Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
midgie schreef:Gelijke druk, ik noem het geen druk maar contact komt uiteindelijk ook in de AR voor, maar vele paarden zijn scheef en als de ruiter erop gaat nog schever , dus zul je toch af en toe moeten geven om meer soepelheid in je paard te krijgen, altijd maar met druk op gelijke teugel is in mijn idee niet fijn,
midgie schreef:Ja ben benieuwd wat de rest ervan vind, blijft wel verdacht stil nu in een keer?
midgie schreef:In de AR werk je ook niet terug.
Babootje schreef:In AR werk je in een langzaam "terug" tempo. In een wat meer voorwaarts tempo is het voor een paard makkelijker om zijn balans te vinden. (Als je dan toch een vergelijk wilt maken, denk aan een fiets, Het is veel moeilijker om in een heel langzaam tempo niet te gaan slingeren al je rechtuit gaat, laat staan een bocht te nemen zonder om te vallen).
Babootje schreef:Volgens Ylvi kun je pas gaan rechtrichten als het paard aan beide kanten even soepel is.
Echter, een aan beide kanten even soepel paard is het resultaat van rechtrichten, niet andersom.
Wat er dan gebeurt omschrijft Ylvi niet namelijk het paard valt op de binnenschouder door je binnenbeen heen, eenvoudig omdat hij de gevraagde stelling en buiging nog niet aan kan. Met andere woorden: je brengt het paard uit balans.
De logica van "directe" en "indirecte "teugel ontgaat me volledig. Vooral omdat Ylvi de buitenteugel als "belangrijkere teugel" benoemt.
listiglistje schreef:Ik zie alleen een ruiter die zijn paard de grond inkijkt en een paard wat dus ook de grond in loopt....
Extreem buigen van de hals haalt je paard uit balans, tact en tempo gaat compleet verloren.
Simpelman schreef:Dit is geen KD.
Nek 20 cm onder het hoogste punt, 12 cm achter de loodlijn, geen aanleuning, geen broekbespiering.
Het is overigens maar een moment opname, een foto.