[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:10

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:46

ik heb ook wel foto's gezien waar mijn paardje naar beneden loopt/ aan de teugel, gewoon handjes laag instellen en kneden en voorwaarts Tong uitsteken
ook niet teugels strak Tong uitsteken daar heeft hij een hekel aan dus komt hij omhoog, misschien ook een tip voor anderen, handen laag instellen (dat je armen nog een heel klein beetje gebogen zijn <-- kijk maar ff op mijn profiel hoe ik mijn handen heb Tong uitsteken) en lekker voorwaarts en kneden, let op niet te teugels strak!! tenminste wel contact houden natuurlijk Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:58

corientjuhh schreef:
ik heb ook wel foto's gezien waar mijn paardje naar beneden loopt/ aan de teugel, gewoon handjes laag instellen en kneden en voorwaarts Tong uitsteken
ook niet teugels strak Tong uitsteken daar heeft hij een hekel aan dus komt hij omhoog, misschien ook een tip voor anderen, handen laag instellen (dat je armen nog een heel klein beetje gebogen zijn <-- kijk maar ff op mijn profiel hoe ik mijn handen heb Tong uitsteken) en lekker voorwaarts en kneden, let op niet te teugels strak!! tenminste wel contact houden natuurlijk Knipoog

Dat is je handen breed zetten om het paard naar beneden te rijden, slecht dus. Zo is ook kneden geen goede manier. Dit zijn allebei trucjes en zijn niet nodig. Handen gewoon hoger en rechtovereind zoals het hoort en niet vastzetten wat je dan (als zeg je zelf van niet) wel doet..
Jury's zullen dit ook helemaal niet graag zien. Volgensmij staat er wel aardig druk op de teugels door je handhouding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:01

als je even terug leest weet je onze mening en is dit berichtje dus niet echt gepast. handen laag en kneden is in de krul trekken en aandrijven en kneden is tegenstrijdig. gas en remmen....

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:39

jaa,, heb foto's geplaats Haha! dus miss dat jullie ff kunnen terug lezen wat mijn vraag was ??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:53

toucher schreef:
jaa,, heb foto's geplaats Haha! dus miss dat jullie ff kunnen terug lezen wat mijn vraag was ??

Waar? Die 1e foto in je profiel? - Daar kan ik weinig mee. 1 is vaak een momentopname - meerdere foto's krijg je en beeld van.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:37

het grootste probleem/fout die ik vaak zie bij mensen die hun paard
aan de teugel proberen te rijden is dat men te veel aan de teugels sjort en plukt,
en het paard op de binnenteugel rijdt...
als je nu gewoon eerst je paard op zijn eigen benen laat lopen,
en er gewoon rustig op gaat zitten,
en je drijft hem van achteren iets op en dan houd je je buitenteugel licht op spanning,
en dan vraag je hem met je binnenteugel naar beneden,
dus je rijdt je paard altijd op je buitenteugel!
en je vouwt hem om je binnenbeen, buitenbeen begrenst...
ja het is inderdaad even een gevoel wat je moet krijgen,
maar het is echt makkelijk...
het is moeilijk om het precies te verwoorden,
maar ik geloof dat ik het zo aardig beschreven heb... (heb mijn best gedaan!)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:25

Ik denk dat naar beneden vragen meer stelling/buiging vragen is en als logisch gevolg laten ze dan los (mits ze geen pijn hebben en jij het goed doet)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:08

San

Ik vind je verwoording top,.. ja ik heb mijn binnenhand sinds kort op vakantie gestuurd, voorwaarts
en buitenteugel erbij, hij zoekt vanzelf je hand een keer op!

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:47

okeee daar kan ik ook wel wat mee,, en van die foto's heb eerst niet meer.. staan op de andere pc..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:03

superwoman schreef:
roxxxiejjj schreef:
Deze kan wel degelijk heel goed en netjes paarden ontspannen laten lopen en nageeflijk. Zodat ze ook aan de rug gaan lopen. Ze Probeert niks met zweep en sporen maar mijn pony vindt andere gewoon zoo eng dat het niet lukt;). Zij rijdt ook veel jonge paarden in. Ik longeer met pessoa en dan op de laagste stand tussen de benen door. Dat gaat super. En hij ontspant en zakt dan ook:). Ik probeer hem ook lang en laag te rijden maar hij wil gewoon niet;). Hij duwt zijn neus omlaag, trekt tuegels uit mijn handen en doet zijn hoofd weer omhoog.

Maar wat is volgens haar dan de reden waarom het niet lukt?

- als je pony wel lekker loopt aan de longe, dan is er óf iets mis met je tuig óf iets met je rijstijl.
(of toch lichamelijk - doordat er een ruiter op zit het duidelijker naar voren komt)

Het heeft met vertrouwen te maken. Hij hefet niets met vreemden en die moeten dan ook vaak bij hem uit de buurt blijven. Met kleine kinderen maakt het niet uit. Maar als de smid of veearts bij hem inde buurt komt(al doen ze alleen al een ander paard) wordt hij bang en houdt zijn rug vast. Een paar keer haalde ik hem kreupel uit stal omdat de da er wsa geweest voor een ander paard. Omdat hij zijn rug zo klem zet en dit ongeveer een uur blijft doen duurt het ongeveeer 3-7dagen eer hij weer goed loopt. Hij heeft dit ook met mensen die op hem rijden. Niet bij iedereen maar wel bij volwassen en mensen die te druk doen. Zijn rug was niet goed maar na een revalidatie periode, longeren, en stappen wel weer. En zadel is pas gedaan. Hij zakt vaak kleine stukje maar nooit constant.

