijden ook erg heet en dat gaat nu goed. Zal het nu zo zijn dat ik ook in het spring werk gewoon routine moet opbouwen? en dat ik gewoon elke keer een kruisje in de bak moet zetten om te blijven oefenen? zodat ze ook hier haar rust in gaat vinden?

Met gewoon rijden is ze echt 180 graden gedraaid en ik het nu een fijn paard dat graag de hand volgt en eindelijk lekker op de zit reageerd. Nu met springen nog!

Ja hoor....gewoon blijven oefenen en spelen met balkjes en hele kleine sprongetjes...als het goed is gaat dat vanzelf ook beter worden.
Hartstikke fijn voor je (en je paard) dat jullie nu ontspanning tijdens het rijden hebben. Dat maakt alles ook veel plezieriger en de paarden leren veel meer als ze ontspannen zijn. Wat heel belangrijk is, is dat je echt heel laag moet springen...en stapje voor stapje bouw je het op naar gelang het beter gaat.
Laatst bijgewerkt door Springert op 26-03-10 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:12

Hij heeft wel een wolfs kies.
Die word er volgende week uit gehaald.
Maar ik heb er in het rijden geen last van hij is wel makkelijk in de mond.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:14

Elsskippy schreef:
Hij heeft wel een wolfs kies.
Die word er volgende week uit gehaald.
Maar ik heb er in het rijden geen last van hij is wel makkelijk in de mond.

Moet met de ruimte van de gallopade ook niks te maken hebben, normaal gesproken.
Tja...je moet echt leren aan je paard om over een rij balkjes te galloperen en de maat ertussen moet 2.90 zijn.
Als je paard dat niet gaat leren, kom je straks in dubbel- en driesprongen en op lijntjes ruimte te kort, dan moet je dus harder gaan rijden, en voor je het weet heb je een heel hectisch rondje.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:29

Springert schreef:
Ja hoor....gewoon blijven oefenen en spelen met balkjes en hele kleine sprongetjes...als het goed is gaat dat vanzelf ook beter worden.
Hartstikke fijn voor je (en je paard) dat jullie nu ontspanning tijdens het rijden hebben. Dat maakt alles ook veel plezieriger en de paarden leren veel meer als ze ontspannen zijn. Wat heel belangrijk is, is dat je echt heel laag moet springen...en stapje voor stapje bouw je het op naar gelang het beter gaat.

We houden het laag ik oefen soms met alleen een enkele balk daar wordt ze al heet van en is een kruisje van misschien 40 cm. De merrie zelf klapt net zo makkelijk over 1.20 m maar het is gewoon niet gecontroleerd en zo wil ik niet springen. Ze is 6 jaar lang gereden van 4 tot 10 jarige door de zelfde ruiter. Helaas heeft die nooit begeleiding gehad of gezocht pas op het moment dat ze echt spaak liep. uiteindelijk schijnt ze vast gereden door gebruik van scherpe bitten en dergelijk maar dat is weer van horen zeggen. Met springen liet ze haar altijd gaan en rennen. Het is een uitdaging alles goed te krijgen, maar ze leert snel. Had niet verwacht dat ze het ontspannen zo snel zou oppakken dus dat was een meevaller! nu de rest nog

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:39

Marcella_e schreef:
Springert schreef:

We houden het laag ik oefen soms met alleen een enkele balk daar wordt ze al heet van en is een kruisje van misschien 40 cm. De merrie zelf klapt net zo makkelijk over 1.20 m maar het is gewoon niet gecontroleerd en zo wil ik niet springen. Ze is 6 jaar lang gereden van 4 tot 10 jarige door de zelfde ruiter. Helaas heeft die nooit begeleiding gehad of gezocht pas op het moment dat ze echt spaak liep. uiteindelijk schijnt ze vast gereden door gebruik van scherpe bitten en dergelijk maar dat is weer van horen zeggen. Met springen liet ze haar altijd gaan en rennen. Het is een uitdaging alles goed te krijgen, maar ze leert snel. Had niet verwacht dat ze het ontspannen zo snel zou oppakken dus dat was een meevaller! nu de rest nog

Dat rust in het rijden dat is de basis...van daaruit kan je heel veel bereiken. En het is inderdaad zo dat iets wat haar 6 jaar verkeerd geleerd is, niet zomaar in een paar weekjes weer opgelost is. Dat hele lage springen zeg ik vooral omdat op die hoogte het meer spelen is dan springen, en je als ruiter dat ook niet als een sprongetje ziet, maar meer als een hogere balk.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:29

Hoi Marcel.
Ik heb een vraag over het opbouwen van het springen (en evt. crossen).
Mijn paard heeft vanaf oktober licht gewerkt vanwege een blessure, en vanaf kerst heb ik haar helemaal niet meer gereden. Ze had een rugblessure door een verkeerd zadel. De rug drukte ze weg en haar achterhand zette ze er niet voldoende onder. Voor de blessure reed ik vrij fanatiek, 5x per week dressuur, 1x per twee weken springen en ik cross erg veel. Nu is Vorstin inmiddels weer een maandje onder het zadel. Ik rijd haar om de dag ongeveer een half uurtje. Mijn vraag is: Wanneer kan ik weer gaan opbouwen met springen/crossen en hoe doe ik dit? En hoe bouw ik de conditie weer op? Mijn doel is om eind mei mijn eerste cross weer te rijden, maar ik moet natuurlijk ook trainen. Een cross rijden zonder training is niet fair. Ik overleg natuurlijk ook met mijn fysio, maar ik ben wel benieuwd hoe jij erover denkt. Het paard is trouwens 8 jaar oud.

(ik begrijp dat jij als springruiter weinig kunt zeggen over crossen, maar de trainingen zijn iig te vergelijken met een springles. Ik rijd gewoon op normaal basistempo).

edit: Ik vraag me ook af of je de foto's/filmpjes in mijn profiel zou willen bekijken om te zien of mijn paard met ruggebruik springt of niet. Ik ben er zelf niet zeker van namelijk, maar het is wel heel belangrijk om te weten, aangezien haar rug een zwakke plek is. En heb je misschien tips om wat aan haar techniek te doen (voornamelijk die hangende benen)?