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:05

ik had er eerst altijd problemen maar nu niet mer je moet gewoon rustig blijven en de tijd nemen veel succes allemaal!!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:17

ik heb ook geen problemen meer Lachen we zijn aan het werken aan mijn binnenhand, mag ik helemaal niet meer gebruiken op dit moment haha Tong uitsteken Hij perste er gisteren zelfs een perfecte middendraf uit Haha!

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:04

heey ,

ik heb een d pony die absoluut niet aan de teugel wil
we hebben al van alles geprobeerd .. het enigste wat we nog kunnen proberen is
het bit .. wat voor bit zou ik het beste kunnen proberen ?!
het ligt egt niet aan mij of aan de lessen die ik krijg !

groetjes jenny

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:12

Het kan niet anders dan dat het aan de ruiter ligt Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:16

ik blijf bij het gebit
als je gebit geblokkeerd zit, je mond dicht wordt gesnoerd, kun je niet ontspannen in je kaak. Als mensen dan nog gaan prutsen met vragen en trekken kun je het helemaal vergeten. Er zijn mar een klein aantal echt goede electrisch vijlende tandheelkundige. De gewone met de hand heb ik zelf de ervaring mee dat het goedkoop is maar weinig uithaalt met rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:20

Ik zou ook zeggen, laat het gebit van je pony nakijken. Wellicht heeft hij wolfskiezen of haken, dat doet natuurlijk zeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:21

Lailapri, er zijn er heel veel RT problemen die geen bal met het gebit te maken hebben, maar heel veel met het gepruts in die mond.....
In de meeste gevallen ligt het gewoon aan de ruiter.
Als het paard altijd netjes nageeflijk heeft gelopen, en hij geeft opeens niet meer na, dan kun je idd denken aan het gebit..... is 99,9% van de gevallen kan de ruiter gewoon neit rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:24

Er zijn door de wanhopige TS al twee topics over geopend, maar de tips worden in de wind geslagen tot nu toe.
TS, wat voor klasse rij je??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:22

Ja kijk maar eens in het andere topic dat nu is gesloten.
Rijtechnisch is er niets verkeerd volgens haar en een keer een goede tandarts kan nooit geen kwaad. Met alleen wolfstanden en haken weghalen los je een deel op maar wil je dat je paard goed los kan laten in de kaak moet er meestal meer gebeuren aan het gebit. Ik heb genoeg tandartsen gehad die bij elkaar net zo duur waren als dege die ik nu heb. Alleen nu merk ik verschil en daarvoor niets. Nu weet ik ook precies wat er verkeerd was in de mond, wat voor invloed dit had op de kauwspieren en zijn hele lichaam.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:24

En 4 maanden rust wat longeren helpt ook niet echt met het rijden van de ruiter. Ik zou zelf zeggen zijgangen aan de hand en buigen onder zadel. wendingen en voltes. Etc.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:25

ik begreep dat die pony al 18 jaar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:45

lailapri schreef:
Ja kijk maar eens in het andere topic dat nu is gesloten.
Rijtechnisch is er niets verkeerd volgens haar en een keer een goede tandarts kan nooit geen kwaad. Met alleen wolfstanden en haken weghalen los je een deel op maar wil je dat je paard goed los kan laten in de kaak moet er meestal meer gebeuren aan het gebit. Ik heb genoeg tandartsen gehad die bij elkaar net zo duur waren als dege die ik nu heb. Alleen nu merk ik verschil en daarvoor niets. Nu weet ik ook precies wat er verkeerd was in de mond, wat voor invloed dit had op de kauwspieren en zijn hele lichaam.

Rijtechnisch is er toch nooit iets mis volgens de ruiter?

En volgens haar is de tandarts er ook al bij geweest....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:01

Ah, na het berichtje van Klomp wordt er een heleboel duidelijk Lachen

Paard moet naar de fysio Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:11

Yamcha schreef:
Lailapri, er zijn er heel veel RT problemen die geen bal met het gebit te maken hebben, maar heel veel met het gepruts in die mond.....
In de meeste gevallen ligt het gewoon aan de ruiter.
Als het paard altijd netjes nageeflijk heeft gelopen, en hij geeft opeens niet meer na, dan kun je idd denken aan het gebit..... is 99,9% van de gevallen kan de ruiter gewoon neit rijden.

Zo moet ik elk jaar standaard terugkomen voor haken op haar tanden. Het gaat een tijdje heerlijk maar voel steeds dat het iets minder gaat en dat klopt dan ook. Daarna rijdt ze weer heerlijk en weet ik zeker dat de haken haar geen pijn meer doen. Ze loopt dan altijd nog wel nageeflijk maar minder makkelijk..ook zie ik het als ik het hoofdstel in doe; dan staat ze flink te knauwen met uitgestrekte hals. Volgensmij zijn er wel meer paarden die dus jaarlijks naar de tandarts moeten alleen weet de ruiter dit dan niet, of de ruiter heeft nooit goed gereden en is zoiezo altijd al in gevecht met het paard en zullen dus nooit weten wanneer hun paard pijn heeft in de mond.